بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر : ۱۴۰۹۲۸
کارشناس ارشد بازارهای مالی و پولی و مدیرعامل سابق شرکت بورس مهمترین خواسته های فعالان بازار سرمایه از رئیس جدید سازمان بورس را اعلام کرد.

علی رحمانی در گفت وگو با پایگاه خبریبورس پرس، با اشاره به لزوم حمایت همه فعالان و نهادها از رئیس جدید سازمان بورس در جهت تحقق اهداف سازمانی و توسعه همه جانبه بازار سرمایه، اظهار داشت: درحالی آقای صالح آبادی اقدامات موثر و تلاش های زیادی برای بسط و توسعه این بازار انجام داده که برای ادامه راه و بهتر شدن شرایط به برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی نیاز است.

وی ادامه داد: ازمنظر مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری نیکی گستر و درحوزه تامین مالی این موضوع را مطرح می کنم که باید بین مشاورین عرضه و سازمان بورس تعامل بیشتری باشد تا فرایندها کوتاه تر و اقدامات سریعتر شود. سازمان بورس هم در حیطه نظارت،بررسی های کلی را انجام دهد و وارد جزئیات برای تغییر نظر حسابرس و اعمال نظر کارشناس نشود. همچنین با کاهش سخت گیری در افزایش سرمایه ها،به تقسیم سود منطقی شرکت ها و کمک به پس اندازها نقش بیشتری داشته باشد.

این کارشناس ارشد بازارهای مالی و پولی خاطرنشان کرد: مقام ناظر بازارسرمایه نباید درگیر شاخص شود و باید اجازه دهد ارکان اجرایی بازارسرمایه، حوزه عملیات را انجام دهند. در این حالت ضمن افزایش نظارت بر سهام و شرکت ها و جلوگیری از دستکاری ها و سوءاستفاده ها، سیاست گذاری ها و پیگیری مسائل اصلی و کلان هم بهتراز همیشه انجام خواهد شد.علاوه براین مسئله تضاد منافع ازطریق درگیرشدن با شاخص، حذف و شئون سازمان بورس حفظ خواهد شد.

رحمانی افزود: واقعیت این است که درگیر شدن مقام ناظر با مقوله شاخص به تضاد منافع و توقیف ناخواسته اموال و مسدود شدن دارایی ها به دلیل توقف اجباری نماد شرکت ها باهدف کمک به تعادل شاخص می انجامد.

مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه همه ارکان بازارسرمایه مانند اعضاءبدن هستند که باید به تناسب هم رشد کنند ، ادامه داد: نفوذ سازمان بورس ریشه های قوی دارد و این سازمان باید با تمام قدرت درحوزه نظارت متمرکز شود اما حوزه های اجرایی مانند نرم افزارهای معاملاتی ، بررسی تخصصی صلاحیت مدیران ،مدیریت صندوق توسعه و ... را به هرکدام از نهادهای اجرایی متخصص واگذار کند.

رحمانی بخش دیگری ازخواسته های فعالان را در سه حوزه کلان برگشت به قانون ، تقویت ساختار توانمند نظارتی و انجام اصلاحات دانست و ادامه داد: در چارچوب این سه حوزه،خواسته هایی چون تبدیل سهام ممتازشرکت سپرده گذاری مرکزی به سهام عادی، ارایه برنامه راهبردی 5 - 10 و 20 ساله ، ایجاد مرکز مالی آن هم در شرایطی که ایران در برابر مراکز مالی دبی و قطر محلی ازاعراب ندارد، به حداقل رساندن اعمال سلیقه ، فراهم کردن بازاری روان و شفاف، راه اندازی ابزارهای نوین مالی مانند اوراق بدهی، استفاده از کارشناسان و متخصص در حوزه های اجرایی و میدان دادن به این گروه مهم و کمک به حذف تصور ارباب و رعیتی مطرح است که می توان از رئیس جدید سازمان بورس داشت.

رحمانی در خاتمه با اشاره به اینکه نیازی به اختراع دوباره چرخ نیست و به رغم انجام اقداماتی موثر،هنوز فاصله زیادی با استانداردهای بازار سرمایه ایران با دنیا وجود دارد، گفت: عضویت در سازمان بین‎المللی کمیسیون‎های اوراق بهادار (IOSCO) یکی از گلوگاه های اصلی توسعه بازارسرمایه ایران و آماده شدن برای حضور درعرصه های جهانی است. برای این منظور می توان با تشکیل کمیته ایی ویژه این موضوع را به رغم وجود تحریم ها ، پیگیری و علمیاتی کرد تا از این طریق، چارچوب های اصلی نظارت ، ویژگی ها و رفتارهای مقام ناظر بازارسرمایه ایران هم استاندارد و جهانی شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
ایشان مگر نماینده سهامداران هست که از طرف ایشان صحبت می کند مگر سهامداران حقیقی سهام ممتاز دارند که به سهام عادی تبدیل کنند ایشان می تواند از یک شرکت حقوقی صحبت کند که پدر سهامداران حقیقی را درآوردند ما سهامداران دایه نمی خواهیم