بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
کد خبر : ۱۴۰۹۳۳
پرونده بزرگ کارت‌های پایان خدمت جعلی در کنار اتفاقات ریز درشت دیگری مانند ممنوع‌الخروج شدن دو بازیکن تیم ملی در آستانه جام ملت‌ها و یک ساله شدن پرونده فساد در فوتبالی که در کمیسیون اصل نود در حال بررسی، موجب شد تا برنامه ورزش از نگاه دو شب گذشته میزبان حمید رسایی، نائب رئیس کمیسیون اصل نود، دکتر محمد دادکان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال و عبدالرحمان شاه‌حسینی رئیس اسبق کمیته انضباطی باشد.

به گزارش «تابناک»، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مناظره شب گذشته ‌بررسی شد، ماجرای کارت‌های پایان خدمت جعلی بازیکنان فوتبال بود. حمید رسایی معتقد بود ‌بازیکنان متخلف باید مانند سایر شهروندان، راهی پادگان‌ها شوند و آنجا هم پاس بدهند و هم در تیم فوتبال پادگان‌ها بازی کنند.

دادکان اما معتقد بود که ماجرا را باید در پازلی بزرگ‌تر دید و با همه آن‌هایی که عامل این فساد هستند، برخورد کرد. او با آوردن این مثال که به‌ جای دستگیری سیگار فروش، باید کسی را که کامیون کامیون سیگار ‌قاچاق می‌کند ‌دستگیر کرد، از نبود عزم راسخ برای برخورد با فساد در کشور گفت.

شما می‌توانید متن کامل مناظره شب گذشته رااینجابخوانید و سرفصل‌های مهم آن را در ادامه دنبال کنید.

دادکان: آیا این فسادی که در فوتبال هست، در مجلس و شورای شهر و وزارت‌خانه‌ها نیست؟

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در بخش آغازین صحبت‌هایش رو به حمید رسایی گفت: می‌گویند ‌اگر وقتی غذا شور شد، باید سراغ آشپز برویم، نه اینکه نمکدان را از سفره برداریم. ما بیایم و ببینیم این فسادی که می‌گوییم افراد در فوتبال دارند، تنها در فوتبال است؟ فقط در ورزش کشور است و در جاهای دیگر نیست؟ اگر آمدیم و به همه این‌ها رسیدگی کردیم، امروز جامعه جوان ما به ما اعتماد می‌کند.

یعنی امروز این فسادی که من می‌گویم در آدم‌های ورزش و فوتبال این کشور هست در شورای شهر نیست؟ در مجلس شورای اسلامی نیست؟ در وزارت‌خانه‌های دیگر نیست؟ نماینده مجلسی که ‌یک میلیارد هزینه می‌کند تا نماینده شود، ماهی ده تا دوازده میلیون حقوق می‌گیرد و چهار سال حقوقش می‌شود پانصد میلیون تومان، آیا یک میلیارد هزینه می‌کند برای انتخاب شدنش که پانصد میلیون را چهار سال ماه به ماه بگیرد؟ خدایی بیاییم یک روز هم که شده به این مردم راستش را بگوییم و بگوییم برای فساد در جامعه‌مان هیچ کاری نکردیم.

او در بخش دیگر سخنانش گفت: نگوییم کارت‌های جعلی. چرا دوباره حرفی بزنیم که ذهن مردم را مکدر کنیم. همه این کارت‌ها با آگاهی جعل شده‌اند. بازیکن با‌‌ همان کارت رفته پاسپورت هم گرفته و به خارج از کشور هم رفته. با‌‌ همان کارت آمده و دانشجو شده. این کارت‌ها حقیقی بوده و پول‌های صدور آن را هم تمام و کمال گرفته‌اند... آن‌ها برای کارت‌هایشان هفتاد میلیون تومان داده‌اند. من نه از بازیکن دفاع می‌کنم و نه از فدراسیون فوتبال. اگر عدالتی در کار است، باید بیست میلیون تومان فوتبالیست‌ها را هم پرداخت کنند علاوه بر اینکه کارت معافیتشان را می‌دهند، زیرا نظام وظیفه گفته که بین بیست تا پنجاه میلیون تومان بدهید و سربازی‌تان را بخرید. فوتبالیستی که هفتاد میلیون تومان داده، تازه بیست میلیون هم اضافه داده است.

دکتر دادکان همچنین اشاره کرد: من قبلا هم در مصاحبه‌هایم گفته‌ام، فوتبالیست‌های ما ۱۰۰-۱۵۰ میلیون تومان هم نمی‌ارزند، ولی در این مشکل باید برای ورزشکاری که نیاز فوتبال ماست راهکاری اندیشید. اینجا بحث‌ بر سر تیم ملی است. ‌حدود ده، یازده ماه وزارت جدید، پنج مدیر عامل در باشگاه پرسپولیس عوض شده است. این مشکل مدیریتی است که ایجاد فساد کرده است. دو سه روز پیش با علی پروین صحبت می‌کردم که از پیشنهادهای جدید وزارت ورزش سخن می‌گفت. به او گفتم با طناب پوسیده وزارت به چاه نرود، زیرا آن‌ها به تو دور نمی‌دهند و مطمئن باش در جای دیگری می‌خواهند از تو استفاده کنند.

رسایی: توجیه فدراسیون فوتبال خودش فساد است

نائب رئیس کمیسیون اصل نود صحبت‌هایش را با انتقاد از فدراسیون فوتبال آغاز کرد: ما در جریان بررسی پرونده مکاتباتی انجام دادیم. مهم‌ترین مکاتبات هم با خود فدراسیون فوتبال انجام شد که این دوستان به نوعی همکاری کردند که کمیسیون از مسیرش منحرف شود. خیلی‌ها گله می‌کنند که چرا کمیسیون اصل نود، ‌زود‌تر گزارش ‌نداده است. واقعیت این است که دوستان اصلا همکاری نکردند و جا دارد من همینجا گلایه کنم از دوستان.‌ ای کاش به‌ جای رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران اینجا آقای کفاشیان رودر‌روی ما می‌نشست تا ما حرف‌هایمان را به ایشان می‌زدیم.

رسایی در خصوص نتایج مذاکرات کمیسیون اصل نود در خصوص بررسی پرونده فساد گفت: در جریان این مصاحبه‌ها و گفت‌وگو‌ها غیر از آقای کفاشیان و اطرافیانش تقریبا سایر دوستان قبول دارند که در فوتبال، با این تعریفی که آقای دادکان فرمودند، فساد وجود دارد. آقای کفاشیان و اطرافیانش اما معتقدند که هیچ فسادی وجود ندارد و همه ‌چیز خوب است و عالی است. حتی این دو موردی که خیلی رسانه‌ای شده یعنی کارت‌های پایان خدمت و معافیت و همچنین بحث فرارهای مالیاتی هم اصلا آن را فساد نمی‌دانند. تعریف ما با این دوستان در خصوص فساد کاملا متفاوت است.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنانش در خصوص گردش مالی فوتبال گفت: بیشتر تیم‌های ما دولتی هستند و حسب گزارش‌هایی که به ما رسیده گردش مالی یک سال فوتبال ما هزار میلیارد تومان است.

وی همچنین اضافه کرد: سرانجام فوتبالیست‌هایی که با کارت‌های جعلی آمده‌اند، می‌دانستند که این کارت‌ها اصالت ندارد دیگر. طرف خودش می‌دانسته که پدرش جبهه نرفته است. خب این کلاهبرداری است. در مجموع در این پرونده با باند‌ها برخورد شده، ولی ‌واسطه‌هایی هستند که شاید هنوز با آن‌ها ‌برخورد نشده است. خیلی از این‌ها عوامل تیم‌ها بودند یا هیأت‌های فوتبال در استان‌ها‌. ما از فدراسیون پرسیدیم ‌با این متخلفانی که زیر مجموعه شما هستند، چه برخوردی کردید؟ پاسخی که آقای کفاشیان داده، خیلی کلی است و قصد توجیه ‌دارد. به نظر من این فساد است.

رسایی همچنین از تلاش برخی نمایندگان مجلس برای به نتیجه نرسیدن پرونده کارت‌های پایان خدمت گفت: این را هم بگویم که برخی از نمایندگان مجلس و همکاران بنده دنبال این بودند که ما ماجرا را پیگیری نکنیم؛ چرا؟ چون شهرشان تیم نظامی داشت و اگر این بازیکنان سرباز می‌شدند و به صورت طبیعی به آن تیم‌ها می‌رفتند که ما به آن‌ها هم گفتیم که این کار بر خلاف قانون است.

حمید رسایی در خصوص نحوه برخورد با متخلفان در جریان پرونده کارت‌های پایان خدمت گفت:. مردم الان از ما انتظار عدالت و برخورد را دارند. عدالت یعنی چی؟ یعنی اینکه این بازیکنی که الان مرتکب جرم شده را نفرستیم، تیم نظامی که آنجا فوتبال بازی کند. اگر پزشکی چنین جرمی را مرتکب شده باشد، اگر او را برای خدمت سربازی بفرستیم، یکی از بیمارستان‌های شمال شهر آیا در حق بقیه پزشکان که مسیر قانونی را رفتند، اجحاف نکردیم؟ همه پادگان‌ها تیم فوتبال دارند. این‌ها باید بروند آنجا هم پست بدهند و هم فوتبالشان را ادامه دهند؛ اما نباید بروند در تیم ملی یا تیم‌های مطرح سربازی‎شان را آنجا بگذرانند.

شاه‌حسینی: یک مسئول با ۱۰ میلیون برای پسرش کارت پایان خدمت گرفت

رئیس اسبق کمیته انضباطی، دیگر مهمان این برنامه بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: ما امروز با آمار وحشتناکی فقط در یک موضوع مواجه هستیم که مدارک معافیت ۱۱۸ بازیکن محل تردید واقع می‌شود و بعد از بررسی، تعدادی از آن تأیید ‌و تعدادی هم رد می‌شود. ما چکار کردیم در فوتبال و در جاهای دیگر که امروز نتیجه مدیریت ما این می‌شود که فقط در یک مورد ۱۱۸ تخلف گزارش می‌شود؟!

او درباره بخش دیگری از سخنان خود به یک مورد تخلف در زمان مسئولیت خودش اشاره کرد و گفت: در زمان حضور من‌ در کمیته انضباطی، ‌موردی داشتیم که یک بازیکن مطرح که موعد سربازی‌اش فرا می‌رسد، او را روی ویلچیر می‌گذارند و نزد دکتر می‌برند. دکتر برایش MRI می‌نویسد. آن زمان این سیستم تکنولوژیک امروز نبود. این بازیکن که از مطب بیرون می‌آید یک بیمار کمرشکسته را به ‌جای او روی ویلچیر می‌نشانند و از او MRI می‌گیرند. بعد در کمیسیون پزشکی بررسی می‌کنند و با توجه به شکستگی کمر برایش کارت معافیت صادر می‌کنند. بعد این ماجرا معلوم می‌شود و من خودم آن زمان در کمیته انضباطی مسئولیت داشتم. بازیکن را دو سال محروم کردیم و مدیری را هم که آموزش دهنده ایشان بود، ‌دو سال محروم کردیم. بعد هم مورد را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع دادیم.

شاه حسینی در خصوص شیوع فساد در بند‌ جامعه هم گفت: یکی از افراد سر‌شناس که من اسمش را اینجا نمی‌آورم می‌گفت که موعد سربازی پسرش فرا رسید. پیش فلان مسئول رفتیم و در آنجا به من پیشنهاد داده شد که ۱۰ میلیون بدهید تا کارت پایان خدمت بگیرید. یک هفته بعد کارت پایان خدمت به آدرس منزلش ارسال شد.

وی همچنین با اشاره به مافیای فوتبال گفت: خیلی از آنهایی که امروز به هر دلیل‌ تصمیم گرفتند،‌ حقایق فوتبال را مطرح کنند از یک موضوع نگرانند. می‌گویند ما از مافیایی که بعد از گفتن حقایق ما را از فوتبال حذف می‌کنند، ‌می‌ترسیم.

شما می‌توانید متن کامل این مناظره رااینجابخوانید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
چرا فقط صحبت از محرومیت بازیکنان است و هیچ صحبتی راجع به کسانی که در سازمان نظام وظیفه این کارت ها را صادر کرده اند نمی شود.
مهران
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
آقای دادکان فرموده اند: "آیا این فسادی که در فوتبال هست، در مجلس و شورای شهر و وزارت‌خانه‌ها نیست؟" جناب دادکان! درست است که در خیلی جاها فسادها و رانتها بیداد میکند، اما این دلیل می شود ما هم فساد کنیم و برخی فسادها را نادیده بگیریم؟!!
ناشناس
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
مهران جان متن رو دوباره بخون. منظورشون اینه که باید در همه دستگاهها به فساد رسیدگی شود
سعید رستمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
سوال من اینه که آیا بچه های این نماینده مجلسها هم سربازی میرن ؟؟؟ اگر هم برن فکر نکنم جایی بغیر تهران خدمت کنن
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
این تعداد زیاد کارت معافیت با اسناد جعلی تو تعداد محدودی فوتبالیت نشون میده که متاسفانه تعداد خیلی زیادی از این کارت ها تو سطح جامعه و برای افراد پولدار صادر شده,
بنظرم بجای اینکه بگیم فساد در فوتبال باید گفت فساد در سازمان نظام وظیفه
البته مطمئنم که نظرم رو تو سایت نمی ذارین
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
آقای دادکان صحبت از بی وفایی میکنی شما چرا اینا نمیگی که یک مدیر عامل باشگاه وارد یک باشگاه که میشه چنگیز میاد فرنگیز میره
این کشتی بشکسته فقط به دست خودت به ساحل میزسه وبس
بانوی ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
افای رسایی این کارت خوب بود اما همین یکی نباشد یک سری هم به بورسیه های غیر قانونی بزنید یقه همه را اعم از نماینده مجلس تا اشنایان ان وزرای پاک دامن و همشهریان محترم وان رانت خواران ارز وسکه وزمین وراستی اقای دادکان حقوق نماینده مجلس را ده تا دوازده میلیون گفتند ولی نماینده ارومیه حقوق خود را 2800 هزار تومان گفته بود بالاخره کدامش درسته یقه این جماعت را هم بچسبید تا باور کنیم نماینده از حق دفاع می کند
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
بله آقای رسایی نظام ما سالمترین نظام دنیاست که رتبه سلامت اداریش توی 180 تا کشور میشه 130 تا 140. ما سالم ترین نظام رو داریم که دزدا و پدرسوخته ها راست راست دارن بیخ گوش ما راه میرن، عشق و حال می کنن و کسی جرات نداره بهشون بگه بالای چشمت ابروه. بله با شما موافقم. ما الگوی جهانیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
اقای دادکان از کجا اماردراوردی 1میلیارد خرج انتخاب نماینده است ؟؟؟؟؟؟؟برفرض که این طوری باش ایا رواج دلیل برجواز ؟؟؟این از اون حرفهایی که....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
انخا را هم باید باهاضون برخورد بشه می ترسم با این امار این اقایان از چند وقت دیگه ماها را که از جایی نمی دزدیم بگیرند محاکمه کنند با این حرفهای دادکان ادم این نتیجه را میگیره واز همه چیز زده می شه وبه همه چیز شک می کن ؟؟؟!!!!ان وقت به من میگویند شکاک !!!!!!!!!!!!!!
حشمت
ROMANIA
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
نمایندگان خودمون،،،مردم ...دارن تخلف و دزدی میکنن چه انتظاری از بازیکنای ما هستش...نوش جونتون
محمد تقی فتحیان دستگردیl
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
با سلام فرق ما که 24 ماه در شلمچه خدمت کردیم با آقا زاده ها چیست تو این مملکت هر که دزد - کلاه بردار - شالاتان - حرامخوار و .... باشد به همه جا میرسد من نمیدونم چطوری اقایان هر روز شعار اسلام و عدالت و بهترین نظام اسلامی را میدهند راست میگند باید دیگر کشورها عدالت و .... از ما یاد بگیرند اخه ما ادعای مسلمانی میکنیم و غربی ها کافرند . خدایا شکرت که نه آقازاده ایم و نه بابای پولدار داشتیم و از بچگی زحمت کشیدیم و کار کردیم چیزی که نداریم ولی مرد زندگی کردیم
شجاع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
یکی از همکاران اقای رسایی در خرم اباد پزشک بود برای اوردن رای کلی از مشمولان رو در کمسیون پزشکی معاف کرد میتونن برسی کنن ببینم باش چه برخوردی میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
ما کازگران رینگ سازی با حقوق 850 تومان زندگی سختی داریم کسی به فریاد ما نمی رسد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
به نظرم، هرسه نفرشون درست میگن...
محسن
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۵
پس من چی؟
ناشناس
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
شما هم درست می گید.
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۴۱
رک تر از دادکان وعلی کریمی من تو این فوتبال ندیدم کاش چهارتا آدم صادق وبی شیله پیله هم توی نظام مثل اینها داشتیم

تا زمانی که ما قبول نکنیم که مشکل داریم وفساد وفساد وفساد تمام جامعه ما رو داره از ریشه وبنیاد میپوسونه مطمءن باشین به دنبال علاج و سم پاشی هم نخواهیم رفت
یک سری با وزیر اقتصاد ایران در سال هال های ۴۰ تا ۵۲(دوره طلایی اقتصاد ایران با وجود عدم وابستگی زیاد به نفت)مصاحبه میکردن حرف بسیار جالبی میزد میگفت رفتم پیش دکتر امینی که نخست وزیر وقت بود گفتم اقتصاد ما بیمار و تا این رو ما نپذیریم نمیتونیم این اقتصاد رو درست کنیم ودکتر امینی فقط یک کار کرد اونم این بود که قبول کرد این امر رو و اون رو رسما اعلام کرد به ملت کاری که امروز هیچ مردی پیدا نمیشه انجامش بده و بپذیره...کاش..
اهورا
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
اگه تموم مفسدان اقتصادی رو هم دار بزنن باز هم تغییر زیادی نخواهیم داشت چون دموکراسی واقعی نداریم