بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر : ۱۴۰۹۳۷

نفتکش
شناسهٔ خبر: 2446613
همزمان با سقوط قیمت جهانی نفت و کاهش تقاضا برای خرید طلای سیاه در بازار جهانی، نفتکش‌های خارجی برای بارگیری میعانات گازی صادراتی ایران در پایانه عسلویه صف کشیده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، با بهره برداری از 10 فاز پارس جنوبی در طول 15 سال گذشته تاکنون در مجموع ظرفیت تولید میعانات گازی از این میدان مشترک به 400 هزار بشکه در روز رسیده است.

با این وجود، از اسفند ماه سال گذشته تاکنون با بهره برداری از مرحله اول فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی ظرفیت تولید میعانات گازی ایران روزانه حدود 50 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

علاوه بر راه اندازی فاز 12 پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی پالایشگاه های پارس جنوبی در سال جاری ظرفیت تولید این محصول استراتژیک گازی افزایش دیگری را تجربه کرده است.

مسعود حسنی مدیر عامل مجتمع پالایشگاه های گاز پارس جنوبی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در طول 6 ماهه نخست سال جاری برداشت گاز از مخزن پارس جنوبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ٢٠ درصد افزایش یافته است، گفته است: در نیمه نخست سال گذشته ٤٢ میلیارد و ٢٩٩ میلیون متر مکعب گاز و در مدت مشابه سال جاری به ٥٠ میلیارد و ٧١٦ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی استخراج شده است.

حسنی تاکید کرد: افزایش تولید گوگرد، پروپان و میعانات گازی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک میلیارد و ٩٢ میلیون دلار درآمدزایی داشته است.

بر این اساس با وجود تثبیت ظرفیت تولید و صادرات نفت خام ایران از ابتدای سال جاری تاکنون ظرفیت صادرات میعانات گازی کشور با افزایشی حدود دو برابری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است.

در همین حال رویترز با انتشار گزارشی نوشته است: آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان می دهد، صادرات نفت بسیار سبک ایران (میعانات گازی) امسال نسبت به سال 2013 میلادی بیش از دو برابر افزایش یافته و به حدود 190 هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، صادرات میعانات از میدان گازی پارس جنوبی در فاصله ماه های ژانویه تا نوامبر امسال به حدود 190 هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 90 هزار بشکه در روز بود.

این در حالی است که مشاهدات خبرنگار اعزامی مهر به بندر عسلویه نشان می دهد که دست کم 20 فروند کشتی نفتکش در پایانه گاز عسلویه در فواصل نزدیک و دور از ساحل لنگر اندازی کرده اند.

یک مقام مسئول در گفتگو با مهر با اشاره به پهلوگیری نفتکش‌های خارجی برای حمل و بارگیری میعانات گازی فازهای پارس جنوبی در پایانه عسلویه تاکید کرد: تقاضا برای خرید میعانات گازی فازهای پارس جنوبی در طول چند هفته گذشته افزایش یافته است.

در همین حال، جمشید خواجه زاده رئیس بهره برداری پایانه گازی سیراف هفته گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به صادرات سالانه 10 میلیون بشکه میعانات گازی از پایانه سیراف، از ژاپن، کره جنوبی و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مهمترین مقاصد صادراتی میعانات گازی نام برد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید رستمی
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
ما که صفی ندیدیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹
اینجاست که شما باید یکه خوردن عربستان بیغیت را ببینید عربستانی که چگونه برادرن دینی خود را به مستکبرین فروخت عربستانی که وووو
ساده دل
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶
بنابر این سهامداران وغدیر باید خوشحال باشند
ناشناس
Netherlands
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۷
آره دیگه ارزونش کردن خودشون حالا اومدن غارت کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۹
از این دستگاههای تعیین نوبت بزارین براشون صفشون به هم نخوره!!!!!!!!!