بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
کد خبر : ۱۴۰۹۸۶

عصرایران -روزی که حسن روحانی، دولت را تحویل گرفت، یعنی در 12 مرداد 1392،قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران 3275 تومان بود.امروز و در کمتر از یک و نیم سال ،این قیمت به بیش از 3500 تومان رسیده است.
هر چند این افزایش در مقایسه با جهش های عجیب و غریبی که در دولت گذشته شاهدش بودیم ، تدریجی است اما همین میزان نیز در دولتی که قرار است به اوضاع اقتصادی سر و سامان دهد، پذیرفتنی نیست به ویژه آن که همان رقم 3275 تومان نیز رقم بالایی است که از رهگذر سیاست های غلط اقتصادی دولت گذشته حاصل شده است.

هشدار به تیم اقتصادی دولت: خیابان فردوسی را دریابید

بیش از یک سال بود که قیمت دلار تقریباً ثابت مانده و در حوالی 3300 تومان خرید و فروش می شد. این وضعیت که خبر از ثبات نسبی می داد برای فعالان اقتصادی و مردم عادی، هر چند ایده آل نبود ولی مطلوب شمرده می شد، چون بیش از گرانی ارز ، آنچه بازار را به هم می ریزد ، بی ثباتی قیمت هاست.

از ماه گذشته اما شاهد رشد ناگهانی قیمت ارز در بازار آزاد بودیم به گونه ای که در یک روند بی سابقه از زمان روی کار امدن دولت یازدهم، با بیش از 200 تومان افزایش، مرز 3500 تومان را در نوردید و حتی به قیمت 3570 تومان هم معامله شد.

در واکنش به چنین وضعیتی، مقامات اقتصادی دولت وعده دادند که به به زودی بازار را مهار خواهند کرد و قیمت ارز را به وضعیت پیشین خواهند رساند.
با این حال، وعده مذکور تا کنون محقق نشده است و دلار در مرزهای 3500 جولان می دهد.
بدیهی است اگر تیم اقتصادی دولت نتواند در اسرع وقت سروسامانی به این وضعیت بدهد، کل اقتصاد بار دیگر تحت الشعاع خیابان فردوسی تهران*قرار خواهد گرفت.

این هشدار به ویژه وقتی اهمیت مضاعف می یابد که به یاد بیاوریم در یک ماه گذشته، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، 76 هزار تومان افزایش یافته و به 991 هزار تومان رسیده است (در 12 مرداد 92، قیمت سکه طرح جدید یک میلیون و 93 هزار تومان بود).

در آن سو، بورس نیز از بازدهی سابق خود دور شده است و بازار مسکن هم ثبات نسبی یافته و دیگر شاهد افزایش آنچنانی قیمت ها نیست. بنابراین، اگر بازار ارز و سکه هر چه سریع تر سر و سامان نیابد و به ثباتی که در حدود یک و نیم سال گذشته داشت بازنگردد، بیم آن می رود سرمایه های خرد - و حتی کلان - بار دیگر به سمت این دو بازار کاذب روانه شوند و همه تدبیرهای اقتصادی دولت را بشویند و با خود ببرند!

اعضای تیم اقتصادی دولت، بهتر از همه می دانند که اگر سیل سرمایه های سرگردان به سمت خیابان فردوسی سرازیر شود، هم ضریه اقتصادی و هم بار روانی آن ، به حدی سهمگین خواهد بود که حتی اگر بتوانند بازار را کنترل کنند، احیای اعتماد مردم کاری به مراتب سخت تر خواهد بود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
انس جهانی از سال 92 تا کنون بیش از 200 دلار افت داشته اگه الان قیمت انس همون 1400 بشه سکه بالای 1500000میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
ثابت نگه داشتن نرخ دلار هم اشتباه محض است.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
دوباره بگردید یک بدبختی مثل جمشید بسم الله را پیدا کنید ببرید زیر گیوتین
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۶
در بیانیه ی دولت (بانک مرکزی) آمده که این نهاد قرار نیست قیمت دلار را پایین بیاورد و قرار است از نوسان آن جلوگیری کند که امری منطقی است
این که بی برنامه ارز تزریق کند غیرمنطقی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹
شما اگه منصف بودی میانیگین قیمت دلار در 8 سال گذشته دولت قبل میگرفتی و با میانیگن 1 سال نیم این دولت مقایسه میکردی . 6 سال نیم قیمت دلار تقریبا ثابت بود ! شما اون 6 سال قبل بخاطر این 2 سال آخر زیر سوال میبری
محمد
CANADA
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷
تيم اقتصادي اين دولت با دولت قبل فقط در گرايشهاي سياسي تفاوت دارند وگرنه تفاوتي در نگاه اقتصادي ندارند