بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
در معاملات روز جاری اگرچه شاخص کل روندی صعودی را در پیش گرفت اما اغلب نمادهایی که در معاملات روز دوشنبه با صف خرید همراه بودند امروز را متعادل نزولی سپری کردند
کد خبر : ۱۴۱۱۱۷
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 93.10.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 111 واحد افزایش به رقم 51586 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 333 واحد افت عدد 138589 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 59 واحد رشد به رقم 70153 واحد رسيد.

همچنین در این روز "رمپنا" با 44 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 37 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.10 واحد افت به رقم 808 واحد رسید.

در این شرایط امروز "میدکو" با 3 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "زاگرس" با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1603 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 597 میلیارد ریال رسید.

از قدیم گفتن نه به آن شوری شور و نه به این بی نمکی، بازار سرمایه روز دو شنبه خیلی از اهالی تالار را امیدوار کرد، اغلب سرمایه گذاران، خوشحال از بازگشت به روند صعودی، مجدداً صحبت از اعتماد و اطمینان به بورس می کردند اما معاملات امروز نشان داد که بورس هنوز سرگردان است و عملاً سودی به کسی نمی رساند چراکه نوع چیدمان دستورهای خرید و فروش در سامانه معاملاتی به گونه ای است که فعالان برای خرید سهام با حجم نسبتاً قابل قبول مجبور به خرید سهم مورد نظر در نوسان های مثبت و برای فروش نیز ناچار به عرضه در نوسان های منفی و حتی تا صف فروش می باشند. لذا در چنین بازاری یا سودی عاید نمی شود یا اگر هم بشود آنقدر درصد بازدهی آن اندک است که به ریسک آن نمی ارزد.

بنابر گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری اگرچه شاخص کل روندی صعودی را در پیش گرفت اما اغلب نمادهایی که در معاملات روز دوشنبه با صف خرید همراه بودند امروز را متعادل نزولی سپری کردند.

گروه خودرو: در این گروه روندی متعادل را شاهد بودیم که تفاوت بسیاری با معاملات روز دوشنبه داشت اما حجم معاملات این گروه امروز قابل توجه بود، نکته قابل توجه این گروه طی روزهای اخیر افتادن بازی به دست حقیقی ها و غیب شدن حقوقی های گروه های فعال است بطوریکه در نماد ایران خودرو که می توان گفت همه آتش ها از زیر سر این شرکت بلند می شود 71 درصد خریداران و 84 درصد فروشندگان حقیقی بودند، در نماد پارس خودرو 100 درصد خریداران و فروشندگان حقیقی بودند، سایپا نیز در معاملات امروز حضور 99 درصدی خریداران و فروشندگان را تجربه کرد. اما اینکه گفتیم آتش ها از زیر سر ایران خودرو بلند می شود به علت انتشار شایعاتی از تعدیل مثبت این شرکت در گزارش 9 ماهه می باشد. که مجدداً این گروه را در کانون توجه اهالی تالار قرار داد. در مجموع اهالی تالار هنوز نمی دانند برای تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری در این گروه به دلار حدود 3600 تومانی و بدهی ارزی آنها نگاه کنند یا به احتمال توافق هسته ای.

راستی هنوز معلوم نشده که 1800 میلیارد تومان دارایی فروخته شده از دو خودروساز بزرگ کشور چی بوده، به کی بوده و اصلاً چه زمانی بوده؟ نکنه چون این رقم ها پول خورد حساب شده و ارزش گفتن و آوردن در صورت های مالی را نداشته!

گروه صنایع غذایی: شاید در شرایط فعلی که نرخ دلار در حال بالا رفتن و قیمت نفت در حال پایین آمدن است این گروه گزینه بدی برای سرمایه گذاری نباشد خصوصاً که در نیمه دوم سال روند سودآوری آنها بهتر هم می شود. البته اغلب نمادهای گروه مذکور نیز امروز حال و روزی بهتر از بقیه بازار نداشتند اما پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک روند آنها از بقیه بازار جدا شود.

گروه انفورماتیک نیز اگرچه از اخبار و اتفاقات منفی به وجود آمده تأثیر نمی پذیرد اما هنوز نتوانسته روند خود را از دیگر گروه ها جدا نماید. البته اهالی تالار معتقدند این گروه به واسطه سهامداران عمده ای که دارد هیچگاه نتوانسته بازدهی های کوتاه مدتی و یا میان مدتی نصیب سهامدارانش کند اما با دید بلندمدت همیشه جز گزینه های برتر بورس بودند.

گروه بیمه ای: به جز "آسیا" که با صف خرید قابل توجه همراه می باشد در مابقی نمادها روندی متعادل را شاهد بودیم، این گروه نیز علی رغم رشد قیمت هیجانی روز دوشنبه گذشته امروز روندی برخلاف انتظار را پیش گرفتند. معمولاً حرکت دو نماد دانا و آسیا هماهنگ با هم می باشد.

از همین رو اهالی تالار بر این باورند که طی هفته آتی یا سهام آسیا با واگذاری صف خرید و روند تعادلی خود را هماهنگ با "دانا" می کند و یا "دانا" با تشکیل صف خرید همگام با "آسیا" می شود، اما در مجموع این گروه پتانسیل هایی دارد که سبب بهتر شدن روند سودآوری آنها در سال آتی می شود.

گروه پتروشیمی: این گروه دوباره سر دو راهی قرار گرفت، دو راهی صعود یا نزول به تبع اتفاقات در حال وقوع، چراکه در حالی کاهش قیمت نفت به واسطه پایین آمدن قیمت مواد اولیه شرکت های پتروشیمی می تواند با یک فاز تأخیر سبب کاهش قیمت محصولات آنها در بازار گردد که افزایش نرخ دلار می تواند در صورت تداوم سبب همپوشانی کاهش احتمالی قیمت محصولات و یا حتی سودآوری گردد. باید منتظر ماند تا این گروه راه خودش را انتخاب کند.

تنها یک نکته صرفاً جهت اطلاع

با خبر شدیم که یکی از بزرگ ترین شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی با تعدیل منفی 40 درصدی مواجه شده است، ذوب آهن اصفهان شرکتی است که در آخرین گزارش اعلامی خود به سازمان بورس به یکباره 40 درصد از سود خود را کاهش داد.

ابتدا دلمان به حال این شرکت سوخت و زیر لب غرغر کنان سیاست های اقتصادی دولت را به باد انتقاد گرفتیم که چرا سبب ضربه وارد کردن به یکی از صنایع بزرگ و خوب کشور شده است، اما با خواندن یادداشت های توضیحی گزارش مذکور به چیزی برخورد کردیم که مغزمان سوت کشید. اصلاً باور کردنی نیست، شرکت علت تعدیل منفی 40 درصدی سود خود را افزایش میزان دستمزد و پاداش کارکنان اعلام کرده. مگر می شود یک شرکت بورسی حق و حقوق سهامداران را همچون گوشت قربانی بین مدیران و کارکنان خود تقسیم کند. مگر نحوه و نوع چارت سازمانی این شرکت چگونه است که تنها سبب زیان وارد شدن به این شرکت می شود و دیگر شرکت های هم گروه به چنین مشکلی برخورد نمی کنند؟

دیده بودیم مدیران یک شرکت به علت افزایش سودآوری پاداش می گیرند و تشویق می شوند اما ندیده بودیم نزدیک به نیمی از سود خود را کاهش دهند تا پاداش و افزایش حقوق بگیرند، مسئولین محترم امر توجه داشته باشند که از هر چه بتوان گذشت اما از این یکی دیگر نمی توان به راحتی عبور کرد چراکه اگر سفره ای پهن است همه باید از کنار آن نان بخورند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
سلام دولت ما پا در هواست وسرنوشت آن معلوم نیست چه رسد بورس
ناشناس
پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
اینها به قدری بد هستند که حتی تیم فوتبال فلسطین هم حاضر به بازی با تیم ایران نشده است
موحدی
ROMANIA
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
ببخشید ما تو تحلیلها خیلی چیزها رو نمیبینیم
تیرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
من جا سهامداری ذوب بودم حتما از شرکت به سازمان بازرسی شکایت میکردم

مدیران و پرسنل ذوب دارن بیت المال رو غارت میکنن .............
reza
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷
بنده خدا شکایت کی را به کی میخوای بکنی؟؟؟؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
بورس نیوز عزیز اگر عنایت موشکافانه خودت رو روی دیگر شرکتها بیندازی میبینی که 90درصدشان همین کاررا میکنند منتها با شدت و ضعف . با این شرکتها ی غیر پاسخگو به سهامداران بعلت نبود اهرم قانونی وسکوت معنادار قانونگزارخدا به اهالی تالار رحم کند
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
گروه خودرو اگر سودی هم داشته باشند زودتر پیش خور شده....ودیگه ارزش خریدن ندارند
ناشناس
پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
خپارس 75 تومانی پیش خور شده؟؟؟ خکاوه 85 تومانی پیش خور شده؟!!! زامیاد 160 تومانی که تو بدترین حالتش زیانده نبوده پیش خور شده؟!!! چرا چرت میگی!!
یعقوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
چه شوری و چه بی نمکی؟ وقتی با جو زده گی میام سهام رو گرون می خریم بعد میزاریم صف فروش نشان از حماقت خودمونه. آخه یکی نیست به اون بابایی که اومده این چند روز مثبت، سهام خریده و وارد صف خرید شده بگه که دلیلت چی بوده؟ نفت گرون شده؟ تحریم رو برداشتن؟ مذاکرات به سر انجام رسیده؟ هی میگفن سهام ها به ارزندگی رسیده قیمتشون. آخه شرکتی که ایی پی اس منفی داره سهامش چه ارزندگی داره؟ همین گروه خودرویی اکثرا یا ای پی اس منفی دارن یا در حد چند ریال مثبتن. سهام اینا حتی 50 تومن هم ارزش نداره. مردم ساده هم که میان میخرن. آدم حرصش میاد که یکی از دلایل مثبت بودن بورس تو این چند روز رو حضور آقای فطانت در حافظ می دونن. لطفا با گیج بازی در آوردن بیشتر از این به خودتون ضرر نرسونید.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
گروه خودرو پرابهام است و نباید خرید کرد... گروه ساختمان بهترین است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
دوستان هرچی دارید بفروشید نقد کنید تو این بازار پر ریسک سرمایه هاتونو از دست ندید الان بهترین کار نقد کردن جلوی ضرر هرجا بگیری سود صبر کنید تا تکلیف نفت .مذاکرات .پتروشیمی دلار روشن بشه در حال حاظر سهام خریدن خیلی خطرناک مواظب باشید
مظلوم
ROMANIA
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
جناب فطانت اولین کاری که باید بکند برخورد با همین بذل و بخششهائی هست که از جیب سهامدار که دستش از همه جاکوتاه هست و فقط امیدش اول خدا بعد مسئولین بورس میباشد، اجه تا کی باید شاهد این همه بیعدالتی بود؟ این باعث میشه که سهامدار از بورس فراری بشه و پناه بیاره به دلار و سفته بازی در بازار ساختمون که خودش میتونه ضربه دیگری به اقتصاد مملکت وارد کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
شرکتها در مجامع معولا اول باداش هیات مدیره را کنار می گذارند ولی سود سهامداران را تمی دهند و هی امروز و فردا می کتتد مثل تاید واتر !
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
بورس نیوز عزیزم !
اجازه میخوام گله ای کنم
تحلیل نویسنده ی شما از مثبت بودن بازار دوشنبه را همه خوندن. آیا امروز که بازار بدین شکل از عرش به فرش رسید ، تغییری در آن موارد صورت گرفته بود؟

واقعیت اینه که دیگه همه ی ما میدونیم داستان چیه! همه دیگه چوپان دروغگو و آقا گرگه و بچه گوسفندهای قصه ها را میشناسن ، اما برای من قابل درک نیست که مجموعه ی حرفه ای شما بدین شکل بازار را تحلیل کنه.

در پیش رو بودن گزارش 9 ماهه شرکت های مورد وثوق بازار سرمایه همچون ایران خودرو امروز دیگه مورد نظر نبود ؟؟

ابلاغ کاهش سود بانکی،احتمال کاهش نرخ خوارک پتروشیمی ها در بودجه 94، وعده رئیس جدید سازمان بورس برای حل مشکلات بازار آیا امروز دیگه نبود ؟؟

ما از شما بیشتر انتظار داریم ، شما سایت فارس نیستی که هدفش فقط سیاه نمایی و جو سازیه !

شما روزنامه کیهان نیستی !

شما به عنوان بهترین سایت بورسی ایران مورد احترامی و مردم روی گفته های شما حساب میکنن.

لطفا و به احترام ارزش و احترام خودتون سنجیده تر عمل کنید و با این کار به درک و شعور مخاطبتون هم بیشتر احترام بذارید.

در ضمن ازتون انتظار داریم این سایت را از بازیهای زشت سیاسی دور نگه دارید.
بعضی اخبار شما که مال دیگر خبرگزاریهاس ، در شأن سایت شما نیست.
وقتی جای بحث و گفتگوی آزاد نیست ، لطفا به مخاطبتون با انتشار اون گزارشها بی احترامی نکنید.

برام عزیزید و قابل احترام
به امید سرافرازی روز افزون شما

در پایان از مسئولان امر سپاسگزارم که با چنان حمایت گسترده ، بازاری سراسر منفی را با شاخص مثبت به آخر رسوندن.
واقعا خداوند اجر این زحماتشون را بده
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
ای کاش نظارت بیشتری بود تا حقوقی ها با کدهای شخصی برای پایین اوردن قیمت سهم مرم شناخته می شدند وسهامداران بیش از این له نمی شدند.... البته دیگه امیدی نیست تمام سرمایه مان از بین رفت چه فکر می کردیم چه شد با هزاران امید برای ریس جمهور رای جمع کردیم حالا شرمنده اهل وعیالیم ... چه واقعیتی تلخی
عليرضا
-
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۷
خيلي خوبه همه شركتها مثل ذوب آهن(هتله آقا ديدم كه ميگم) بتونن به پرسنل خودشون ميانگين سه چهار ميليون حقوق و پاداش بدن يا نصف تايم اداري كارمندها مشغول ورزش و برنامه هاي فرهنگي باشن بچه هاي خودشون و اقوام رو هم بيارن سر كار از تو كوچه و خيابون نجات بدن بالاخره به سفره اي پهنه كفران نعمت ميشه اگه سود بشه بره تو جيب سهامدار
اصلا سود سهاما كي داده كي گرفته
والا
MOHAMMADSHAYAN
UNITED STATES
پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۲
من از این دولت اقای روحانی در مورد بورس دل خوشی ندارم ودرضمن تیم اقتصادی دولت یازدهم بخصوص اقایان نوبخت طیب نیا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
خیلی جالب بود.سود سهامو کی داده کی گرفته؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
من به شخصه حالم از این بورس بی قانون به هم میخوره. تو ایران ادم نمی تونه به دوست خودش اعتماد کنه حالا بیاد به این شرکتهای بورسی مفت خور اعتماد کنه و پولشو بده به اونا. اگه میشد، من خیلی دوست داشتم تو بورس های خارجی سرمایه گذاری کنم، الااقل اگه سودم نمی کردم میدونستم پولم رو عده ای نمی خورن.
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
با سلام ..لطفا جناب آقای فطانت ساعات کاری بورس را تا ساعت 5 بعد از ظهر افزایش دهند چون در هیچ جای دنیا 3.5 ساعت زمان کاری نیست !. خیلی ها در ساعات اداری مشغولند و نمیتوانند استفاده کنند. ضمنا در صورت امکان پنجشنبه ها هم تا ساعت 1 ظهر امکان معامله را برقرار کنند.سیستم معاملات الکترونیکی هست و زحمتی هم برای شما نمیشود.آیا بهتر نیست ما هم از روش های بورس های موفق دنیا استفاده کنیم
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۱
هنوز کسی نفهمیده چطور می شود سهمی که حجم معامله ان 10000عدد می باشد شخصی حقیقی می تواند با وجود انبوه تقاضا نزدیک به 300000سهم را خریداری یا بفروشد.لطفا کشف کنید وجایزه نفیسی بگیرید.
حیدری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰
با نظر حسن آقا کاملا موافقم. آقای فطانت برای شروع بهتره زمان معاملات را چند ساعتی حداقل تا ۲ یا ۳ بعداظهر افزایش دهند . بیشتر ضرر های من مربوط به زمانه . چرا که موقع معاملات سر کار هستم و به بازار دسترسی ندارم و باید شانسی و بدون آگاهی معامله کنم