بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
کد خبر : ۱۴۱۲۱۹
گشتی در بازار ارز، از هجوم عده‌ای افراد سودجود و سوداگر که در انتظار تلاطمات ارزی برای کسب سود هستند، حکایت دارد و برخی‌ها ذخیره‌سازی دلار را به امید منفعت آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر این روزها گشت و گذاری در چهارراه استانبول ( مرکز ارزفروشان تهران) بزنید، می بینید که بازار خرید و فروش ارز دوباره بسیاری ها را به این بازار کشانده تا شاید دوباره بتوانند سودی کسب کنند و از بازاری که کمی با افزایش قیمت مواجه شده است، پولی را نصیب خود کنند.

این در حالی است که تاحدود یک ماه پیش بازار ارز در آرامش به سر می برد، اما پس از اعلام قیمت ارز دلار در بودجه 94 و نتایج مذاکرات، افزایش نسبی قیمت دلار در بازار ارز، برخی ها را به طمع کسب سود دوباره به این بازار کشاند و این عده از افراد سودجو در انتظار افزایش و جهش دوباره نرخ ها هستند، در حالیکه پیش بینی می شد این افراد پس از مدت کوتاهی از بازار خارج شوند، اما همچنان در انتظار به سر می برند.

سودجویان در انتظار تکرار تلاطمات ارزی گذشته

در عین حال، در شرایط فعلی بازار سرمایه که برخی‌ها به دلیل عدم رونق سایر بازارها، سرمایه های خود را وارد این بازار کرده بودند و انتظار داشتند با تغییراتی که در ایی بازار ایجاد می‌شود، رونقی در بورس ایجاد شود و سودی کسب کنند، با مایوس شدن از این روند گویا سرمایه های خود را وارد بازار ارز کرده اند و در انتظار این هستند که در این سه ماهه پایانی سال، از ناحیه کاهش قیمت نفت و تاثیر آن در نرخ دلار و رکورد بورس، منفعتی را برای خود رقم بزنند.

کسادی بازارهایی مثل بازار مسکن هم از سوی دیگر منجر به ورود دوباره دلالان و واسطه گران به بازار ارز شده است و آنها به سوی این بازار روانه شده اند تا بتوانند بار دیگر اتفاقات سال 91 را دوباره تکرار کنند.

گشتی در مرکز ارزفروشان تهران نشان می دهد که برخی ها با سرمایه های کم به هوای کسب سود وارد این بازار شده اند.

جذاب‌ترین بازار کدام است؟

سرمایه های مردم اعم از خرد و کلان که به دلیل عدم رونق بازارهای موازی مانند، مسکن، بورس و غیره سرگردان مانده اند در حال سرازیر شدن به بازار ارز به طمع کسب سود است و از سوی دیگر نرخ های سود بانکی که چندان جذاب نیست هم نتوانسته مردم را برای سرمایه گذاری در بانک‌ها به سوی خود بکشاند و در این بین برخی ها بهترین مکان برای سرازیر شدن سرمایه‌ها را بازار ارز می‌دانند.

یکی از فروشندگان در صرافی در میدان فردوسی به خبرنگار مهر گفت: این روزها میزان تقاضا و درخواست برای خرید ارز دلار بالا رفته است و برخی ها این ارز را خریداری کرده و ذخیره سازی می کنند و با نگهداری آن در انتظار افزایش قیمت در ماه‌های پایانی سال و یا در سال 94 هستند.

همواره در سال‌های اخیر ثابت شده است که نوسان های بازار ارز که البته ریشه منطقی هم ندارند، باعث شده است که عده ای افراد سودجو و سفته باز و دلال به این بازار هجوم آورند و با سرمایه گذاری ها در این بازار، جریان هایی سوداگرانه ایجاد کنند که تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور ندارد.

در این بین، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار ارز عنوان می کند: نرخ ها در بازار ارز یک نرخ تعادلی است و تنها با دخالت هایی که گاها در آن می شود دچار نوسان می شود. ما نگاه کاملا منطقی به قیمت ارز در بازار آزاد داریم و عوامل بنیادین خود باید به طور معمول تعدیل لازم را اعمال کند و بسته به شرایط بتدریج باعث تغییر قیمت شود.

نوسانات ارزی ریشه منطقی ندارد

وی تغییر ناگهانی در قیمت ارز در بازار آزاد را منطقی ندانست و تصریح کرد: بانک مرکزی برای انضباط بازار برنامه هایی را در دست اجرا دارد، همچنین نرخ تعیین شده ارز در بودجه 94 یک نرخ محاسباتی است که به هیچ وجه تعهدی نسبت به تحقق آن وجود ندارد. ممکن است شرایط به گونه ای شود که این نرخ محقق نشود و یا اندکی تغییر داشته باشد که ارتباطی با بازار ندارد.

سیف با اشاره به تعیین نرخ ارز در بودجه سال جاری بر پایه 2650 تومان، عنوان کرد: اکنون که 9 ماه از سال گذشته است، نرخ آن به 2690 تومان رسیده و بررسی ها نشان می دهد که طی 7 ماه گذشته این نرخ از 2520 تا 2530 تومان برخودار بوده است.

از سوی دیگر، مسئولان بانک مرکزی بارها اعلام کرده اند که این بانک به عنوان متولي حفظ ارزش پول ملي و نهاد سياست‌گذار ارزي، اهتمام بسيار جدي نسبت به کاهش‌ تلاطم‌هاي بازار ارز و حفظ نوسانات آن در محدوده قابل قبولي حول روند نرخ ارز مورد حمايت متغيرهاي بنيادين دارد.

به هر حال این وضعیت هشداری جدی به مسئولان است نسبت به اینکه هنوز اقتصاد با وجود کاهش تورم، از رونق کافی برخوردار نیست و سرمایه ها هر آن ممکن است که وارد بازار ارز شده و باعث ایجاد تلاطمات بزرگی در اقتصاد کشور شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶
یک روز یک دانشجوی ایرانی در فرانسه اقدام به خرید یک کیسه شکر میکند و به صاحبخانه خود توصیه میکند که او هم بخرد چون قرار است گران شود فردای آن روز میبیند که وسایل او کنار خیابان هست مرد صاحبخانه به او میگوید تو الفبای زندگی را در این سن سال یاد نگرفته ای اگر همه مثل تو فکر کنند در کشور من شکر نایاب می شود ....
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۸
کسانی که برای گران شدن دلار کمک می کنند خیانت به فقرا و شادی دشمن را فراهم می کنند
ناشناس
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
این دولت است که به این وضع عمدی دامن میزند
signalsaham2014
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
برادر عزیز خود دولت از دلالان ارز نوسان میگیره با یه حرف جناب سیف دلار میره بالا بعد اینکه ارز رو به بازار در قیمت بالا تزریق کرد دوباره جناب سیف در جهت عکس یه حرفی میزنه دوباره ارز رو با قیمت پایین جمع میکنه و این داستان ادامه داره دولتی که نوسان گیر باشه وای به حال بقیه ..... این حرف رو کسی میزنه که چندین ساله سابقه فعالیت بورسی و دلالی ارز رو داره تنها راه کار تو این موقع افزایش بچسبی به رانتخوار و همزمان با کاهش باهاش پیاده بشی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵
اخر من نمی دانم شما چه توقعی از مردم دارید که اینطور اظهار نظر میکنید همین مردم و به قول شما افراد سود جو که تا ذیروز با تیلیغات خود شماها سهام خریدند و بعد به این روز انداختیدشان واقعا که عحب ملت بی منطقی
شما به جای این حرفها اوضاع اقتصادی را به درستی سرو سمان دهید افراد سودحو هم به دنبال منفعت های سالم خواهند رفت
ناشناس
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
به جای مقصرکردن مردم درمانده ثروت کلان انها را به خودشان بدهید اصلا خواهند رفت و یورو خواهند خرید به حای دلار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
با این سیاست خارجی تان ثروت و سرمایه این مملکت را تو جیب چین و روسیه و امریکا ریختید ملت باید شمار سودجو بداند
ناشناس
GERMANY
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
رئیس سازمان مالیاتی گفته که 40% نهادهای اقتصادی کشور طبق قانون از مالیات معاف هستند.
"جناب ایمان" شما که آمار یک کیسه شکر در فرانسه را دارید آیا اطلاع دارید که نرخ مالیاتی برای پولدارها و گردن کلفت ها در فرانسه چقدر است؟ نرخ مالیاتی برای درآمدهای بالای یک میلیون دلار در سال در فرانسه تا 75% هم می رسد. ضمنا در آنجا تمام خدمات پزشکی برای بیماری های سخت مثل سرطان تماما رایگان است.
من نمی دانم آن دانشجوی ایرانی مقیم فرانسه الفبای زندگی را می دانست یا نه، اما یقین دارم که شما الفبای عدالت را درک نکرده اید و در حالیکه عده ای از قبل تحریم ها و رانت خوری ثروت نجومی کسب کرده اند شما به تحقیر درماندگانی مشغول هستید که از سر استیصال آخرین ته مانده های اندوخته هایشان را دلار می خرند تا از آب شدن آن جلوگیری کنند
313
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
اون موقع که دلار نداشتیم و سرمایه هامون بلوکه شده بود دلار گران شد حالا که ازاد شده و داریم چرا باز گران میشه به بچه هم بگی زودی میگه جوابش چیه!
اگه بخوان میتونن بازار را کنترل کنن البته اگه بخوان!