بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
این گروه و شرکت های فعال در آن در مرحله رشد و توسعه قرار دارند و از پتانسیل رشد برخوردارند. چراکه این مجموعه ها برخلاف شرکت هایی همچون پتروشیمی و پالایشی توسعه نیافته اند و از توانایی حرکت در مسیر شکوفایی و بالندی برخوردارند.
کد خبر : ۱۴۱۳۶۵
نویسنده :
جمشیدی
صنعت لیزینگ و شرکت های فعال در آن از دو دیدگاه در مرحله توسعه به سر می برند و از پتانسیل رشد برخوردارند.

صنعت لیزینگ در مرحله توسعه

یک کارشناس صنعت لیزینگ با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: از یک سو حجم معاملات صنعت لیزینگ به GDP کشورمان در حالی 0.02 درصد محاسبه می گردد که به طور معمول این نسبت در جهان 0.5 درصد ارزش گذاری می شود و از سوی دیگر در کشور ما جحم معاملات لیزینگ به میزان دارایی های ثابت شرکت های فعال کمتر از یک می باشد.

برهمین اساس می توان گفت این گروه و شرکت های فعال در آن در مرحله رشد و توسعه قرار دارند و از پتانسیل رشد برخوردارند. چراکه این مجموعه ها برخلاف شرکت هایی همچون پتروشیمی و پالایشی توسعه نیافته اند و از توانایی حرکت در مسیر شکوفایی و بالندی برخوردارند.

عدم توسعه و توجه به سایر بخش ها در صنعت

عادل بهزادی افزود: طبق آخرین اطلاعات موجود حدود 88 درصد از حجم معاملات لیزینگ به خودرو اختصاص دارد و بخش هایی همچون مسکن، تجهیزات و هواپیما معاملات قابل توجهی را انجام نمی دهند. این در حالی است که در سایر کشورها حدود 44 درصد از حجم لیزینگ از آن خودرو است و تجهیزات و حوزه های تفریحی و هتل نیز لیزینگ می شوند. از این رو می توان گفت مجموعه های مذکور در سایر بخش ها به صورت توسعه یافته سرمایه گذاری نکرده اند.

فرصت ها و تهدیدهای بر سر راه سودآوری شرکت های لیزینگی

وی به نقاط قوت و پتانسیل های صنعت لیزینگ اشاره کرد و گفت: افزایش تولید شرکت های خودروساز داخلی، وجود تقاضای زیاد برای خرید خودرو و حرکت این صنعت در مسیر رشد و توسعه از جمله فاکتورهایی است که بیانگر وجود پتانسیل در این شرکت ها است.

این کارشناس صنعت لیزینگ با اشاره به ریسک های این صنعت، در این خصوص افزود: ریسک اعتباری و عملیاتی ناشی از عدم پرداخت اقساط توسط متقاضیان، عدم وجود انعطاف پذیری در طراحی و ارایه خدمات لیزینگ و در نهایت ناکافی بودن دانش فنی مدیران و فعالان در این صنعت از جمله نقاط ضعف و ریسک های موجود در این گروه به شمار می رود.

بهزادی توسعه فعالیت های شرکت های لیزینگ را به عنوان یکی از ابزارهای مفید جهت تأمین مالی مجموعه های مطرح عنوان کرد و در این رابطه گفت: کشور ما به عنوان یک کشور در حال توسعه نیاز به گسترش زیر ساخت های عمومی همچون مترو دارد که فعالیت در این حوزه نیاز به تأمین منابع مالی آنها دارد و به نظر می رسد شرکت های لیزینگ می توانند این امر را برعهده بگیرند. چراکه در بسیاری از کشورها از پتانسیل های موجود در این صنعت جهت تأمین مالی پروژه های بزرگ استفاده می شود.

وی در خاتمه پیرامون چالش ها و تهدیدهای موجود بر سر راه سودآوری صنعت لیزینگ بیان کرد: کاهش رقبت افراد از طرح های لیزینگی به دلیل نرخ بالای عقود، فقدان وجود تقاضای مستمر ناشی از رکود وضعیت اقتصاد و مشکلات به وجود آمده در خصوص نحوه تأمین مالی و وام گیری شرکت های لیزینگی از بانک ها از جمله چالش های صنعت لیزینگ به شمار می رود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پوریا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
گزارش های 9 ماهه تنها تا اخر دی مهلت دارند ارائه بشن و تعدیل ها در راهه .

حقوقی ها در حال خرید هستند .

این روز ها وقت خرید نماد های بنیادی مثل ( کماسه - دیران - دکوثر ) هستش .
با افزایش نرخ 40 درصدی در این نماد ها بزودی یک تعدیل خوب خواهیم دید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
این مظالب که میگویید مختصص کشورهای دیگر است نه مملکت ما که تحریم هست ان هم وضع ایران خودرو و بظور کلی صنعت خودروسازی فلج هست