بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
در ابتدای هر ماه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نرخ پایه فرآورده های نفتی را جهت عرضه در بورس کالا و بورس انرژی بیان می کند.
کد خبر : ۱۴۱۴۳۰
نویسنده :
محمدآموخته
در ابتدای هر ماه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نرخ پایه فرآورده های نفتی را جهت عرضه در بورس کالا و بورس انرژی بیان می کند.

در این میان طبق آخرین اطلاعات واصله قیمت پایه محصول وکیوم باتوم که ماده اولیه تولید قیر است ، ابتدا توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی 5920 ریال به ازای هر کیلو اعلام گردید. (قیمت آذر ماه 8471 ریال بود) یعنی حدود 30 درصد کاهش قیمت ، که با نگاهی به قیمت های نفت سفید و نفت کوره این کاهش قیمت کاملا منطقی و صحیح بود.

ناگهان یک ساعت پس از اعلام این قیمت ، قیمت پایه تغییر نموده و قیمت جدید 8369 ریال اعلام گردید .

حال سوال اساسی این است که این قیمت با چه دلاری محاسبه شده است ؟

توجه شما را به محاسبات زیر جلب می نماییم (در این محاسبات قیمت دلار مبادلاتی 27000 در نظر گرفته شده است )

الف) X = قیمت جهانی وکیوم باتوم بر اساس اعلام قبلی شرکت پخش و پالایش به ازای هر کیلو

X * 27000 = 5920            X = 0.219

ب) Y = قیمت دلار لحاظ شده جهت محاسبه قیمت وکیوم باتوم جدید با مفروضات قبلی

0.219 * Y = 8369            Y = 3821

همان طور که محاسبات نشان می دهد با قیمت 8369 ریال ، نرخ دلار حدود 3800 تومان لحاظ شده است .

موضوع جالب تر آن است که قیمت سایر فرآورده های نفتی با کاهش قیمت به طور عادی مواجه شده اند . توجه شما را به نرخ های جدید سایر فرآورده های نفتی در دی ماه جلب می نماییم:

قیمت گذاری نادرست وکیوم باتوم در بورس کالا و اجحاف در حقوق شرکت های تولید کننده قیر

تمام محاسبات نشان می دهد که نرخ دلاری که برای محصولات لوبکات و حلال و نفتا لحاظ گردیده است نرخ اتاق مبادلات بوده است و نرخ دلاری که برای وکیوم باتوم لحاظ شده است نرخ 3800 تومان بوده است!

نتیجه گیری :

  1. تنها شرکت هایی که تعهد فروش دارند با اعمال ضرر در این ماه به صادرات قیر می پردازند .
  2. شرکت های کوچک هیچ گونه خریدی انجام نداده و منتظر کاهش قیمت ها خواهند ماند .
  3. در صورت ادامه وضعیت موجود بسیاری از شرکت های تولید کننده قیر تعطیل خواهند گردید و کارگران آن ها بیکار خواهند شد.

پیشنهادات :

  1.  شفاف سازی دلایل اعلام نرخ بالای وکیوم باتوم توسط شرکت پالایش و پخش
  2. اگر قرار است قیمت ها با دلاری غیر از مبادلات محاسبه شوند این نرخ بهتر است میانگینی از دو نرخ باشد که هم ارزان فروشی انجام نشود و هم در شرایط فعلی تحریم ، شرکت های تولید کننده قیر بتوانند به صادرات فرآورده های نفتی کمک نمایند و الا اتفاقی که در بورس کالا در مورد مشکل فروش شرکت های پتروشیمی به وقوع پیوست اتفاق خواهد افتاد .
  3. در محاسبه قیمت پایه تمام فرآورده های نفتی نرخ دلار به صورت یکسان لحاظ شود و محصول خاصی استثنا نگردد .

میثم باقری کوپایی

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
اساسا این مباحث باید مورد بازنگری قرار گیرد چرا که برا اساس قانون توسعه ابزار های نوین مالی دولت از قیمت گذاری کالا هایی که در بورس های کالایی پذیرفته شده اند به صراحت منع شده است ( به استثناء دارو) . اینکه در اول هر ماه یکی از شرکت ها و نهاد های دولتی قیمت پایه محصولات قابل عرضه در بورس کالا را تعیین می کند و در عین حال وزارت بازرگانی خریداران و میزان خرید آنها را تایید صلاحیت می کند با ذات بورس مغایر است که البته شرکت بورس کالا و سازمان بورس نیز گویا به جز حجم معاملات بورس کالا دغدغه دیگری ندارند و بسیار منفعلانه در این موارد تصمیم می گیرند ( اساسا برایشان تصمیم می گیرند) جهت حل این مسائل که همواره به کلیه فعالان بازار صدماتی را وارد می کند بهتر است نهاد های دولتی قیمت گذاری و سهمیه بندی را فراموش کنند و بورس کالا نیز با تقویت واحد های فنی خود بر اساس ساز و کار بازار نسبت به ایجاد شفافیت و کشف نرخ اقدام کند
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
من يك توليد كننده كوچك قير هستم به نظرم و با استناد به ديده ها و شنيده ها اكثر واحدهاي كوچك توليد قير كه سرجمع اشتغالزايي بالايي ايجاد كرده اند تعطيل شده يا با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي كنند اين واحدها اگر بتوانند خرج روزمره شركت را در بياورند هنر كرده اند .
اين مصيبت بزرگي براي توليد كشور است من نميفهمم به كجا مي رويم هر روز هم مشكلات عميقتر و بزرگتر مي شود اين توليد با اين سياست اقتصادي همچون يك محتضر در انتظار مرگ راهي بجز نابودي نخواهد داشت . توليد اشتغال بازار صارات قاعده و فرمول علمي دارد كه تخطي از اين قوانين توليد را محكوم به شكست مي كند با شعار حمايت هم مشكلي مطلقاً حل نمي شود الان يك توليد كننده همه كار مي كند الا توليد فكرش به همه جا مي رود الا توليد . مگر شانسي مي شود مشكل اگر يكي دو تا بود حل مي شد مشكل اگر مربرط به خط توليد و مسايل فني بود حل مي شد .
الان ٩٠ درصد مشكلات به مسايلي غير از كارخانه و توليد بر مي گردد .
من معتقدم مشكل توليد حل نمي شود مگر راه درستي را كه ديگران رفتند بايد برويم حتي اگر اين راه توسط افاغنه طي شده باشد .
ناشناس
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹
باسلام، آقای مهندس با نظر شما موافقم.