بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
کد خبر : ۱۴۱۴۳۷
به نقل از econews.ir، "عزت‌الله یوسفیان ملا" در مورد قیمت نفت و شرایط کشور برای تهیه و تنظیم بودجه سال ۹۴ کل کشور اظهار داشت: قیمت نفت در بودجه هیچ‌موقع به صورت واقعی و منطقی نبوده و همیشه برپایه فرض و حدس و گمان است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه در بودجه‌های سالانه سه عدد و رقم فرضی در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: یکی از این مباحث درآمدهای نفتی است که شامل نفت و میعانات گازی می‌شود که با توجه به مسائل تحریم باید پیش‌بینی کرد، در سال آینده میزان تولید آن چقدر افزایش یا کاهش خواهد داشت.
وی فرض دوم را قیمت نفت عنوان کرد و گفت: موضوع دیگر قیمت نفت بوده که بستگی به شرایط سیاسی و بین‌المللی دارد و باید آن را براساس تجربه و نظرات کارشناسی ارائه کرد.به گفته این نماینده مجلس فرض سوم قیمت دلار است که نمی‌دانیم چه اتفاقاتی در حوزه‌های مختلف رخ خواهد داد، بلکه می‌توان آن را براساس تجربه و جریانات سیاسی و بین‌المللی پیش‌بینی کرد.
یوسفیان ملا از پیش‌بینی قیمت نفت ۶۵ تا ۷۰ دلاری در بودجه ۹۴ کشور خبر داد و یادآور شد: اگر قیمت نفت بالاتر از حد منطقی بسته شود، موجب کسری بودجه دولت خواهد شد و زمانی که پایین‌تر در نظر گرفته شود مازاد آن به صندوق توسعه ملی خواهد رفت که موجب شکوفایی و رونق تولید و طرح‌های زیرساختی می‌شود.
وی در مورد قیمت دلار در بودجه نیز عنوان کرد:‌ این موضوع بستگی به مذاکرات هسته‌ای دارد و پیش‌بینی می‌شود، حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش‌بینی کرد که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید نرخ دلار افزایش خواهد کرد و همچنین سال آینده احتمال دارد، یک میلیون بشکه نفت خام در روز بفروشیم که اکنون به خاطر مذاکرات اولیه هسته‌ای این میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز است.
یوسفیان ملا در پاسخ به این سؤال که دولت چه الزامات و مباحثی را باید در تهیه بودجه ۹۴ به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار دهد، تصریح کرد: در قانون برنامه‌های ۵ ساله پیش‌بینی شده سالانه ۲۰ درصد اتکای بودجه به نفت کم شود که تا پایان برنامه پنجم این موضوع به صفر برسد، اما از آنجایی که دولت‌ها به دنبال ایجاد درآمدهای غیر نفتی نبودند، این موضوع تاکنون محقق نشده است.
وی افزود: می‌توانیم از طریق رونق صنعت فرش و معادن اتکا به درآمدهای نفت را کاهش داد، اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد، زیرا در غیر این صورت باید منابع و درآمدها از طریق مالیات و عوارض افزایش یابد که در حقیقت به مردم فشار وارد می‌شود، زیرا سایر درآمدها مانند مالیات گمرک قابل توجه نیست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: برای کاهش اتکا به نفت نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و در عین حال توجه به تولید چند محصولی در بخش‌های مختلف لازم است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
بسمه تعالی
بهتره ۲۵ دلار در نظر گرفته شود تا در بودجه نویسی و کسری بودجه دچار مشکلات نشوید......