بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اتاق بازرگانی ایران خواستار توجه هر چه بیشتر به درآمدهای ارزی ناشی از صادرات شد و گفت: در شرایط فعلی که نرخ نفت رو به کاهش است، باید به صادرات توجه بیشتری شود
کد خبر : ۱۴۱۸۷۵
به گزارش «نسیم»، غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست امروز اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر ضرورت تسهیل در توسعه صادرات غیرنفتی، گفت: تردیدی نیست که صادرات غیرنفتی می تواند یکی از راهکارهای جدی خروج غیرتورمی از رکود باشد، ضمن اینکه با توجه به شرایط فعلی که دولت به دنبال کاهش اتکا به صادرات نفت است، صادرات غیرنفتی می‌تواند یک ابزار مناسب باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون ارز حاصل از صادرات نفت در دسترس نیست و کشورهای دشمن با ایران به دنبال سنگ‌اندازی جلوی پای صادرات نفت هستند و البته پول حاصل از فروش نفت نیز به حساب‌های خارجی واریز می‌شود.

وی تصریح کرد: چنانچه صادرات غیر نفتی را نقطه اتکای اقتصاد قرار ندهیم، مجددا تورم کشور افزایش خواهد یافت اما برای رونق صادرات غیرنفتی نیازمند ثبات قوانین هستیم، ضمن اینکه دولت باید مشوق‌هایی را نیز برای صادرکنندگان در نظر بگیرد که به نظر می‌رسد این حمایت‌ها در دستور کار دولت قرار گرفته است.

به گفته مصباحی مقدم، روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت برداشتن موانع پیش‌روی صادرات غیرنفتی تاکید داشته است که امیدواریم هر چه سریعتر موانعی که حداقل در حوزه کاری خود وزیر است، از میان برداشته شود.

وی در ادامه در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی مبنی بر سنگ‌اندازی وزارت جهاد‌کشاورزی جلوی پای صادرکنندگان، گفت: این روند باید اصلاح شود و در بودجه سال 94 کل کشور نیز حمایت و توسعه صادرات غیرنفتی به صورت پررنگ دیده نشده است که این جای تاسف دارد.

مصباحی مقدم با اشاره به مشکلات پیش‌روی تامین مالی صادرات از طریق بانک‌ها، خاطرنشان کرد: تامین مالی از طریق بانک‌ها مشکل ساز شده و البته عامل اصلی آن است که بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند و برای تامین مالی بخش‌های مولد اقتصاد وارد عمل نمی‌شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: پیمان‌سپاری ارزی یک ترمز برای صادرات است ولی منظور من این نیست که صادرکنندگان ارز را به بانک مرکزی آورده و به نرخ اتاق مبادله بفروشند بلکه هدف این است که ارز مورد نیاز برای واردات از طریق صادرات تامین شود که البته باید ساز و کارهای آن در نظر گرفته شود.

وی از صادرکنندگان درخواست کرد تا اقتصاد ایران را از ارز حاصل از صادرات بهره مند کنند، چرا که هم اکنون کشور شاهد خروج سرمایه است.

مصباحی مقدم اظهار داشت: اگر روند ارز را نگاه کنیم، نسبت به چند دوره قبل کاهشی است ولی در مجموع نرخ ارز افزایشی است و البته سیاست کلی ارز نیز نرخ شناور مدیریت شده است که با توجه به تورم داخلی و تورم خارجی باید اعمال شود که البته مدیریت هوشمندانه نیز نیاز دارد.

وی با اعلام مخالفت نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات بانک توسعه صادرات از 14 به 22 درصد با مصوبه شورای پول و اعتبار، گفت: در مجلس باید قانون بانکداری بدون ربا را بازنگری عمیق کنیم
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
یعنی اگر کالاهای داخلی جمع بشه وصادر بشه در داخل گرانی پیش نمیاید در داخل نظام عرضه و تقاضا بهم نمیخورد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟عرضه نسبت به تقاضا در داخل کم نمیشه؟؟؟این خودش تورم ایجاد نمیکند؟؟قضاوت با مردم ؟؟؟؟سود بانکی بالاست چون تورم بالاست !!!!!تورم برای چی میره بالا ؟؟صادرات نفتی کم شده اثر داشته یا نه چون دلار کم شده ؟؟؟ حالا دلار راگران کردند دلاررا چه کسی یا کسانی گران کردند ؟؟؟؟دلارداران یا بی دلار؟؟؟؟یاپولدارانی که مدیریت می شوند ؟؟؟حالا کالاهای غیر نفتی کم بشه در داخل چه میشود ؟؟؟!!!!قضاوت بامردم