بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر : ۱۴۲۳۱۵

قدس انلاین – سعید کوشافر : شرکت پدیده شاندیز با بعبارت بهتر شرکت پدیده این روزها به یکی از سرخط های خبری رسانه های کشور تبدیل شده است ؛ رسانه هایی که تا همین دیروز اگهی های بلندو بالای این شرکت را منتشر میکردندو حتی یک روز هم در دریافتهایشان تاخیر نمیشد.

هیمن رسانه ها امروز درصددند تا بهر نحو که شده خبری از هر مقام مسوول یا حتی غیر مسوول دربیاورند تا اثبات کنند که پدیده متخلف مدیرعاملش مفسد است و مثلا بزرگترین فساداقتصادی تاریخ کشور را رقم زده است ؛ این حرص خبری به حدی در رسانه ها رسوخ کرده که انها را از جاده انصاف خارج ومنجر به یک هجمه یکطرفه علیه شرکت پدیده شده است .

از دیگرسو سکوت خبری مسوولان این شرکت درمقابل این اخبار بر حجم شایعات واخبار غیرموثق دامن زده و حداقل تماسهای چندین باره نگارنده برای گفتگو با یکی از مقامهای شرکت که خیلی هم دست اول نیست ره بجایی نبرده است .بگذریم از اینکه بنده نیمه شب سه شنبه هفته قبل دریکی از هتلهای مشهد توانستم چند دقیقه ای با مدیرعامل شرکت یعنی جناب پهلوان مقدم گپی کوتاه داشته باشم .

اما همانگونه که از ابتدا درگزارشهای مختلف گفته شده بود مشخص بود که تخلفاتی درشرکت رخ داده اما اینکه همه شمشیر را از رو ببندند و کمر به زدن ریشه پدیده کنند به واقع تاختن به سرمایه مردمی است که تحت عنوان سهامدار اکنون برگه هایی دردست دارند که تا همین چندی قبل جزو سرمایه زندگی انان بحساب میامید .

اظهارات متین دادستان مشهد بخوبی نشان میدهد که این سهامداران ورسیدن انان به حقوقشان از چه درجه اهمیتی برخوردار است . «قاضي صادقي» میگوید: دغدغه مهم دستگاه قضايي اين است که مردم و سهامداران متضرر نشوند و يا هنگام فروش سهام فريب نخورند اما شهروندان نيز بايد دقت کنند تا در مقابل فروش سهام اسناد و مدارک معتبر و قانوني را دريافت کنند که به امضاي مديران شرکت پديده يا هيئت مديره و ... رسيده باشد و اين مدارک تعهدآور باشد تا حقوق آنان تضييع نشود و سهامداران قبل از امضاي هر برگه و يا سندي، محتويات مندرج در آن را به دقت مطالعه کنند و در صورتي که شروط هاي درج شده را قبول کردند اقدام به دريافت آن مدرک معتبر و يا سند داراي ارزش قانوني نمايند.

درعین حال نکات دیگری نیز شایان گفتن است ازجمله اینکه برخی نزدیکان ومشاوران مدیرعامل شرکت پدیده رامیتوان از جمله دشمنان ایشان هم محسوب کرد ؛ همانها که به وی خط دادند تادرمصاحبه هایش ازتبرئه شدن سخن به میان اورد تاشایددستگاه قضایی را درمقابل عمل انجام شده قرار دهند.

این درحالی است که تا قبل از این اظهارات دفاتر شرکت درمشهد طبق روال سابق و بنا به دستور دادستان مشهد به کارخرید سهام مشغول بودند و دستگاه قضایی به محض رویت چنین اظهاراتی قفل پلمب بر انها زد تا سهامدارن بیشتراز همیشه نگران شوندو دل به مصاحبه های ساختگی نسپارند . دراین راستا دادستان مشهد همچنين برخي شايعات مطرح شده در مجالس و سايت هاي غيرمعتبر مبني بر تبرئه شرکت پديده از اتهامات را تکذيب کرد و گفت: اين پرونده در حال رسيدگي در دادسراي مشهد است و اين گونه شايعات معمولا از سوي افراد ذينفع در اين ماجرا، و در مجامع خصوصي و يا در جمع برخي سهامداران عنوان مي شود .

اما باید این نکته را هم متذکر شد که بستن دفاتر پدیده دردی از مردم دوا نمیکند بویژه تعطیلی دفاتر این شرکت درشهرستانها که دستور دادستان انجام شد حتی باعث تضییع حقوق مردمی میشود که دراستانهای دیگر سهام شرکت را خریده و اکنون یا باید با صرف هزینه ای گزاف خودرا به تنها دفتر مفتوح شرکت درمشهد برسانند. شاید میشد با اخذ تعهد یا گماردن یک نیروی انتظامی دردفاتر و تاکید بر انجام خرید سهام از مردم این مشکل را تاحدودی حل کردو باعث سرگردانی بیشتر سهامداران نمیشد.

درعین حال تاکید مقامهای قضایی بر دو نکته یعنی پیگیری کسانی که در دستگاههای دولتی دراین تخلف همکاری داشته اند و تداوم اجرای فعالیت عمرانی پروژه برای جلوگیری از ضرر وزیان احتمالی سهامداران نیز نکاتی است که جای تقدیر دارد از این جهت که درصورت عدم پیگیری نقش مقامهای مسوول دولتی که دراین تخلف اگر نگوییم همراهی ؛بگوییم سهل انگاری کرده اند ؛ فردا و فرداهای دیگر شاهد بروز تخلفاتی مشابه خواهیم بود که هیچ کس درقبال 5سال تخلف درساخت وساز وسهام فروشی اش پاسخگو نیست و بازهم مردم هستند که باید جور کم کاری یا اهمال انان را بپردازند و دیگر اینکه درصورت تعطیلی فعالیتهای عمرانی علاوه بر بیکارشدن تعدادی بالغ بر 13هزار کارگر ؛ نه تنها هیچ چیزی عاید مسوولان رسیدگی کننده به پرونده و سهامداران نیمشود که یک پروژه دیگر بر بیشمار طرحهای عمرانی نیمه تمام افزوده میشود و سرمایه مردم زیر برف وباران وباد مستهلک شده وبه بایدمیرود ؛ این درحالی است که با تکمیل پروژه هایی که قانونی است میتوان بخشی از ضررو زیان وارده به مردم را جبران کرد.

اما دراین میان اظهارات متناقض و گاه گمراه کننده برخی مقامهای مسوول یا غیر مسوول سرگردانی مردم را دوچندان کرده است که ازجمله انها میتوان به اظهارات اقای پورمختار رییس کمیسیون اصل 90مجلس اشاره کرد . او که همین چندی قبل دربازدید ازپروژه به تمجید مدیران ان پرداخته بود اکنون نیز با اظهاراتی گنگ ودوپهلو مشخص نیست قصد داردخودراتبرئه کند یا مردم را از دلنگرانی خارج نماید چرا که میگویدیکسال است پرونده پدیده در کمیسیون مفتوح است ؛ونمیگویددراین صورت چرا به مشهد سفر کرد واینهمه به تمجید ازان پرداخت یا اینکه مساله ارزش سهام رامطرح میکندو نمیگوید که مگر تعیین ارزش اموال ودارایی های یک شرکت چقدر کار دارد که یکسال است نتوانسته اند مبلغ انرا بدست اورده وتقسیم بر تعداد سهام کنند تاارزش هر سهم مشخص شود.

درعین حال عنوان کردن برخی مسایل بی ربط به تخلفات نظیر وابسته بودن مدیرعامل پدیده به رییس جمهور سابق را به فرض صحت ،میتوان نشانه ای از بی اخلاقی رسانه ای دانست که نه تنها به حل مشکل کمکی نمیکند که انرا به دایره سیاست کشانده و برخورد قضایی فعلی را هم میتوان در ان دایره نوعی عقده گشایی سیاسی قلمداد کرد حال انکه چنین نیست وتنها هدف بررسی این پرونده جلوگیری از تداوم یک تخلف است که سالهاست ادامه داشته است ؛درعین حال به فرض وابستگی و یا نفوذ مدیرعامل پدیده در دولت قبل برای دریافت مجوزها یا سکوت دولتی ها درقبال ان ؛ چگونه میتوان یکسال ونیم سکوت دولت یازدهم را درقبال تداوم این تخلف یا به زعم برخی فساد اقتصادی توجیه کرد به گونه ای که جایی خواندم دادستان مشهد همین حدوداست که تلاش میکند میان مسوولان اجرایی استان اجماعی برای برخورد با پدیده پدیداورد وموفق نشده است .

اما اینکه دادستان کل کشور از جدی بودن پیگیری پرونده خبر میدهد کاری است بس شایسته وتوقع مردم از دستگاه قضایی هم همین است و تشکیل تیمی زبده وکارشناس نیز میتواند روند رسیدگی به پرونده راهم تسریع کندو هم مطابق اصول اقتصادی پیش ببردو اتفاقا فردی که برای این کار تعیین شده یعنی جناب بختیاری که مردم مشهداز ایشان شناخت کافی داشته و به ایشان اعتمادی مضاعف دارند نیز دیگرنکته مثبت این قضیه است .

اما دراین میان اظهارنظر افراد وچهره های سیاسی یا حتی نمایندگان مجلس وکسانی که اطلاعات درستی از این شرکت ونحوه فعالیت وحتی نوع پروژه ندارند جای بسی تاسف است انهاییکه تنها سوار برموج شده و تلاش دارند خود را افرادی ضد مفاسد اقتصادی جلوه دهند وازقافله تهییج قوه قضاییه به پیگیری جا نمانند ؛ کسانی که حتی اگر ازانها نوع ونحوه فساد اقتصادی رخ داده درپدیده رابپرسید پاسخی ندارند ؛ این جای تاسف است ؛ به طور قطع این قبیل اظهار نظرها فارغ از اینکه هدفشان مردم باشد یا چیز دیگر تنها باعث خواهد شد که مردم سایر اظهارات را هم بر این منوال ارزیابی کنندودیگر اعتمادی به گفته های وکلا یا حتی چهره های سیاسی نداشته باشد کما اینکه خیلی از همین اظهارنظر کنندگان نمیدانند که شرکت پدیده توانسته از زمینهایی کم بها ؛ ارزش افزوده ای انچنانی خلق کند واین فکر وایده خود جای تشکر و قدر دانی دارد ؛ حال دراین مسیر و چنین پروژه های بزرگی انحرافاتی هم رخ داده و این درحالی است که بهتر بود این عزیزان بیش از تاکید بر بگیر و ببند بر احقاق حقوق مردم تاکیدمیکردند.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت پدیده یعنی پهلوان به صراحت و درگفتگو با خود بنده خرید همه سهامی که به مردم فروخته شده توسط شرکت را منطقی نمیداندو عنوان میکند که هیچ مسوولیتی دراین قبال ندارد ودرعین حال میگوید که اگر همه سهامداران بخواهند سهامشان رابفروشند قیمتها میشکندو قطعا کاهش خواهد یافت ؛ این درحالی است که او قبلا مدعی شده بود که پدیده تنها شرکتی است که هرگز سهامش ضرر نخواهد کرد.

درعین حال بنابر محاسبات انجام شده توسط برخی کارشناسان سرمایه شرکت پشتیبان پدیده یعنی خریدار سهام مردم فقط 5میلیارد تومان است و سهام فروخته شده به مردم حدود 5هزار میلیارد تومان یعنی این شرکت تنها میتواند از هر هزار سهم یکی را بخرد و مابقی دست مردم باقی خواهد ماند . این درحالی است که این روزها هرکس هم برای فروش مراجعه میکند جز وعده دریافت دریکی دوماه اینده ویک برگه تعییین وقت چیزی نصیبش نمیشود.

اما اکنون این اتفاق که ارزو میکردیم رخ ندهد ؛ رخ داده و تخلفی بزرگ بوقوع پیوسته و اینکه دایم بگوییم بگیریدوببندید و ... مشکل گشانیست . دراین راستا وبا توجه به اطلاعاتی که این حقیر از شرکت پدیده طی چند روز اخیر کسب کرده وبا چندتن از کارشناسان مشورت کرده ام چند توصیه وراهکارعملی به مقامهای رسیدگی کننده ارایه میشود امید که بتواند راهگشا باشد.

  1. ***همانطور که دادستان مشهد گفتند مهمترین مساله احقاق حقوق مردم یا همان سهامداران این شرکت است که به گفته وی ارزش سهام 12 هزار تومانی انها به روایتی 2هزار تومان وبه روایتی دیگر 1700تومان است . به طور قطع همه کسانی که درگیر پرونده یا پروژه سهام فروشی پدیده هستند میدانند که این سهام با قیمت 100تومان عرضه شد و طی مدت 5سال به 12هزارتومان رسید .بنابراین خیلی راحت میتوان گفت که همه سهامداران متضررنشده اند و بسیاری از کسانی که همان روز اول سهام خریده اند اکنون و باقیمت 2هزار تومان هم بارشد 20برابری ارزش سرمایه گذاری خود روبرو هستند .درعین حال باتوجه به سیستم ثبت معاملات درشرکت پشتیبانی پدیده که وظیفه خرید وفروش سهام را برعهده دارد براحتی میتوان دانست که چه کسانی از بدو فروش سهامدارندو چه کسانی بعد و با چه قیمتی سهام را خریده اند . با این راه حل میتوان بخش زیادی از کسانی که از روز اول سهام راداشته اند ازجمله مدیرعامل و نزدیکانش که اکنون 80درصد سهام را دراختیار دارند از ارزش بادکنکی سهام خارج کرد.
  2. *** اماگروه دوم نیز همه سهامشانرا با قیمت 12هزارتومان نخریده اندو بخشی ازمردم سهام رابا قیمتهای متفاوت از 500تومان تا 1000تومان و 4000هزارتومان وحتی 8500تومان خریده اند که البته یک حساب سرانگشتی ومحاسبه افزایش تعداد دلالها نشان میدهد عمده معاملات بعد از افزایش قیمت از 2000تومان به بالا رخ داد . به نظر میرسد اکنون که شرکت پدیده توانایی خرید همه سهام مردم را ندارد میتوان با بررسی اینکه هر کس چه مبلغی بابت سهام پرداخت کرده و پرداخت همان مبلغ به وی حداقل باعث زنده کردن سرمایه اش به همان اندازه قبل شد . این راهکار باعث میشود تا بتوان با سرمایه موجود به بیشترین تعداد از سهامداران و باکمترین میزان خسارت پرداخت صورت گیرد.
  3. ***درنهایت نیز اگر هیچکدام از این روشها ممکن نبود ؛ مقامهای شرکت پدیده باید درقبال اعلام قیمت 12هزارتومانی هرسهم پاسخگو باشندو این نیز راهکاری دارد به این صورت که تمام سرمایه و اموال شرکت محاسبه شود ؛ هزینه 400 میلیون سهم فروخته شده به مردم از ان کسر شده ومابقی سرمایه درقالب سایر سهام دراختیار مدیران قرارگیرد .اینگونه که دادستان مشهد دربررسی اولیه گفته ارزش سهام یک ششم رقم 12هزارتومانی است بنابراین به هر سهم 5سهم دیگر از سهام مدیران شرکت تعلق بگیرد مشکل حل میشود اما ازانجا که نمیتوان بیش از صددرصد سهام را اختصاص داد باید تمام سهام به مردم تعلق گرفته ومسوولان شرکت موظف شوند مابقی را از ارزش افزوده اینده واتمام پروژه متقبل شوند که البته امری ممکن است .
  4. ***درنهایت اینکه برخی بر طبل ورود شرکت به بورس میکوبند شاید درنگاه کارشناسی حرف درستی باشد وباعث شفافیت مالی درفعالیتهای پدیده برای اینده شود اما درشرایطی که گروهی از مردم سهام را با قیمتهای گزافی خریده اند وبه طور قطع با ورود به بورس قیمت ها منطقی و بر اساس کارشناسی و عرضه وتقاضا تعیین میشود ، این مردم هستند که متضرر میشوند نه مدیران شرکت که قیمت هر سهم برای انها 100تومان تمام شده است . البته بعد از تعیین تکلیف مردم بهترین راهکار ورود شرکت به بورس یا فرابورس است که باعث اعتماد مردم شده ودرانصورت حتی توصیه میشود که سهام این شرکت را بخرند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
رفتي كاغذ خريدي حالا فلسفه ميبافي پولت زنده شه. برو بابا
جواب
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
میتونم بپرسم میرید بورس چی میخرید
من نرفتم بورس و ندیدم شاید شما دیدید و رفتید و واردید که بعد خرید چی میدن دستتون
ناشناس
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
آقای پهلوان بر عکس خیلیایی که پولاشونو بر داشتن از مملکت فرار کردن . مثل مرد وایساده سرمایه هایی که سر گردان توی بازارهای کاذب تورم ایجاد میکردن رو جمع کرد مدیریت کرد و شده پروژهای ملی . متاسفم برای هر شخصی که بخواهد این جهاد رو زیر سوال ببرد . درسته ایشان سود خوبی بردن اما لایق این سود بودند و توان هضم این پول را داشتند و باز خرج مملکتم کردن خرج ایران . ایرانی که واسه نگهداری ازش خون جوونامونو دادیم و واسه آباد کردنش امثال جناب پهلوان دارن پاسداری میکنن. چرا عربا باید این همه کشورشون آباد بشه و ما مثل افغانستان و پاکستان باشیم ؟؟!!!!
بابا بی خیال شید به هر پیزی که میپرستین و قبول دارید.
ناشناس
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
آقای کوشافر! سری قبل که نتونسته بودی مدیر پدیده رو ملاقات کنی به بقیه خبرنگاران انگ میچسبوندی که اونا اصلا خبرنگار نبودند و فقط تو خبرنگاری. حالا هم هدفت از این مثلا پیشنهادای آبکیت اینه که به خواننده القا کنی سهام 2000 تومن می ارزه؟ نه آقاجان! سهام بیش از 12000 تومن می ارزه. دادستان هم در مصاحبه بعدیش با خراسان گفته که باید برای قیمتگذاری سهام از کارشناسان زبده استفاده بشه و اونها هنوز وارد این مقوله نشدند.
یعنی یک جورایی حرفشو پس گرفته. حالا تو کاسه داغتر شدی؟
خیلی جالبه که اکثر کسایی که نظر دادن هم این القا 2000 تومنی خوب روشون تاثیر گذاشته و دارن در مورد راه حل دارن نظر میدن. آقایون و خانوما! دقت کنید این متن اصلا از اصل مشکل داره. ارزش سهام از 12000 تومن هم بیشتره. صبر کنید و ببینید
ناشناس
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
آقای پهلوان با افزایش سهام تخلیلی و غیر منطقیش اقتصاد رو به بازی گرفت و این هم حق کسی که بشینه تو خونش و تصمیم بگیره که امروز 200 تومان سهام گرون بشه یا بیست تومان.خیلی جالب بود تا قبل از این جریانات کوچکترین مطلبی در باره پدیده گفته میشد روز بعد سهام 200 تومان گ
رون میشد آخه به این میشه گفت یک کار اقتصادی؟؟؟؟؟ ما مردم همیشه چوب طمع میخوریم که البته دولتها هم مقصرند
محمد ملکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
حالا خواهید دید باز هم مثل گذشته ما سهامداران برنده خواهیم بود. از این شلوغی ها هر چند ماه یکبار داریم.4 سال هست که سهامدارام.
سهیل
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴
امیدواریم که حداقل در این ورطه ای که گرفتار شده اید زیان نکنید .سود که ....
حمید شیشه چی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
آقای زرنگ معلومه اگر بخواهند همه بفروشند قیمت افت میکنه فرضا هم که پدیده ازهمه سهام بخره پول تکمیل پروژه رو شما میدی؟؟؟خوب بلدی از کیسه ی خلیفه ببخشی دادستا چجوری یکشبه قیمت 2هزار تومنی رو محاسبه کرد یکی به من بگه لطفا
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
خوبه با همين روش ضرر ١٦٨٠٠٠ميليارد تومانى بورس به سهامداران را هم جبران كنيد
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
آقای سعید کوشافر پدیده هیچ مشکلی نداشت ،مردم زندگیشونو میکردن ،به خدای احد و واحد اگر از هر سهامداری سئوال کنید هیچ کس تا به الان از پدیده ضرر نکرده شما و دوستان شما در بورس نیوز اگر منافع مردم براتون اهمیت داره از رئیس جدید بورس در رابطه با زیان مال مردم سئوال کنید و ایشان را به جالش بکشید نه یک شرکت خصوصی را که مردم دارند با اون کشورشون را می سازن ،بیشتر خبر های شما شده پدیده ،به اندازه ای که سایت شما به مسائل پدیده می پردازد هیچ سایتی این جوری نمی پردازد بس کنید بابا هنوز که اتفاقی نیفتاده که آقای کوشافر به احقاق حق مردم پرداخته ،ساختمانها و پهلوان مثل کوه وایستادند شما نمی خواد دایه بهتر از مادر باشید ،قوه محترم قضائیه کار خودشون را بلدند دولت روحانی هم به جای اینکه در این وضعیت خطیر و رکود میخواهد از این جور شرکتها حمایت کنه بعد از حدود دو سال سه وزارت خونشو انداخته به جون شرکت پدیده که در این بین دیگر هیچ سرمایه گذار داخلی که هیچ ،سرمایه گذار خارجی هم به ایران نمی آید
سهیل
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶
در این سهم سفته بازی غوغا میکنه .
MORTEZA
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با رد اختلاس در پدیده شاندیز درخصوص آخرین وضعیت باشگاه پدیده گفت: این باشگاه مشکلی برای ادامه فعالیت ندارد و تغییر نام آن از حقوق مالکین آن است لذا به دلیل مشکل مالی مجبور به تغییر نام نیستند.
به گزارش پارسینه، محمدعلی پورمختار با بیان اینکه پرونده پدیده شاندیز دو مطلب بیشتر ندارد، توضیح داد:‌ نکته اول درباره این پرونده، تعیین تکلیف سهامی هست که فروخته شده است و ما به ازای مادی آن باید تعیین شود.


وی ادامه داد:‌ تکلیف سهام املاکی اعم از گردشگری، ساختمان، هتل و فروشگاه‌ها که در کیش و مشهد ساخته شده است، باید روشن شود تا اطمینان و آرامش لازم بین دارندگان سهام ایجاد شود، البته این سهام تحت عنوان پیش فروش نیز قابلیت تعریف دارد.


نماینده مردم همدان همچنین درباره مطلب دوم پرونده پدیده شاندیز گفت: عوارض و هزینه‌های مربوط به تغییر کاربری و اقداماتی بر روی زمین صورت گرفته شده است موضوع دوم این پرونده است. مدیر پدیده چند ماه پیش نامه‌ای به کمیسیون اصل 90 نوشته و برای پرداخت کلیه عوارض‌ها و هزینه‌هایش اعلام آمادگی کرده است .


به گفته رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، اعلام آمادگی پدیده به تمام دستگاه‌ها مربوطه از جمله جهاد کشاورزی و استانداری ابلاغ شد اما تا کنون هیچ کدام تعیین نکردند عوارض پدیده چه مبلغی باید باشد یا به ازای ما التفاوت آن چه باید کرد.


پورمختار اظهار داشت: البته منتظر هستیم که این اقدام دو طرفه هم از سوی پدیده و هم مسئولان اجرایی صورت بگیرد.


وی درباره باشگاه ورزشی پدیده گفت:‌این باشگاه مشکلی ندارد و می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و بنای بررسی این پرونده بر تعطیل کردن نیست این باشگاه نیست.


نماینده مردم همدان درباره اینکه گفته می‌شود باشگاه پدیده باید اسم خود را تغییر دهد، توضیح داد:‌ تغییر نام به دست خود مالکین است و به نظر بنده مشکلی ندارد این باشگاه همچنان با نام پدیده فعالیت کند و اطلاعی ندارم از این جهت که به دلیل مشکلات مالی باشگاه مجبور به تغییر نام است.


پورمختار درباره این سوال که آیا باشگاه پدیده سهمی در اختلاس پدیده شاندیز دارد، تاکیدکرد: موضوع پرونده پدیده شاندیز اختلاس نیست، اختلاس یعنی که کارمند دولت از اموال دولت بردارد و در پرونده پدیده چنین اتفاقی رخ نداده است.


خانه ملت نوشت رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پدیده بخش خصوصی است و به مردم سهام فروخته است و آنها مدعی هستند سهام را هزینه و به ساختمان و فروشگاه تبدیل کردند لذا این اختلاس نیست و دارندگان سهام پدیده باید این اطمینان خاطر را داشته باشند که اختلاس نیست و باید مدیریتی صورت گیرد که باعث چالش بین مردم و پدیده به وجود نیاید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
من خودم از سهامداران پدیده هستم . دو سال 20 میلیون تومان سهام خریدم که بعد از گذشت 2 سال 200 میلیون سود کردم . البته همه سهامدارن سود خیلی خوبی کردن ولی نمیدونم چرا کسی حرفی از سودهای کلانی که نه از دلالی و نه از دلار بازی به مردم رسیده حرفی نمیزنن ....
ناشناس
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
سلام
بابا وقتی بیخود حاج پهلوان سود میداد که کیفه همگی کوک بود . حالا تا یه پخ گفتن پشت بنده خدارو خالی میکنید ؟؟!!! جماعتی هستیم ما . شاید تخلفی از نظر دادستانی مخترم در اراضی و تغییر کاربری ملکی صورت گرفته باشه که اونم تا این لحظه خبر دقیقی وجود نداره . اما ترس از چی هست ؟؟؟
به عنوان کار آفرین نمونه باید تشویق بشه آقای پهلوان .
سهیل
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۷
بنده خدا سهم ها رو دستش باد کرده داره بازار گرمی میکنه.
ناشناس
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱
تاوقتی که تمام سهامت را نفروختی و پول نقد در حسابت نیامده سود خود را حساب نکن. چه بسا برگه کاغذ و سهام افزایش سرمایه ای که ان را بر مبنای 2000 تومن حساب می کنی هیچ وقت ثبت و قابل فروش نشود. برو فردا سهامت را نقد کن ببین چقدر دستت را می گیرد ان موقع سود را حساب کن.
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
هروقت دولت ضرر و زيان سهامداران بورس رو به مبلغ 168 هزارميلياردتومان پرداخت كرد مديران پديده هم ميپردازن.
ناشناس
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲
همین الان هم آقای پهلوان پشت سهامداراش وایستاده که ضرر نکنن. وگرنه سهام رو مثل دلالها 1200 میخرید و یک ماه دیگه 2500 میفروخت. اگه کسی ضرر کنه از ترس خودشه. تاوان ترسش رو هم باید بده
نرگس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
شما دارید خودتونو میکشید تا پدیده وارد بورس بشه و یه نفعی هم نصیب شما بشه...عمرا
سهیل
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰
سهمی که میخواد وارد بورس بشه تا فی خالدونش رو بورس در نیاره اجازه نمیده .
اکبر مرادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
لطفا راه حل های عجیب و غریبتان را از جیب مردم نپردازید و این ها را برای خود نگه دارید . من سهام دار نیستم ولی به نظر من تنها شرکتی که در ایران مفید کار می کند پدیده است و تمامی سهامداران آن راضی هستند . پدیده اکنون فقد در گیر حسد ورزی ها و کینه ورزیهای مغرضانه است و بس . و دیگران نمی توانند ببینند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
برادر دلسوز واقعا راهکارهای بسیار مزخرفی ارائه کردید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
وقتی کسی صورت مالی حساب های پدیده را چک می کرد می فهمید که ارزش پدیده خیلی پایین تر خواهد بود و سهام نمی خرید همه ی ما به سهامداران پدیده هشدار داده بوذیم ولی برچسب بخیل بودن و کم سوادی بهمون چسباندند. خودکرده را تدبیر نیست
ولی امیدوارم هموطنانم بتونید پولشون را از این شرکت زنده کنند و هیچ وقت طمع زیادی نداشته باشند
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
همه كسايي كه داريد واسه بد جلوه دادان پديده پيام ميديد، اگه اين پروژه به اين بزرگي رو يه خارجي مسولش بود بازهم نظرتون همين بود؟ چرا چشتونو باز نميكنيد ببينيد بيش از 30هزارنفرازجوونهاي همين مملكت دارن توي همين مجموعه كارميكنن تاشرمنده زن وبچشون!!!! البته بهتون حق ميدم چون نه پروژه رو ديديد نه ميدونيد بيكاري يعني چي!!! اينهايي هم كه دارن مخالفت ميكنن شكمشون سيره ودوست ندارن هم وطنشون به جايي برسه !!!! بني آدم اعضاي يكديگرند؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
به هر سهم 5 سهم از مدیریت بدهند


این منتهای ارزوی پهلوان است


به مردم میگوید سهامدار عمده شما هستید بروید برای شرکتتان فکری کنید

میرود پی کارش ضمنا بقیه سهامش را نیز میفروشد

بدون هیچ مشکلی خیالش هم راحت میشود

مردم میمانند و هیچ
سیاوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
سلام بترسید کمتر با معیشت مردم بازی کنید شرکتی که هیچ شاکی مردمی ندارد چرا اینقدر به خاطر منافعتون بهش گیر میدهید.ایا بیکاری سیصدهزار نفر دیگر هم از دستیافته هایتون میخواین اضافه کنید بهش.زنده باد پهلوان امیر کبیر ایران.
ناشناس
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
همینجوری حاجی پهلوان زمین متری 30 هزار تومانی را چند صد میلیارد ارزش گذاشته و به عنوان اورده خود داخل شرکت برده و سپس 21 درصد ان را به 6000 میلیارد تومان به مردم فروخته است. تا همین الان کلاه گشادی معادل حداقل 5500 میلیارد تومان سر مردم رفته است. جلویش را نمی گرفتند سهام را کاغذی و دستوری می برد به عرش و بعد کل اقتصاد کشور را بهم می ریخت. همین الان مردم مالباخته بجای اینکه یقه پهلوان را بگیرند شاکیند که چرا مسوولان زودتر جلوی این پانزی را نگرفتند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
سیصد هزار نفر از کجا اومد ؟1
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
تو را به خدا دلت برای ما سهامدار نسوزه- فقط آتش بیار معرکه نباش برای ما بس است - اگه دلت میسوزه برو دنبال خودرو سازها را بگیر که با جان و مال مردم بازی میکنند فقط کبک نباش ...
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹
تو گزارش اقای کوشافر نکات مثبتی هم هست ازجمله بی ثباتی و دوگانگی حرف و عمل برخی مسولان که باعث بروز این تشتج شدن این بازی هدفمند شروع شد نمیدونم چرا نمیتونن پیشرفت کشور رو ببینن چرا نمیتونن شادی و رفاه مردم رو ببینن و البته این قیمت 2000 تومنی سهام هم یکی دیگه از همین جوسازی هاست دادستان کل کشور گفتن تا تمامی تحقیقات و بررسی ها تموم نشه نمیشه نظر داد چه درباره قیمت و چه تخلفات حالا یه عده هنوز هیج دارایی بررسی نشده از رو هوا قیمت تعیین میکنه
امیرع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۱
آخه صورتهای مالی مال سال 92 هست،تا الان یکسال گذشته فکر کنید 500میلیارد هم امسال تو مشهد وکیش هزینه کرده باشه،خوب با توجه به خریدن زممینهای ارزون ،ارزش افزوده بسیار بالا وبا توجه به برند عالی پدیده و ساختن هتل وپاساژهای با کیفیت و5ستاره الان باید بعد از 5سال وبا توجه به مفت خریدن زمینهای بیابون شاندیز و قیمت نه از قول خود پهلوان از نظر خودمان نصف قیمت پهلوان ببین ماشین حسابت میتونه رقم چند هزار میلیارد تومانی رو بزنه!! یا اگرم ماشین حسابت تونست نشون بده مواظب باشین بی هوش نشین،یادت باشه پیاممو نشون ندی،
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
ما نخوایم شما به فکر سهامدارای پدیده باشیم باید کی رو ببینیم
بهتره که قوه قضاییه به فکر ضرر مردم تو بورس باشه یه سری گرگ بارون دیده جیب مردم رو زدید بنام دولت و بورس سهامای خوب و پرسود مال خودتون سهام بی کیفیت و ضرر ده مال مردم عجب مافیایی راه انداختین با سرمایه مردم و تایید مسئولان
آرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
خدا نکنه یکی بخواد ایران و آباد کنه بابا این شرکت یعنی باید میرفت دبی و ابوظبی پدیده می ساخت پدیده بیچاره اگر رفته بودی دبی خرج میکردی این عربها دست وپاتو میبوسیدند
پاشا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
برای این مردمیکه تمام اطلاعاتشان از شایعات سرچشمه میگیرد باید گریست.به خود زحمتی بدهید از شهر رویایی دیدنی بفرمایید.ضمنا آقایان مسول چندین سال خودشان را به آب آتیش زدند تا برای شهر مشهد یک تیم لیگ برتری بیارند.نتونستن.بازم دم آقای پهلوان گرم..این یکی از هزاران خدمتی که ایشان به شهر مشهد کرده
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶
ما سهامدارهای پدیده یه راه حل پنجمی داریم که بهت میگیم:
5-بی خیال شدن بورس نیوز نسبت به پدیده
یکی نیست بگه آخه ---ی چی میخوای از جون سهامدارهای پدیده
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۲
جهان سوم جایست که اگر کسی بخواهد مملکت خود را اباد کند خانه اش ویران میشود ، و اگر بخواهد خانه اش را اباد کند باید مملکتش را ویران کند. پولم را سهام خریدم تا خرج ابادانی کشورم شود نه اختلاسهای 3000 ملیاردی و راند خواری های 168000 ملیاردی
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۷
سی و شش ساله که خودرو ساز ها جان و مال مردم رو نشانه رفتن کجان دادستان ها که جلوشونو بگیرن همه میدونند چه خبره ولی هیچ کس هیچی نمیگه حالا یکی اومده داره یه کار درست انجام میده همه ناجی مال مردم شدن همه مردم میدونند پشت پرده این قضیه چه خبره هیچ کس از خود پدیده نمیترسه بلکه از این سیاست پشت پرده میترسن که مجبورا سهامشون و بفروشن
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹
سی و شش ساله که خودرو ساز ها جان و مال مردم رو نشانه رفتن کجان دادستان ها که جلوشونو بگیرن همه میدونند چه خبره ولی هیچ کس هیچی نمیگه حالا یکی اومده داره یه کار درست انجام میده همه ناجی مال مردم شدن همه مردم میدونند پشت پرده این قضیه چه خبره هیچ کس از خود پدیده نمیترسه بلکه از این سیاست پشت پرده میترسن که مجبورا سهامشون و بفروشن
محمدرضا
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۴
سلام . زنده باد پهلوان دلاور , زنده باد پدیده, زنده باد ایران. من سهام زیادی دارم قصد فروش هم ندارم چون دلم قرصه که آقای پهلوان مقدم یه مرد واقعیه و تا آخرین لحظه دفاع میکنه و خیلی دلم به آینده شرکت روشنه و تو این شرایط میمونم و با سرمایه اندکی که گذاشتم حمایتش میکنم ای خدا تو رو به امام هشتم قسم ما و این مرد عزیز و خیر خواه رو کمک کن آمین یا رب العالمین
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
خوشبختانه رسانه های کشور من ایران دوباره خودشونو نشون دادند و ثابت کردند چقدر دروغگو و حزب باد هستند و میخاهند از کاه کوه بسازند واقعا متاسفم بعد میان واسه رسانه های خارجی میگن دروغگوها
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
سلام.به خداتمام مشهدیها ازپدیده راضین.توروخدابذارین پهلوان کارش روبکنه.در زمینه پیشرفت اقتصادی تو ایران نمونه نداره پدیده.وازنظرمخ اقتصادی هم اقای پهلوان رو دیت نداره.
ناشناس
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
بهتر بگی مخ قمار بازی. البته قمار بازی با روش پهلوان مخ نمیخاد. تبلیغ > فروش کاغذ > تبلیغ > فروش کاغذ > تبلیغ > دست به دست کردن املاک بین شرکتهای صوری زیر مجموعه و شناسایی سود کاغذی > تبلیغ > فروش کاغذ
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
تخلف کرده برید جریمش رو بگیرید
چکار به سهام و مال مردم دارید و تشویش ایجاد میکنید
با روح وروان ملت بازی میکنید
پروژه به این خوبی بیخود سنگ جلو پاش نندازید
ناشناس
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
مجید جان دلبندم پروژه خوب قبول. ولی نه اینکه طرف بیاید پنج میلیارد تومن خود را در حسابها 5000 میلیارد تومن وارد کند و 1500 میلیارد تومن ان را به مردم بفروشد. این اقا با کاغذ بازی و تعیین قیمت سهام توسط دلالان خود ، قیمت کاغذهایش را 22500 میلیارد تومن ارزش گذاری کرده است که چند برابر ارزش بانک ملت و صادرات و تجارت و بزرگترین شرکتهای انبوه سازی کشور مثل سرمایه گذاری بانک مسکن است که هر کدام از اینها چند صد برابر پدیده ملک و املاک در بهترین نقاط شهرها دارند.
مرتضی
GERMANY
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
یعنی اگر اتفاقی واسه این پروژه بزرگ مردمی و خصوصی بیوفته دیگه باید فاتحه این ... رو خوند . با این همه گند کاری و عقب موندگی و آبروریزی تو هر زمینه ای، گیر دادن به پدیده ای که بر عکس تمام پروژه های این مملکت به سرعت داره پیشرفت میکنه. حالا اگه از قافله خرید سهام پدیده عقب موندین و پولتون تو بورس به فنا رفته، خدا وکیلی انصاف نیس تو نظراتتون بد پدیدرو بگین. یا علی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
یک عده بیکاربشن راضی میشی حق مردم ضایع بشه راضی میشی عمران وآبادانی نشه راضی میشی
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
كجاي ايران يه نفر مياد يه زمين ورزش رو رايگان در اختيار مردم قرارد بده اونم پاتيناژ كه كلي هزينه نگهداري داره از اين حرفها بگذريم اين بابا كلي ادم اورده سركار كه دارن نون ميخورن خدا كنه كه ثروتش هزاران هزار برابر بشه كاري جز ساختن و اباد كردن نكرده خدا رحمت كنه پدرشو
عبداله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
ولا اگر پدیده تخلف میکر زیر زمین نبود چرا از همان اول به مردم اسلاع رسانی نمی کردید و حتی توی روزنامه های معتبر و شبکه های تلوزیون ملی مدام تبلیغات میکرد والا سهامداران وحتی مدیران شرگت مقصر نیستند مسئولین اعم از مسئولین رسانه ای و بازرسی و قضایی باید مراقب باشند این مسئله کوچکی نیست خواهشمندیم با درایت برخورد بفرمائید.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵
دوستان عزیز
آیا من به عنوان کسی که به واسطه تحرکات گذشته مسولان عزیز در مورد حمایت هایشان از پدیده و مثبت دانستن آن کل سرمایه ام را در پدیده سرمایه گذاری کرده ام. الان نبایستی بابت آسیب های روحی و روانی که همان مسولان عزیز برایم در رسانه ها ساخته اند شکایت نمایم و حال بایستی به چه کسی و کجا شکایت کنم و آیا کسی اهمیتی خواهد داد.
محمد
ROMANIA
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
آخه آقای بی سوادی که پیشنهاد برای احقاق حق سهامدارا میدی ،تو اصلا از سهامو بورسو اقتصاد چیزی سرت میشه،۳۰ هزارنفر دارن ازین پروژه نون میخورن،۱۲۰ هزارسهامدار راضی داره،بگو ببینم تا حالا کی اومده پیشت از پدیده شاکی باشه که شدی وکیل مردم،من گوسفند داشتم نمیدادم دستت بچرونی
وکیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
جهت اطلاع مجید آقا ؛ سهامداران عضوی از اعضا شرکت هستند و در همه امور شرکت سهیم و دخیل هستند ، تنها در سود شریک نیستند .
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
دوستان من كل پولم و گذاشتم دفتر تهران كه تعطيل شده دفتر كرجم كه ميگن تعطيله هر چي زنگ مي زنم ... فقط يكي بگه كه آخرش چي ميشه چون من وتقعا مي ترسم دو بار شكست خوردم اين نمي خوام 3 بارم بشه
ناشناس
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳
تاوقتی با تعصب و نااگاهی از اصول مالی و اقتصادی سرمایه گذاری کنید ده بار دیگر هم شکست می خورید. صورتهای مالی پدیده در دسترس همه بود. پروژه ها هم قابل مشاهده و مقایسه با دیگر پروژه ها. ارزش بازار سهم هم قابل محاسبه. یک دو دو تا چهار تای ساده نشان می داد که سهام پدیده 1000 درصد بطور قطع حباب دارد. اگر هم بیاید به بورس و هم ارز سایر شرکتهای ساختمانی بورس مثل سرمایه گذاری بانک مسکن و ... قیمت گذاری شود، که ان موقع سهم پدیده یک بیستم باید بشود.
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
آقای پهلوان !
شرکت پدیده!
شما مقصرید! بگو چرا ؟!
چون اشتغال زایی کردید که وظیفه دیگران بود ونکردند.
کارمثبت اقتصادی کردید که وظیفه دیگران بود ونکردند.
سود واقعی پول مردم و دادید که دیگران هیچوقت پرداخت نکردند ولی همونو تو وام هایی که به مردم دادند پس گرفتند.
در زمینه توریست و گردشگری گام مثبت برداشتید که وظیفه دگران بود ولی اصلا نمی دونند گردشگری یعنی چی؟!
آقای پهلوان، این اتهامات شما وشرکت پدیده است. وجدان های بیدار درمورد این اتهامات نظر خواهند داد....
ناشناس
ROMANIA
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
من هم فکر میکنم اگر بورس نیوز بیخیال بشه بره دنبال کار خودش همه چی میره که درست بشه
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
با سلام
شركت پديده يك ميليون و صد هزار مترمربع در شانديز و 888 هزار مترمربع در كيش پروژه داره. اگه پيشرفت فيزيكي پروژه شانديز رو 70 درصد و پروژه كيش رو فقط 10 درصد در نظر بگيريم، مثل اينه كه 866 هزار مترمربع سازه آماده تحويل داره. فكر ميكنم ديگه همه تون متفق القول باشيد كه قيمت پايه 20 ميليون براي هر مترمربع منصفانه باشه. با اين حساب رقم كل پروژه ها بالغ بر 17300 ميليارد تومان ميشه كه اگه به تعداد كل سهام يعني 1.875 ميليارد سهم تقسيم كنيم به اضاي هر سهم ميشه 9235 تومان ولي يادتون باشه كه اين رقم بايد دو بار در 1.1 ضرب بشه چون هيئت مديره يكبار در تاريخ 15 دي و بار دوم در 24 بهمن 10 درصد به تعداد سهام سهامدارهاشون اضافه و از سهام خودشون كم كردن. پس ارزش واقعي هر سهم تابحال ميشه 11175 تومان.
محاسبه اين عدد اينقدر مشكل بود كه چند هفته اس مملكتو به هم ريختين؟!!!
ناشناس
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷
:)) عجب محاسباتی! پس کو کسر بدهی ها؟ پس کو کسر وامها؟ پس کو املاک پیش فروش شده؟ شما راهروها و فضاهای عمومی را متری 20 میلیون قیمت می گذارید؟ همان مغازه هایش را شرکت متری 3 میلیون تا پنج میلیون پیش فروش کرده.
محاسبه افزایش سهامتان هم خنده دار بود. سهامی که بین مالکان جابجا شود تغییری در ارزش واقعی سهم ایجاد نمی کند.

افزایش سرمایه ثبت نخواهد شد و این رقم هزار تومنی که دلال می خرد قیمت سهم پدیده است و انها که طمع کردند و 12000 تومن خریدند احتمالا باید 20-30 سال بنشینند تا دوباره به ان قیمت برسد.
کارشناس حقوقی
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
دوست گرامی قیمت آپارتمان در نقاط مرغوب مشهد مانند بلوار صیاد شیرازی زیر 3 میلیون تومان است آنوقت شما مبلغ 20 میلیون را آنهم برای جاده شاندیز از کجا آوردی؟ضمنا هر کودکی به پروژه پدیده سر بزند متوجه میشود که حتا 50 درصد هم پیشرفت نداشته چرا 70 درصد اعلام کردید؟
به نظر من این سهام 1000تومان هم نمی ارزد حالا شما دلالان و افراد آقای پهلوان هی زور بزنید که خودتان را نجات بدهید اما فایده ندارد
کل پروژه باید بین سهامداران واقعی (یعنی مردم)تقسیم شود و با کمک بانکها تکمیل شود پهلوان و دارودسته اش نیز تکلیفشان را دادگاه مشخص میکند
نوجود شاکی خصوصی نیز شرط لازم نیست چون در جرائم اخلال اقتصادی و تقلب مدعی العموم کفایت میکند
amir
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
صیاد کجاش مرغوبه اخه ه ه!!
اپارتمان و با تجاری مقایسه می کنی به اصطلاح کارشناس س س س !!!!!!!
امیر از مشهد
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
در جواب آقای ناشناس و اقای کارشناس حقوقی....ما اصلا دوست داریم پولمون رو بدیم آقای پهلوان بخوره،،شما چرا جوش میزنین؟؟؟؟؟
شما یه واحد توی پروژه باران توی هاشمیه رو متری 15 میلیون واسه من بخر،،من شمارمم اینجا میزارم.بزار اینا بزارن این پروژه پدیده تکمیل بشه،اون موقع میفهمی متری چند ارزش داره.مثل این میمونه که شماها دارین شرکت بنز رو با کارخونه های داخلی خودمون مقایسه میکنین،بعد دارید ماشین های بنز رو از ساخت داخلی ها خودمون کمتر قیمت میزارید.
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
چه عجب یک مقاله بیطرف از شما دیدیم
علی سلطان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
متاسفم......متاسفم......متاسفم........

نه برای پدیده برای کامنت های شما عزیزان
اگر واقع بین با شیم و واقعیت ها را ببینیم و بپذیریم مطمئن باشید کشور میشه گلستان.

وقتی پیام های شما عزیزان رو میخونم ببخشید ها احساس میکنم سر کلاتس ابتدایی نشستم.

نظر بنده در مورد پدیده اینه که شفاف باشه و صورت های مالیش رو شفاف ارائه کنه در این صورت باعث افتخار و سربلندی ما است افتتحاح چنین طرح ها و پروژهایی....

بابا یکی پیدا نشد بگه ما هیچ انظاری از پدیده نداریم فقط اگر بخواهیم به صورت شفاف با سهامداران پاسخگو باشد ایا انتظار بیجا است ایا حداقل حقوق سهامداران نیست که با هزار زحمت وبدبختی سرمایه خود را جمع کرده اند.

شفاف بودن و گفتن واقعیت چیزی جز احقاق حقوق نیست.....همین و بس.............
موفق و موئی باشید.
ناشناس
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۳
اگر صورتهای مالی شفاف باشد وقیمت بر اساس عرضه وتقاضا تعیین بشه

هر سهم 300 تومان قیمت میخوره نه 12000 تومان
جواد
ROMANIA
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۱
با سلام و عرض ادب خدمت آقاي ناشناس از كانادا (انشاالله قسمتتون بشه واقعا بريد نه اينكه توسط vpn) و آقاي كارشناس حقوقي
در عجبم آيا شما واقعا اين مطلب ساده رو متوجه نميشيد يا خودتونو به كوچه علي چپ زديد.
براي تنوير افكار عمومي عرض مي كنم كه اولا قيمت واحد هر مترمربع از پروژه شانديز نه تنها با بهترين آپارتمان در مشهد بلكه حتي با تهران هم قابل قياس نيست. زيرا ما در مورد يك پديده گردشگري از نوع درجه يك صحبت ميكنيم كه تمام توريست هاي شهر مشهد كه سالانه بالغ بر ميليونها نفر مي باشد از آن بازديد مينمايند.
حال چگونه است كه قيمت يك آپارتمان مسكوني با مثلا پيست اسكيت يا هتل 5 ستاره مقايسه مي شود؟ الله اعلم
در خصوص ادعاي برار كانادايي كه مدعي كسر وام ها و پيش فروش ها از مبلغ سهام مي شوند نيز به استحضار مي رساند آيا اگر حضرتعالي در يك آپارتمان مثلا 10 واحدي سهامدار باشيد و واحدهاي آن آپارتمان پيش فروش شوند، ارزش سهام شما افت مي كند؟ در واقع مبلغ حاصل از پيش فروش جهت پيشبرد كار هزينه مي گردد كه سود آن در نهايت عايد سهامداران خواهد شد.
اخذ وام نيز در جهت فروش بهتر واحدهاست كه در نهايت پس از اتمام پروژه و تقسيت، توسط خريداران بازپرداخت خواهد شد نه سهامداران.
بنده به عنوان عضو كوچكي از سهامداران پديده خواهش ميكنم در قضاوت رعايت عدالت و تقواي الهي را نموده و از دخالت بغض و كينه در آن بپرهيزيد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۷
اشتغالزایی؟؟؟؟؟؟؟؟

کسایی که تو پدیده سرمایه گذاری کردند اصلا بلد نیستند صورت مالی بخونند

چنان کلاهی گذاشته که تا چند نسل این بنده خداها هم نمیتونه از سرش برداره
حسن
ROMANIA
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴
پدیده=میلیاردر شدن .فقط چند روز دیگه
ناشناس
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
البته از تیلیاردر بودن میلیاردر شدن
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
اشتباه اقای پهلوان این بود که میخاست مردمو تو سود پروژه شریک کنه والا چه نیازی داشت.همه چی هم که
داره .ما مردمو خوب نشناخته هنوز.تا سود بود باهاش بودیم.حالا که مشکل داره خودمونو میکشیم کنار .عجب جماعتی هستیم!
ناشناس
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
آره جناب پهلوان دلش به حال مردم سوخت!!!! پس چرا الان جواب مردم نمیده سهامشونو بخره؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
کسی که صبح از خواب بلند میشه و عشقی قیمت جدید سهام میده عاقبتش اینه.این آقا اقتصاد رو به بازی گرفته بود و مشخص بود
پولدار شدن یک عده در این سهم فروشیها به قیمت بدبخت شدن دیگران تمام شد. ولی چه فایده که مردم ما هیچ وقت درس نمیگیرند.
مجتبی
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵
شما درس بگیر و نخر هههههههههههه
امیر از مشهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
این آقای ناشناس که همه جا هست.چقدر داری میسوزی شما؟؟؟!!!خسته نشدی اینقدر از پدیده بد گفتی؟؟؟؟؟چقدر داری دست و پا میزنی الکی؟؟؟قول میدم آخرش هم خودت میای سهام پدیده میخری.البته از اسم ناشناسی که رو خودت گذاشتی،معلوم هست چکاره هستی.
مجتبی نیساری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
درود بر پهلوان.مرد خستگی ناپذیر . اونقدر بنویسید که خسته شید .پهلوان و سهامدارا هردو پشت همن .و سود میبرن . شما بشینید تا صبح چرت وپرت بنویسید
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
دستتون درد نکنه باین چند توصیه مشکلات پدیده که انشال... حل میشه یک چند تا توصیه هم برای بورس داشته باشین که این بیچاره ها هم به یک نوایی برسن ممنون
سعید
ROMANIA
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۵
شرکای هلندی میلیاردر محسن پهلوان امروز از پدیده شاندیز بازدید کردن.
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
در جواب جواد آقامن به پدیده ومسائلش کار ندارم ولی واقعیت اینست که اسم گردشگر را برای زوار آقا انتخاب کردن صحیح نیست میلونها گردشگری که شما میگید برای حرم می ایند نه پدیده (که حدود 30 کیلو متر فاصله تا حرم دارد طرقبه و شاندیز الان یک شهر دیگر به حساب می آید که شهردارو فرماندار جدا دارد)در ضمن بیشترشان بدلیل عدم توانایی پرداخت حداقل شبی 50 هزار تومان کرایه در کمپ بابا قدرت و فرودگاه چادر می زنند, شما یک سوال از کسانی که مسافر اسکان می دهند بپرس زوارها یی که خانه اجاره می کنند حاضر نیستند مکانهایی با امکانات بیشتر وحتی اجاره کمتر رادر فاصله های 5 یا 10 کیلومتری اجاره کند چون میخواهد نزدیک حرم باشند .در ضمن هتل 5ستاره چیزی نیست که عملا بتوان در ایران تاسیس کرد مگر با ارفاقاتی از نوع من درآوردی داخلی. حال اگر منظور شما گردشگران خارجی است که آنها هم به چند دسته تقسیم می شوند گردشگران اروپایی وغیره از کشورهای غیر مسلمان که تعدادشان آنقدر نیست که در محاسبات لحاظ شوندو گردشگران یا زوار عرب افغان وپاکستانی که در این بین اوضاع عراقی ها و افغان وپاکستانی ها که بیشترین حجم رادارند مشخص است فقط تعداد کمی از کشورهای حاشیه خلیج فارس میماند که آنها هم از دل دریای امکانات تفریحی به مشهد برای زیارت می آیند. واقعیت گردشگری ایران را که داد همه را درآورده از یاد نبریم ویادمان باشد که در این میان مشهد در ضمنی که دارای بیشترین پتانسیل جذب است اما کمترین درآمد را از این مقوله دارد حتی از نظر جذب اعتبارت دولتی پدیده وامثال آن می تواند یکی از راه حل های این معضل باشد ولی به شرط و شروطی که از آن جمله می توان اول حمایت دولت باشد در هم ابعاد از شرکت تا سرمایه گذارو بعد شفافیت جهت سرمایه گذاری سرمایه گذارن ,اینکه بعضی هرروز از پدیده بدون علت دفاع کنند بخاطر اینکه مانند قبل نمیتوانند از قبل اطلاع داشته باشند که فردایا هفته بعد سهامشان چقدر افزایش وفقط اقزایش دارد سنگ گردشگری و اشتغال را به سینه بزنند یادسته بعدی که بعضی چون خودشان از قبل این سهم سودی نبرده اند از آن بد بگویند چه دردی از گردشگری واشتغال دوا می کند البته بعضی دیگر چون از ابتدادر محاسباتشان خرید این سهم را به صرفه نمی دانستند ریسک نکرده و پا به این میدان نگذاشتند دوستان عزیز هیچ کدام از ما نباید از ضرر دیگران خوشحال شویم یا با تعصب به نفع یا ضد کسی تبلیغ کنیم تنها چیزی که همه می خواهند و به نفع همه است فقط شفافیت است که ان شاالله آنهم وجود داشته باشد و مشخص شود.
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
در جواب جواد آقامن به پدیده ومسائلش کار ندارم ولی واقعیت اینست که اسم گردشگر را برای زوار آقا انتخاب کردن صحیح نیست میلونها گردشگری که شما میگید برای حرم می ایند نه پدیده (که حدود 30 کیلو متر فاصله تا حرم دارد طرقبه و شاندیز الان یک شهر دیگر به حساب می آید که شهردارو فرماندار جدا دارد)در ضمن بیشترشان بدلیل عدم توانایی پرداخت حداقل شبی 50 هزار تومان کرایه در کمپ بابا قدرت و فرودگاه چادر می زنند, شما یک سوال از کسانی که مسافر اسکان می دهند بپرس زوارها یی که خانه اجاره می کنند حاضر نیستند مکانهایی با امکانات بیشتر وحتی اجاره کمتر رادر فاصله های 5 یا 10 کیلومتری اجاره کند چون میخواهد نزدیک حرم باشند .در ضمن هتل 5ستاره چیزی نیست که عملا بتوان در ایران تاسیس کرد مگر با ارفاقاتی از نوع من درآوردی داخلی. حال اگر منظور شما گردشگران خارجی است که آنها هم به چند دسته تقسیم می شوند گردشگران اروپایی وغیره از کشورهای غیر مسلمان که تعدادشان آنقدر نیست که در محاسبات لحاظ شوندو گردشگران یا زوار عرب افغان وپاکستانی که در این بین اوضاع عراقی ها و افغان وپاکستانی ها که بیشترین حجم رادارند مشخص است فقط تعداد کمی از کشورهای حاشیه خلیج فارس میماند که آنها هم از دل دریای امکانات تفریحی به مشهد برای زیارت می آیند. واقعیت گردشگری ایران را که داد همه را درآورده از یاد نبریم ویادمان باشد که در این میان مشهد در ضمنی که دارای بیشترین پتانسیل جذب است اما کمترین درآمد را از این مقوله دارد حتی از نظر جذب اعتبارت دولتی پدیده وامثال آن می تواند یکی از راه حل های این معضل باشد ولی به شرط و شروطی که از آن جمله می توان اول حمایت دولت باشد در هم ابعاد از شرکت تا سرمایه گذارو بعد شفافیت جهت سرمایه گذاری سرمایه گذارن ,اینکه بعضی هرروز از پدیده بدون علت دفاع کنند بخاطر اینکه مانند قبل نمیتوانند از قبل اطلاع داشته باشند که فردایا هفته بعد سهامشان چقدر افزایش وفقط اقزایش دارد سنگ گردشگری و اشتغال را به سینه بزنند یادسته بعدی که بعضی چون خودشان از قبل این سهم سودی نبرده اند از آن بد بگویند چه دردی از گردشگری واشتغال دوا می کند البته بعضی دیگر چون از ابتدادر محاسباتشان خرید این سهم را به صرفه نمی دانستند ریسک نکرده و پا به این میدان نگذاشتند دوستان عزیز هیچ کدام از ما نباید از ضرر دیگران خوشحال شویم یا با تعصب به نفع یا ضد کسی تبلیغ کنیم تنها چیزی که همه می خواهند و به نفع همه است فقط شفافیت است که ان شاالله آنهم وجود داشته باشد و مشخص شود.
ناشناس
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
من ضمن موافقت با نظرات دوستمون این رو هم اضافه کنم تجاری سازی در مشهد به حد اشباع رسیده یعنی فروشگاهها و مجتمعهای تجاری زیادی ساخته شده و یا در دست ساخت هست که حق انتخاب رو برای زوار زیاد میکنه و اینکه به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم بشتر مسافرین بازار گردی مکنند تا خرید و مسافرین خارجی هم که عمدتا عراقی و پاکستانی هستند از نظر بنیه مالی بسیار ضعیف میباشند
kamran
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۸
با سلام خدمت دوستان
دوستی که داری راجع به مشهد و زوار اظهار نظر میکنی دوس دارم یه بار هم که شده با یه متخصص گردشگری و توریسم صحبت کنی و آمارشو بگیری بعدش قضاوت کنی
مجموعه پدیده مشهد قبل از احداث مطالعات شهری و اجتماعیش کلن انجام شده خلاصش اینه که فرض بر این شده که در حالتی که فقط 10 درصد از کسانی که برای زیارت و سیاحت و تفریح به مشهد می آیند مسیرشان به سمت شاندیز باشد درآمد زا میباشد فقط و فقط 10 درصد و با این فرض شده که مردم مشهد از این مجموعه دیدن نکنند که مطالعات کف خواسته ها را لحاظ کرده
بعدش دوست من من خودم تا حدی مذهبیم خواهشاً از دین استفاده ابزاری نکن آنچه را که واقعیت جامعه هستش را ببین
الان خیلیها که میان مشهد درسته هدفشون زیارت هستش اما واقعاً پی تفریح و خرید و سرمایه گذاری و سرگرمی هستن به وفور هم یافت میشوند ... اینطوری قضاوت نکن که 30 کیلومتر فاصله داره پس از حرم دوره و نمیتونه بره زیارت ، اینجوری صحبت کردن یه جوری واقعیات جامعه را ندیدن هستش
نوع نگاهمون را عوض کنیم انگ به اینو و اون نزنیم
بیاین همدل باشیم با هم برخیزیم و حمایت کنیم کسانی که باعث آبادانی شهر و کشورمون میشن را ...
اینقده چوب لای چرخ پیشرفت نذارین
دوست من همین اعرابی که میگی از دل ناز و نعمت میان اگه قرار بودش این چیزا براشون اهمیت نداشته باشه و فقط میومدن زیارت اطراف حرم سمت سه راه فردوسی و زمینهای طرقبه و شاندیز را نمیخریدن ...
واقعاً برو یه بار تحقیق کن ببین حجم عمده سرمایه گذاری تو مشهد با کیاست ؟؟؟
بذارین و کمک کنین ایرانی تو کشورش سرمایه گذاری کنه و سودش نصیب خودش و همه بشه ...
ایران به همه ما نیاز دارد به تک تک ما به فکر ما به تلاش ما به یاری ما ...
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
سلام واقعا چه نفعی میبری از این مطالبی که تو سایت میزاری؟ هیچ سهام داری از پدیده ضرر نکرده که شما میخواهید طلب اون براش پس بگیرید من خودم سهام دار این شرکت هستم و افتخار میکنم که دارم به ایران کمک میکنم این شرکت طی مدت کوتاهی این همه ساختمان های ساخت و از همه مهمتر این همه جوان برد سرکار کجای این مملکت کسی تونست این کار انجام بده.. اگر جوان های ما علاف باشند تو خیابانها خوبه؟
ما همه از پدیده راضی هستیم شما بگید مشکلاتن با پدیده چیه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱
چرا شما روزناها دروغ پراکنی میکنین
همین رسانه هامگه نگفته بودن که اقای پهلوان از ایران فرار کرده . در حالیکه ایشون همچنان مشغول کار میباشند . لعنت به رسانه های درغگو
ofside
ROMANIA
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
مدیرعامل شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز گفت: برای تعیین بهای سهام پدیده 3 گروه کارشناسی تشکیل شده است.
به گزارش روابط عمومی گروه شرکت های پدیده شاندیز، سعید ورودی اظهار داشت: بر خلاف تصوراتی که در برخی رسانه ها منتشر شده بهای سهام پدیده هر دو سال یکبار بر اساس گزارش تیمی مجرب از کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می شود.
وی افزود: این گزارش ها تاکنون در 3 نوبت در پایان سالهای 88 و 90 و 92 تهیه شده است.
ورودی تاکید کرد: در پایان سال 92 تیمی متشکل از 10 کارشناس رسمی دادگستری آخرین گزارش رسمی را تهیه کردند و بر اساس آن در پایان اسفندماه سال گذشته بهای هر سهم 10 هزار تومان تعیین گردید.

وی ادامه داد: در این زمان بهای هر سهم پدیده در بازار تنها چهار هزار و 465 تومان بود.
مدیرعامل شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز با بیان اینکه در سال 93 با توجه به هزینه های صورت گرفته در بخش ساخت و ساز و تاسیسات پروژه، قطعا بهای هر سهم بیش از پایان سال 92 است، اظهار داشت: آنچه از سوی عده ای به عنوان قیمت دو هزار تومانی سهام پدیده مطرح می شود امری غیر واقعی و غیر کارشناسی است.
ورودی از این افراد خواست مستندات کارشناسی خود برای تعیین بهای سهام پدیده را ارائه دهند.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز پس از دستور قوه قضاییه و کمیسیون اصل 90 مجلس تیمهای مستقل کارشناسی از سوی دستگاه قضایی و کمیسیون اصل نود مجلس در کنار گروه کارشناسی مجموعه پدیده برای بررسی بهای سهام پدیده و ارزش دارایی های مجموعه تعیین شده است.
عضو هیات مدیره شرکت گردشگری بین المللی پدیده شاندیز به سهامداران تاکید کرد: قطعا با توجه به اقدامات صورت گرفته برای تکمیل پروژه پدیده شاندیز و افتتاح پروژه هایی همچون هایپرمارکت و پاتیناژ قیمت کارشناسی سهام بسیار بیش از سال گذشته خواهد بود.