بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
کد خبر : ۱۴۲۷۸۶

به گزارش مشرق، وزارت صنعت، معدن و تجارت در 17 ماه اخیر بدجوری روی مدار حاشیه حرکت کرده است. از حواشی مختلف پیرامون حذف موارد قانونی مختلف مانند ایران کد و شبنم گرفته تا اعطای مجوزهای مختلف برای واردات کالاهای اساسی و یا حتی مجوز برای واردات رسمی سیگار مارلبرو از شرکت فیلیپ موریس که شبهه صهیونیستی بودن دارد. این حواشی موجود وزیر کهنسال این وزارتخانه را مدام به دردسر انداخته و وی بارها در مقام پاسخگویی به ارگان های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

اما واردات شکر در چند ماه اخیر که حتی منجر به کارت زرد به وزیر صنعت هم شده بود، با افشا شدن سندی جدید وارد ابعاد جدیدتری شد.

طبق سند یاد شده وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اقدام به تمدید مجوز برای ثبت سفارش نسبت به واردات شکر کرده است. براساس این مجوز چهار شرکت وارد کننده شکر این اجازه را دارند که با استفاده از ارز مبادله ای به واردات شکر ادامه دهند.تمدید مجوز واردات شکر برای این چهار شرکت در شرایطی اتفاق می افتد که چغندرکاران کشور در بدترین شرایط قرار دارند و شکر تولید داخل روی دست تولید کنندگان داخلی باقی مانده است.

اما موضوع تمدید این ثبت سفارش ها از چند جهت قابل بررسی است. یکی از این موارد که بسیار تامل برانگیز است، انحصارگرایی در واردات شکر به چهار شرکت خاص است. در واقع باید مشخص شود که چرا وزارت صنعت تمدید ثبت سفارش برای چهار شرکت خواست را درخواست کرده است و آیا پای رانت یا سود خاصی در این خصوص در میان است.

نکته قابل تامل دیگر اصرار بیش از حد این وزارتخانه به واردات کالاهای اساسی است. در شرایطی که تولید کنندگان داخلی در وضعیت دشواری قرار گرفته اند، هدف گیری تولید داخل از سوی وزارت صنعت چه معنای خاصی می تواند داشته باشد. مطمئنا وزارت صنعت باید در خصوص این تخلفات و نابسامانی های به وجود آمده پاسخگو باشد.

نکته آخری که باید به آن پرداخته شود این است که این مجوزها با هماهنگی قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی صادر شده است. بعد از اجرای قانون تجمیع وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی این وزارتخانه با اعطای مجوز به واردات شکر در شرایطی که تولید کنندگان داخل با مشکل رو به رو هستند، نمره منفی بزرگی در کارنامه خود برجای گذاشت، که مطمئنا باید در این خصوص توجیه قابل قبولی را ارائه کند.

جدول مجوزهای اعطایی از سوی وزارت صنعت برای تمدید واردات شکر به شرح زیر است:

اعطای مجوز واردات ۲۰۰هزار تنی شکر به چهار شرکت خاص + سند

اعطای مجوز واردات ۲۰۰هزار تنی شکر به چهار شرکت خاص + سند

سند تمدید مجوز واردات شکر برای چهار شرکت وارد کننده شکر

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
خوبه که همین پری شب وزیر کشاورزی گفت که قند وشکر به اندازه کافی داریم.
عجب هماهنگی فوق العاده ای بین مسولین وجود داره.
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
هر یوروی بانکی 3355 تومان ضرب در 329 یورو تقسیم بر 1000 کیلو میشه کیلویی 1103 تومان.حالا بقیه مخارج را من نمیدانم ولی این را میدانم اگر چغندر قند را یک سوم این قیمت یعنی 350 تومان از کشاورز بخرند همه چغندر قندکار خواهند شد.
ناشناس
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۴
حالا مسئولین که نمیتونن هواپیمای نو از کشورای خارجی بخرن در عوض که میتونن شکر بخرن .بذار این دلارا یجوری حروم شه.
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
واقعن که این مدیران و نماینده ها و .... نوبرن. اینهمه کارخونه ی تولید شکر داریم که همشون زیان ده شدن اونوقت زرت و زرت وارد میکنین.شرم نمیکنین از خودتون. واسه دارو این ارز مبادله ای رو نمیدادین...! بسه دیگه گندشو درآوردین.بوی گندکاریتون خودتونو خفه نمیکنه؟
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
اقای بهزاد درست واقعا این است نه این واقعن
رضا شکرساز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲
شکرستان عزیز از هر8کیلو چغندر یک کیلو شکر بدست می اید با این حساب 8*350=2800تومان فقط پول مواد اولیه یک کیلو شکر مشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
شما یه نگه به قیمت کارخانجان قند بندازین.امسال سهام اونها تا 70% و حتی 80% هم زیان داشته اند!! (جدا خودتون بررسی کنید تا باور کنید) و تولیدکنندگان به خاک سیاه نشستند. نمیدونم دولت واقعا اینجوری داره اقتصاد مقاومتی رو اجرا می کنه؟!!!!!!!!!