بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
کد خبر : ۱۴۲۹۹۹

عصر بانک؛سید بهاءالدین حسینی هاشمی درباره ضرورت ورود بانک مرکزی و مجموع شبکه بانکی برای تامین نقدینگی بازار بورس و تغییر شرایط آن، چنین راهکارهایی را در قالب اصول و استاندارد ندانست و اظهار کرد: این نه تنها جزء وظایف و مسئوولیت های بانک مرکزی نیست بلکه توصیه متداولی هم برای تامین نقدینگی بازار سرمایه از سوی آن وجود ندارد، همچنین اگر منظور از تزریق پول بانکها به بازار مالی این است که سهام جمع آوری کنند آنگاه ضرر و زیان بانکها را چه کسی پاسخ خواهد داد؟

وی با بیان اینکه بانک مرکزی خود نمی تواند به طور مستقیم در بازارسرمایه دخالت کند و هیچ مسئوولتی هم برای موظف کردن بانکها برای ورود به یک بازار زیان ده ندارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بانک مرکزی خود بانکها را از انجام معاملات پر ریسک و عدم هماهنگی با بازده نهی کرده است و قطعا در این شرایط هم نه تنها آنها را تشویق نمی کند بلکه مراقبت خواهد کرد تا به معاملات بورسی و پرریسک با پول و پس انداز مردم نشوند.

مدیرعامل سابق بانک صادرات، با بیان اینکه راهکار اصلی برای نجات بازار سرمایه سیاست گذاری با تاکید بر سیاست های مالی است چراکه بازار سرمایه وابسته به بازار پول نیست افزود: در حالی اکنون بانکها برای تامین مالی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و یا شرکتهای بورسی دچار مشکل هستند که اگر قرار باشد بخشی از منابع را برای معاملات سهام هزینه کنند به طور یقین همین شرکتها و یا بنگاه ها سقوط خواهند کرد.

وی اشاره ای هم به پیشینه سرمایه گذاری بانکها در بورس داشت و یادآور شد که دربازه سالهای 1383 و 1384 که شاخص بورس سقوط کرد وزارت اقتصاد بانکها را که اغلب دولتی بوده و تابع آن بودند مکلف کرد تا برای حفظ سهام سرمایه گذاری کرده و به شرکتهای سرمایه گذاری منابع تزریق کنند یا اینکه آنها را به بازار گردانی تشویق می کردند تا بتوان بازار سرمایه را مدیریت کرد. که این موجب شد تا تعدادی بتوانند سهام خود را در شرایط سقوط شاخص به قیمت بالاتری فروخته و زیان آن را به بانکها منتقل کنند . در عین حال شرکتهای زیادی دچار ضرر و زیان شدند که بانکها هم از محل پرداخت وام آنها را حمایت کردند و در موارد بسیاری درنهایت مطالباتشان وصول نشود؛ بنابراین در مجموع ورود بانکها نتیجه مثبتی نداشت و تجربه ناموفقی بود.

حسینی هاشمی خاطرنشان کرد: اما در مواردی هم بانکها، سهامداران شرکت های بزرگ سرمایه گذاری و حقوقی را تشویق کردند تا از عرضه سهام خود داری کرده و یا از سهامشان مراقبت کنند که اقدام مناسبی محسوب می شود ولی اینکه بانک سهام شرکت ها را خریداری کند در محدوده مالی آنها نگنجیده و اتفاق خوشایندی نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه صندوق تثبیت قیمت ارز می تواند کمک موثری به بازار سرمایه داشته باشد گفت: اما به نظر می رسد اکنون عرضه سهام به گونه‌ای است که اگر بازار رها شود بسیاری برای مقابله با ضرر سهام خود را حفظ خواهند کرد، اما اگر بدانند که جایی برای فروش وجود دارد برای عرضه هجوم آورده و قیمت ها بازهم بیشتر سقوط می کند.

حسینی هاشمی با اشاره به لزوم جایگزینی راهکارهای دیگر به جای ورود بانکها به بورس افزود: شرکتها باید اخبار مثبت، عملکرد و بازده خود را اعلام کنند. از سویی دیگر در حال حاضر بالاترین سود برای سپرده گذاری در شبکه بانکی 22 درصد است از این رو اگر نرخ بازده براساس سهم، بیشتر از این 22 درصد باشد انگیزه بیشتری را به سهامداران داده و ضمن آرام کردن آنها موجب جذب بیشتر و تامین نقدینگی بازار می شود. پس شرکتهای سرمایه گذاری باید تمرکزی بیشتری در کارایی و بازدهی سهام خود داشته باشند.

این کارشناس امور بانکی بابیان اینکه بازار بورس بازار انتخابی و آزادی است که افراد حقیقی و حقوقی به میل خود سهام خریده و باید فراز و نشیب های آن را نیز در نظر بگیرند توصیه کرد که در شرایط فعلی که قیمت سهم ها به کف نزدیک شده بهتر است که سهامداران کمی صبر کنند چراکه وضعیت نشان می دهد شرکتهای بورسی سود خوبی را بین سهامداران خود تقسیم خواهند کرد درعین حال که شاخص بورس قابلیت بازگشت از 65 هزار واحد فعلی تا 85 هزار واحد قبلی را نیز داراست، بنابراین تعجیل سهامداران و غیر حرفه ای بودن آنها موجب نارضایتی در بین آنها می شود.

در پی ادامه سقوط شاخص بورس و ضرر سهامداران، در روزهای اخیر جمعی از آنها در تالار شیشه ای نسبت به این شرایط معترض شدند. این در حالی است که در نشستی که به همین منظور برگزار شد مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس نسبت به ورود نقدیندگی به بورس تهران تاکید کرد و گفت:خروجی این جلسه این است که به بازار سرمایه از طریق ورود نقدینگی از بخش حقوقی، بانک و دولت در کوتاه مدت کمک کنند و باید نقدینگی وارد بازار کنند که این موضوع نیاز به راهبرد کوتاه مدت و حمایت سریع دارد.

خواجه نصیری درخواست کرد تا تمام بخش های صاحب نقدینگی در بازار شرایط حاد بازار را درک کرده و به بازار کمک کنند تا صدای سهامداران به گوش مسئولان برسد؛ بنابراین باید بخش حقوقی،بانک‌ها و دولت در اسرع وقت نسبت به حمایت از بازار از طریق ورود نقدینگی اقدام کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
شرکتهای هستند از 10سال پیش یک سوم شدند سودی هم تقسیم نشده ویا خیلی کم تقسیم شده مثل وساخت وملت وپتروثنوسا خیلی از این قبیل شرکتها
SAMAN
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
بزرگترین اشتباه بانک مرکزی اینه که می خواهد اشتباه 30 ساله بانکها در بنگاه داری را در 3 سال جبران کنه
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
ای کاش همه ادارات دولتی بنگاهداری کنند حد اقل حقوق کارمندان خود را از درامدشان پرداخت میکنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
نجاتی در کار نیست
SAMAN
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷
بزرگترین اشتباه بانک مرکزی اینه که می خواهد اشتباه 30 ساله بانکها در بنگاه داری را در 3 سال جبران کنه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۴
بانکها وارد خواهند شد چون قیمتها سقوط کرده در ضمن بانکها سود 22درصد را باید از یه جایی در بیارن دیگه.
حسن فاتحی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
خوب میشه...توافق هسته ای حاصل میشه...