بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
توسط سایت تحلیلی کارابورس بررسی شد:

"شیراز" زیر ذره بین تحلیل بنیادی

به طور کلی اوره پر مصرف ترین محصول نیتروژن دار است به گونه ای که در فرایند تولید آن، بیش از نیمی از آمونیاک تولید شده به مصرف می رسد. اوره جامد به خاطر اینکه محتوی مقادیر زیادی نیتروژن است به عنوان کود کشاورزی شهرت فراوانی دارد. حمل و انبار و استفاده آسان اوره در کنار قابلیت ترکیب آن با دیگر کودهای جامد، آن را به پرکاربردترین نوع کود در جهان تبدیل کرده است
کد خبر : ۱۴۳۰۹۳

وضعیت اوره ، آمونیاک و متانول در جهان

اوره

به طور کلی اوره پر مصرف ترین محصول نیتروژن دار است به گونه ای که در فرایند تولید آن، بیش از نیمی از آمونیاک تولید شده به مصرف می رسد. اوره جامد به خاطر اینکه محتوی مقادیر زیادی نیتروژن است به عنوان کود کشاورزی شهرت فراوانی دارد. حمل و انبار و استفاده آسان اوره در کنار قابلیت ترکیب آن با دیگر کودهای جامد، آن را به پرکاربردترین نوع کود در جهان تبدیل کرده است.

انتظار می ­رود طی سال های آتی مازاد عرضه اوره به ­مرور افزایش یابد که این خود عاملی برای کاهش قیمت این محصول است.

قیمت اوره در ابتدای سال جاری(2014) به سطح بالایی در طی یکسال گذشته رسید، اما روند صعودی آن در ماه ژانویه کاملا متوقف شد و از آن زمان تا به حال روند نزولی قدرتمندی در قیمت اوره به وجود آمده است.

آمونیاک:

آمونیاک در دما و فشار نرمال، به صورت گازی و بی رنگ است، با بوی تند و غیر قابل اشتعال ضمن اینکه از هوا نیز سبک تر است و این امر ضمن اینکه سبب فرار بودن آن می شود، موجب اتلاف آن در زمان تبدیل به سایر مواد نیز خواهد شد، همچنان که در طول حمل و نقل و انبار کردن آن نیز اتلاف فوق وجود دارد به گونه ای که به دلیل این اتلاف ها،حدود 10 درصد از آمونیاک تولیدی هرگز به بازار نمی رسد.

پیش بینی روند تولید آمونیاک تا سال 2015 به صورت زیر می باشد:

متانول

متانول به عنوان یکی از محصولات بالادستی صنعت پتروشیمی و از منابع تجدید شدنی سوخت محسوب می‌شود که می‌تواند جایگزین مشتقات نفت خام شود آمارها نشان‌دهنده‌ آن است که میزان تقاضای جهانی برای متانول در سال 2006معادل 39 میلیون تن بوده است که با متوسط نرخ رشد سالانه 3/7 درصد به 4/55 میلیون تن در سال 2011 رسید و سپس با متوسط نرخ رشد سالانه 8/11 درصد به رقمی در حدود 92 میلیون تن در سال 2016 خواهد رسید.

بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده‌ متانول در جهان چین است که انتظار می‌رود سهم چین از کل تقاضای جهانی برای متانول در سال 2016، به 62 درصد برسد. در کل میزان نیاز وارداتی آسیای شمال شرقی (چین، کره‌جنوبی، ژاپن، تایوان و...) به متانول برای برطرف کردن نیاز داخلی این منطقه طی سال‌های 2011 تا 2016 در حدود 15-11 میلیون تن در سال است.

وضعیت اوره ، آمونیاک و متانول در ایران

بر اساس طرح های در دست اجرا و آتی اوره و آمونیاک که با 3 اولویت بودجه ای در دستور کار و چشم انداز آتی صنعت قرار دارد، تا پایان سال 1394 معادل با 7380 هزار تن در سال ظرفیت جدید آمونیاک و 10535 هزار تن ظرفیت جدید تولید اوره راه اندازی خواهد شد. البته با توجه به محدودیت های بودجه ای و مشکلات پیش روی صنعت اوره و آمونیاک انتظار عملی شدن تمامی طرح­ها در زمان اعلام شده دور از انتظار است.

در رابطه با متانول از آنجا که کشور ایران به دلیل داشتن ذخایر غنی نفت و گاز و همچنین بازار داخلی و خارجی مناسب و دسترسی به آبهای آزاد بالاترین پتانسیل را برای توسعه صنعت پتروشیمی در خاورمیانه دارد، در سال های اخیر برنامه های توسعه ای در راستای تولید محصولات پایه پتروشیمی از جمله متانول صورت گرفته است به عنوان نمونه ایران در بین صادرکنندگان متانول به چین، صدرنشین است. همچنین در طول سالهای اخیر، ایران دومین صادرکننده ی متانول به اروپا و دومین صادرکننده پلی اتیلن به اروپای غربی و چین بوده است.

هم اکنون ظرفیت متانول در کشور در حدود 4 میلیون تن در سال است که در صورت اجراء و بهره برداری از مجتمع های تولید متانول این عدد به حدود 20 میلیون تن در سال خواهد رسید.

شیراز در یك نگاه


معرفی شركت

شرکت در سال 1343 به صورت سهامی خاص تاسیس شد، در سال 1379 به سهامی عام تغییر یافت و در سال 1383 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

موضوع فعالیت شرکت احداث، راه اندازی و بهره برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد معدنی،شیمیایی و فرآورده های فرعی و مشتقات ذیربط آنها می باشد

سرمایه و ترکیب سهامداران

آخرین سرمایه ثبت شده شرکت 2550 میلیارد ریال و سرمایه ثبت نشده شرکت با توجه به افزایش 100 درصدی 2550 میلیارد ریال می باشد که در مجموع سرمایه شرکت 5.100 میلیارد ریال می باشد.

در حال حاضر، شرکت پتروشیمی شیراز جزء واحدهای فرعی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان بوده و کنترل کننده نهایی شرکت سرمایه گذاری غدیر است. و سهامداران عمده شرکت به شرح زیر می باشند:


فرآیند تولید شرکت

قیمت نفت

پیش بینی قیمت نفت به دلیل تاثیر گذاری متغیرهای زیاد کار دشواری است و نمی توان براورد دقیقی از قیمت نفت داشت.علت کاهش فعلی قیمت نفت افزایش عرضه (اعضای اوپک و تولید نفت های شیل آمریکا)،کاهش تقاضا( کاهش رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و چین)،اعمال تخفیف های فروش از سمت تولید کنندگان بزرگ و .. عنوان می شود.مسایل سیاسی و جنگ شیخ های عرب با مهندسین شیل اویل آمریکا نیز از دیگر مسایل مطرح در رابطه با آینده ی قیمت نفت می باشد.

به دلیل بالا بودن بهای تمام شده ی نفت استخراجی از لایه های شیلی در آمریکا اینگونه برداشت می شود که کاهش قیمت نفت تولید نفت آمریکا را توجیه پذیر نمی کند و شرکت های استخراج نفت آمریکا مجبور به توقف تولید خود هستند.در این بین عربستان محکوم به مبارزه با مهندسین شیل اویل آمریکا شده است و مهندسین آمریکایی گفته اند که در هر شرایط قیمتی از نفت تولیدخود را نه تنها کاهش نمی دهند بلکه در حال افزایش دکل های حفاری خود هستند. به هر حال در تحلیل پیش رو به برآورد قیمتی شرکت های معتبر جهانی اتکا شده است که قیمت تعادلی نفت برای سال 2015 را بین 55 تا 65 دلار تخمین زده ایم.

آنالیز قیمت متانول

قیمت متانول کاملا وابسته به قیمت نفت خام می باشد. قیمت متانول هم اكنون حدود 240 دلار می باشد اما پیش بینی می شود در سال 2015 بین 240 تا 280 دلار باشد. مکانیزم قیمت گذاری متانول در جهان وابسته به قیمتهای ارائه شده در خاورمیانه می باشد. قیمت متانول در سایر مناطق از ترکیب قیمت چین ، هزینه حمل ونقل و عوارض گمرکی بدست می آید.

آنالیز قیمت اوره

از زمانی که قیمت اوره در چین بر قیمت جهانی اوره اثرگذار است ، دنبال کردن قیمت این محصول با اهمیت می باشد. زمانی که قیمت اوره در چین افزایش می یابد و بالعکس زمانی که قیمت ها کاهش می یابد ، اثر منفی بر قیمت جهانی می گذارد. قیمت اوره هم اكنون حدود 330 دلار می باشد در تحلیل پیش رو برآورد قیمت تعادلی اوره برای سال 2015 را بین 300 تا 330 دلار تخمین زده ایم.

بررسی عملكرد و بودجه شركت

1- بررسی روند تولید و فروش

تولید و فروش شركت بشرح زیر پیش بینی و همچنین در دوره 9 ماهه سال جاری و دوره های قبل محقق شده است.






مفروضات بودجه به شرح زیر می باشد:

· در بودجه شرکت نرخ اوره 320 دلار ، نرخ متانول 340 دلار و نرخ تسعیر دلار 32.000 ریال در نظر گرفته شده است .

· نرخ خورک 13 سنت با دلار 26.500 ریال تسعیر شده است .


2- بررسی روند بهای تمام شده

همچنین بهای تمام شده كالای فروش رفته بشرح زیر محقق شده است:




3- بررسی هزینه های فروش ، اداری و عمومی

همانطور كه ملاحظه می شود هزینه های اداری و عمومی در سال 92 به میزان 85.6 میلیارد ریال در سال 92 محقق شده است. لیكن شركت در پیش بینی 93 خود هزینه های عمومی و اداری را 115.3 میلیارد ریال پیش بینی كرده است.

4- صورت سود و زیان

صورت سود و زیان بر اساس اطلاعات فوق بشرح زیر ارائه شده است:



همانطور كه در جدول فوق ملاحظه می شود ، شركت پتروشیمی شیراز در سال 92 مبلغ 8122 میلیارد ریال درآمد فروش شناسایی نموده است. 52 درصد از سود آوری سال گذشته از محل عملیاتی بوده است.

پیش بینی كارشناسی

مفروضات کارشناسی

برای کارشناسی پتروشیمی شیراز با توجه به طرح توسعه ای اوره و آمونیاک 3 دو سناریو در نظر گرفته شده است:

 سناریو اول (خوشبینانه) :



- در سناریو خوشبینانه، نرخ خوراك گاز طبیعی براي سال 1393به ازای هر متر مکعب 13 سنت و برای سالهای 94 تا 96 به میزان 10 سنت در نظر گرفته شده است.

- هزینه هاي حقوق و دستمزد نیز، بر اساس افزایش تولید به دلیل طرح توسعه و با توجه به قانون کار نسبت به سال 1392 رشد داده شده است.

- براي سال 1393 هزینه هاي اداري ، بر اساس خود پیش بینی شرکت و برای سالهای 94 تا 96 با توجه به تورم احتمالی در سال های آتی با 25 درصد افزایش در نظر گرفته شده است.

- هزینه های مالی و سایر درآمدها بر اساس مقدار پیش بینی خود شرکت در نظر گرفته شده است.

- مقدار تولید کارشناسی بر اساس میانگین رشد مقدار فروش سال های گذشته به شش ماهه های همان سال در نظر گرفته شده است.

- جهت برآورد کارشناسی مقدار فروش ، میانگین رشد مقدار فروش سال های گذشته به شش ماهه های همان سال در نظر گرفته شده است.

 سناریو دوم (بدبینانه) :


بر اساس اظهارات مسوولان شركت پروژه اوره و آمونیاک 3 پتروشیمی شیراز در نیمه دوم سال 1394 به بهره برداری خواهد رسید و مقدار تولید اوره 3500 تن در روز و مقدار تولید آمونیاک 2000 تن در روز افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است تولید با توجه به 330 روز کاری در بودجه لحاظ شده است.

ارزش این طرح در حدود 23 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

بررسی تولید و فروش کارشناسی

مقدار تولید و مقدار فروش در هر دو سناریو خوشبینانه و بدبینانه ثابت در نظر گرفته شده است.



نرخ فروش در سناریو خوشبینانه


مبلغ فروش در سناریو خوشبینانه

محاسبه سربار و بهای تمام شده در حالت خوشبینانه




صورت سود و زیان کارشناسی سناریو خوشبینانه




نرخ فروش در سناریو بدبینانه




بررسی فروش کارشناسی سناریو بدبینانه




محاسبه سربار و بهای تمام شده در حالت بدبینانه






صورت سود و زیان کارشناسی سناریو بدبینانه




ارزش گذاری با فروض سناریوی خوشبینانه

ارزش گذاری با نرخ تنزیل 25درصد و با فرض فروش سهم در پایان 96 با P/E=5 و با تعداد سهم فعلی بشرح زیر 9.335 ريال حاصل می گردد.




ارزش گذاری با فروض سناریوی بدبینانه

ارزش گذاری با مفروضات بدبینانه بشرح جدول زیر خواهد بود:




نتیجه گیری

با توجه به شرایط ركودی حاكم بر اقتصاد و به تبع آن كل بازار سرمایه ، هم اكنون آن دسته از شركتهایی برای سرمایه گذاری توجیه پذیر هستند كه همچنان با طرح های توسعه ای فراوان امكان رشد سود آوری در آنها مهیا باشد.

در این تحلیل سعی كردیم با مفروضات خود كه شامل بهره برداری از طرح اوره و آمونیاک 3 در نیمه دوم سال 94 بتوانیم تا حدی به پتانسیل های سود آوری این سهم پی برده و ابهامات موجود در این زمینه را كمتر نماییم.

با توجه به تحلیل تکنیکال ارائه شده ، قیمت هم اكنون به محدوده كف كانال رسیده و در محدوده حمایتی مناسبی قرار گرفته است.

با در نظر گرفتن مفروضات فوق در حالت خوشبینانه سود هرسهم مبلغ 647 ریال و در حالت بدبینانه 611 ریال برآورد شده است.

اما پر واضح است كه تحلیل فوق تنها بر اساس مفروضات ارائه شده صورت گرفته است و نزدیك بودن سود و زیان واقعی شركت تنها در گرو تحقق مفروضات این تحلیل و همچنین ثبات سیاسی و اقتصادی و... در كشور خواهد بود.

تهیه و تنظیم: سارا فاروقی (واحد تحلیل بنیادی سایت كارابورس) دی 93

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سلیمانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
ممنون بسیار عالی بود فقط اگر قیمت ها را با لحاظ افزایش سرمایه تعدیل کرده بودید کسی گمراه نمی شد
زیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱
پتروشیمی شیراز تولید کننده اسید استیک نیست .
حامد
UNITED STATES
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
ممنون از تحلیل شما.دوست عزیز (زیدی) احتمالا اشتباه تایپی بوده.در همه جداول محصولات درست می باشد.
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
سناريو خوشبينانه يعني درصورتي رخ مي دهد كه كليه منافع ذكرشده با سرمايه گذاري طرح اوره سوم محقق شود.وقيمت ارز هم بيشتر محاسبه شود.درسناريوي بدبينانه فقط منافع ناشي ازواحدهاي توليدي موجودبا اطمينان بالاومتوسط حاصل مي گردد.