بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
رئیس جمهور و همکارانش معتقدند بعد از توافق ژنو دیوار تحریم ها ترک برداشته است و نهایت تعامل را در مذاکرات به خرج داده اند اما بعد از توافق ژنو جمهوری اسلامی چندین بار تحریم و تهدید نظامی شده است!
کد خبر : ۱۴۳۰۹۵

گروه سیاسی «نسیم» -بهروز کلاته/ وضعیت بین المللی آشفته است داعش نه تنها در عراق، سوریه و کشورهای اسلامی فعال است بلکه در اروپا نیز فعال و بحران آفرین شده است، اوضاع بحرین و یمن نیز پیچیده شده است و موج اسلام هراسی و تقابل با اسلام عزیز از سوی کشورهای غربی نیز به راه افتاده است و جمهوری اسلامی در تمام این معادلات یک پارامتر تعیین کننده است .

علاوه بر همه ی این موضوعات مذاکرات جمهوری اسلامی و 5+1 به نقاط حساس خود رسیده و تمدید شده است .

درحال حاضر هیچ کس در جمهوری اسلامی با فعل مذاکره مخالفتی ندارد حتی در دولت گذشته هم مذاکرات برقرار بوده اما دولت رئیس جمهور روحانی به مذاکرات و نحوه انجام آن و دیپلماسی دولت گذشته انتقادات بسیار دارد و معتقد است که روشی که تیم مذاکره کننده فعلی در پیش گرفته است روشی صحیح است نه روش قبل از آن.

رهبری عزیز انقلاب هم علی رغم اینکه معتقد است مذاکرات نتیجه ای در بر نخواهد داشت ولی تیم وزارت خارجه را از انجام مذاکره حول موضوع هسته ای منع نکرده است و سیاسیون داخلی نیز معتقد به مذاکره هستند و اگر هم انتقادی هست که هست بر سر دستیابی به توافق خوب است و بد. مطمئنا هیچ کس خواهان توافق بد نیست اما باید دید دولت رئیس جمهور روحانی به نتایج مثبت دست پیدا کرده است یا منفی و توافق خوب را امضا کرده یا توافق بد را و تا کی قرار است مذاکرات با روش فعلی ادامه پیدا کند؟

تیم مذاکره کننده به رهبری ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و تحت نظر مستقیم رئیس جمهور روحانی از تمام امکانات و توانایی های موجود در پیشبرد مذاکرات آنهم به روش خود بهره برده اند. اقداماتی نظیر تماس تلفنی رئیس جمهور روحانی با اوباما برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، دیدار و مذاکره ظریف و کری وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، اظهارات ظریف درباره توان نظامی آمریکا و ضعف نظامی ایران در جهت پیشبرد مذاکرات، ایجاد کمپین "توافق به هر قیمیت" هنرمندان ایرانی توسط وزارت امور خارجه و درخواست ظریف از هنرمندان برای شرکت در این کمپین و مهم تر از همه پیاده روی ظریف و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در ژنو صرفا بخشی از اقدامات دولت محترم در جهت پیشبرد مذاکرات هسته ای است که تا این لحظه منجر به توافق شش ماهه ژنو و تمدید هفت ماهه آن شده است.

اما حال باید دید دستاورد این اقدامات چه بوده، بی شک دولتمردان دست یافتن به توافق ژنو و تمدید آن را دستاوردی بزرگ می دانند اما برای هر فرد عادی این سوال پیش می آید که دستاورد حاصله از توافق ژنو برای کشور چه بوده است؟ اگر از تمام تهدیدات و تحریم هایی که بر خلاف توافق صورت گرفته بعد از توافق ژنو که از نظر دولتمردان صرفا به روح توافق نامه صدمه وارد کرده است! فاکتور بگیریم آیا این توافق توانسته تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور بگذارد؟ آیا وضع معیشت مردم و یا وضعیت عمومی اقتصاد کشوربعد از توافق ژنو نسبت به قبل از انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دکتر روحانی بعنوان رئیس جمهور و بعنوان منتقد سیاست های محمود احمدی نژاد تغییر محسوسی داشته است؟ اگر تاثیری داشته چرا مردم نمی توانند آن را در زندگی خود احساس کنند و باید در یک مورد با نانی که 30 درصد گران تر شده است امرار معاش نمایند؟

اگر رئیس جمهور روحانی معتقد است که دولت گذشته در روند مذاکرات و سیاست خارجه ضعیف و ناشیانه عملکرده است و نتوانسته با جهان ارتباط خوبی برقرار کند و دولت تدبیر و امید که متخصص در سیاست خارجه و بر قراری ارتباط است پس چرا احمدی نژاد با آنهمه تهاجمی که علیه غرب و مسئله هلوکاست داشت قیمت نفت و مسائل اقتصادی برایش مشکل ساز نشد؟ اما این دولت با تمام ملایمت ها و نرمش ها و کرنش هایی که در مقابل بلوک غرب نشان میدهد نمی تواند قیمت نفت را در اوپک مدیریت کند و اکنون در تنظیم بودجه اش با مشکل مواجه شده است!؟ بی شک نمی توان این مسئله را در دولت "امید و تدبیر" به "شانس و تقدیر" نسبت داد مگر آنکه بپذیریم تدبیر دولت به تقدیر وابسته است!

یکی از وعده هایی که رئیس جمهور روحانی در انتخابات 92 به مردم داد اعتبار بخشیدن به پاسپورت ایرانی بود، همگان شاهد بوده اند که دولت و تیم مذاکره کننده هیچ تنشی در مذاکرات با طرف مقابل نداشته اند و حتی در راستای صمیمیت بخشیدن به مذاکرات از اقداماتی نظیر قدم زدن نیز بهره برده اند و حتی رئیس جمهور روحانی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی با رئیس جمهور امریکا مکالمه تلفنی داشته است اما متاسفانه بر خلاف تمام دولت های گذشته در این دولت ایران نماینده ای در سازمان ملل ندارد و دلیلش هم عدم صدور روادید از سوی دولت آمریکایی است که دولتمردان ما در پی تعامل و مذاکره با آنها هستند!

رئیس جمهور روحانی و همکارانش در مجموعه دولت معتقدند بعد از توافق ژنو دیوار تحریم ها ترک برداشته است و نهایت تعامل را در مذاکرات به خرج داده اند اما بعد از توافق ژنو علی رغم آنکه که در آن قید شده طی مدت توافق تحریم دیگری علیه جمهوری اسلامی صورت نخواهد گرفت جمهوری اسلامی چندین بار تحریم و تهدید نظامی شده است!

با این وجود می توان درک کرد چرا سیاسیون خارج از دولت که موافق مذاکره و توافق خوب هستند به سیاست خارجه دولت یازدهم انتقاد می کند مسئله بر سر این شعار دولت است:"مذاکره برای توافق، توافق به هر قیمتی!".


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اشنا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
اگر دین هم ندارید ازاد مرد باشید ودرمقابل دشمن ذلت رابرای این نسل ونسل های اینده به ارمغان نیاورید
شکرستان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
"رهبر معتقد است مذاکره نتیجه ای در بر نخواهد داشت"
این جمله در پاراگراف سوم است.
افشین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
شما واقعا تغییری احساس نمیکنی یا خودتتون زدید به خریت.اگه 4تا ادم حسابی هم بخواد تو این مملکت کار کنه شما نمیزارید.بعدشم مگه ما واسه معیشت انقلاب کردیم ماواسه معنویت انقلاب کردیم .چطور اینو نمیدونی بورس نیوز
كريم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
توافق به خاطر اسايش مردم رهايي از تورم و زندگي بدون استرس = جامعه اي شلامت و شاداب
ناشناس
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
از شلامت گفتنت معلومه چقدر سلامت هستی داداش
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
عجب ؟

در دوران احمدی نژاد و حامیانش 800 میلیارد دلار نفت فروخته شد و قیمت همه چیز هم دوبرابر شد و دلار 1300 تومان دوران خاتمی به 3700 تومان رسید و صندوق ذخیره ارزی هم خالی تحویل داده شد . و اختلاس های 3000 میلیاردی و 70 هزار میلیاردی و .... رقم زدند

و الان اصلا از این موارد حرفی نمی زنند ! در حالیکه ان موقع صبح تا شب از دولت تعریف و تمجید می شد .


ولی الان کاسبان تحریم از اینکه چشم انداز کاسبی خودشون رو در خطر می بینند هر روز یک داستان جدید دارند .
علي
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
1- يكي از مهمترين نكات مثبت توافق ژنو ايجاد مانع در برابر گسترش تحريم ها بود.
2- وقتي ما تاثير افزايش قيمت نفت را بصورت افزايش افسار گسيخته تورم بر سفره هايمان ديديم لااقل كاهش قيمت نفت اگر براي دولت ضرر داشته باشد براي ما مردم بهتر است چرا كه مانع افزايش قيمت سوخت مي شود.
3- وضعيت با ثبات كنوني اقتصاد با وضعيت اقتصاد زمان احمدي نژاد به هيچ وجه قابل قياس نيست . در زمان احمدي نژاد افزايش قيمت ها بصورت ساعتي و روزانه بود.
4- چطور شما افزايش چند برابري قيمت ها در دولت قبل را نمي بينيد و افزايش 30 درصدي قيمت نان را فاجعه اي بزرگ مي دانيد . ( وقتي كه تخم مرغ 1500 توماني به 8000 تومان ، گوشت 8000 توماني به 30000 تومان ، شير 900 توماني به 2000 تومان افزايش پيدا كرد ) حالا اگر رياضي بلد هستيد درصد افزايش همين چند قلم را محاسبه كنيد.
حسين
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲
اگرچه انتقاداتي به دولت روحاني هست ولي تمام اين حرفهاي آقاي كلاته مزخرفه و نميتوانيم شرايط فعلي دنيا را با زمان احمدي‌نژاد مقايسه كرد .
نكته بين
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
ولي زياده خواهي غرب نشان ميدهد كه آنها استنباط كرده اند :
ديوار اتحاد و يكپارچگي در بين ملت ما ترك برداشته و لذا با دنباله روي از ولايت فقيه ميتوان همانند گذشته بر مكر مكاران با ياري خداوند و كمك امام زمان (عج) فائق آمد.
امیر
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
ما خودمان آدمهای دارای عقل و شعوری هستیم و احتیاجی به دنباله روی از کسی نداریم.
مهدی
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
خیلی دوست دارم واسه چند دقیقه تو وجود امثال شما باشم و ببینم تو چه دنیایی سیر میکنید.
سعید
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
اقای نکته بین خوبه نسبت به اختلاسهای میلیاردی
هم نکته بین بودی.
علی رضا زندی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
ما این دولت را دوست داریم ومردم تحصیل کرده هم این دولت را دوست دارند چون این دولت صادق است و ما بخاطر این موضوع تحمل مشکلات را میکنیم و فکر نکنید بحرانهای موجود در کشور 2 ساله بوجود آمده تا 2 ساله هم از بین برود اگر مذاکرات هسته ای دچار مشکل میشود بیشتر بخاطر وزن طرفین در معادلات سیاسی و اقتصادی ونظامی و البته پشتوانه مردمی بیشتر این دولت است . چون اگر ما در موارد فوق ضعیفتر بودیم شاید در هیچ سطحی با ما وارد مذاکره نمیشدند وکار به پیاده روی نمیکشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
نویسندگی هم شرف میخواهد و عدالت . باکلیه متن مخالفم . دولت احمدی نژاد با نفت 120 دلار اون تورم70 % را در کشور به وجود اورد . دولت روحانی با نفت 40 دلار تورم را به 15 % رساند .
روحانی یک دیپلمات است
اشنا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
لعنت خدا بر غربیها و تندروهای داخلی وقتی حضرت اقا موضوع هسته ای را حرام اعلام کردند چرا بازهم بهانه هم داخلی هم خارجی؟؟؟؟
ناشناس
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
شاید فردا ایشون نظرشون عوش شد اونوقت چی میشه ؟
امیر
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
سوال خوبی کرده...فقها نظرشون عوض میشه
نكته بين
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
امير خان سلام:
قصد توهين به شعور كسي را نداشتم و اگر چنين برداشتي كردي عذر خواهي مرا پذيرا باش

ولي آيا تمام انسانهاي با شعور همه چيز را اموخته اند.
يا همه چيز را همگان ميدانند؟
جنابعالي اگر پزشكي ندانيد در هنگام بيماري پيش پزشك نمي رويد؟

بدون شك يكي از دلايل شكست مسلمانان در جنگ احد شايعه مرگ پيامبر (ص) بود چرا كه عده اي مرگ پيامبر (ص) را پايان همه چيز ميدانستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴
چرا عاقل کند کاری که بار ارد پشیمانی
نكته بين
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
با عرض ادب و احترام خدمت آقا سعيد:
هموطن گرامي يكي از فرماندهان شهيد در شب عمليات به همرزمان خود گفته بود :
زماني خواهد رسيد كه اين جنگ تمام ميشود و پس آن افراد سه گروه خواهند شد
1- عده اي جنگ و دفاع را وسيله و پله ترقي خود قرار خواهند داد.
2- عده ديگر از حضور در اين دفاع مقدس نادم و پشيمان ميشوند و آه فقان ميكنند و احساس ميكنند كه زيان ديده اند.
3- و گروه سوم با ديدن اينگونه افراد صبر پيشه ميكنند و بر ايمان و عقيده خود استوار باقي ميمانند . و از خداوند براي اين افراد صبر و استقامت طلب كنيد.
و در آخر اين فرمانده شهيد اضافه ميكند كه خوشا بحال كساني كه در اين دفاع مقدس شهيد شوند.
(توضيح اينكه جملات بالا عين گفتار آن فرمانده نيست و در واقع كلياتي است كه به ياد من مانده است )
پس مواردي كه شما به آن اشاره كردي دور از ذهن نيست.