بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
حقوق دولتی معادن سنگ آهن موضوعی است که سهام این شرکت‌ها را به دلیل پرداخت هزینه‌های سنگین به دولت تحت تاثیر قرار داده تا جایی که مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از احتمال تعدیل حق انتفاع ۳۰ درصدی معادن خبر داده است.
کد خبر : ۱۴۳۰۹۹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، موضوع طرح دعوی تولید‌کنندگان سنگ آهن در مراجع قضایی به ماجراهای رخ داده در سال 1385 برمی گردد که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران پروانه بهره‌برداری از معادن گلگهر و و چادرملو را بدون تشریفات قانونی یا دلیل خاص و رعایت ماده ۲۰ قانون معادن، اخذ و ابطال و سپس به نام خود صادر کرد.
در پی این اقدام، ایمیدرو چندی بعد بابت بهره‌برداری از معادن گل‌گهر سیرجان و چادرملو یزد از شرکت‌های بهره‌بردار معدنی و صنعتی چادرملو و معدنی و صنعتی گل‌گهر عدد قابل توجهی را تحت عنوان حق انتفاع یا همان بهره مالکانه مطالبه کرد که با اعتراض شرکت‌های مذکور و سهامداران آنها روبرو شد.
به دنبال این اقدامات از سال 1389 بجز حقوق دولتی قانونی که حدود ۱۰درصد است، مبلغ دیگری به عنوان بهره مالکانه از سنگ آهنی‌ها مطالبه می‌شود و البته در حال دریافت است و این هزینه در دو سال گذشته به معادل ۳۰ درصد از فروش رسیده است.
حال پس از سال‌ها پیگیری حقوقی، شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر که در اجرای نظرات سهامداران و مجامع خود به دنبال استرداد مجدد پروانه بهره‌برداری از معادن هستند، به رأی مهمی از سوی شعبات ۷ و ۸ دیوان عدالت اداری دست یافته‌اند. این رأی حاکی از آن است که پرداخت بهره مالکانه (حق انتفاع) به صورت موقت به دلیل رسیدگی به پرونده بازگشت پروانه بهره‌برداری به شرکت‌های مذکور متوقف شود.
بر این اساس در اوایل هفته، طبق رأی دیوان عدالت اداری قرار بر این شد که پرداخت بهره مالکانه شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو تا روشن شدن نتیجه بررسی‌ها برای ارجاع پروانه‌ این دو شرکت موقتا متوقف شد.
اما این ماجرا به همین جا ختم نشد و در میانه‌های هفته جاری سهامداران سنگ‌آهنی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار بازگرداندن پروانه بهره‌برداری معادن به شرکت‌های سنگ‌آهنی و حذف یا تعدیل بهره مالکانه شدند.
همچنین طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در نامه به معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص دو معدن مهم سنگ‌آهن کشور خواستار بازگرداندن پروانه بهره‌برداری این معادن شد.
این موضوع تا جایی ادامه یافت که حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از احتمال تعدیل حق انتفاع 30 درصدی معادن خبر داد و خواستار رسیدگی دولت و مجلس برای تعدیل بهره مالکانه 30 درصدی شد.
به گفته وی تعیین عوارض 30 درصد برای فروش معادن در بودجه سالانه که یک برنامه کوتاه مدت است باعث ابهام و در نهایت آسیب این حوزه و روگردانی سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این بخش می شود.
حسن قالیباف توسعه‌ سرمایه‌گذاری در این بخش و اجرای طرح‌های توسعه‌ای جدید را مستلزم شفافیت سیاست‌های دولت درباره‌ این صنعت و افزایش پیش‌بینی‌پذیری وضعیت آینده‌ آن دانست و اظهار کرد: تعیین عوارض مختلف از جمله حق انتفاع دارنده پروانه بهره‌برداری معادن سنگ آهن در بودجه سالانه به کاهش شفافیت بازار و حذف قابلیت پیش‌بینی آن منجر می‌شود که این امر تعریف پروژه‌های جدید و انجام سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای را به شدت کاهش می‌دهد.
امید است پس از آنکه چندین سال سنگ آهنی‌ها و سهامداران آنها را تحت فشار قرار داشتند و با افت مداوم قیمت سهام، خسارت دیدند رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف پرداخت بهره مالکانه بتواند سرآغاز فصلی نو برای سنگ آهنی‌ها باشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
ما که به فنا رفتیم .انشااله اوکی بشه و کسانیکه من بعد سهام معدنی می خرند سود کسب کنند.
پولاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
برای ایجاد اشتغال وغلبه بر مهمترین معضل فعلی جامعه یعنی بیکاری جوانان ازبین بردن موانعی مثل بهره مالکانه یک نیاز بلکه یک ضرورت فوری است ده ها طرح توسعه به ارزش هزاران میلیارد تومان در شرکتهای معدنی دردست اقدام است که امثال من سهامدار درصورت رفع موانع و سودآوری معقول با اشتیاق درآنها سرمایه گذاری میکنیم آیا این بیشتر از مبلغ بهره دریافتی دولت به نفع کشور اقتصاد و جوانان نیست ؟
ايران
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳
كچاد و كگل و استاد ومعادن ديگه وقتشه نشون بدين