بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
مروری بر نسبتی برای محاسبه ارزندگی سهام در بورس

63 شرکت با پی بر ای پایین تر از نرخ سود بانکی

نسبت قیمت به درآمد سهم یا پی بر ای به عنوان حلقه واصل بین سود و قیمت سهم، یکی از ابزارهای مهم برای ارزش گذاری سهام شرکت ها بوده و بیانگر آن است که قیمت سهام شرکت چند برابر میزان سود نقدی که شرکت به سهم خود تخصیص می دهد، می باشد.
کد خبر : ۱۴۳۱۱۷
نویسنده :
کیوان فر
نسبت قیمت به درآمد سهم یا پی بر ای به عنوان حلقه واصل بین سود و قیمت سهم، یکی از ابزارهای مهم برای ارزش گذاری سهام شرکت ها بوده و بیانگر آن است که قیمت سهام شرکت چند برابر میزان سود نقدی که شرکت به سهم خود تخصیص می دهد، می باشد. به عبارتی این نسبت نشان می دهد که آیا قیمت سهام به نسبت سودی که بین سهامدارانش توزیع می کند، ارزش دارد.

به گزارش بورس نیوز، این نسبت رایج ترین نسبتی است که در بازار سرمایه، برای سرمایه گذاران دور اندیش دارای اهمیت بسیار زیاد است و علت محبوبیت این نسبت، توانایی آن در بیان ارزش بازار و سود هر سهم به زبان یک عدد ریاضی است. هدف این نسبت بیان رابطه قیمتی می باشد که سرمایه گذار براساس چشم انداز آینده شرکت، برای سود پیش بینی شده هر سهم به آن توجه می کند.

این نسبت در حالی منعکس کننده عقیده بازار درباره یک شرکت است که طبق اعتقاد سرمایه گذاران و کارشناسان نسبت بالای آن برای شرکت های روبه رشد بالا بوده و به عبارتی می تواند نشان دهنده خوش بینی و مقدار پایین آن نشان دهنده بدبینی عموم سرمایه گذاران درباره آینده شرکت باشد و تا زمانی این نسبت بالا خواهد بود که عموم سرمایه گذاران به توانایی رشد سود یا افزایش قیمت آن سهم باور داشته باشند؛ اما اگر این اطمینان در قابلیت سودآوری شرکت از بین برود، نسبت مذکور نیز افت خواهد کرد.

نگاه به این نسبت اما از زوایای دیگر متفاوت است؛ به گونه ای که نسبت قیمت به عایدی یک سهم بیانگر سطح ریسک آن بوده و هرچه بالاتر باشد، ریسک سهم هم بالاتر خواهد بود و در صورت منفی شدن بازار همانند آنچه در حال حاضر با آن مواجه هستیم، تمایل به فروش سهام با نسبت بالای پی بر ای نسبت به سایر سهام افزایش می یابد و در نهایت هنگامی که شرکت ها دوره رشد خود را پشت سر می گذارند، سود آنها تثبیت و نسبت مذکور تعدیل می شود.

بدین ترتیب طبق آمار موجود از قیمت سهام و سود برآوردی آنها می توان این نسبت را برای تمامی شرکت ها محاسبه کرد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که یکی از مهمترین اشتباهاتی که سرمایه گذاران غیر حرفه ای مرتکب می شوند خرید سهام صرفاً به اتکای نسبت پی بر ای بسیار بالا یا بسیار پایین است. به عبارت دیگر هر چند این نسبت کلیدی برای معمای ارزشگذاری سهام است، اما تمام آن نیست.

در حال حاضر اما بازار سهام تحت تأثیر رکود حاکم بر معاملات و ریزش قیمت ها با کاهش نسبت قیمت به درآمد اکثر قریب به اتفاق شرکت ها مواجه شده و در بسیاری از سهام نیز حتی به زیر نسبت 4.5 واحدی بدون ریسک نرخ 22 درصدی سود سپرده های بانکی رسیده است. به عنوان مثال 63 شرکت دارای نسبت قیمت به عاید بالای صفر و زیر رقم این نسبت برای سود بدون ریسک سپرده های بانکی می باشند.

این در حالی است که حدود 20 شرکت نیز به دلیل مواجه با زیان هر سهم دارای نسبت قیمت به عایدی منفی و زیر صفر هستند که "شلرد" صدرنشین این شرکت ها است.

در مقابل فن آوا با در اختیار داشتن نسبت 975 واحدی، بیشترین رقم پی بر ای را به خود اختصاص داده است.

پس از آن نیز پنج شرکت فنرسازی زر، زامیاد، محور خودرو، پگاه آذربایجان و سایپا با نسبت قیمت به عایدی بالای 100 واحدی، اختلاف فاحشی با سایر سهام قابل معامله در بازار سهام دارند. حال آنکه این نسبت برای کل بازار به طور میانگین حدود 7.6 واحد است و نسبت مذکور برای 75 شرکت نیز پایین تر از این رقم بوده است.

اما نکته حائز اهمیت اینکه سود سپرده بانک ها در حالی نسبت حدود 4.5 واحدی قیمت به عایدی را دارا می باشند که سهام آنها نسبتی پایین تر از این رقم را دارند.

این در حالی است که سهامدار یک بانک در مقایسه با سرمایه گذاری در سپرده های بانکی ریسک بیشتری را متحمل می شود و به دلیل انتظار از کسب بازدهی بالاتر از نرخ سود بدون ریسک، به نظر می رسد این نسبت بایستی برای سهام بانک ها بالاتر باشد.

شایان ذکر است در برخی موارد نسبت مذکور برای شرکت هایی که در حال حاضر اقدام به برگزاری مجمع عادی سالیانه جهت تقسیم سود و یا افزایش سرمایه خود کرده اند، می تواند با تعدیل همراه گردد.

در این رابطه گرچه نسبت مذکور برای بسیاری از سهام پایین تر از متوسط بازار و نیز نرخ سود سپرده های بانکی است، اما در همین قیمت ها باز هم خریداران اقبال چندانی را از خود نشان نمی دهند و به گفته بسیاری، کاهش های اخیر در پی ترکیدن حباب شکل گرفته در بورس بوده است. حال آنکه در اواسط سال گذشته با وجود نسبت پی بر ای 8 تا 9 واحدی سهام هم از حباب قیمت ها حرفی به میان نمی آمد و کفه تقاضا بر عرضه سهام غلبه داشت.

در مجموع آنچه که باید توجه داشت این است که بورس و نیز اقتصاد کشور هم اکنون از شرایط رکودی رنج می برد و برای ارایه تصویر روشن تری از نسبت پی بر ای و امکان رشد منطقی قیمت سهام در بورس تهران، باید به مشکلات ساختاری و مزمن اقتصاد ایران و به ویژه بازار سرمایه توجه شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پرانک
UNITED KINGDOM
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
جالبه که شرکتی مانند توسعه صنایع بهشهر با سود 940 ریال با قیمت 2000 ریال معامله میشود که حدود 700 ریال از این سود را هم در گزارش 9 ماهه تامین کرده است . اتفاقا این شرکت در شرایط بهران بهترین گزینه سرمایه گذاری میباشد . چون کارخانه های تولید مواد غذایی هیچگاه نباید متوقف شوند . و در شرایط عادی و عالی هم سریعا به پی بر ای بازار میرسد
لاماسیا
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱
غیر عملیاتی
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
اکثر این شرکتها درصد تقسیم سودشان پایین است و بنابراین اگر واقع بینانه نگاه کنیم باز پی به ای بانک کمتر میباشد.
رضا
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴
احسنت علی معلومه که کله اقتصادیت خوب عمل میکنه
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
نیم ساعت اول بازار که تایم طلایی بازاره 8میلیارد معامله شده.تازه این خوبه بخش واقعی اقتصاد مشکلات اساسی داره ما الان یه رانا صفر آماده تحویل رو31800000یعنی 1200زیر قیمت کارخونه آگهی کردیم هیچکس زنگ نمیزنه...
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
P/E به این سادگی قابل استفاده نیست. شما ببینید سود سال بعد این شرکت ها چقدره بعد P/E رو حساب کنید. با سود 93 این کار درست نیست.
غلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
شما نمیتونید سود سهام رو با سود بانکی قیاس کنید. در مورد بانک هم اصل مقدار ریالی سرمایه و هم سود بانکی بدون ریسک هستند. در حالیکه سود سهام دارای ریسک هست و با توجه به رکود اقتصادی کشور و ریسکهای سیستماتیک، خصوصا تصمیمات مجلس و دولت، بسیار شکننده هست. از اون گذشته اینکه چند درصد از این سود توزیع میشه مهمه و اینکه چه مدت پس از مجمع این سود توزیعی به حساب سهامدار واریز میشه و اینکه قیمت خود سهم هم ریسک اصل سرمایه هست، در حالیکه در بانک اصل مقدار ریالی سرمایه شما در معرض ریسک نیست.
عباس شفیعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
باسلام موضوع فقط پی به ای نیست اکثر سهامداران شاید موضوع پرداخت نقدی سود برایشان مهم نیست فقط خواهان این هستند که ارزش سهامشان افزایش پیدا کنه مثلا شخصی که خانه ای را برای سرمایه گذاری خریداری میکنه به اجاره ماهیانه آنقدر توجه نمیکنه که به قیمت وارزش افزوده نگاه میکنه براش مهم نیست ماهیانه چقدر اجاره میگیره یا شخصی که ماشین سنگین میگیره فقط به درآمد ماهیانه نگاه نمیکنه بلکه به ارزش افزوده ماشین نگاه میکنه که متاسفانه الان تو شرکتهای بورسی این اعتماد رفته به علت اینکه اکثر میدیران شرکتهای بورسی سر جای خودشان نیستند بنده نیز ثابت کردم و بورس هیچ حمایتی از این مورد نداشت اول سازمان بورس را یا اصلاح کنند یا قدرتی به سازمان داده بشه که سهامدارانی دارند اطلاعات خلاف شرکتها را جمع آوری میکنند اگر به اطلاع مدیران بورس رساندند به عنوان متولی دنباله رو باشد وجلو تخلف مدیران شرکتها را بگیره که بنده واقعا متاسفم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
این نکته که در مقاله عنوان شده سهام بانکی بدلیل ریسک بالاتر نسبت به سپرده گذاری در بانکها باید p/e بالاتر ازسپرده گذاری داشته باشند، کاملا اشتباه است و دقیقا باید برعکس باشد.
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
اولا برای مقایسه باید نسبت dps به قیمت محاسبه شود.
ثانیا سود نقدی از قیمت سهام کم می شود.
ثالثا خطرهای موجود در صنایع این نسبت ها را رقم زده. به طور مثال درست است که p/e در سهام سیمانی کم است اما علت آن است که به زودی تعدیل های منفی سنگین اعلام میگردد.
رابعا تضمینی برای ثابت ماندن eps به طور کلی وجود ندارد.
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
شما دلواپسان وقتی سال قبل همش سود میکردید حرفی میزدید !!؟ میگفتید از زرنگی خودمون بوده سود کردیم!! . درود بر تدبیر امید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
ما سهامداران پالایشی هیچ موقع یادمون نمیره این همه خبر خوب پالایشی توی سنا ؛ یک دونه اش را هم انتشار ندادی . دوست خوبه روز سختی با ادام باشه رفیق هم رفقای قدیم
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
لطفا دقت کنید 22 درصد سود بانکی DPS است و این با EPS تفاوت دارد
حمیدرضا امیریان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
دوست گرامینسبت قیمت بر سود و یا پی بر ای نمیتواند با سود بانکی مقایسه گردد و بگوییم کمتر شده و الزاما جذابتر چرا که در شرکتهای بورسی و عموما تمامی شرکتها غیر از ده درصد الزامی به تقسیم مابقی سود وجود ندارد و سهامداران تضمینی در گرفتن تمامی این سود ندارند و حتی زمان پرداخت سود تقسیمی هم شامل یک فرصت 8 ماهه میگردد که خود با وجود تورم موجب تنزیل ارزش پول دریافتی سهامدار مجموع این ریسکها میباشد که پی بر ای بازار سهام در خیلی مواقع با در نظر گرفتن سابقه شرکت در تقسیم و پرداخت سود دچار تعدیلات میگردد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
سلام همچین میگی پ ای کمتر از سود بانکی که انگار همه سود رو توزیع میکنند شرکت 50 تومن سودشه میاد 5 تومن توزیع میکنه پ ای 3 و 4 هم هست
ناشناس
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
بله متاسفانه قاونو مشخصي براي تقسيم سود نيست ( يا اگر هست اجرا نميشه) و واقعا نميشه رو سود نقدي حساب كرد.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
عزیز دل میدونی که مخرج کسر یعنی E از جنس یخ هست و
هوا هم بس نا جوانمردانه گرم است....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
همه بدبختی مون از همین تحلیلهای ساده انگارانه مثل p/e هست

به نظرتون زمینی که خریداری میشه و چند سال بعد چندین برابر قیمت خرید به فروش میره طی اون سالها eps ش چقدر بوده ؟
بعد p/e ش چند میشه ؟

آیا هر چیزی که سود بده ارزش داره ؟

بکار گیری نسبت p/e در اقتصادی با تورم بالا اشتباه محض است
آبی تریدر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
در این تحلیل به این نکته اشاره نشده است که 100 درصد سود شرکت در مجمع تقسیم نمی شود و همچنین برخی از شرکت ها سود خود را با تاخیر زیاد پرداخت می کنند.به طور میانکین و طبق تجربه 70 درصد سود درمجمع تقسیم می شود و در اکثر مواقع با تاخیر چن ماهه بعد از مجمع سود به دست سهامدار می رسد.
در ضمن در بانک اصل پول + سود داده می شود
ولی در بورس سود تقسیمی از قیمت سهام در روز بازگشایی کم می شود
حالا کسی که این خبر را نوشته است ، آیا با دید پی بر ای در بازار سرمایه گذاری می کند؟
در ضمن سوداوری یک شرکت ثابت نیست و با این وضعیت بیم کاهش سود اکثر نماد ها می رود.
عباس شفیعی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
باسلام چندین نفر نشسته ایم وگزارشات را خوانده ومتن خود را مینویسیم چگونه است که شما بعضی از مطالب را حذف میکنید اگه اینطوریه که تعطیلش کنید / چگونه این مطالب ما چاپ نمیشه آخه مطلب خوب وبا ارزشی بود برا سهامدار باتشکر
رسول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
نظارت در بورس ما در حد بوندس لیگاست (صفره)
ای پی اس سهم 2000ریال بود و بنده هم خریدم الان پس از گذشت 8ماه از مجمع می گویند فقط630ریال سود تقسیم می کند اون هم الان پول نداریم بعد از 2ماه دیگه پرداخت خواهیم کرد
محمد حسین مشکل گشا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
دوستان عزیز با سابفه 5 سال حضور در بورس خدمتتون عرض کنم که سهم هایی هستن که 90% سود و یا حتی بیشتر رو در مجمع تقسم می کنند مثل نفت ایرانول که سال 1391 مبلغ 200 تومان وسال 1392 مبلغ 240 تومان به ازا هر سهم تقسیم کردن و شهریور ماه هم توی بانک ملت سودش قابل دریافت بود. مخابرات که معمولا 95% سود رو از فردای مجمع می ده و یا همراه که 90% سود رو می ده .لطفا سابقه سهم هارو نگاه کنید!!!
گروه های خودرو که اکثرا زیان ده هستند پس انتظار سود نداشته باشید.
گروه ساختمانی هم من یاد ندارام به کسی سود مجمع داده باشه.
در عوض صنایع پتروشیمی و مخابرات و بانک و رایانه و ... چک کنید هر سال سودشون رو به موقع دادند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
خیلی نامردی که نظرمو منتشر نمیکنی
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
این در حالی است که سهامدار یک بانک در مقایسه با سرمایه گذاری در سپرده های بانکی ریسک بیشتری را متحمل می شود و به دلیل انتظار از کسب بازدهی بالاتر از نرخ سود بدون ریسک، به نظر می رسد این نسبت بایستی برای سهام بانک ها بالاتر باشد.(نسبت p/e کمتر از 4.5باشد)
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
تحلیلهای شما به جای خود این هم از تحلیلهای من:
1 مزاکرات وین شکست خورد معلوم نیست نتیجهپاش چهپبشود
2 وزیر دفاع روسیه به ایران امد و قرار داد تحویل اس نمیدونم چند را بست
3 حقوقی ها دارند میفروشم
4 مجلس سنای امریکا میخواد مذاکرات به هم بخوره
اینها دلایل منه برای بدبینی
اگه میتونین جواب بدین
رضا غصه خور
GERMANY
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶
سود بدون ریسک با سود ریسک دار مانند زندگی راحت وزندگی با زجر میباشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۹
برای اطلاع دوستان شسپا و شرانل با وجود مخفی کردن سودشان با توجه به کاهش شدید قیمت مواد اولیه فعلا پی به ای زیر سه و نیم دارند. که پس از مجمع پی به ای آنها ممکن است 3 شود و انوقت معلوم است که این سهمها حداقل در خرید فعلی 40 درصد بازدهی می دهند. دریک سال
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۰
تازه اول بد بخبیه نفت ایران زیر 40 دلازه
نادر
AUSTRALIA
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
به نظر من هم حسین درست نوشته. یا شاید یکی باید به من هم یاد بده که چرا میگید p/e باید بالا باشه؟ خب هرچی این نسبت به 1 نزدیکتر باشه که بهتره! یعنی درآمد هر سهم بیشتر بوده. اگه اشتباه میگم یکی یاد بده لطفاً.
جوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۵
اکثرشرکتهاپس ازبرگذاری مجامع معادل سودپرداختیشان به همان میزان نرخشان افت میکندمگراینکه سودسال آینده شان بیشترباشدباتوجه به کاهش قیمت نفت وعدم توافق هسته ای پیشبینی افزایش سودشرکتهابیعداست