بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
کد خبر : ۱۴۳۱۲۶

مجلس شورای اسلامی با محوریت کمیسیون‌های تخصصی قصد دارد تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و بورس را کلید بزند.

ایرج ندیمی در گفتگو با خبرنگارتابناک اقتصادیدر پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون اقتصادی در مورد بخشنامه جنجالی بانک مرکزی درباره تغییرات اساسنامه بانک‌ها ورود می‌کند؟ گفت:اعضای کمیسون اقتصادی مجلس راجع به این موضوع نظراتی دارند.

وی افزود: در مورد اساسنامه بانک‌های خصوصی در حال ورود به موضوع هستیم تا با تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به طور کلی به آن ورود پیدا کنیم تا مسائل و مشکلات را حل و فصل کنیم.

به گزارش تابناک اقتصادی، کارشناسان کمیسیون اصل 90 مجلس، بخشنامه جنجالی بانک مرکزی را فراتر از اختیارات این بانک دانسته و به همین دلیل از توضیحات مسئولان بانک مرکزی در جلسه قانع نشدند و مقرر شد در یک جلسه دیگر این موضوع تعیین تکلیف نهایی شود.

بانک مرکزی در یک اقدام بسیار بحث برانگیز طی بخشنامه‌ای کلیه بانک‌های خصوصی کشور را اجبار کرده که با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده اساسنامه نمونه بانک‌های خصوصی تحمیلی و ظاهراً مصوب شورای پول و اعتبار را عیناً به تصویب برسانند و حق هیچگونه مداخله و اظهارنظری را هم به متولیان اصلی این اساسنامه یعنی صاحبان سهام نداده است.

به قرار اطلاع "بانک مرکزی" کلیه خدمات و صدور مجوزهای تحت کنترل خود را در مورد بانک‌هایی که اساسنامه نمونه تحمیلی آن بانک را تصویب ننموده باشند، به طور کامل قطع کرده و مشکلات حقوقی و قانونی متعددی برای بانک‌ها به وجود آمده است.

بانک‌هایی نیز که به اجبار اساسنامه مورد بحث را علیرغم ایرادات وارده به آن، در مجامع عمومی خود به تصویب رسانده‌اند، صرفاً جهت حل مشکلات حقوقی و قانونی ذکر شده این کار را انجام داده‌اند و در حقیقت سهامداران بانک‌های مزبور، اساسنامه مزبور را تائید نمی‌کنند.

تحقیق و تفحص از بورس

وی در پاسخ به پرسشی درباره تحقیق و تفحص از وزارت اقتصاد گفت: اولین اشتباه در مورد عنوان است، زیرا تحقیق و تفحص برای سازمان بورس انجام می‌شود که ما این موضوع را از طرف کمیسیون اقتصادی متذکر شده‌ایم که عنوانی با نام تحقیق و تفحص از وزارت اقتصاد وجود ندارد و این عنوان برای بورس است.

ندیمی در ادامه گفت: معمولا تحقیق و تفحص رای می‌آورد، زیرا فرصتی برای راستی آزمایی است.

بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان؛ زیر ذره‌بین پارلمان

ندیمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تحقیق و تفحص از بانک سرمایه و ذخیره فرهنگیان در صحن مطرح می‌شود؟ گفت: دو تحقیق و تفحص بانکی را مطرح کردیم که اولین بانک، بانک سرمایه است که تحقیق و تفحص از این بانک تصویب هم شد. در این میان، مسئولان بانک سرمایه نیز با ما هم عقیده بودند که سرمایه این بانک از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: دومین تحقیق و تفحص درباره موسسات اعتباری، بانک‌های خصوصی و بانک‌های دولتی بود که باز در مجلس مورد رای گیری قرار می‌گیرد، همچنین بعد از کسب رای برای اجرای تحقیق و تفحص، در مورد مدیریت و کارکنان این بانک‌ها نیز مورد تحقیق و تفحص قرار می‌گیرد.

ندیمی اظهارداشت: به طور کلی تحقیق و تفحص باید خروجی داشته باشد و به نتیجه برسیم، ضمن اینکه امیدواریم با سرعت زیادی این طرح در مجلس و صحن علنی مطرح شود.

بیشتر اتفاقات مربوط به مدیران قبلی است

وی درباره تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: تحقیق و تفحص در مورد این صندوق هم مطرح شده است و به طور قطع رای خواهد آورد. در مورد این صندوق پیشنهاداتی داشتیم که اعلام کردند تحقیق و تفحص تنها مربوط به دولت کنونی نیست، زیرا بیشتر مسائل آن مربوط به مدیران قبلی است.

به گفته ندیمی، همچنین ادله‌ای که بتواند ثابت کند اتفاقی نیفتاده است، از طرف مسئولان صندوق ذخیره فرهنگان ارائه نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: یکی از دلایل تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، این است که سوء استفاده از منابع مالی این صندوق به جامعه فرهنگیان برمی‌گردد و به آنها ضربه خواهد زد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۵
مدیران بانک سرمایه تمام سرمایه بانک را به بابک زنجانی تقدیم کردند

ایشان هم بلافاصله یک لیوان اب سرد از ابخوری نوش جان کردند