بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۱
صادق خرازی در مناظره تلویزیونی با زاکانی مطرح کرد

جلوگیری رهبر انقلاب از توافق بد هسته‌ای در استانبول

کد خبر : ۱۴۳۱۴۶
برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما، شنبه شب میزبان سیدمحمد صادق خرازی و علیرضا زاکانی در مناظره‌ای با موضوع مذاکرات هسته‌ای بود. به گزارش خبرآنلاين، در بخشي از اين مناظره، زماني که خرازي مي‌خواست پاسخ زاکاني را که از تيم مذاکره کننده قبلي دفاع مي‌کرد بدهد، گفت: مذاکرات استانبول یکی از بدترین مذاکرات هسته‌ای بود و رهبری در این‌باره تذکر دادند، آقایان در مذاکرات استانبول به توافق رسیدند که مواد را به روسیه بفرستند و در آنجا تبدیل به میله‌‌سوخت کنند. رهبر معظم به‌طور مستقیم وارد شدند و جلوی این کار را گرفتند.
صادق خرازی تصریح کرد: آنچه مهم است اینکه در اواخر دولت دهم آلمانی‌ها پیامی از سوی آمریکا مبنی بر مذاکره دادند. به همین مناسبت در شورای عالی امنیت ملی با نظارت رهبری تصمیم گرفته شد که مذاکرات آغاز شود. مذاکره مستقیم ایران و آمریکا از اواخر دولت دهم و وزارت آقای صالحی و توسط معاون وزارت خارجه در عمان شروع شد. خرازی در بخش دیگری از این مناظره گفت: تفاوتی هست بین قطعنامه شورای امنیت و بیانیه شورای حکام. بین 85درصد قطعنامه‌ها قبل از 88 و 89 تفاوت هست و اتفاقی است که در دولت نهم رخ داد که پرونده ایران را از تکنیکی به امنیتی تبدیل کرد.

پرونده ایران یک پرونده حقوقی، سیاسی و امنیتی بوده است
وی افزود: پرونده ایران یک پرونده حقوقی، سیاسی و امنیتی بوده است. در 4 سال دولت دهم بیشترین کاری که انجام گرفت بیشتر ارسال پیام بود و مذاکراتی صورت نمی‌گرفت. در 4 سال اول دولت قبل مذاکراتی صورت می‌گرفت و آقای لاریجانی مذاکره می‌کرد. در دوره 4 سال دوم دولت قبل بعد از آقای لاریجانی مذاکراتی انجام نشد. باور من این است که مذاکره نکردیم. آنچه امروز صورت می‌گیرد مذاکره است و چانه‌زنی می‌کند. پرونده هسته‌ای ایران در دولت قبل از پرونده سیاسی تبدیل به پرونده امنیتی شد و به‌خاطر برخی شعارهادر حال تبدیل به پرونده نظامی بود.

آغاز مذاکرات ایران و آمریکا از دولت دهم
سفیر اسبق ایران در فرانسه در ادامه این مناظره گفت: اواخر دولت دهم عمانی‌ها پیامی آوردند برای جمهوری اسلامی ایران که آمریکایی‌ها مایل هستند همکاری بیشتری درباره مساله هسته‌ای داشته باشند. در شورای‌عالی امنیت ملی مصوب شد و گروهی موظف شدند با آمریکایی‌ها مذاکره کنند که این کار در مسقط توسط آقای خاجی، معاون وقت وزیر خارجه صورت گرفت. سیاست اوباما در تنافر با سیاست‌های دولت قبل آمریکا بود. مذاکرات ایران و ایالات متحده از دولت دهم شروع شده است. دولت یازدهم توانست آن را نقد کند.

امکان ندارد مذاکرات فقط با یک کشور به نتیجه برسد
در ادامه خرازی گفت: یکی از اشتباهات استراتژیک دولت نهم و دهم تبدیل 3 کشور طرف مذاکره به 6 کشور بود که آمریکا همراه چین و روسیه وارد شد. از همان لحظه‌ای که دامنه گفت‌و‌گوهای ایران و تروئیکای اروپایی تبدیل به ایران با 1+5 شد، مذاکرات هسته‌ای به صلاح ایران نبود. آمریکا در آن مقطع موضع محوری نداشت. ما از چین و روسیه خدمتی در این قضیه ندیدیم. در ژنو آقای جلیلی با طرف آمریکایی دیدار کرد، روزنامه کیهان نوشت که آمریکایی‌ها کشان کشان صندلی خود را پیش جلیلی بردند. در همان ژنو به آقای جلیلی تذکر داده شد که شما بیش از حد جلو رفتید. اینها قبل از پیام ویژه عمان بود. در تمام ادوار مذاکره با آمریکایی ها، رهبری کف و سقف گذاشتند. معظم له می‌دانند که نمی‌شود به آمریکایی‌ها اعتماد کرد. رئیس دولت قبل در همان زمان موضع متفاوتی داشت که می‌خواست در چارچوب آن مسائل دیگری را حل و فصل کند.
خرازی همچنین تاکید کرد: من با آقای دکتر ظریف 27 سال است که آشنایی دارم. ایشان را متدین، مخلص و وفادار و کسی می‌دانم که خلاف نظر رهبری یک گام بر نمی‌دارد. آقای دکتر ظریف در اولین دور مذاکرات با فرانسوی‌ها که کار را مشکل کردند، مذاکرات ژنو را عقب انداختند. امکان ندارد مذاکرات ایران و 1+5 فقط با یک کشور به نتیجه برسد.

فرسایشی شدن مذاکرات به ضرر ماست
صادق خرازی افزود: فرآیند مذاکرات هسته‌ای ما در ژنو نشان داد توانایی‌های جمهوری اسلامی بسیار بالا است که توانست موازنه قدرت جدیدی را پدید آورد. مذاکرات ما با 1+5 طولانی خواهد بود. برداشت ما این است که شاید سال‌ها طول بکشد تا تضمین برای دو طرف به‌وجود آید. توافق ژنو یک توافق کلی است.
80 مورد در قرارداد موکول شده به مذاکره. به‌صورت قاطع نمی‌شود گفت طرفین غربی به تعهدات خود پایبند نبودند، به‌صورت نسبی است.

زاکانی: توافق ژنو کلی است
علیرضا زاکانی نماینده مجلس نیز در این مناظره با بیان اینکه مهم‌ترین مذاکرات ما در سال‌های 86 تا 92 است گفت: تعجب کردم آقای دکتر فرمودند مذاکره‌ای صورت نگرفته است.
وی افزود: از گسل اروپا و آمریکا استفاده کردیم و پیش رفتیم. با ورود چین و روسیه ما زمان گرفتیم و برنامه هسته‌ای را توسعه دادیم. آقای جلیلی بیان کرد که آمریکایی‌ها چه چیزی به ما می‌دهند که می‌خواهند وارد مذاکرات شوند. ایران برای آمریکایی‌ها شرط گذاشت و اشتباه این بود که از فاصله کشورها استفاده نکنیم و خودمان را بند کنیم به یک کشور که دشمن ترین کشور است. سوم خرداد 91 آمریکایی‌ها برای اولین بار پیشنهاد معامله کردند، بستن فردو و خروج اورانیوم 20 درصد که ایران آن را نامتوازن خواند. در مسکو، ایران یک پیشنهاد ارائه داد که یکی از بندهای آن هسته‌ای بود، در آلماتی، آمریکایی‌ها پیشنهادشان را تعدیل کردند که فردو به کارش ادامه دهد و تولید 20 درصد را کم کند. ایران پرسید به ازای آن چه می‌دهید گفتند ما از محدودیت پتروشیمی و کشتیرانی شما را معاف می‌کنیم درحالی‌که پتروشیمی و کشتیرانی ما مشکلی نداشت.
زاکانی افزود: متاسفانه توافق ژنو کلی است که جای بهانه را باز می‌گذارد، این هنر دیپلماتیک نیست که کلی نویسی کند و بهانه به دست دشمن بدهد. وی افزود: بنده منکر خصوصیات آقای ظریف نیستم، ولی ایشان را دارای اشکالاتی می‌بینم. زیاده روی هم کردند. وی گفت: این 700 میلیون دلار که وارد کشور می‌شود سربسته بگویم که مشکلاتی دارد. در مجلس شرایط تلخی را در این چند روزه درباره این موضوعات داشتیم.
زاکانی افزود: توصیه من به گروه مذاکره‌کننده این است که از همه ظرفیت‌های داخلی مثل مجلس و نخبگان جامعه استفاده کنند که برد و باختش به سرنوشت یک جناح سیاسی گره نخورد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر