بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر : ۱۴۳۱۷۰
280 کارگر کارخانهٔ قند قهستان پس از گذشت چهار ماه از تعطیلی کامل این کارخانه، هنوز موفق به دریافت مطالبات حقوقی خود نشده‌اند.

به گزارش ایلنا، کارخانه قند قهستان واقع در استان خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی‌های متوالی و تامین نشدن نقدینگی در مهرماه سال جاری تعطیل شد و ۲۸۰ کارگری که به صورت مستقیم با این کارخانه قرارداد کار داشتند بدون دریافت ۸ ماه حقوق بیکار شدند. این کارگران از فرودین تا مهر ۹۳ حقوق دریافت نکرده‌‌ بودند.

«مصطفی یکه خانی» رئیس شورای اسلامی کار این کارخانه با بیان اینکه «تمامی کارگران قند قهستان به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند»، گفت: علی رغم اینکه ۳ماه از معرفی کارگران به بیمه بیکاری گذشته است اما مستمری بیمه بیکاری کارگران هنوز برقرار نشده چون هنوز وجهی از جانب کارفرما بابت حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

وی درباره پیگیری‌های انجام شده در خصوص برقرای بیمهٔ بیکاری گفت: در ماه‌های گذشته بار‌ها پیگیر این موضوع بوده‌ایم و به ما وعده دادند تا از ابتدای بهمن ماه پرداخت حق بیمه انجام شود اما متاسفانه علی رغم گذشت یک هفته هنوز این وعده عملی نشده است.

یکه خانی، به عدم تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران و مشکلات به وجود آمده در این خصوص اشاره کرد و گفت: عدم تمدید دفترچه‌های درمانی در ۳ ماههٔ اخیر باعث شده کارگران تمام مخارج درمان خانواده‌های‌شان را به صورت آزاد پرداخت کنند و طبیعتا این مسئله باعث می‌شود فشار سنگینی به کارگران که در حال حاضر شغلی هم ندارند وارد شود.

وی درباره پیگیری معوقات حقوقی کارگران بیکار گفت: از طریق اداره کار و دادگستری در حال پیگیری این مطالبات هستیم. از ابتدای سال جاری تاکنون، کارگران کارخانه قند قهستان حقوق دریافت نکرده‌اند. کارگران فصلی هم که از سال گذشته در کارخانه کار می‌کردند هنوز حقوق نگرفته‌اند. برخی از کارگران برای پیگیری معوقاتشان به اداره کار شکایت کرده‌اند و از طرق قانونی پیگیر دریافت مطالباتشان شده‌اند که یا از طریق فروش اموال و اثاثیه کارخانه معوقات پرداخت شود و یا به هر شکلی که می‌توانند با فروش سهام کارخانه حقوق و مزایای کارگران را بپردازند.

یکه خانی ادامه داد: اخیرا اعلام کرده‌اند که فردی سهام شرکت را خریده است و قصد احیاء دوباره آن را دارد اما با توجه به روند فعلی بعید می‌دانیم این مسئله هم به نتیجه برسد.

وی در تشریح وضعیت امروز کارگران این شرکت، به وجود بحران بیکاری در منطقه اشاره کرد و گفت: با این وضعیت تا وقتی که کارگران تحت پوشش بیمهٔ بیکاری باشند حقوق مختصری دریافت می‌کنند، خیلی‌ها با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند. برخی بعد از بیکاری در حال مسافرکشی هستند، برخی هم خانه نشین شده‌اند. واقعیت این است که با تعطیلی این کارخانه خیلی‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیکار شدند. حتی دامداری‌های منطقه هم که از تفاله‌های چغندر برای دام‌هایشان استفاده می‌کردند در حال حاضر با مشکل مواجه‌اند.

نماینده کارگران قند قهستان یکی از دلایل تعطیلی این کارخانه را واردات بی‌رویهٔ شکر طی ۸ سال گذشته دانست و درباره تنوع قراردادهای کاری کارگران این واحد تولیدی گفت: در کارخانهٔ قند قهستان به صورت مستقیم ۲۸۰ نفر کارگر کار می‌کنند که از این میان ۱۱۰ کارگر بصورت دائمی و مابقی کارگران فصلی هستند که از سال گذشته تا زمان تعطیلی مشغول به کار بودند. علاوه بر کارگران مستقیم، این کارخانه به صورت غیر مستقیم برای نزدیک به ۴ هزار نفر ایجاد شغل می‌کرد.

این فعال کارگری دربارهٔ وضعیت کارخانه‌ها و صنایع فعال در خراسان جنوبی گفت: بحران خشکسالی و موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه باعث شده میل به سرمایه گذاری کمتر باشد به همین جهت اگر دولت به کمک کارخانه بیاید و جلوی کشت چغندر را نگیرد اوضاع بهتر می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر اگر کسی بخواهد چغندر کشت کند نه کود به آن‌ها می‌دهند و نه بذر. توجیه دولت این است که به دلیل بحران خشکسالی که در منطقه وجود دارد کشت چغندر به دلیل مصرف زیاد آب به صرفه نیست، در حالیکه به گفتهٔ مسولین صنایع قند، این ادعا درست نیست.

این کارگر کفت: به دلیل عدم حمایت‌های لازم از کشت چغندر، در حال حاضر خیلی‌ها درخت زرشک می‌کارند اما چهار پنج ماه طول می‌کشد تا ثمر بدهد. واقعیت این است که چون این منطقه بادخیز است کشت چغندر به صرفه‌تر از زرشک است و به سرعت نتیجه می‌دهد. ضمن اینکه دامداران هم می‌توانند از تفاله چغندر برای دام‌هایشان استفاده کنند.

گفتنی است، کارخانه قند قهستان تنها کارخانه قند منطقهٔ خراسان است که نزدیک ۵۳ سال از عمر آن می‌گذرد اما شاید در ده سالهٔ اخیر بد‌ترین سالهای فعالیت خود را سپری کرده باشد. کارگران این کارخانه به ایلنا گفته‌اند مشکلات قند قهستان تقریبا از ده سال قبل شروع شده است. آنان خشکسالی‌های متوالی و عدم تامین نقدینگی را دلیل اصلی توقف فعالیت این واحد تولیدی که تنها کارخانه تولید قند خراسان جنوبی و اولین کارخانهٔ قند منطقهٔ خراسان است می‌دانند.

گفته می‌شود برخی معضلات از جمله سوء مدیریت‌، فرسوده بودن تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به چغندرکاران و در نتیجه عدم پرداخت حقوق و مطالبات کارگرن، از جملهٔ مشکلات این مجموعه است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
سلام
بد بخت کارگر وگارگر البته خودم هم از همین جنسم
اسدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹
سونامی تعطیلی صنایع قند در راه است کارخانه ابکوه مشهد تعطیل است قند شیرین حقوق نداده فریمان بدهی چغندرکاران رانداده دانشگاه صنایع قند تعطیل شده هر کارخانه با 8000 کشاورز و500 خانوار مستقیم بیکارشدهاند
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۲
یک کارخانه قندی دیگه تعطیل شد و چندین پورشه سوار و بچه پولدار اضافه شدن ...
کی دولت میخواد واقعا از تولید داخلی حمایت بکنه !!!!!!!!
فیروز
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۵
ناشناسی که زیر پرچم آلمان،ادعای کارگری میکنی،این وضع رو همونایی درست کردند که توی کامنتهای مختلفت تو این سایت، ازشون دفاع میکنی و سنگشونو به سینه میزنی.
سجاد صنیعی نژاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
من 9 ماه نگرفتم
یا باید بمونم و بسوزم و بسازم یا استعفا بدم و بی خیال پولم بشم!
چون تو این مملکت هیچکس پشت سر منه کارگر نیست!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
بورس نیوز به نظرت دیگه بس نیست این همه سانسور؟!!!!
توام داری از پورشه سوارا و فاسدا حمایت میکنی؟