بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
کد خبر : ۱۴۳۱۷۵
دادستان کل کشور از تشکیل دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف قوه قضائیه خبر داد و گفت: داوری پرونده‌های اقتصادی به قضاتی سپرده می‌شود که در اقتصاد تخصص داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید ابراهیم رئیسی در نشست امروز صبحانه با فعالان اقتصادی، رونق اقتصادی کشور را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و گفت: تحقق رونق اقتصادی می تواند در همکاری و تعامل تمامی بخش‌های کشور موثر باشد به نحوی که دولت، مجلس، دستگاه قضا، بخش‌های حقوقی و سرمایه گذاری در گرو همین رونق اقتصادی می‌توانند تعاملات بسیاری با یکدیگر داشته باشند.

دادستان کل کشور افزود: در حوزه علم و فناوری، کارهای مثال زدنی انجام شده است، اما در حوزه اقتصادی ما همچنین نیازمند حرکت و جهش هستیم.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد تاکید بر تحریم‌ها در راستای آن است که ما ضعف‌های بسیاری در اقتصاد داریم و بنابراین، نگاه ما به سرمایه باید یک نگاه ارزشی باشد و نباید آن را ضدارزش بپنداریم.

به گفته رئیسی، تصدی‌گری دولت باید کاهش پیدا کند و نظارت آن همزمانافزایش یابد، چرا که هیچ گاه تجربه مناسبی از تصدی‌گری دولت در اقتصاد وجود ندارد.

به اعتقاد دادستان کل کشور، دولت متصدی خوبی برای بخش‌های مختلف اقتصادی نیست و باید زمینه برای حضور بنگاه‌ها و بخش‌های خصوصی فراهم شود و البته اصل ۴۴ تنها هدفش واگذاری صرف نبود، بلکه توانمندسازی بخش خصوصی را دنبال می‌کرد.

وی اظهار داشت: اصل ۴۴ باید رفع موانعی را دنبال می‌کرد که بخش خصوصی بتواند بیش از گذشته فعالیت کند و از نکات مهم اصل ۴۴ که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود، همین توانمندسازی بخش خصوصی است.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه نگاه به تاریخ اقتصاد ایران، گرایش به دلالی و نه تمایل به تولید را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: این گرایش باید مورد مراقبت قرار گیرد، چرا که کوچ به ارزش‌های حاکمیتی از نوع تولیدی نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصادی دارد.

به گفته وی، رابطه متقابل در مسائل اقتصادی و قضایی به چشم می‌خورد، به نحوی که بی رونقی در اقتصاد موجب افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه‌های قضایی می‌شود و این مشکلات اقتصادی و قضایی توامان را به همراه دارد؛ بنابراین عدم وجود رونق اقتصادی را می‌توان در پرونده‌های قضایی به صراحت مشاهده کرد.

دادستان کل کشور ادامه داد: برهم زدن تعهدات، ضد حقوق عمومی است، خصوصا آنکه طرف قدرتمند باشد، بنابراین اقدامات ما بر رونق اقتصادی تاثیر بسیار دارد و برخوردهای ما با فساد اقتصادی رونق را به دنبال خواهد داشت.

به اعتقاد رئیسی، برخورد مناسب با روابط ناسالم اقتصادی به رونق اقتصادی کمک خواهد کرد و این تنها نباید از ناحیه دستگاه قضا باشد بلکه همه باید مدعی برخورد با روابط ناسالم اقتصادی باشند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: فساد اقتصادی منشاء تهدید رونق اقتصادی است و همگان باید با آن به عنوان یک ضد ارزش، برخورد کنند.

وی در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در دادستانی کل کشور برای رونق اقتصادی و برخورد با فساد پرداخت و خاطرنشان کرد: تشکیل دفاتر حمایت از سرمایه‌گذاری در دستگاه‌های قضایی که بتواند به صورت قانونمند حمایت را صورت دهد، از جمله اقدامات است اما باید توجه داشت پیگیری تخلفات اقتصادی نباید به توقف فعالیت بنگاه‌ها بینجامد، چرا که همه متضرر خواهند شد و مشکلات بسیاری برای جامعه ایجاد می‌شود.

رئیسی افزود: مسئله صلح و سازش میان اصناف نقش موثری در رونق اقتصادی دارد و البته این باید بر طبق ضوابط خاصی مورد بازنگری قرار گیرد.

دادستان کل کشور اظهار داشت: تلاش ما این است که پرونده‌های اقتصادی را در قوه قضائیه به اشخاصی ارجاع دهیم که آنها به مسائل اقتصادی آشنایی اجمالی داشته باشند و این پرونده‌ها به صورت تخصصی دنبال شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رونق اقتصادی یک اراده جدی می‌خواهد که کلید آن نیز در دست دولتمردان است و برای برون رفت از مشکلات فعلی و تحریم اقتصادی، به نظر می رسد پیاده سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راهگشا است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس شفیعی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
خدا وکیلی پیام رو بگوش مسئولین برسونید پرونده ای داشتم که صراحتا نوشته بود که فلان مدیر شرکت که سهامش در بورس معامله میشه خسارت زده ولی کو گوش شنوا ... ولی کجایند متولیان امر چرا نمیگذارند مشکلات حل شود بنده منتظر جریانات هستم که انشااله در جمهوری اسلامی بتوان به مدیران اعتماد کرد ولی متاسفانه همه سوال ما را بی جواب میگذارند از بورس نیوز تقاضامندم اینا رو برسونه تا از ما بخوان که مشکل چیه که ناراحتید وحل نشده نه اینکه صرف نظر کنند اگر. اگر . اگر . این کارا رو بکنند خداوکیلی اعتماد به بازار برمیگرده وگرنه هر روز شاهد شکست اقتصاد ایران خواهیم بود. باتشکر