بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
در راستای لزوم اصلاح ریشه ای ساختار بازار سرمایه پیشنهاد شد:

سه اتفاقی که با آن می توان بورس را تکان داد!

احتمالاً به خاطر دارید که اواخر اسفند ماه سال 89 وقوع زلزله و سونامی شدید در ژاپن موجب کاهش بیش از 287 میلیارد دلاری ارزش بورس توکیو شد. بحرانی که در نتیجه آن ارزش نیکی به عنوان شاخص اصلی بورس توکیو طی یک روز 6.2 درصد کاهش یافت.
کد خبر : ۱۴۳۱۸۱
نویسنده :
کیوان فر
احتمالاً به خاطر دارید که اواخر اسفند ماه سال 89 وقوع زلزله و سونامی شدید در ژاپن موجب کاهش بیش از 287 میلیارد دلاری ارزش بورس توکیو شد. بحرانی که در نتیجه آن ارزش نیکی به عنوان شاخص اصلی بورس توکیو طی یک روز 6.2 درصد کاهش یافت که این میزان از اکتبر سال 2008 میلادی تا آن زمان بی سابقه بود. بطوریکه در حالی نزدیک به پنج هزار میلیارد سهم در نخستین جلسه معاملاتی بورس توکیو به فروش رسید که این رقم بالاترین تعداد از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می رفت.

به گزارش بورس نیوز، در آن برهه زمانی، هراس ناشی از شوک های بیشتر پس از زلزله و انعکاس خبر آسیب دیدگی رآکتور های هسته ای به عنوان مهمترین عوامل این فروش پرحجم سهام عنوان می شدند و به دنبال بروز این بحران، دولت ژاپن با هدف آرام کردن بازارهای مالی و جلوگیری از اثرات انقباضی این رویداد طبیعی، در اقدامی بی سابقه 183 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق کرد و اقدامات دیگری را برای ادامه روند تزریق نقدینگی به بازار به مرحله اجرا در آورد.

این روزها اما ریزش های عجیب و متوالی قیمت سهام در بورس تهران و نزول پی در پی شاخص کل به کانال های پایین تر در حالی ادامه دار است که گویا حادثه طبیعی مشابه و یا جنگ بروز کرده است. تا آنجا که هراس و تردید جای امید و اطمینان را گرفته و بی اعتمادی سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه، به مراتب بیشتر از تأثیر تغییرات مدیریتی، کاهش قیمت خوراک پتروشیمی ها، به تعویق افتادن اجرای طرح کیفی سازی محصولات پالایشگاهی برای مدت پنج سال و نیز سایر اخبار مثبتی است که پیرامون شرکت های بورسی مبنی بر اعلام تعدیل مثبت عایدی سهام آنها منتشر می شود.

این میان اما سرمایه گذاران بورسی واکنش و اقدام چندان اثربخشی را به مرحله اجرا در نیاورده و سکوت را بر بیان برنامه ها و سیاست های اجرایی ممکن جهت رفع این شرایط ترجیح داده اند.

اما طبق جمع بندی نظرات کارشناسان و خواسته فعالان بازار سرمایه می توان به مواردی اشاره کرد که شاید بتوانند در مقابل این سونامی کاهش قیمت سهام که با نزول بهای جهانی نفت خام نیز هم راستا شده، همانند مقاومتی اثرگذار در مقابل ریزش بیشتر قیمت ها عمل کنند. به گونه ای که می توان انتظار داشت این اتفاقات بایستی بزودی در بازار بیفتد تا قدری از فشار فروش و هیجانات منفی حاکم بر بورس کاسته شده و دریای طوفانی قیمت سهام به آرامش هر چه بیشتر نزدیک شود.

اولین موردی که طبق جمع بندی نظرات کارشناسان و سرمایه گذاران بایستی در الویت اجرا قرار گیرد، بحث اعلام شاخص بازده قیمتی است. چراکه از نگاه فعالان بازار سرمایه شاخص کل بازده سود نقدی و قیمت چندان گویای وضعیت بازار نیست. حال آنکه انتشار شاخص بازده قیمتی وضعیت را واقعی تر نشان می دهد و مسئولین می توانند در زمان بروز بحران همانند آنچه در حال حاضر با آن مواجه هستیم، شرایط را بهتر درک کنند.

در بیان چرایی الزام دو اتفاق مهم دیگر که بایستی با ارایه راهکارهای لازم و عملیاتی پیرامون آنها بزودی در بازار اجرایی شود می توان به روند فرسایشی حاکم بر بازار سرمایه و تشکیل صف های خرید و فروش سهام اشاره کرد؛ شرایطی که تحت تأثیر دو عامل وجود دامنه نوسان قیمت سهام شرکت های بورسی و فرابورسی و حجم مبنا در خصوص سهام شرکت های بورسی ایجاد می شود؛ بطوریکه در حال حاضر به دلیل اعمال دامنه نوسان قیمت به ویژه در بروز روندهای پرقدرت مثبت یا منفی و یا در حاکمیت هیجانات و التهابات در بورس، شاهد پدیده صف محوری هستیم که این امر مانع از به تعادل رسیدن روند معاملات در بازار و تشدید روندهای هیجانی شده و به التهابات موجود در بازار دامن می زند.

همچنین حجم مبنا هم که دومین مانع بر سر ایجاد تعادل هرچه سریع تر در بورس و عاملی در تشدید پدیده صف نشینی است، بایستی در راستای اصلاح ساختار کنونی بازار سرمایه برداشته شده یا میزان آن کاهش یابد؛ چرا که وجود حجم مبنا در صورت عدم واگذاری یا جمع آوری صف های خرید و فروش سهام این اجازه را نمی دهد تا قیمت واقعی در سهم اعمال گردد، علاوه بر اینکه در بورس تهران در حالی حجم مبنا اعمال می گردد که این پارامتر در بورس های دنیا معنایی ندارد.

از این رو به نظر می رسد بایستی این دو مانع در کنار اعلام شاخص بازده قیمتی، برای برقراری هر چه سریع تر تعادل در روند معاملات بر طرف گردد؛ اما با توجه به اینکه نمی توان دامنه نوسان و حجم مبنا را به یکباره حذف کرد، بهتر است این محدودیت به تدریج برداشته شود تا معاملات سهام در بورس تهران همانند سایر بورس های دنیا سریع تر به تعادل لازم خود دست یابد.

در مجموع اکثر کارشناسان خبره و تحلیلگران بورسی در خصوص تحقق این موارد اتفاق نظر دارند و با توجه به اینکه اجرای آنها در اختیار شرکت بورس است، می توان انتظار داشت با اقدام مسئولین این مجموعه، بزودی شاهد عملی شدن این پیشنهادات در بازار سرمایه باشیم تا شاید با روشن شدن مشکلات موجود و در نتیجه نمایش درست واقعیت ها، اقدامات لازم جهت حل ریشه ای و ساختاری معضلات کنونی بازار سرمایه هرچه سریع تر عملیاتی شده و به تدریج تعادل لازم در روند معاملات بورس برقرار گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
ابتدا باید حجم مبنا برداشته شود تا سهام زودتر به تعادل برسند.10 بار زنگ زدم به سازمان بورس گفتم
ناشناس
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
به این راحتی هم که فکر میکنی نیست
1)به محض انجام این کار شرکت های کوچک به راحتی دست آویز ضرر برای ما می شود چون ممکن است سرمایه داری با اندک سرمایه نوسان را بدست بگیرد
2)احتمال نزول آنی سهام تا 50 درصد نیز امکان دارد
3)سهام دارهای خرده پا به راحتی تمام پول خود رو با یه مشاوره اشتباه در اندک زمانی ازدست میدهند
.
.
.
ناشناس
پنجشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
قبل از هر کاری باید جلوی این دلالان بی رحم رو گرفت و رانت رو قطع کرد نظارت جدی بر بورس انجام بشه و الا هر اتفاقی بیافته تا زمانی که چنین روشی هست واسه ما حقیقی ها هیچ فرقی نمیکنه. یه ضرب المثل هست که میگن واسه مرغ عروسی عزا هر دو یه چیزن یعنی عزا هستن.
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
با سلام. دو موضوع مهم را که نباید فراموش کرد حباب قیمتی سهام بورس تهران (به دلیل نبود تحلیل گری در فضای بازار و معاملات در سال 92) و کاهش قیمت نفت و اکثر کالاهای اساسی در جهان در سال 93 است. باید اجازه داد که بازار خود به تعادل برسد. حفظ مصنوعی قیمت ها و شاخص ها فقط دوره بحران را طولانی تر می کند. کما اینکه بیش از یکسال است مقاومت ادامه دارد درحالی که می توانستیم در طول چند ماه به تعادل برسیم.
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
با سلام
با برداشتن حجم مبنا فقط رانت بیشتر میشه میگی نه انجام بدید تا ببینید فکر میکنم .الان که بازار تقریبا متعادل شده بزرگترین اشتباه دستکاری بازار به هر روشی هست.
علی با با
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
زیاد کردن دامنه نوسان باعث تشدید سقوط قیمت سهام خواهد شد . در شرایط فعلی بازار که سقوط قیمت سهام مشگل پیش رو است باید دامنه نوسان و حجم مبنا هردو کم شوند . پس از اجرای شرایط فوق و حصول تعادل و تثبیت یازار میتوان نسبت به افزایس تدریجی دامنه نوسان اقدام کرد .
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
حالا که با بورس کاری نداریم
همی شاخص با ما چه کاردارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
جهت شروع -کلیه موارد پیشنهادی- بعلاوه تزریق عاقلانه پول- وبالاتر از ان تبلیغات . فراموش نشود اینجا ایران است
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
کدام خبر مثبت؟کاهش قیمت خوراک(مثال:2 تمان را 10 تومان میکنند بعد یک مدت طولانی 10 تومان را 2 تومان کم میکنند و با افتخار میگویند قیمت را کاهش دادیم).تعویق کیفی سازی (چرا تاحالا مطرح عمومی نبود؟ یک کاری را که در طول زمان باید انجام میشد وبه قولی نم نم انجام میشد را همیشه جمع میکنند تا در یک زمان خاص انجام دهند و آنچه مشهود و مسلم است فقط در حد حرف باقی میماند).تعدیل مثبت(ازحدود 500 شرکت موجود همیشه خدا 100 تاشون بسته هستند واز 400 تای دیگه حدودا 20 درصدشون (تقریبا 80 شرکت) تعدیل مثبت داده اند آن هم چه تعدیلی!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کو گوش شنوا
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
مگر بورس ژاپن بورس پیشرفته ای نیست ؟ پس چرا در یک روز بیش از 6درصد کاهش یافته چرا حجم مبنا ندارند؟؟؟؟؟؟
ایلیا
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
این سه پیشنهاد خیلی خوب هستند ولی آیا مسئولین ما که عمری سنتی مدیریت کردند توان چنین تغییری را دارند. متأسفانه اعداد و ارقام حمایت را بلد نیستند و گرنه اگر به مدت یکماه حمایت از بازار را با حدود 20 هزار میلیارد تومان ( با کمک از صندوق های توسعه و ذخیره ارزی یا حتی استقراض ) پیگیری میکردند هم حجم زیادی از نقدینگی خارج شده از بورس بر میگشت هم روال تثبیت بازار بدون افت هیجانی شکل می گرفت . ضمن آنکه بعد از مدتی مبلغ حمایت را کم کم از بازار خارج می کردند.
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
شرکت ثنظام نظام مهندسی که هیچ سودی ندارد وبه قول مدیریت 80درصد اپاتمانهای ساخته شده مال بانک صادرات مباشد امروز در بازار 25در صد بالا میرود خریدارها مواظب باشند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
چرا صف فروش فملي جمع نميشه ؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
چرا شفافا سازي پالايشگاهها زودتر انجام نميشه ؟؟؟؟
شادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
به تجربه ثابت شده ، چنان نماند ، چنین نیز نخواهد ماند ...
بر عکس وضعیت عمومی اکثریت سهامداران خرد که این روزها فقط فروشنده اند ، به نظر من وقت خرید برای سرمایه گذارانی ست که به سرمایه گذاریهای خود در شرکتهای بنیادی برای بلند مدت اعتقاد دارند و مایلند سهامداری کنند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
همه اینها به کنار تا مذاکرات هسته ای به توافق منجر نشود وضعیت اقتصاد کشور و بورس همین است تمام کوشش دولت باید براین باشد هرچه سریعتر به مسله هسته ای خاتمه دهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
یک راه رونق بورس کاهش درصدی از کارمزد کارگزاریهاست.
سلمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
احسنت
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
با ارائه اولین بودجه دولت تدبیر و امید بورس ایران پنجاه درصد ضرر به سهامداران تحمیل کرده، شما آن را با ژاپن و سقوط شش درصدی اش مقایسه می کنید؟
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
بورس نیوز محترم این مطلب رو ببینید در چه ساعتی منتشر کردید ؟

اونقدر از سهامداران دارید فاصله می گیرید . اونقدر دارید محافظه کارانه رفتار می کنید که دیگه مخاطباتون رو هم دارید از دست میدید

چرا از سهامداران حمایت نمی کنید ؟

چرا تیتر محکم نمی زنید ؟ شما هم رفتید تو لاک خودتون ؟

گوش شما رو هم کشیدن ؟

از شما انتظار داریم که صدای سهامدار باشید
شاوانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
جالبه
در مورد مطلب به این مهمی تا الان فردی کامنت ثبت نکرده
مفید بود
امیدوارم مسؤلان خونده باشن و اعمال کنن!
رحمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
ضمن تشکر از کارشناسان خبر و خسته نباشید به تمامی فعالان عرصه بورس دوستان نظریه های داده بجا ولی منافع سهامداران باید از اولویت اول باشد چرا کسی وار بازار سرمایه می شود به امیدی دست اند کاران بورس شرکتهای که سود تقسیم نمی کنند باید به شدت برخورد شود چرا که برای همه مثل روز روشن هیت مدیرهای این شرکتها در صورت انعطاف مسیولین بورس به راحتی هم سهامدارن و هم بازرسان بورس را دور میزنند
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
اول اینکه این دولت باید تکلیفش رابابورس روشن کند وبطور صریح وشفاف برنامه های کوتاه مدت وبلند مدتش رااعلام کند.
دوم اینکه سهامداران تا مادامیکه دولت فهم ودرک وموضع عملی شفاف خود را نسبت به بورس اعمال نکردده لازمه کاملا احتیاط کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۳
با حذف حجم مبنا سهامداران خرد دچار زیان گشته وبا نوسان شدید سرمایه خود را از دست خواهند داد ومیزان ریسک در سرمایه گذاری بشدت افزایش خواهد یافت
حامی
GERMANY
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
سلام بورس نیوز لطفا این مطلب رو بزار روی سایت
اتفاق مهمی که تو بورس ایران باید بیفته اینه که باید بورس کشور با بورسهای کشورهای خارجی رقابتی بشه حالا این گفته چه معنی میده ؟ معنیش اینه که :
بورس ایران الان شده مثل ماشین پیکان دهه 60 که فقط خریدار حق انتخاب و خرید ماشین پیکان رو داشت و باعث بانی این امر هم دولت بود که نمیذاشت صنعت خودرو تکون بخوره و عیبها و نواقص خودش رو پوشش بده در حال حاضر هم سهامدار حق انتخاب محدودی بین سهام چند شرکت درب و داغون داخلی (البته بجز شرکتهای مرتبط با نفت و معدن و تولید برق و چند تا شرکت خاص ) رو داره
حالا اگه سهامدار ما بیاد تو بورسهای خارجی (در زمان رکود بورس کشور ) سرمایه گذاری کنه این امر 3 مزیت بزرگ داره :

اول اینکه در صورت ضرر حجم نقدینگی داخلی کم میشه و تورم پایین میاد که البته این گزینه برای افراد حرفه ای بسیار بعیده

دوم اینکه در صورت سود سهامدار باعث ارز آوری برای کشور میشه و در نتیجه رونق اقتصادی

سوم اینکه خود بحث رقابت با بورسهای خارج کشور بصورت اتومات باعث خشکانده شدن ریشه خیلی از فسادها در بورس داخلی میشه و باعث میشه سرمایه گذار با فراق خاطر بیشتری به سرمایه گذاری در بورس رو بیاره

متشکر بورس نیوز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
تا زمانی که اکثر سهام ها دولتیه و دولت در نوسانت دست داره هیچ کاری نمیشه کرد.دولت کسری نقدینگی خود را ار همین بازار ارز ، طلا و بورس جبران میکنه.بارها شده در دنیا ارزش طلا 30 دلار در یک روز کاهش پیدا کرد اما تو ایران آخ هم نگفت.بهترین راه افزایش سرمایه اعتبار دادن به پول ملی کشورمان است.اینهمه اقتصاددان هستند پس کجاست نظریات آنها.مگه چین تلاش نکرد که ارزش یوان را بالا ببره.عوض آن تو ایران دولت بودجه یال آینده را با دلار 2800 میبنده.شاید صندوق ارزی ما خالی باشه و یا ارزش پول ما با طلا سنجیده بشه.اما حداقل از رفتار سران روسیه که طلا ذخیره کردن را یاد بگیریم.البته اگر فساد اقتصادی بذاره
توکلیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
قیمت سهام در بورس رشد پیدا نمی کند در گره نمی رود و....... ایا با این روش امیدی به بورس هست؟