بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
«باشگاه اقتصاددانان» بررسی می‌کند

الزامات پایداری رشد اقتصادی

کد خبر : ۱۴۳۲۰۱
دنیای اقتصاد: چرا رشد اقتصادي در ايران همواره پرنوسان است و به جاي روندي يكنواخت، حركت سينوسی‌وار به خود گرفته است؟ الزامات رشد اقتصادي در ايران چيست و موانع تحقق رشد بالا و يكنواخت و خطي در كشور ما چيست. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه رشد بهره‌وري و رشد تشكيل سرمايه دو بال رشد اقتصادی را تشكيل مي‌دهند و تا اين دو به موازات هم حركت نكنند شاهد رشد متوازن در ايران نخواهيم بود. بررسی دیگری بیانگر آن است که اقتصاد، سیاست و سرمایه به تنهایی نخواهند توانست رشد اقتصادی پایدار متناسب با ظرفیت جامعه ایران ایجاد كنند.
چرا رشد اقتصادي در ايران همواره پر نوسان است و به جاي روندي يكنواخت، حركت سينوسی‌وار به خود گرفته است؟ الزامات رشد اقتصادي در ايران چيست و موانع تحقق رشد بالا و يكنواخت و خطي در كشور ما چيست. باشگاه اقتصاددانان در يادداشت‌هايي به بررسي اين موضوع پرداخته است. سعيد ليلاز كه با انتشار كتاب موج دوم به بررسي روند توسعه در برنامه‌هاي سوم تا پنجم عمراني پيش از انقلاب پرداخته در يادداشت خود از دو بال رشد اقتصادي كه معمولا در همه كشورها وجود دارد ياد مي‌كند.ليلاز معتقد است كه رشد بهره‌وري و رشد تشكيل سرمايه اين دو بال را تشكيل مي‌دهند و تا اين دو به موازات هم حركت نكنند شاهد رشد متوازن در ايران نخواهيم بود.خسرو نورمحمدي كه يكي از پژوهشگران اقتصادي در حوزه توسعه است، اعتقاد دارد كه اقتصاد به تنهایی، سیاست به تنهایی، سرمایه به تنهایی و ... نخواهند توانست رشد اقتصادی پایدار متناسب با ظرفیت جامعه ایران ایجاد كند و واقعیت اقتصاد ایران این است که در 70 سال اخیر؛ یعنی از زمان شروع برنامه‌ریزی توسعه، ایران هیچ‌گاه دارای نرخ رشد بالا و پایدار نبوده است؛ بنابراين تحقق این عوامل و اجماع ميان سياست‌گذاران يكي از عواملي است كه مي‌تواند منجر به رشد اقتصادي شود.
در يادداشتي ديگر داود سوري، مدرس دانشكده اقتصاد دانشگاه صنعتي شريف يكي از راه‌هاي رسيدن به رشد اقتصادي بالا را سرمايه‌گذاري مي‌داند و معتقد است تا بخش خصوصي در ايران شكل نگيرد، نمي‌توان به رشد پايدار رسيد.
سید فرشاد فاطمی نیز در یادداشتی اشاره می‌کند که همواره دو مولفه را مي‌توان در زمره شرايط كافي براي تحقق رشدي پايدار قلمداد کرد. روان‌سازي کسب‌و‌کار و برابرسازي فرصت‌هاي كسب و كار براي همه، دو مولفه‌اي هستند كه اگر محقق نشوند، رسيدن به رشد پايدار اقتصادي در بلندمدت دور از دسترس خواهد بود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
amir
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
پس رشد اقتصادی سالی 13 درصد در سالهای 55 و 56 کشک بود