بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی شد

بیش واکنش بورس / آینده نرخ دلار و نفت / بهترین صنایع بورس تهران

در بسیاری از مطالعات حوزه بازارهای سرمایه نشان داده شده است که ارزش های بازار در مواجهه با اخبار مثبت (منفی) با فراواکنشی همراه بوده و ارزش را به سطوحی بالاتر (پایین تر) از ارزش ذاتی می رساند. نکته­ اساسی در این است که روند اصلاح این واکنش بیش از حد نیز خود با فراواکنشی همراه بوده و سطوح ارزش را به سطحی پایینتر (بالاتر) از سطوح ذاتی می رساند.
کد خبر : ۱۴۳۲۱۲
نویسنده :
محمدآموخته
در بسیاری از مطالعات حوزه بازارهای سرمایه نشان داده شده است که ارزش های بازار در مواجهه با اخبار مثبت (منفی) با فراواکنشی همراه بوده و ارزش را به سطوحی بالاتر (پایین تر) از ارزش ذاتی می رساند. نکته­ اساسی در این است که روند اصلاح این واکنش بیش از حد نیز خود با فراواکنشی همراه بوده و سطوح ارزش را به سطحی پایینتر (بالاتر) از سطوح ذاتی می ­رساند. به عبارتی ارزش ها در یک روند سینوسی متمرکز شونده به اخبار واکنش نشان داده و تعدیل می شوند.

در بورس تهران نیز روند بازار از این قاعده مستثنی نبوده و بارها این پدیده رخ داده است. نمونه بارز این پدیده در پاییز و زمستان سال گذشته رخ داد و در پی خوش بینی های ایجاد شده پس از روی کار آمدن دولت جدید، بازار سرمایه با فراواکنشی مثبت رو به رو شد و شاخص به سطح 90 هزار نزدیک شد و در ادامه وارد روند نزولی اصلاحی شد و به سطوح 70 هزار بازگشت.

نمونه­ دیگر این فراواکنشی در روزهای قبل از مذاکرات وین نیز رخ داد و بازار به همراه گمانه زنی ها سیاسی و خوش بینی های مفرط به استقبال توافق هسته ای رفت و با روندی مثبت عدد شاخص را به 75 هزار واحد نزدیک کرد و بلافاصله بعد از عدم تحقق انتظار فعالین بازار به سطوح قبلی بازگشت. این روند نزولی نیز با فراواکنشی منفی همراه شد لیکن با بروز شرایط اقتصادی جدید خصوصاً ریزش شدید قیمت نفت و گمانه زنی ها در مورد کسری بودجه، با واقعیت ها و واقع بینی های اقتصادی همراه شد که شدت ریزش را افزایش داد.

این افت و خیزهای همراه با واکنش های بیش از حد خاص بازار سرمایه ما نبوده و در بسیاری از بازارها مشاهده می شود. اما به واسطه عوامل متعددی از جمله سطح ریسک ذاتی بالای بازار سرمایه، تصمیمات خلق الساعه و دستوری حتی در روند قیمتی بازار، مشکلات ساختاری، عدم آگاهی و کارایی پایین بازار سرمایه این پدیده ها در تعداد و شدت بیشتری دیده می شود. در این بخش باید با اصلاح ساختارهای عملیاتی بازار سرمایه به کاهش بروز و شدت این پدیده و افزایش شفافیت و کارایی بازار سرمایه کمک کرد.

نقش سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و نهادهای ناظر

اظهار نظرهای بسیاری نیز در مورد تأثیرپذیری روند بازار سرمایه از تغییرات مدیریتی در سطح کلان آن عنوان می شود. اما نباید فراموش کرد که ساز و کار و شرح وظایف نهادهای بالادستی بازار سرمایه صرفاً جایگاه نظارتی آن را تأیید می کند و آنها به جز نظارت و اقدام در جهت افزایش شفافیت و کارایی بازار و مشارکت کنندگان آن نقش دیگری ندارند.

یکی از اشتباهات بزرگ نهادهای نظارتی این بود که با اظهار نظرهایی با محتوای حمایت از بازار، انتظارات بی جهت حمایت از بازار در ذهن اهالی بازار سرمایه ایجاد کردند. این نهادها باید سازوکاری در پیش بگیرند تا شفافیت را در سطح عمومی بازار افزایش دهند و دغدغه اهالی بازار سرمایه را صرفاً در همین زمینه مرتفع کنند.

سازوکار معاملاتی بازار سرمایه باید مبتنی بر بازار آزاد و بدون دخالت باشد. به منظور حمایت از بازار سرمایه به جای دخالت مستقیم در روند معاملات، باید قوانین و الزامات برای فعالیت نهادهایی مانند بازارسازها پیش بینی و اجرا گردد. بدترین شرایط بازار در حالت آزاد و غیر دستوری قطعاً بهتر از شرایط عادی در حالت دستوری توسط بازار قابل درک است و مشارکت کنندگان در آن نیز با سرعت و قابلیت پیش بینی بیشتری به استقبال رخدادهای جدید می رود.

تحلیل عوامل مؤثر در شرایط فعلی

شرایط فعلی بورس تهران و شاخص کل آن برآیند عوامل بالا و نیز واقعیت های اقتصادی است که زمان زیادی برای بحث می طلبد. شرایط رکودی اقتصاد و کاهش بیش از 50 درصدی قیمت نفت، به عنوان اولین منبع درآمدی کشور، عواملی هستند که در کنار هم شرایط فعلی بازار سرمایه را رقم زده اند. هر چند در معدود صنایع و شرکت هایی این روند و سطوح ارزش قابل توجیح نیست اما با مشاهده­ گزارش های نه ماهه و واقعیت های اقتصادی پیرامون می توان علل عدم اقبال بازار را درک کرد.

دو متغیر مهم مسبب رشد و نزول قیمت سهام عبارت است از سود و نسبت پی بر ای در حال حاضر به واسطه شرایط کلان اقتصادی، اهالی بازار سرمایه نسبت به متغیر اول، سود، خوش بین نبوده و تحلیلگران نیز به واسطه رکود حاکم و همچنین به واسطه کاهش شدید قیمت نفت، که اثرآن هم در صنایع پتروشیمی و پالایشی و هم در صنایع معدنی و مواد خام مشهود است، برآوردهای خوشایندی از روند سودآوری صنایع در سال پیش رو ندارند. متغیر دوم، پی بر ای، نیز به واسطه­ افزایش دو عامل نرخ بازده بدون ریسک، نرخ سود سپرده بانکی، و افزایش سطح عمومی ریسک با کاهش رو به رو شده است.

مجموع این تحولات روند نزولی قیمت ها و کاهش ارزش بازار را در پی داشته است. در حال حاضر تنها می توان به رشد نسبت پی بر ای به واسطه دو رویداد محتمل امیدوار بود. نخست کاهش نرخ سود سپرده­ بانکی، که زمینه و امکان بروز آن جای بحث مفصلی دارد، و دیگری انجام توافقات هسته ای. اتفاق دوم علاوه بر رشد پی بر ای، شرایط را در میان مدت و بلند مدت برای ورود سرمایه های خارجی و نیز برطرف شدن بخش بزرگی از نیاز به تأمین مالی از طریق فاینانس خارجی، که به ضعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی تنها راه برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی است، هموار می سازد.

پیش بینی قیمت نفت

در مورد پیش بینی قیمت قیمت پیچیدگی های زیادی وجود دارد. حدوداً می توان گفت هیچ مؤسسه ای تا چندین ماه پیش این میزان کاهش قیمت نفت را پیش بینی نکرده بودند. در حال حاضر هم فاصله­ و گسستگی زیادی بین پیش بینی های مؤسسات مطالعاتی وجود دارد. برخی ادامه روند نزولی را تا سطوح 35 دلار برآورد می کنند و برخی نیز اهداف قیمتی 90 دلار در سال 2015 می دهند. لذا برآورد قیمت نفت برای سال آتی امری دشوار است.

بیش واکنش بورس / آینده نرخ دلار و نفت / بهترین صنایع بورس تهران

اما اتفاقی که در حال حاضر رخ داده است، کاهش تراز ارزی کشور می باشد. با کاهش بیش از 50 درصدی قیمت نفت، کشور با کاهش 50 درصدی درآمد ارزی مواجه شده است. از طرفی کشور ما وارد کننده محصولات نهایی محسوب می شود. محصولاتی که یا کاهش قیمتی نداشته اند، یا قیمت آنها به میزان کاهش قیمت نفت نبوده و یا با وقفه­ زمانی کاهش می یابند. لذا می توان نتیجه گرفت که در بازه­ کوتاه مدت با کاهش شدید تراز ارزی مواجه هستیم. این کاهش سبب کاهش منابع ارزی بانک مرکزی می شود که کنترل بازار ارز را برای وی دشوار می کند.

پیش بینی نرخ دلار

در مورد نرخ دلار باید گفت که با توجه به محاسبات اینجانب براساس سال پایه­ 1371 و مقایسه تورم انباشته ایران و آمریکا، نرخ تعادلی دلار برای سال 1393، 32510 ریال و برای سال 1394، 37751 ریال برآورد شده است. اما با توجه به مطلبی که درمورد کاهش منابع ارزی بانک مرکزی گفته شد، این احتمال می­رود که تا انتهای سال شاهد نرخ دلار در محدوده 37000 ریال باشیم.

اقدامات در شرایط فعلی

در مجوع با توجه به شرایط موجود می توان گفت که سطح ارزش کل بازار سرمایه و نسبت های پی بر ای در بسیاری از شرکت ها در سطح معقولی قرار گرفته اند و می توان به خریدهای گام به گام اقدام نمود. اما در حد ممکن صنایع و شرکت هایی که از لحاظ بنیادی تأیید شده باشند. در بازارهای اینچنینی باید شناخت مناسبی از سطح ریسک پذیری خود و نیز سطح ریسک بازار و تناسب آن با نرخ بازده مورد انتظار داشت و کاملا منطقی تصمیم گرفت. اقدامات ریسکی مثل نوسان­گیری در این گونه بازارها به هیچ عنوان منطقی نبوده و ریسک زیادی را تحمیل می کند.

با توجه به اخبار موجود از احتمال کاهش نرخ گاز مصرفی پتروشیمی ها و نیز افزایش احتمالی نرخ اوره تحویلی به سازمان خدمات کشاورزی و نیز با توجه به همبستگی کم قیمت اوره با قیمت نفت، یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری را می توان بخش تولید اوره صنعت پتروشیمی در نظر گرفت. هرچند رشد نرخ ارز مبادلاتی بخشی از کاهش احتمالی بهای تمام شده اوره ای ها را خنثی می کند. از صنایع دیگر می توان صنایع آلومینیوم را برشمرد که با توجه به شرایط عرضه و تقاضای جهانی موجود روند مثبتی برای آن دیده می شود. روندی که حداقل نسبت به سایر مواد پر مصرف دنیا، مثل مس، شاهد اثر پذیری کمتری خواهد بود. 

صنایع ذوب آلومینیوم اروپا، در اثر فشار روز افزون ناشی از افزایش هزینه های تأمین انرژی مورد نیاز و همچنین تبعیت از مقرارات و قوانین سختگیرانه محیط زیستی، با خطر ادامه­ حیات خود روبرو شده اند. از سال 2007 تا کنون 11 واحد ذوب آلومینیوم از 24 واحد تولیدی فعال در این قاره فعالیت خود را متوقف نموده اند.

توسعه مصارف جدید آلومینیوم و نیز رشد میزان تقاضای آن نیز آینده روشنی را نوید می دهد. صنایع لاستیک سازی نیز به واسطه کاهش قیمت مواد اولیه از گزینه های مطلوب هستند که البته با رشد واردات لاستیک های چینی نیز مواجه هستند. اما به واسطه­ تناسب قیمت و کیفیت و نیز رشد محتمل نرخ دلار، توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند. در حال حاضر شرکت های بسیاری نیز وجود دارند که میزان سود تقسیمی آنها با توجه به قیمت های کنونی جذاب هستند.

در خاتمه باید اذعان داشت که باید از هر شرایطی کسب منفعت کرد. در این شرایط باید برای کسب آگاهی بیشتر اقدام کرد و تلاش به اصلاح شیوه­ تصمیم گیری کرد. حلقه­ مفقوده تصمیم گیری در بازار سرمایه­ ایران ریسک است. متغیری که توجهی به آن نمی شود و اثرات این بی توجهی در حال و روز فعلی سرمایه گذاران مشهود است. سرمایه گذاران باید در این شرایط شناخت درستی از مفهوم ریسک و متناسب کردن آن با سطح بازده مورد انتظار کسب کنند.


احمد احمد آبادی - تحلیلگر کارگزاری بورسیران 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
چرا پالايشگاهها باز نميشن سرمايه ما تو اين سهام حبس شده
ناشناس
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
عزیزم سعی میکنن مشکل پالایشی ها حل بشه بعد باز بشه که سقوط قیمتی نداشته باشه منم پالایشی ام ولی نباید عجله کرد و وقتی هم باز شد حداقل با عجله نباید اقدام به فروش کرد تا قیمت سهم افت شدید نکنه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
كاهش قيمت نفت و عدم توافق هسته اي پاشنه هاي آشيل بورس هستند به اين موارد كارشكني عليه دولت را بايد اضافه كرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
تحريمها با گذشت زمان تاثيرش بيشتر ميشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
تاثير كاهش قيمت نفت بطور ملموس از ابتداي 94 مشخص خواهد شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
بانكها فعلا ايمن ترين جا براي سرمايه گذاري هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
هنوز تاثيرات كاهش قيمت نفت بر كشور و صنايع بورسي مشخص نشده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
با شروع فصل بهار نفت كاهش بيشتري پيدا ميكنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
چرا قبول ندارين درآمد كشور نصف شده ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
وقتي پارسال نفت 120 دلار بود شاخص شروع به ريزش كرد ، واي به حال الان كه 40 دلار شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
کاهش شدید تراز ارزی ، سبب کاهش منابع ارزی بانک مرکزی می شود که کنترل بازار ارز را برای بانك مركزي دشوار می کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
یکی از اشتباهات بزرگ نهادهای نظارتی این است که با اظهار نظرهایی با محتوای حمایت از بازار، انتظارات بی جهت حمایت از بازار در ذهن اهالی بازار سرمایه ایجاد کردند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
پس شفاف سازي پالايشگاهها چي شد؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
بازار را به زور بالاي 65000 نگهداشتن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
چرا شاخص را تصنعي بالا نگهداشتن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
يكسال و نيم فقط ضرر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
اگر نفت بره زير 40 دلار چي ؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
به زور فارس و همراه اول شاخص را مثبت كردن ؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
باعث و بانی این افت و خیزهای بورس سیاستهای غلط دولت در زمینه سیاست خارجی و به دنبال ان در زمینه های اقتصادی می باشد
ناشناس
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
سیاست های صحیح خارجی دولت قبل رو دیدیم که اواخر دولت هر روز بدتر از دیروز بود و رئیس دولت تحریم ها رو عامل می دونس همون تحریم هایی که کاغذ پاره بودن و خودشون زمینه تشکیل شون رو فراهم کرده بودن!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
بهترین سهم سمگا....
افتتاح هتل امام مساوی است با پرواز این سهم....
امیر ع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
بهترین سهم پدیده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
بهترين سهم سپرده 6 ماهه بانك آينده
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
با سلام همه سهام ها خوبند به شرط اينكه عزيزان صبر كنيد و سهامتان را نفروشيد تا قيمت ها پايين نيايد وقتي عرضه كم باشد و تقاضا زياد قيمت بالا مي رود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
بهترین سهم سلامتیمونه که داره ذره ذره از دست میره......................
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
متاسفم برای شما که چون خودتون نمی تونستید پیش بینی کنید قیمت نفت افت می کنه فکر می کنید هیچ کسی هم نمی تونست پیش بینی کنه

متاسفانه رجال اقتصاد ما فکر می کنن آخر علم اقتصاد هستن

بنده فایل صوتی از یکی از اساتید بزرگ دانشگاه رو در صورت تمایل براتون جهت دانلود قرار میدم

ایشون در یک سمینار آموزشی درباره قیمت نفت توضیحات جالبی داده بودن

دقیقا قبل از ریزش بازار در دی ماه ایشون گفتن :

قیمت نفت صد در صد در دولت آقای روحانی افت سنگینی خواهد داشت و این افت تا قیمتهای 30 الی 40 دلار خواهد بود و تا چند سال ادامه خواهد داشت

همچنین رکود در بازار رو پیش بینی کرده بودن با دلایل کاملا علمی

ولی کجا بودن این وزرای اقتصاد و صنایع و انرژی ؟

متاسفم برای شما که فکر می کنید کسی بیشتر و بهتر از شما نمی دونه


جناب وزیر اقتصاد : توصیه می کنم حداقل در هفته 1 نشست با اساتید دانشگاه بخصوص اونهایی که از دانشگاهها اخراجشون کردید برگذار کنید تا مسائل رو براتون موشکافی کنن

شما باید برنامه 4 ساله بریزید نه اینکه از 4 ماه آیندتون بیخبر باشید
قلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱
بهترین سهم پدیده است فرصت رو از دست ندهید
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
رنانی سقوط نفت رو پیش بینی کرده بود
رامین رنجبر شوبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
اطلاعیه های هر روزه سایت کدال مانند: آدمیست که وقتی از نظر مالی ساپورت بشه و رفاه و آرامش زندگیش فراهم بشه میرم دنبال سیاست!
وقتی شاخص بورس ما همه روزه سبز باشه سرمایه گذارای ما میرن دنبال اطلاعیه ها.
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
من سواددرست وزیادی ندارم ولی اینو میدونم که دولت هم مثل منه کمی بیسواده یعنی نمیدونه این بورسی که مردم پول گذاشته اند که شرکتها برای تولیدشون قوت بگیرند از بانک یا خاباندن پول زیر گل وخاک وخرید زمین بهتر است اگر یه حمایت عملی میکرد الان بورس کسری پول دولت را هم جبران میکرد ببخشید من دیپلم دارم 30 سال پیش گرفتم وبیشتر نمی دانم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶
یکسال و نیم سقوط کم نیست ها!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵
رکود بورس وارد مرحله خطرناکی شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
فقط بلدن بلوک بزنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱
هرشب به امید روز بهتری میخوابیم ولی فرداش روزبدتریه
mehdi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱
تا زمانی که بانکها چنین سودهای بالایی می دهند و دولت هم هیچ اقدامی برای کاهش انجام نمیده معلومه که کم ریسک ترین و بهترین جا برای سرمایه گذاری بانک هست و باعث کمبود نقدینگی در بورس میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۷
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران به بن‌بست رسیده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸
وضعيت پالايشگاهها كي ميخواد معلوم بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۹
بورس نياز به يك اصلاح اساسي در ساختار دارد
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
وبشهر بهترین سهم بازار است الان 200 تومنه و 94 تومان هم سود میده
شرکت قبل از انقلاب و قبل از تاسیس بورس کارش رو شروع کرده و تا به حال همواره سهام داراشو راضی کرده
مهدی
UNITED STATES
پنجشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
اگه پدیده شاندیز واردبورس شه انوقت میبیی ومیشنوی چقدرشدکنه فقط پدیده پدیده پدیده پدیده پدیده پدیده شاندیز