بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر : ۱۴۳۲۱۶
قباد افشار این اظهارات را ؛ مطرح کرده است که گزیده‌هایی از آن را در زیر می‌خوانید:

- از آغاز شروع به کار دولت یازدهم برنامه‌های جدی و عملی برای مقابله با زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در دستور کار قرار گرفت که افزایش 10 برابری بودجه سازمان امور اراضی و اصلاح ساختار تشکیلات این سازمان و تشکیل معاونت جدید برای ساماندهی و حفظ اراضی نخستین اقدام در این خصوص بود.

- در حال حاضر دولت، قوه مقننه و قوه قضائیه برنامه‌های همزمانی را برای جلوگیری از تخریب اراضی پیش می‌برند. مهمترین هدف این برنامه‌ها نخست کند کردن روند تخریب اراضی سپس حفظ اراضی موجود و جلوگیری از تخریب اراضی است. اگر بخواهیم به اقدام‌های انجام شده از 6 ماهه دوم سال 92 تاکنون اشاره کنیم می‌توان چند اقدام اساسی را برشمرد. تشکیل گشت‌های ویژه حفظ کاربری اراضی در 15 شهر در سال 92 و افزایش آن به 130 شهر در سال 93 اقدام بسیار مؤثری در مقابله با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی بوده است، بطوریکه کاهش 30 درصدی تغییر غیرمجاز کاربری و رسیدن آن از 6 هزار به 4 هزار هکتار از دستاوردهای مهم این طرح است و بنا داریم در سال 94 گشت‌های حفاظت از اراضی را به 200 شهر گسترش دهیم.

-تشکیل ستاد پیشگیری و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در همه استان‌ها با مسئولیت استانداران طرح دیگری است که اجرا شده و در کاهش زمین خواری بسیار مؤثر بوده است. همزمان قوه قضائیه به دادستان‌ها و دادگستری‌های تمام استان‌ها تأکید کرده علاوه بر همکاری بیشتر با شورای حفظ حقوق بیت‌المال در منابع طبیعی و اراضی نقش پررنگ‌تری برای مقابله با زمین خواران داشته باشند.

- همه استانداران و مسئولان مرتبط اعلام کرده از ارائه خدمات زیربنایی و روبنایی به کسانی که تخلف می‌کنند و زمینی را بطور غیرمجاز تغییر کاربری می‌دهند، خودداری کنند. همچنین وزارت جهاد کشاورزی با شورای عالی معماری و شهرسازی، بنیاد مسکن، وزارت کشور و شهرداری‌ها نیز برای جلوگیری از گسترش محدوده شهرها هماهنگی‌های لازم را انجام داده است. مجموع این اقدام‌ها باعث کاهش سالانه چهار هزار هکتار تغییر کاربری‌های غیر مجاز شده است.

- حدود 50 درصد از تغییر کاربری و واگذاری منابع و زمین‌های دولتی در 9 سال گذشته غیرمجاز و غیرقانونی بوده است که دو دلیل عمده دارد؛ نخست ورود نکردن سازمان امور اراضی به این مسأله و دوم تخلف آشکار شهرداری‌ها، استانداری‌ها و دهیاری‌ها در صدور مجوزهای غیرقانونی.

- شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حالی پروانه و مجوز برای تغییر کاربری‌ها صادر کرده‌اند که از نظر قانون اختیار این کار را ندارند و نمی‌توانستند پروانه غیرمجاز و خارج از حریم و محدوده شهر را صادر کنند.

- بخش بزرگی از درآمد شهردارها در چند سال گذشته از راه تغییر غیرقانونی کاربری اراضی حاصل شده است و سازمان امور اراضی در مقابل این تخلفات آشکار اقدامی نکرده است.

- مجوز پدیده شاندیز که باید از سوی سازمان امور اراضی صادر می‌شد بطور غیرقانونی از طرف شهرداری صادر شده است.

- به دلیل این تخلفات سازمان امور اراضی در دولت یازدهم علیه حدود 50 شهرداری اعلام جرم کرده و از آنان به دلیل تغییر غیرمجاز کاربری اراضی شکایت کرده و شهرداران متخلف را به قوه قضائیه معرفی کرده‌ایم.

- تأکید می‌کنم در سال‌های گذشته ضوابط قانونی تغییر کاربری اراضی کاملاً تغییر کرد و به هم ریختگی در آن بوجود آمد. به عنوان مثال بسیاری از واگذاری‌ها در لواسانات در استان تهران در حالی است که این اراضی در محدوده شهر نیست و واگذاری غیرقانونی است. از استاندار وقت به خاطر این واگذاری‌های غیرقانونی شکایت کرده‌ایم.

- دهیاری در اطراف مشهد بطور غیرقانونی برای 120 هزار هکتار اراضی برای کاربری تجاری مجوز صادر کرده است. مثال‌ها از این دست بسیار زیاد است. به همین دلیل یکی از برنامه‌های مهم دولت برای جلوگیری از زمین‌خواری، برنامه ساماندهی واگذاری‌ها با اولویت واگذاری‌هایی است که در سال‌های قبل انجام شده است.

- در نیمه دوم سال دوم و امسال نزدیک به 600 هزار هکتار از اراضی که در گذشته واگذار شده را زیر ذره‌بین نظارت بردیم که نتیجه آن فسخ واگذاری 40 هزار هکتار از اراضی و بازگرداندن آن به دولت و اخطار به صاحبان 60 هزار هکتار از اراضی واگذار شده بود. به آنها اخطار کرده‌ایم اگر برنامه‌های مورد نظر برای این زمین‌ها را اجرا نکنند زمین را از آنان پس می‌گیریم و به دولت واگذار می‌کنیم.
منبع:ایسنا

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
میثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
بورس نیوز جان نگفتی این سخنان رو آقای قباد چند سال پیش گفتن؟ قبل از محکومیتشون تو دادگاه پدیده یا بعد از اون؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
خوب اگر بکار گیری افراد 2تابعیتی در کارهای دولتی ممنوع چرا کسی از این فرد وکسی که اورا برکار گمارده شکایت نمیکن ؟؟؟؟؟
حمید شیشه چی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
باج خواهی میکنین دیگه تغییر کار بری که بهانه ی اگه پول بگیرین که میگین کشاورزی سیری چنده ضمنا شکایت کردن که مهم نیس هر دیونه ای میتونه شکایت کنه مهم اینه که تو دادگاه برنده باشی تا حالا دوبار دادگاه به پدیده حق داده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
مجوز پدیده شاندیز که باید از سوی سازمان امور اراضی صادر می‌شد بطور غیرقانونی از طرف شهرداری صادر شده است. این چه ربطی به پدیده داره اتفاقا اگر جهاد میداد هزینش برای پدیده کمتر میشد. دستگاه های دولتی برن مشکلاتشونو بین خودشون حل کنن و دنبال مقسر نگردند.
شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
اگر راست می گویید شهرداری که در شهرک ژاندارمری تهران با تغییر کاربری یا تقلب کلی زمین برای احداث مسکن تولید وآن را به خلق فروخت وبعدا گفته شد دستگیر شده را به مردم معرفی کنید و بار اضافی که به اهالی شهرک تحمیل شدرا جبران کنید.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
حالا اگه پدیده از سازمان اراضی مجوز گرفته بود باز شهرداری شاکی بود میگفت مجوزش غیر قانونیه باید از ما مجوز میگرفته و از این حرفا
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۴
متاسفم که تمام برنامه های اساسی صورت گرفته نه بخاطر مردم و نه بخاطر کشور است فقط و فقط بازی سیاسی است... و پدیده هم فقط از این بازی حزبی دچار مشکل شده
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۸
شما که زنده باد زنده باد راه انداختین ومیگید نوش جونش ازطرف خودتون حرف بزنید شاید پول شما مفت بوده پول بقیه رو باید با سودش بده دندش نرم وقتی هرروز برای طمع کار کردن مردم قیمت رو به صلاح دید خودش تعیین میکرد باید فکر اینجاش روهم میکرد شما که اینقدر سینه چاکید برید سهامتون رو بزنید به نام محسن پهلوان البته اگر کسی باشه کی پی گیر حقش نباشه آخرش هم پولی نمیمونه که محسن پهلوان به اون بده وسهامشو باید یادگاری نگه داره
بيطرف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
تاحالا از كسي نشنيدم كه سهامشو فروخته باشه وپولش دير به حسابش واريز شده باشه اين خود نشانه ي درستي كار پديده است