بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
در ادامه روزهای گذشته امروز نیز معاملات کم حجمی در بازار به ثبت رسید و شاخص کل به مدد معاملات بلوکی سهام چند شرکت از جمله "همراه"، "وبملت"، "ومعادن" و نیز "خودرو" حرکت مثبت هرچند ناچیزی را از خود به نمایش گذاشت.
کد خبر : ۱۴۳۲۳۱
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 93.11.07 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 17 واحد رشد به رقم 47929 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 21 واحد افت عدد 128397 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 13 واحد رشد به رقم 65127 واحد رسيد.

همچنین در این روز "همراه" با 53 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "حکشتی" با 38 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 711 واحد رسید.

در این شرایط امروز "پترول" با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "جم" با 0.59 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 663 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 601 میلیارد ریال رسید.

در ادامه روزهای گذشته امروز نیز معاملات کم حجمی در بازار به ثبت رسید و شاخص کل به مدد معاملات بلوکی سهام چند شرکت از جمله "همراه"، "وبملت"، "ومعادن" و نیز "خودرو" حرکت مثبت هرچند ناچیزی را از خود به نمایش گذاشت.

به گزارش بورس نیوز، امروز بیشتر خبرها از سمت مجلسی ها به دست تالار نشینان رسید و کاهش حق انتفاع معادن از 30 به 25 درصد فروش ذغالسنگی ها یکی از اخباری بود که کمیسیون تلفیق بر مبنای شرایط حاکم بر بخش معادن و صادرات آنها 25 درصد فروش محصول کنسانتره شرکت ها را بابت درآمدهای دولت از این محل تصویب کند.

هرچند این موضوع بایستی در صحن علنی مجلس نیز مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. حال بایستی دید واکنش معدنی ها به ویژه سنگ آهنی ها نسبت به مصوبه امروز کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه چیست؟

دومین مورد نیز تصویب ماده الحاقی 22 لایحه یک فوریتی خروج غیر تورمی از رکود در مجلس بود تا بر مبنای آن تکالیف جدیدی همچون فروش یک تا دو درصدی نفت خام در بورس کمتر از 95 درصد فوب خلیج فارس برای وزارت نفت و پالایشگاه ها تعیین شود. بدین ترتیب وزارت نفت مکلف شد به میزان نفت خام و میعانات گازی فروخته شده به پالایشگاه هایی که به شکل فرآورده صادر می کنند، سهم صندوق توسعه ملی را متناسب با قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه ها به صندوق پرداخت کند.

فراهم شدن امکان صادرات مازاد فرآورده های نفتی توسط پالایشگاه ها نیز نکته مهمی بود که می تواند در صورت عملی شدن، مزیت جدیدی را برای پالایشگاه ها به ارمغان آورد.

امروز اما با اعلام پیغام ناظر "تکمبا" مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد تا پس از افت حداکثر 11.5 درصدی قیمت سهم با صف فروش نزدیک به 58 میلیون سهمی به کار خود پایان دهد. 10 روز قبل نیز همین سهم کاهش حدود 12 درصدی قیمت سهم خود را به دلیل مشمولیت این دستورالعمل تجربه کرده بود.

البته توجه به روند معاملات "تکمبا" طی سه ماه اخیر نیز جالب است؛ چراکه این سهم در حالی از سوم آبان تا اول آذر ماه سال جاری با صف خرید مواجه بوده که پس از بازگشایی نماد در پی توقف آن جهت رفع ابهام، با کاهش قیمت و تشکیل صف فروش سهام مواجه شده که این سیر نزولی قیمت تاکنون ادامه دار بوده است.

به گونه ای که می توان گفت در زمان بازگشایی نماد "تکمبا" در اواسط دی ماه سال جاری، این سهم برگشت 180 درجه ای را از روند مثبت قبلی خود به روند منفی شاهد بوده است.

در گوشه و کنار تالار اما خبر خاصی به جز ارایه گزارش های عملکرد میان دوره ای شرکت ها نبود که از جمله آنها می توان به تعدیل مثبت 38 درصدی "حخزر" و تکذیب موضوع ابطال اساسنامه شرکت ذغالسنگ طبس توسط دیوان عدالت اداری و ارتباط آن با فعالیت "کطبس" اشاره کرد.

اما نکته مهم بازار این روزها حجم پایین معاملات است که نشان دهنده نبود اعتماد و اطمینان در بورس بوده و تأکید بر این مهم دارد که رشد آن نیازمند بهبود شرایط فعلی و بازگشت اعتمادها به بازار است. در این رابطه شاید مصوبات مجلس بتواند در بلندمدت قدری در این خصوص مثمرثمر بوده و کاهش حجم مبنا، افزایش دامنه نوسان قیمت ها و نیز اعلام شاخص های جدید به عنوان سه پیشنهاد مهم می تواند در این رابطه کمک کننده باشد.

در پایان گفتنی است در شرایط کنونی بورس سرمایه گذاران بیش از هر موضوع دیگری خواستار شفافیت هستند و می توان گفت مشاهده مواردی همچون انجام معاملات بلوکی سهام برای جلوگیری از کاهش شاخص کل بیش از سطوح کنونی، امری نامطلوب بوده و به بی اعتمادی ها نسبت به بورس دامن می زند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یعقوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
بخدا این اقدامات مسخره بیشتر مردم رو از بورس دل سرد می کنه.
عابد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
چگونه رئیس جمهور به خاطر دیدار با یک خانواده و یا یک کارخانه و یا یک واحد عمرانی وقت میگذارد و کلی صحبت میکند و ...
ولی واقعا حدود چند میلیون از مردم که مستقیم و غیر مستقیم با بورس سروکار دارند و بیشترشان از این راه امرار معاش میکنند تا این اندازه بی ارزش هستند که در طول این یکسال اسفناک هیچ حرفی در این باره نمیزنند.
خدایی این درست است؟
ناشناس
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
مضاف بر اونایی که گفتی دیدار از شیرخوارگاه ها, خانه سالمندان, دیدارهای سرزده و... , نمیگوییم اینها نباشد ولی ای کاش دردودل صدهاهزار ادم متوسط این جامعه که ضررو زیان مالی زیادی رو متحمل شدند و فشارهای روحی روانی زیاد را تدر این ماهها تحمل کردند و چه زندگی هایی که به خاطر فشارمالی و شرمندگی خانواده تا آستانه از هم پاشیدن رفتند و... هم توجهی میشد.
کورش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
تا توافق نهایی و برداشته شدن تحریم ها بازار نزولیه
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
دوستان یه سوال این معامله ی بلوکی که انجام میشه پولی هم ردو بدل میشه یا نمایشه فقط؟ا
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۶
پول فعلا در بانک بلوکه است و بیرون نمیاد.بلوک زنی بدترین کار ممکن برای شاخص سازی می باشد
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰
بورس نیوز نظر منو چرا منتشر نکردی؟فک کنم اشتباه کردی من که چیز بدی ننوشته بودم؟واقعا چرا
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
درسته که شاخص سازی کار نادرستی هست ولی آیا اگر این کار صورت نمی گرفت و شاخص 65000 رو هم رد می کرد بهتر بود ؟
حداقل در این وضعیت شاید افرادی که از روی شاخص فروشنده شدن دست از فروش بردارن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
نفت نزولی بورس نزولی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
من تمام پولم را بانک گذاشتم ودیگه اعصابم راحته
رحيم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۱
با سلام وخسته نباشيد اين حقير هم از مسئولين و هم از سهامداران ميخواهم خواهش كنم جنبه و ظرفيت خود را در حد توان بالا ببرند اين لحظه كه مشغول نوشتن اين كامنت هستم فقط امروز بيشتر از كل ارزش بورس ايران حدود ١٠٠ ميليارد دلار از ارزش ميكروسافت كاسته شده با تشكر و تقديم احترامات.
رحيم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۱
با سلام مجدد و معذرت از اشتباه محاسبه راجع به ميكروسافت كاهش امروز ٥٠ ميليارد دلار صحيح است و نه ١٠٠ ميليارد دلار با تقديم احترامات.
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۴
صندوق بین‌المللی پول با کاهش پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۵ به ۰.۶درصد از افزایش ۲۰میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی و رسیدن ذخایر ارزی ایران به رکورد ۱۲۶میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ خبر داد. .
جهت مشاهده تصوير در سايز واقعي بر روي تصوير كليك نمايد
سه شنبه ، ۷ بهمن ۱۳۹۳
زمان : ۲۰:۵۲:۵۹
منبع : تسنیم

صندوق بین المللی پول در نخستین گزارش خود از اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا که در سال 2015 منتشر شده آمار مربوط به شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال 2014 و پیش بینی از اقتصاد ایران در سال 2015 را ارائه کرده است.
این نهاد بین المللی که پیشتر رشد اقتصادی 1.5درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2014 پیش‌بینی کرده بود اعلام کرده اقتصاد ایران در این سال رشد 3درصدی را تجربه کرده است. اقتصاد ایران در سال 2013 به رشد اقتصادی منفی 1.9درصدی رسیده بود.
در عین حال صندوق بین المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال 2015 را به‌شدت کاهش داده است. این نهاد بین المللی در گزارشی که پیشتر منتشر شده بود رشد اقتصادی 2.2درصدی را برای ایران در سال 2015 پیش‌بینی کرده بود اما در گزارش جدید خود این رقم را به 0.6 درصد کاهش داده است.
بانک جهانی نیز پیش‌بینی کرده است اقتصاد ایران در سال 2015 تنها 0.9 درصد رشد کند. سقوط قیمت نفت عامل اصلی کاهش رقم پیش‌بینی شده از سوی این دو نهاد برای رشد اقتصادی ایران در سال 2015 بوده است.
*افزایش 20میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران
بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2014 حدود 20میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش یافته و از 386.2 میلیارد دلار در سال 2013 به 406.3 میلیارد دلار در این سال رسیده است.
تولید ناخالص داخلی ایران برای سال 2015 نیز 386.2 میلیارد دلار پیش بینی شده که برابر با رقم سال 2013 است.
*بخش نفت ایران در سال 2015 دوباره وارد رکود می‌شود
این گزارش رشد بخش نفتی اقتصاد ایران در سال 2014 را 7.3 درصد و رشد بخش غیرنفتی را 2.5 درصد برآورد کرده است. در سال پیش از آن بخش نفتی اقتصاد ایران رشد منفی 8.9 درصد و بخش غیرنفتی رشد منفی 1.1 درصد را تجربه کرده بودند.
پیش‌بینی شده است بخش نفتی اقتصاد ایران در سال 2015 دوباره وارد رکود شود و رشد منفی 2.7 درصدی را تجربه کند و رشد بخش غیرنفتی هم به 1 درصد کاهش یابد.
بر همین اساس تولید نفت ایران که در سال 2013 بالغ بر 2.85 میلیون بشکه در روز بوده در سال میلادی گذشته به 3.09 میلیون بشکه در روز رسیده که بدین ترتیب نسبت به سال قبل 240 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.
تولید گاز ایران که در سال 2013 معادل 2.6 میلیون بشکه در روز بوده در سال 2014 به معادل 2.76 میلیون بشکه در روز رسیده است.
بر اساس پیش‌بینی این گزارش تولید نفت ایران در سال 2015 بالغ بر 180 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و به 2.91 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. اما تولید گاز ایران افزایشی خواهد بود و به معادل 2.78 میلیون بشکه در روز می‌رسد.
صادرات نفت ایران در سال 2014 نسبت به سال قبل 110 هزار بشکه در روز رشد داشته و به 1.24 میلیون بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت ایران در سال پیش از آن 1.13 میلیون بشکه در روز اعلام شده بود.
صادرات گاز ایران نیز که در سال 2013 معادل 0.15 میلیون بشکه در روز بوده در سال 2014 بدون تغییر در همین سطح باقی مانده است.
پیش‌بینی شده است صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی 90هزار بشکه در روز کاهش یابد و به 1.15 میلیون بشکه در روز برسد. صادرات گاز ایران در این سال تغییری نخواهد کرد.
*دولت ایران در کنترل تورم موفق بود
بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول دولت ایران در کنترل تورم موفق بوده به‌طوری که تورم 34.7 درصدی در سال 2013 را به 15.8 درصد در سال 2014 رسانده است.
این نهاد بین المللی انتظار دارد روند نزولی تورم در سال 2015 معکوس شود و ایران تورم 17.3 درصدی را در این سال تجربه کند.
*کاهش رشد نقدینگی به 22.9 درصد در سال 2014
به‌موازات کاهش تورم رشد نقدینگی نیز در اقتصاد ایران طی سال 2014 کاهش داشته و از 29.8 درصد در سال 2013 به 22.9 درصد در سال 2014 رسیده است.
روند کنترل نقدینگی در سال 2015 نیز ادامه خواهد یافت و پیش‌بینی شده است رشد نقدینگی ایران در این سال به 19.4 درصد برسد که کمتر از سال قبل است.
بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول تراز مالی دولت ایران در سال 2013 معادل منفی 2.2 درصد تولید ناخالص داخلی بوده که این رقم در سال 2014 به معادل 1.4 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است.
انتظار می‌رود وضعیت تراز مالی دولت ایران در سال 2015 بدتر شود و این شاخص به معادل 3.4 درصد تولید ناخالص داخلی در این سال برسد.
*صادرات کاهش و واردات افزایش یافت
این گزارش از کاهش صادرات و افزایش واردات ایران در سال 2014 خبر داده است. صادرات 100 میلیارد دلاری ایران در سال 2013 به 94.9 میلیارد دلار در سال 2014 کاهش یافته و واردات 73.7 میلیارد دلاری در سال 2013 به 82.6 میلیارد دلار در سال 2014 افزایش یافته است.
پیش‌بینی شده است صادرات ایران در سال 2015 باز هم کاهش یابد و به 80 میلیارد دلار برسد. واردات ایران در این سال نیز نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت و به 77.8 میلیارد دلار خواهد رسید.
*ذخایر ارزی ایران رکورد زد
صندوق بین المللی پول از افزایش حدود 9 میلیارد دلاری ذخایر ارزی ایران در سال 2014 خبر داده است. ذخایر ارزی ایران که در سال 2013 بالغ بر 117.6 میلیارد دلار بوده در پایان سال 2014 به رکورد 126.5 میلیارد دلار رسیده است.
بر اساس پیش‌بینی این نهاد، ذخایر ارزی ایران در سال 2015 نیز به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد و به 130.1 میلیارد دلار خواهد رسید.
تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2014 نسبت به سال قبل 0.4 میلیارد دلار کاهش یافته و به 2.2 میلیارد دلار رسیده است. تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2013 بالغ بر 2.6 میلیارد دلار اعلام شده بود.
پیش‌بینی شده است تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2015 باز هم کاهش یابد و به صفر برسد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۱
توافق آرزوي هر ايراني