بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
کد خبر : ۱۴۳۲۴۶
فرارو-یک کار‌شناس مسائل سیاسی تاکید کرد که مقابله با فساد وقتی هدف برخوردهای سیاسی و جناحی قرار می‌گیرد از مسیر خود منحرف شده و از رسیدن به اهداف اصلی باز می‌ماند. به گفته او بزرگ‌ترین ظلم به مبارزه با فساد سیاسی و جناحی شدن آن است.

به گزارش فرارو، صدور حکم محکومیت محمد رضا رحیمی، بار دیگر فساد را به بحث روز در عرصه سیاسی و رسانه‌ای تبدیل کرده است؛ البته نه به شکل اصولی.

این روز‌ها فساد و ضرورت مبارزه با فساد ذیل دعوا‌ها و نزاع‌های سیاسی و جناحی به موضوع روز تبدیل شده است. آنچنان که برخی از رسانه‌ها از جریان اصولگرا به جای استقبال از اقدام شجاعانه قوه قضاییه در محکومیت معاون اول دولت محمود احمدی‌نژاد تلاش دارند رحیمی را به اصلاح طلبان و هاشمی رفسنجانی بچسبانند.

اصلاح طلبان که در سال‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از شرایط مناسبی برای عرض اندام در عرصه سیاسی و رسانه‌ای به دلیل وجود محدودیت‌ها برخوردار نبودند از سوی رسانه‌هایی که حامی سرسخت دولت محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند متهم به سکوت در رابطه با پرونده معاون اول دولت سابق می‌شوند.

به باوران ناظران مبارزه با فساد به این شکل به هیچ جایی نمی‌رسد. برخوردهای اینچنینی از جانب هر دسته و گروه و جریانی، چه اصلاح طلب و چه اصولگرا باشد آدرس غلط دادن است و پاک کردن صورت مسئله. صورت مسئله اصلی در حال حاضر این نیست که چه کسی پروند رحیمی را به دادگاه فرستاد و یا رحیمی به چه دسته و گروهی وابسته است.

مسئله اصلی این است که فساد محکوم است؛ ‌از جانب هر فرد و گروهی که انجام گرفته شده باشد. مقابله با فساد هم باید فارغ از جنگ زرگری میان گروه‌های سیاسی به طور جدی پگیری شود، آنچنان که حشمت الله فلاحت پیشه می‌گوید؛ بزرگ‌ترین ظلم به مبارزه با فساد سیاسی و جناحی شدن آن است.

حشمت الله فلاحت پیشه، ‌استاد دانشگاه با بیان مطلب درگفت‌و‌گو با فرارودرباره فضاسازی‌های اخیر در رابطه با بحث فساد با تاکید بر اینکه موضوع مقابله با فساد یکی از حلقه‌های مفقوده توسعه در ایران است گفت: این یک اصل پذیرفته شده در دنیا است که کشورهایی که بخواهند در مسیر توسعه قرار گیرند مقابله با فساد را باید به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با فساد در دولت‌های رانتی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند گفت: دولت‌های رانتی دولت‌هایی هستند که نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمدهای ملی‌شان ناشی از محصول و تولید خاصی مثلا نفت است.

فلاحت پیشه افزود: در چنین نظام‌هایی دولت مسوولیت اصلی مدیریت منابع و توزیع منابع و پول را بر عهده دارد بنابراین این نظام‌ها بیش از سایرین در معرض توزیع رانت قرار دارند و کسانی که با این دولت‌ها در ارتباط هستند از این نزدیکی معمولا سو استفاده می‌کنند و مجوزهایی را در اختیار می‌گیرند که باب فساد را پیش روی دولت و نظام باز می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه در چنین کشورهایی همچون ایران بیش از آنکه در رابطه با فساد برنامه ریزی و مقابله‌ای صورت گیرد درباره آن حرف زده می‌شود گفت: اگر ادبیات سیاسی و توسعه را مورد تحلیل محتوا قرار دهیم در هیچ جایی از جهان به اندازه ایران درباره بحث مقابله با فساد حرف زده نشده است با این حال برخلاف تمامی این حرف‌ها، کمترین مقابله و برخورد با فساد صورت گرفته است و به همین دلیل برنامه توسعه در کشور زیر سایه فساد قرار دارد.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌هایی که در دوره‌های مختلف، سبب شده است پرونده‌های مقابله با فساد مورد پیگری قرا نگیرد و سیاسی و جناحی شدن این پرونده‌ها است گفت: پرونده‌های فساد وقتی هدف برخوردهای سیاسی و جناحی قرار می‌گیرد از مسیر خود منحرف شده و از رسیدن به اهداف اصلی باز می‌ماند. به این ترتیب، بزرگ‌ترین ظلم به مبارزه با فساد سیاسی و جناحی شدن آن است.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: شاید به همین دلیل در قانون اساسی کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان، استقلال قوه قضاییه مورد تاکید قرار گرفته است تا این قوه فارغ از بازی‌های سیاسی و جناحی به مسوولیت اصلی خود یعنی مقابله جدی با فساد بپردازد.

فلاحت پیشه ادامه داد: با این حال متاسفاته با وجود همین استقلال قوه قضاییه، با مطرح شدن پرونده‌های فساد، جوسازی‌های سیاسی و جناحی به پیگیری‌ها در مقابله با فساد لطمه وارد می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: راهکار برون رفت از این وضعیت به وجود آمدن یک عزم جدی و فراجناحی برای مقابله مقتدرانه و تهیه و تدوین قانون و ساز و کار فرادستی است مقامات و مسوولان بدانند که هیچ فردی در هر موقعیتی و وابسته به هر گروه و جریانی باشد چه در مجلس و یا دولت یا سایر نهادهای قدرتمند، از مصونیت برخوردار نیست.

وی با اشاره به فساد در کشورهایی که مسیر توسعه را پیش گرفته‌اند از جمله چین گفت: خاطرم هست که چند سال پیش در پاسخ به انتقادات مقامات آمریکایی درباره افزایش صدور احکام قضایی مقابله با فساد گفته بودند که اگر این احکام در کشور یک میلیارد و نیمی چین صادر نشود مردم به جان هم خواهند افتاد و یکدیگر را خواهند خورد.

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه در ایران هم باید فساد به یک مقوله طبیعی و غیر سیاسی تبدیل شود گفت: اگر افرادی در راستای مقابله با فساد متهم شده‌اند، باید حقوق آن‌ها رعایت شود اما این رعایت حقوق نباید به اندازه‌ای باشد که برای آن‌ها به دلیل عضویت در دسته و گروهی مصونیت بیاورد و غوغاسالاری‌های سیاسی و جناحی نباید مانع از پرداختن به این امر مهم در مسیر حرکت به سمت توسعه تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع اساسی دیگر در مقوله مبارزه با فساد پرداختن به هزینه‌های انتخاباتی است گفت: معتقدم تا زمانی که هزینه‌های انتخاباتی در کشور که در انتخابات‌های مختلف اعم از شورا‌ها، مجلس و ریاست جمهوری، در ایران هزینه می‌شود در قالب یک قانون مشخص، قابل محاسبه و ردیابی نشود، موضوع فساد رانتی در ایران ادامه پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: ادامه این روند هم به نهادهای دموکراتیک در کشور ضربه وارد می‌کند و کم کم زمینه بی‌اعتمادی به ساز و کارهای دموکراتیک در کشور شکل می‌گیرد که به این ترتیب نه تنها اقتصاد بلکه سیاست هم قربانی فساد در کشور خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر