بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
رایس، بیکر و مک کین به همراه اوباما به عربستان رفتند

هیات پرستاره آمریکا در ریاض

دنیای اقتصاد: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دیروز سه‌شنبه در راس هیاتی عالی رتبه از مقام‌های سابق و فعلی دولت آمریکا راهی ریاض شد تا با دولت عربستان ابراز همدردی کند. در میان این هیات افرادی مانند «جان مک کین» و چندین نماینده دیگر جمهوری‌خواه، همچنین دو وزیر خارجه پیشین «جیمز بیکر» و «کاندولیزا رایس» و دو مشاور سابق امنیت ملی «برنت اسکوکرافت» و «استفان.جی.‌هادلی» دیده می‌شوند. سایر اعضای این هیات عبارتند از: جان‌کری، جان. او. برنان، رئیس سیا؛ ژنرال آستین و رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا.
کد خبر : ۱۴۳۲۵۹
ستاره‌های سیاسی آمریکا در ریاض
گروه جهان: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دیروز سه‌شنبه در راس هیاتی عالی‌رتبه از مقام‌های سابق و فعلی دولت آمریکا راهی عربستان شد تا با دولت عربستان در فقدان پادشاه فقیدش ابراز همدردی کند. در میان این هیات افرادی مانند «جان مک کین»، رقیب انتخاباتی اوباما در سال 2008 از ایالت آریزونا و چندین نماینده دیگر جمهوری‌خواه به چشم می‌خورند.


همچنین دو وزیر خارجه پیشین «جیمز بیکر» و «کاندولیزا رایس» و دو مشاور سابق امنیت ملی «برنت اسکوکرافت» و «استفان.جی. هادلی» در میان هیات عالی‌رتبه آمریکا دیده می‌شوند. به گزارش نیویورک تایمز سایر اعضای این هیات که رئیس‌جمهور آمریکا را همراهی می‌کنند، عبارتند از: جان کری، وزیر امور خارجه؛ جان. او. برنان، رئیس سیا و ژنرال لیود.جی. آستین، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (واحد نظامی که ناظر بر عملیات‌های خاورمیانه است).
کاخ سفید اعلام کرد چندین نماینده دموکرات هم در این هیات دیده می‌شوند؛ نمایندگانی که اوباما را در سفر اخیرش به هند همراهی کرده بودند. آنها که قرار است در این سفر به اوباما بپیوندند عبارتند از؛ سناتور مارک وارنر از ویرجینیا، نانسی پلوسی و آمی برا از کالیفرنیا، الیوت.ال. انجل و جوزف کراولی از نیویورک. این هیات عالی‌رتبه طی چند روز گذشته جلساتی برگزار کردند تا در مورد اعضای هیات اعزامی به توافق برسند. عزیمت این هیات نشان از اهمیتی دارد که ایالات‌متحده برای روابط خود با عربستان به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان نفت و همکار اطلاعاتی و ضدتروریستی خود قائل است.
علاوه بر ادای احترام به پادشاه فقید عربستان، هیات آمریکایی قرار است با ملک سلمان، جانشین عبدالله،هم دیدار کند. بخشی از هدف اوباما و تیم او ارزیابی دقیق وضعیت عربستان و نیز سلامتی پادشاه جدید است. پادشاه 79ساله یک سکته مغزی را از سر گذرانده و حرکت یک طرف بدن خود را از دست داده است.
اگرچه اوباما پیش از این با سلمان دیدار کرده بود اما آنها روابط چندانی با یکدیگر نداشتند. مقام‌های دولت آمریکا از این اقدام عربستان خشنود هستند که شاهزاده محمد بن نایف، وزیر کشور، به‌عنوان ولیعهد انتخاب شده که نشان می‌دهد نسل جدیدی از رهبران خود را آماده حضور در قدرت کرده‌اند. محمد بن نایف سابقه‌ای طولانی از همکاری با آمریکایی‌ها در زمینه آن‌چه که مبارزه با تروریسم نامیده می‌شود، دارد. بن نایف تاکنون دو بار با اوباما دیدار کرده است.
هیات عالی‌رتبه‌ای که اوباما را همراهی می‌کنند شامل مقام‌های گذشته و فعلی آمریکایی است که پیش از این روابط کاری با بن نایف و همکارانش در زمینه مسائل تروریستی داشتند. از جمله این مقام‌ها می‌توان از جان برنان، لیزا موناکو (مشاور ضدتروریسم اوباما)، جوزف. دابلیو. وستفال (سفیر آمریکا در ریاض)، ساموئل برگز (مشاور سابق امنیت ملی بیل کلینتون) و فرانس فراگووس (مشاور سابق ضد تروریسم جورج بوش) نام برد.
ملک سلمان از زمان روی کار آمدن هیچ نشانه‌ای بروز نداده که آیا سیاست‌های عبدالله را در زمینه مسائل بین المللی مهم ادامه خواهد داد یا نه. تحلیلگران می‌گویند پادشاه جدید با نگرانی سلف خود در مورد فقدان رهبری آمریکا در خاورمیانه در دوره رهبری اوباما سهیم است.
رهبران سعودی نسبت به نحوه واکنش اوباما به بهار عربی و بی‌توجهی به سقوط حسنی مبارک بسیار انتقاد می‌کنند. با این حال، هر دو کشور در مورد طیفی از مسائل از جمله مبارزه با افراط‌گرایی و حضور نیروهای داعش در سوریه و عراق، نگرانی در مورد یمن و فعالیت القاعده در غرب اشتراکاتی یافته‌اند. به گزارش نیویورک تایمز، اوباما توقفی 4 ساعته در ریاض خواهد داشت و سفری با این گستردگی از سوی اوباما فقط برای مراسم ماندلا سابقه داشته است.
با این حال، اوباما مشاجراتی با رهبران سعودی در مورد برخی مسائل مهم داشت که از آن جمله میزان پیشروی در مذاکرات هسته‌ای با ایران و نحوه پاسخ به تهدید تروریست‌های داعش است. با تمام این اوصاف، اوباما هم مانند گذشتگان خود در مسائل منطقه‌ای به همکاری عربستان متکی است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر