بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
در میان شاخص صنایع هم تنها پنج صنعت فلزات اساسی، چند رشته ای صنعتی، سایر معادن، شیمیایی و رادیویی با کاهش مواجه بودند و سایر نماگرها آخر هفته ای مثبت را رقم زدند.
کد خبر : ۱۴۳۲۸۹
نویسنده :
کیوان فر
معاملات اولین هفته بهمن ماه سال جاری هم به پایان رسید و طی پنج روز معاملاتی آن شاخص کل بورس به مدد جابه جایی های بلوکی و رشد قیمت برخی سهام توانست مدار 65 هزار تایی را برای خود حفظ کند. آنچنان که حرکت این نماگر بورسی از محدوده 65 هزار و 28 واحد در ابتدای هفته آغاز شد و با نوسان مثبت 228 واحدی در طول این پنج روز به 65 هزار و 256 واحدی رسید.

به گزارش بورس نیوز، طی هفته قبل شاخص بورس توانست برخلاف هفته های گذشته پنج روز مثبت پی در پی را تجربه کند.

در میان شاخص صنایع هم تنها پنج صنعت فلزات اساسی، چند رشته ای صنعتی، سایر معادن، شیمیایی و رادیویی با کاهش مواجه بودند و سایر نماگرها آخر هفته ای مثبت را رقم زدند.

در رتبه بندی صنایع از نظر میزان بازدهی، صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم به مدد افزایش قیمت سهام "بمپنا" بازدهی نزدیک به 12 درصدی را رقم زد تا در میان سایر رقبا رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

پس از آن نیز دو صنعت محصولات چوبی و زراعت به ترتیب با 6.38 و 4.69 درصد بازدهی مثبت توانستند گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده و رتبه دوم و سوم پربازده ترین صنایع را در اختیار خود بگیرند.

اما در مقابل صنعت سایر معادن تحت تأثیر کاهش 15 درصدی قیمت تک سهم خود یعنی "کماسه" از آخر اول شد تا با این عملکرد به عنوان کم بازده ترین صنعت این هفته به قعر جدول رتبه بندی بازدهی صنایع سقوط کند.

صنعت بعدی که در انتهای این جدول جای گرفت، صنعت تجارت عمده و خرده فروشی وسایط نقلیه موتور بود که بیش از 13 درصد بازدهی منفی را رقم زد. البته تک سهم این صنعت یعنی "بدکو" در بازار پایه توافقی فرابورس معاملات خود را پیگیری می کند.

از آخر جایگاه سوم این جدول نیز به صنعت محصولات کاغذی تعلق گرفت تا بازدهی منفی 12 درصدی آن توسط کاهش قیمت سه سهم "چکارن"، "چکاوه" و "چکارم" محقق شود.

اما پربازده ترین سهم هفته قبل تالار بورس "غگل" بود که پس از مشمولیت قانون رفع گره معاملاتی توانست رشد 108 درصدی را رقم زده و به طور میانگین بازدهی مثبت حدود 83 درصدی را برای سهامدارانش به ارمغان آورد. در مقابل "تشتاد" که سهام فعال در بازار پایه توافقی است، حدود 56 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد تا کم بازده ترین سهم بازار شود.

شایان ذکر است از نظر رتبه نقدشوندگی بانک تجارت مقام اول را کسب کرد و در مقابل صرف نظر از صندوق های ETF و سهام شرکت های درج شده در بازار پایه توافقی فرابورس، "بشهاب" پایین ترین میزان نقدشوندگی سهام را در اختیار داشت.

در پایان شایان ذکر است بیش از دو میلیارد و 465 میلیون سهم طی 204 هزار و 286 دفعه معامله ارزشی بیش از پنج هزار و 114 میلیارد ریال را رقم زدند که از میان آنها "سنوین" به عنوان کم گردش ترین سهم انتخاب شد و "میدکو" عنوان پرگردش ترین سهم بازار را از آن خود کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر