بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
کد خبر : ۱۴۳۳۳۸

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سال گذشته حقوقی ها در شرایط خوب بازار، حضور پررنگی در بورس داشتند و حالا که وضعیت مناسب نیست از میدان بیرون رفته اند و کمتر حمایتی از بورس می کنند.

علی احمدی در خصوص شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: روند نزولی شاخص بورس و قیمت سهام شرکتها که دور جدید سقوط خود را از سوم آذرماه آغاز کرده بود، بنظر می رسد رفته رفته در حال تعادل است که خوشبختانه در هفته گذشته نیز شاهد تعدیل این روند بودیم.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: استفاده از برخی ابزارها از جمله ورود دوباره صندوق توسعه بازار در جهت تقاضای برخی سهام و به تعویق افتادن بررسی تحریم‌های جدید در کنگره آمریکا از جمله عواملی بود که در چند روز گذشته تاثیر روانی مثبتی بر معاملات بورس داشتند.
وی اضافه کرد: همچنین توقف افت قیمت‌ جهانی نفت از یک سو و نیز رشد ارزش برخی فلزات پایه در بازارهای جهانی هم به ایجاد موج مثبت در بازار سهام کشور کمک کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رسیدن به توافق نهایی و جامع هسته ای در بعد سیاست خارجی و نیز افزایش جهانی قیمت نفت، کاهش نرخ سود بانکی و تصمیمات حمایتی مجلس و دولت از صنایع بورسی بویژه در بحث بودجه سال آینده از بعد اقتصادی می تواند افق روشنی را پیش روی سهامداران در بازار سرمایه باز کند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی ادامه داد: در حال حاضر میانگین نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها P/E با توجه به کاهش شدید قیمتها در بورس به کمتر از 5 واحد رسیده است و بنظر می رسد به تدریج بازار به دنبال انگیزه ای برای پایان دادن به این اتفاق است.
احمدی با اشاره به از بین رفتن تدریجی ابهامات بازار سرمایه گفت: نرخ بهره مالکانه معادن سنگ‌آهن از جمله این ابهامات بود که خوشبختانه از 30 درصد به 25 درصد کاهش یافت و هر چند این میزان کاهش، مطابق انتظارات شرکت‌ها نبود اما با این حال به رفع یکی از ابهامات بازار منجر شد.
وی تاکید کرد: در صورت تایید نهایی این موضوع در صحن علنی مجلس کاهش نرخ بهره مالکانه معادن سنگ‌آهن می تواند تاثیر مثبت 5 تا 10 درصدی را بر سودآوری شرکتهای این گروه در سال آینده به همراه داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان این که مشکل اصلی بورس در شرایط کنونی نبود نقدینگی است گفت: در بازاری که ارزش روزانه معاملات آن کمتر از 100 میلیارد تومان است می توان با تزریق اندکی نقدینگی شرایط را به سمت بهبود سوق داد که البته هرگونه رشد و رونق در بازار سهام به دنبال ورود نقدینگی باید بر اساس منطق باشد و نباید تنها با هدف رشد بی دلیل قیمتها و شاخص بوس دنبال شود.
وی در خصوص نقش حقوقی ها و حقیقی ها در معاملات بازار نیز گفت: بررسی رفتار بازیگران بازار سهام نشان می دهد در سال گذشته حقوقی ها در شرایط خوب بازار، حضور پررنگی در بورس داشتند و حالا که وضعیت مناسب نیست از میدان بیرون رفته اند و کمتر حمایتی از بورس می کنند.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه داشت: در شرایط فعلی، حقوقی های بازار به کسب سود چند درصدی راضی هستند و این روزها تحرکات اصلی بازار بر دوش حقیقی‌هاست که مشارکت بالایی در خرید سهام دارند و در مقابل حقوقی ها تنها مترصد ورود و خروج از سهام با کسب سود چند درصدی هستند.
وی در خصوص مشکلات بازار سرمایه نیز گفت: پایین بودن رشد اقتصادی کشور، عدم حضور فعال بخش خصوص واقعی در اقتصاد، استفاده از تکنولوژی تاریخ گذشته و مستهلک در شرکتها، عدم ثبات نرخ ارز، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی، کاهش قیمت جهانی نفت، و ادامه ابهام در قوانین و موضوعات مربوط به فعالیتهای شرکتها از جمله ابهامات کنونی بازار سهام است که باید توسط دولت و مجلس فکری به حال حل شدن این مشکلات شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
رانت اطلا عاتی پدر مرا در اورد حقوقی ها میدانستند بوس به این وضع خواهد افتاددر زمان اوج بازار فروختند گذاشتند توی بانک دارن سود شو میگیرن به حقیقی ها هی گفتند بلند مدت فکر کنید نفوروشید تاخودشان راحت بفروشنددر برندخدا کمر رانت رسا نان بشکندامین