بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
کد خبر : ۱۴۳۳۳۹
در میان تمام مربیان تاریخ تیم ملی فوتبال ایران، برانکو ایوانکوویچ رکورددار تعداد حضور روی نیمکت است.

فوتبال ايران- اولین تیم ملی تاریخ فوتبال ایران با نام منتخب تهران تشکیل شد. بازیکنان باشگاه کلوپ تهران که سال 1302، عنوان قهرمانی باشگاه‌های تهران را به دست آورده بودند مورد تقدیر سفیر ورزشی شهر بادکوبه شوروی قرار گرفتند. سفیر بادکوبه یک تیم را از ایران به این شهر دعوت کرد و بازیکنان گلچین شده از ۳ باشگاه کلوپ تهران، ارامنه و طوفان به‌عنوان منتخب تهران به سوی بادکوبه روانه شدند. اینها اولین سفیران فوتبال ایران در خارج از کشور بودند، به همین دلیل وقتی وارد بادکوبه شدند، چند هزار نفر به استقبال آنها آمدند. این اولین تیم ملی تاریخ فوتبال ایران بود که در نخستین گام مقابل بادکوبه 2- صفر شکست خورد. بعد از آن، تیم ملی کج دار و مریز به میدان می‌رفت تا اینکه در سال 1326 و پس از پایان جنگ جهانی دوم، فدراسیون فوتبال ایران تشکیل شد و در اوایل سال ۱۳۲۶ تقاضای خود را جهت عضویت به فیفا ارائه داد. این درخواست در جلسه ۲۰ ژانویه ۱۹۴۸ مورد پذیرش فیفا قرار گرفت تا تیم ملی ایران رسما کار خود را آغاز کند.

اولین مربی تیم ملی فوتبال ایران، نامش حسین صدقیانی بود. بازیکن سابق تیم ملی که با حضور در شالروا و بوروسیا برلین، اولین لژیونر فوتبال ایران هم لقب گرفت. از آن روز تاکنون و در یک تاریخ 69 ساله، تیم ملی ایران از 44 مربی استفاده کرده که تعداد حضور خیلی‌های‌شان روی نیمکت تیم ملی به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. آخرین مربی هم کارلوس کروش نام دارد که برای ادامه همکاری‌اش با تیم ملی اخبار ضد و نقیضی به گوش می‌رسد.

کارنامه مربیان ملی و امتیازهایی که به دست آورده‌اند جالب است. در این گزارش می‌توانیم عملکرد مربیان تاریخ تیم ملی را بررسی کنیم. می‌توان مشاهده کرد که طبق آمار، کدامیک موفق بوده‌اند و کدامیک ناموفق. در میان مربیانی که هدایت تیم ملی را پذیرفته‌اند، آنهایی را مد نظر قرار می‌دهیم که تعداد بازی‌های‌شان از 10 بیشتر بوده است. این مساله نشان می‌دهد که آنها توانسته‌اند خود را تثبیت کنند و سال‌های سال روی نیمکت تیم ملی بنشینند.

در تاریخ 69 ساله تیم ملی فوتبال ایران، فقط 12 مربی موفق شده‌اند از مرز 10 بازی عبور کنند. اولین آنها حشمت مهاجرانی بود و آخرینش هم کارلوس کروش. بهترین میانگین امتیاز را اما حسن حبیبی به خود اختصاص داده. او در 12 بازی 29 امتیاز کسب کرده و میانگین 41/2 را به خود اختصاص داده است.

بعد از حبیبی اما علی دایی قرار دارد. او در 24 بازی موفق شده 51 امتیاز کسب کند و میانگین 12/2 امتیاز در هر بازی را به نام خود ثبت کند. میانگین امتیازی فوق‌العاده از علی دایی که نشان می‌دهد او در عرصه ملی موفق عمل کرده است.

بعد از دایی نوبت امیر قلعه‌نویی است. او 17 بازی سرمربی تیم ملی بوده و 10 برد، 6 تساوی و یک شکست در کارنامه‌اش ثبت شده است. قلعه‌نویی از 17 بازی 36 امتیاز کسب کرده و صاحب میانگین امتیازی 11/2 است. آماری که به مراتب بهتر از خیلی دیگر از مربیان ملی ما است.

برانکو ایوانکوویچ در جایگاه بعدی قرار دارد. او از 52 بازی، 33 برد، 10 تساوی و 9 شکست کسب کرده و با میانگین امتیازی 09/2 در رده چهارم بهترین مربیان تاریخ فوتبال ایران قرار گرفته است. نزدیکترین مربی به برانکو، محمد مایلی‌کهن است. مردی که حد فاصل سالهای 1996 تا 1997، 38 بار روی نیمکت تیم ملی نشست و توانست میانگین 05/2 را از خود بجا بگذارد. مایلی‌کهن در 38 بازی، 23 بازی را برد، 9 تساوی به دست آورد و 6 شکست هم متحمل شد. کارلوس کروش در رده بعدی قرار دارد. مرد پرتغالی که تیم ملی را به جام جهانی 2014 برد و ایضا با تیم ملی در جام ملت‌های آسیا حذف شد، تاکنون 47 بار روی نیمکت تیم ملی نشسته است. کروش در این 47 بازی، 25 برد، 15 تساوی و 7 شکست به دست آورده است. میانگین امتیازی او برای هر بازی، 91/1 است که در مقایسه با حبیبی، دایی، قلعه‌نویی، مایلی‌کهن و حتی برانکو نمی‌تواند آمار مناسبی باشد.

بعد از کروش منصور پورحیدری با 88/1، حشمت مهاجرانی با 85/1، افشین قطبی با 8/1، میروسلاو بلاژویچ با 78/1، پرویز دهداری با 77/1 و علی پروین با 64/1 در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. با این حساب باید گفت 5 مربی در تاریخ تیم ملی فوتبال ایران، از کارلوس کروش بهتر نتیجه گرفته‌اند. یکی از آنها امیر قلعه‌نویی است. مردی که این روزها دچار اختلاف با کروش شده و سرمربی تیم ملی او را برای حضور روی نیمکت استقلال لایق ندانسته است!

این آمار ملاک مناسبی است برای سنجش نتایجی که کروش با تیم ملی گرفته و البته بر اساس این آمار می‌توان او را موفق یا ناموفق معرفی کرد. کروش پنجمین مربی تاریخ فوتبال ایران، از نظر امتیاز است. از او جلوتر خیلی‌ها ایستاده‌اند. همان‌هایی که مرد پرتغالی قبول‌شان ندارد. همان‌هایی که لایق مربیگری در فوتبال ایران نیستند. جالب نیست؟

5 مربی صددرصدی

در بین 44 مربی تاریخ تیم ملی ایران، 6 مربی هستند که صد در صد امتیاز را از بازی‌ها به دست آورده‌اند. محمود بیاتی از 4 بازی، 4 برد به دست آورده است. محمود یاوری از 6 بازی 6 برد کسب کرده. فریدون عسگرزاده در 2 بازی 6 امتیاز گرفته. رضا وطنخواه هر 3 بازی دوران کوتاه سرمربیگری‌اش در تیم ملی را با پیروزی پشت سر گذاشته است. آدمیر براگا برزیلی هم در 3 بازی سرمربی تیم ملی ایران بوده و 3 برد در کارنامه‌اش ثبت شده. آخری هم علیرضا منصوریان است که در یک بازی و مقابل روسیه سرمربیگری تیم ملی را به عهده گرفته و 3 امتیاز کسب کرده است.

برانکو رکورددار بازی

در میان تمام مربیان تاریخ تیم ملی فوتبال ایران، برانکو ایوانکوویچ رکورددار تعداد حضور روی نیمکت است. او در دو مقطع زمانی تیم ملی را هدایت کرده. ابتدا 6 فوریه 2002 تا 4 فوریه 2003 و سپس 26 سپتامبر 2003 تا21 ژوئن 2006. برانکو در این سالها 52 بار روی نیمکت تیم ملی نشسته که از این حیث رکورددار است.بعد از او کارلوس کروش قرار دارد که در 47 بازی تیم ملی را هدایت کرده است. محمد مایلی‌کهن با 38، علی پروین با 34، افشین قطبی با 30 و علی دایی با 24 بازی در رده‌های بعدی قرار دارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸
راستی ما خیلی وقتع دیگه با مالدیو بازی نکردیم...
اینم از تحلیلای ایرانیه دیگه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
بهتر بود سطح تیم هایی که تیم ملی با آنها بازی داشته را نیز لحاظ میکردید.
از بین این همه مربیان ذکر شده فقط مهاجرانی،برانکو و کی روش در سطح جهانی بازی داشته و قطعا با بازیهای سطح پایین اسیایی قابل قیاس نیست و این مطلب فاقد ارزش علمی می باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
من فوتبالی نیستم، طرفدار مربی ای هم نیستم؛
ولی ابن جور آب بستن به یه تحلیل واقعاً خجالت آوره...