بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
محمد جواد ظريف ، وزير امور خارجه کشورمان در رأس تيم مذاکره کننده هسته اي روز جمعه عازم مونيخ خواهد شد .
کد خبر : ۱۴۳۳۷۷
سيد عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي، معاونان وزير امور خارجه و حميد بعيدي نژاد، رئيس تيم کارشناسي هيأت مذاکره کننده به همراه کارشناسان و حقوقدانان تيم هسته اي به آلمان سفر خواهند کرد. 

پيش از اين اعلام شده بود که معاونان و تيم کارشناسي مذاکره کننده پيش از حضور محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان عازم مونيخ خواهند شد و گفتگوهايي با همتايان خود خواهند داشت. 

وزير امور خارجه کشورمان نيز که به منظور شرکت در اجلاس امنيتي به مونيخ سفر مي کند، قرار است با برخي از همتايان خود که در مونيخ حضور دارند گفتگو کند.

پيش بيني مي شود که وزير امور خارجه کشورمان در مونيخ با جان کري، وزير امور خارجه آمريکا نيز ديدار داشته باشد. 

پيش از اين اعلام شده بود که يک دور از مذاکرات ايران و کشورهاي ۱+۵ در مونيخ خواهد بود اما به دليل عدم حضور همه وزرا تقريبا احتمال برگزاري اين نشست در سطح وزرا وجود ندارد و اين احتمال هست که نشست ايران و کشورهاي ۱+۵ در مونيخ در سطح معاونان باشد.

وزير امور خارجه کشورمان در نشست خبري مشترک با وزير امور خارجه کرواسي در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره اين سفر و اينکه آيا احتمال برگزاري مذاکرات ايران و کشورهاي ۱+۵ در سطح وزرا در مونيخ وجود دارد، بيان کرد: بنده براي شرکت در کنفرانس امنيتي مونيخ به آلمان سفر خواهم کرد و گفتگوهايي با ساير شرکت کنندگان در کنفرانس خواهم داشت.

وي افزود: در مورد ملاقات با ۱+۵ در سطح وزرا هنوز تصميمي گرفته نشده است چرا که بر اساس اطلاعي که بنده دارم، تعدادي از وزراي ۱+۵ در مونيخ هستند و همه وزرا حضور نخواهند داشت. اينکه چگونه بتوانيم در مورد برگزاري يک اجلاس در سطح وزرا تصميم گيري کنيم يک مشکل لجستيکي است که آيا همه وزرا حضور دارند يا براي اين موضوع به خصوص بايد به مونيخ سفر کنند.

ظريف گفت: برنامه ها در مونيخ براي اجلاس فشرده است و معلوم نيست که اگر از پيش چنين توافقي حاصل نشده باشد امکاني براي برگزاري نشست در سطح وزرا باشد.

همچنين وزير امور خارجه در گفتگويي با خبرگزاري مهر درباره اظهاراتي از سوي رئيس کنفرانس امنيتي مونيخ مبني بر بررسي مذاکرات هسته اي ايران در يکي از نشست هاي اين کنفرانس با حضور وزاري خارجه اروپا، گفت: هنوز برگزاري اين نشست مشخص نيست. البته سال گذشته هم که من در کنفرانس امنيتي مونيخ شرکت کردم يکي از جلسات در مورد مذاکرات هسته اي ما بود، من در آن جلسه حضور داشتم اما ساير مذاکره کنندگان غربي حضور نداشتند.

وي ادامه داد: از آمريکا، يک سناتور حضور داشت، از آژانس بين المللي انرژي اتمي هم آقاي آمانو بود ولي مذاکره کنندگان کشورهاي ۱+۵ در نشست بررسي مذاکرات هسته اي ايران در کنفرانس امنيتي مونيخ حضور نداشتند.

وزير امورخارجه تصريح کرد: اطلاع ندارم که در ميزگردي که من حضور دارم چه کسان ديگري حضور خواهند داشت ولي روز يکشنبه ميزگردي در مونيخ تشکيل خواهد شد و بنده حضور خواهم داشت و احتمال اينکه يکي از موضوعات آن ميزگرد موضوع انرژي هسته اي ايران باشد، وجود دارد.

وي تاکيد کرد: اينکه در کنفرانس امنيتي مونيخ موضوعي بررسي شود به معناي امنيتي کردن آن موضوع نيست.

ظريف ادامه داد: پرونده هسته اي ايران ۷ سال پيش به شوراي امنيت سازمان ملل رفته بود و بالاخره وجود يک موضوع در شوراي امنيت سازمان ملل متحد معنايي مي دهد که اتفاقا تمام تلاش دولت يازدهم و گروه مذاکره کننده ما اين بوده است که نشان دهد انرژي هسته اي ايران موضوع امنيتي نيست بلکه در خصوص حقوق فناوري ايران است تا از حالت امنيتي که اقدامي غيرقانوني و نابحق بوده، خارج شود.

وزير امورخارجه اظهار داشت: ايران از هر فرصتي استفاده مي کند که پرونده هسته اي ايران را امنيتي زدايي کند.

بر اساس اين گزارش ظريف فردا نيز عازم آفريقا خواهد بود و احتمالا سفري ۴ روزه به آفريقا خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر