بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
یک شبکه تلویزیونی ‌صهیونیستی: اوباما با 80 درصد خواسته‌هاي ايران موافقت كرده‌است
کد خبر : ۱۴۳۴۰۸
در شرایطی که مقامات اسرائیلی ادعا کرده‌اند باراك اوباما، رئیس‌جمهوري ايالات‌متحده، به 80درصد مطالبات ایران در مذاکرات هسته‌ای پاسخ مثبت داده و با فعال نگه‌داشتن 7 هزار سانتریفیوژ توسط ایران موافقت کرده است، یک مقام ارشد آمریکایی در واکنش به خبر کانال 10 رژیم صهیونیستی، آن را «کاملا پوچ و مزخرف» خواند. به گزارش انتخاب، تایمز اسرائیل نوشت: «شبکه 10 اسرائیل مدعی شده است که این توافق به ایران اجازه می‎دهد که بیش از 7هزار سانتریفیوژ فعال داشته باشد.» یک مقام اسرائیلی ادعا کرد: «بندهای این توافق ایران را از آنچه تصور می‏کردیم به تسلیحات هسته‌ای نزدیک‌تر می‎کند.»
در گزارش مشابهی، شبکه 2 اسرائیل اعلام کرد آمریکا آماده است با ایران توافق کند که این کشور 6 هزار و 500 سانتریفیوژ از 9 هزار سانتريفيوژ فعلی خود را نگه دارد. همچنین بر این اساس گفته شده است که آمریکا پیشنهاد محدودیت زمانی بین 10 تا 15 سال را به ایران داده است. به گفته این مقامات رژیم صهیونیستی، از نظر نتانیاهو «مساله هسته‌ای ایران» یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در حوزه امنیت اسرائیل است و این امر سبب شده تا او پروتکل‌های دیپلماتیک را زیر پا گذاشته و دعوت جمهوری‌خواهان آمریکا را برای سخنرانی علیه ایران در کنگره در ماه مارس بپذیرد. پیش‌تر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در رابطه با سخنرانی‎اش در کنگره گفته بود، برای بیان مواضع دولتش در قبال موضوع هسته‌ای ایران، به هر جایی که دعوت شود، سفر خواهد کرد. اما نتانیاهو در این سفر با رئیس‌جمهور آمریکا دیداری نخواهد داشت زیرا پس از اعلام خبر دعوت کنگره از نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما در جریان سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن با او دیدار نخواهد کرد. اوباما نزديك بودن انتخابات رژیم‌صهیونیستی را بهانه ديدار نكردن با نتانياهو عنوان كرده ‌است. همچنين روزنامه نيويورك‌تايمز گزارش داده‌است اوباما از طريق مجاري ديپلماتيك به نتانياهو اطلاع داده‌است كه موافق سفر او نيست.
بنیامین نتانیاهو در واکنش به این «توافق بالقوه» مدعي شده‌است که او راه و چاره‎ای غیر از سخنرانی علیه این توافق احتمالی ندارد. شبکه 2 اسرائیل در ادامه مدعی شد که نتانیاهو قصد سخنرانی علیه اوباما را ندارد بلکه به دنبال انتقاد شدید از توافق بالقوه ایران و غرب است. نتانیاهو اما در واکنش به هشدارها در مورد سخنرانی در کنگره نظر خود را تغییر نداده است. از سوی دیگر، باوجود اصرار مقامات اسرائیلی بر صحت خبر انجام توافق میان ایران و آمریکا و موافقت اوباما با 80 درصد مطالبات ایران، یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده است، این خبر را رد کرد و به روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» گفت: «این خبر کاملا پوچ و مزخرف است.» در عین حال نیویورک تایمز در گزارشی به ادعاهای مقامات رژیم‌صهیونیستی در مورد توافق آمریکا با ایران پرداخت و نوشت: «برخی ناظران می‌گویند اوباما و نتانیاهو در آخرین فاز اختلافات به‌جای آنکه بمب موجود را خنثی کنند، تصمیم گرفته‌اند بشکه باروت را آتش بزنند. باراک اوباما این هفته از طریق سفیر رژیم‌صهیونیستی در واشنگتن به نتانیاهو پیغام داده که کاخ سفید موافق این سفر نیست. همچنین اوباما گفته است که ایران به 80 درصد خواسته‌های خود در توافق هسته‎ای با قدرت‌های غرب رسیده است.»

جنگ احتمالی اسرائیل علیه حزب‌الله
همچنین فرضیه دیگری که در رابطه با ادعاهای مقامات اسرائیل مطرح است این است که این رژیم به دنبال فضاسازی است و بعید نیست که حملاتش به منطقه‎ای در سوریه و به شهادت رساندن چند تن از نیروهای حزب‌الله نیز از پیش برنامه ریزی شده باشد. درواقع شاید اسرائیل هم اکنون بخواهد وارد جنگی با حزب‌الله شود تا به این طریق، مذاکرات هسته‎ای با ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد. روزنامه نیویورک‌تایمز در این رابطه نوشت: «معادلات زمانی پیچیده‌تر خواهد شد که رژیم صهیونیستی قصد داشته باشد علیه حزب‌الله لبنان وارد یک جنگ دیگر شود. موضوعی که کلید آن در دو هفته گذشته زده شده است و برخی نگران افزایش تنش‌ها در این منطقه هستند. دو هفته پیش، هلی‌کوپترهای این رژیم با بمباران نقطه‌ای از سوریه، چندین افسر رده‌ بالای حزب‌الله لبنان را به شهادت رساندند. به اعتقاد برخی، اگر تل‌آویو قصد کند که با حزب‌الله وارد جنگ شود، معادلات موجود در ارتباط با آمریکا را پیچیده‌تر خواهد کرد، زیرا این رژیم قصد دارد با این ترفند، توافق احتمالی ایران با کشورهای غربی را تحت‌الشعاع قرار دهد.»

احتمال دیدار ظریف و کری در مونیخ
همزمان با این تحولات، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از احتمال دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ خبر داد. جن ساکی درکنفرانس خبری درباره انتشار اخباری مبنی بر دیدار کری و ظریف در حاشیه نشست امنیتی مونیخ،گفت: «هنوز چنین دیداری تایید نشده است. انتظار داریم آنها در هفته‌های آینده دیدار کنند. اما در مورد دیدارهای دوجانبه دیگر باید تصمیم نهایی گرفته شود.» پنجاه و یکمین نشست امنیتی مونیخ 6 تا 8 فوریه (17 تا 19 بهمن) در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهور عراق:
کری و بایدن گفتند با حل موضوع هسته‌ای بقیه مسائل هم حل خواهد شد
انتخاب: فواد معصوم در گفت‌وگو با روزنامه «الحیات» اظهار کرد: در دیداری که با جو بایدن و جان کری داشتم، هر دو تاکید کردند:«ما نمی‌خواهیم برای ایران مشکلات به وجود آوریم و قصد نداریم نظام ایران را تغییر دهیم. ما فقط یک مساله با آنان داریم و آن، پرونده هسته ای است. اگر این موضوع حل شود، بقیه مسائل حل خواهند شد». به گزارش «انتخاب»، رئیس‌جمهوری عراق، در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه «آیا با مقامات ایران دیدار داشته‌اید؟» گفت: مدتی پیش با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای (اسلامی) ایران دیدار داشتم و از زبان او نظری را شنیدم که مهم بود. لاریجانی درباره برخی از مشکلات مشترک میان عراق و ایران از جمله خطرات زیست محیطی در منطقه صحبت و تاکید کرد ضروری است که بین عراق، ایران و عربستان هماهنگی وجود داشته باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر