بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
کد خبر : ۱۴۳۴۵۰
مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس از محاسبه شاخص قیمت درسال جاری و بکارگیری این شاخص و سایر شاخص ها در آینده خبر داد و گفت: طی۱۱ ماه شاخص کل کنونی۱۷ درصد و شاخص قیمت۲۷ درصد افت کرده اند.

به گزارش پایگاه خبریبورس پرس، رضا کیانی در جریان برگزاری جلسه ایی که برای خبرنگاران تشکیل شد، در رابطه با فرمول و چگونگی محاسبه و تعدیلات شاخص‌های بورس تهران اظهار داشت: روش و فرمول‌های شاخص که توسط بورس تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد با بورس‌های معتبری همچون توکیو، لندن و نیویورک مطابقت دارد.

وی ادامه داد: تمامی تعدیلات پایه‌ شاخص با این هدف انجام می‌شود که متغیرهای بیرونی همچون افزایش سرمایه از محل آورده‌ نقدی و ورود و خروج شرکت‌ها بر مقدار شاخص تأثیر نگذارند و شاخص تنها تابعی از عملکرد درونی بازار باشد.

کیانی درباره تفاوت شاخص قیمت و شاخص بازده توضیح داد: تنها تفاوت این دو شاخص در لحاظ شدن سود نقدی به عنوان یک متغیر بیرونی در شاخص بازده کل و تعدیل پایه‌ این شاخص هنگام اعلام سود نقدی شرکت‌ها است.

وی با اشاره به رویکرد مؤسسات معتبری چون "استاندارد اند پورز و فوتسی" در طراحی و محاسبه‌ شاخص و در نظر گرفتن سهام شناور آزاد، ادامه داد: محاسبه و انتشار شاخص‌های هم‌وزن و طراحی انواع شاخص‌ با رویکرد سرمایه‌گذاری از جمله برنامه های بورس تهران است که قرار است شاخص‌های هم‌وزن و شاخص‌ قیمت بکار گرفته شود.

این مقام مسئول افزود: مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران اقدام به محاسبه شاخص‌ کل و شاخص قیمت بورس تهران کرده و محاسباتی را انجام داده که نشان از صحت شاخص منتشرشده توسط مدیریت فناوری بورس و همخوانی با آن دارد.

کیانی گفت: طبق محاسبات انجام شده، در برابر کاهش 17 درصدی شاخص کل کنونی در سال جاری ، شاخص قیمت 27 درصد افت کرده است. این محاسبه بر پایه عدد 10 هزار واحدی و از اول سال تا 6 بهمن انجام شده و قرار است محاسبه شاخص قیمت از سال گذشته تا سال 87 انجام شود. همچنین شاخص هم وزن درآمدی 3 درصد و شاخص هم وزن قیمتی 10 درصد کاهش نشان می دهند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
شاخصو بیخیال یه دفعه بیان بشینن حساب کنن ببینن کسی هست که زیر 50% ضرر نکرده باشه ؟؟؟؟!!!!!