بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
بنابه مصالحی از روز جاری برخی محدودیت های موجود در این معاملات برداشته می شود مثلاً برگزاری دوره آموزشی و آزمون از متقاضیان حضور در این بازار از امروز لغو می شود هرچند با توجه به دانش تخصصی لازم برای فعالیت در این حوزه و نیز ویژگی های اهرمی ابزار مشتقه دوره های آموزشی فقط مختص کاربران آنلاین خواهد بود
کد خبر : ۱۴۳۸۴۷
نویسنده :
کیوان فر
مراسم رونمایی از سامانه معاملات برخط بازار مشتقه کالایی بورس کالای ایران صبح روز جاری با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران به همراه جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، در ابتدای این مراسم که در محل بورس کالای ایران برگزار شد حسین پناهیان مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان اینکه با رونمایی از سامانه معاملاتی بازار مشتقه کالایی برخی از محدودیت های موجود در این حوزه مرتفع گردیده اظهار داشت: یکی از الزامات بازار مشتقه کالایی دسترسی سریع و آسان به معاملات آتی، ابزارهای مشتقه و آپشن است که با رونمایی از این سامانه این نیاز مرتفع گردید.

سامانه معاملات آنلاین آتی سکه رونمایی شد/بزودی جمعه ها بورس کالا باز خواهد بود/حذف دوره آموزشی معاملات آتی سکه

طی سال جاری استراتژی حرکت به سمت ابزارهای مدرن را دنبال کردیم و امیدواریم روزی شاهد معاملات 24 ساعته در حوزه بورس کالا باشیم. بطوریکه در نظر داریم با فراهم کردن شرایط لازم برای آنکه بازیگران بازار بورس کالا بتوانند تصمیمات درستی بگیرند امکان داریم انجام معاملات را برای روزهای جمعه نیز فراهم کنیم.
وی ادامه داد: بورس کالای ایران بیش از پنج سال در زمینه ابزارهای مشتقه فعالیت کرده و در نهایت پلت فرمی مبتنی بر تخصص داخلی طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه طی این دوره بالغ بر هشت میلیون و 692 هزار قرارداد آتی در بازار ابزارهای مشتقه کالایی به ارزش حدود 85 هزار میلیارد تومان تسویه شده افزود: با توسعه نرم افزاری و افزایش تعداد بازیگران این عرصه به سمت سایر ابزارهای مدرن مالی موجود در این حوزه رفتیم که از جمله آن می توان به قراردادهای آتی زیره اشاره کرد تا آخر سال نیز قرارداد آتی کنجاله سویا راه اندازی خواهد شد تا ارزش معاملاتی قراردادهای آتی بورس کالا به نسبت چهار به یک برسد.

پناهیان تأکید کرد: طی سال جاری استراتژی حرکت به سمت ابزارهای مدرن را دنبال کردیم و امیدواریم روزی شاهد معاملات 24 ساعته در حوزه بورس کالا باشیم. بطوریکه در نظر داریم با فراهم کردن شرایط لازم برای آنکه بازیگران بازار بورس کالا بتوانند تصمیمات درستی بگیرند امکان انجام معاملات را برای روزهای جمعه نیز فراهم کنیم.

همچنین بنابه مصالحی از روز جاری محدودیت های موجود در این معاملات کاسته می شود مثلاً برگزاری دوره آموزشی و آزمون از متقاضیان حضور در این بازار از امروز لغو می شود هرچند با توجه به دانش تخصصی لازم برای فعالیت در این حوزه و نیز ویژگی های اهرمی ابزار مشتقه ، دوره های آموزشی فقط مختص کاربران آنلاین خواهد بود .البته افرادی که پیش از این سابقه ثبت حدود 1000 قرارداد داشته اند از پیش شرط دارا بودن مدرک لیسانس جهت دریافت کد معاملات قراردادهای آتی سکه معاف خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه سیستم نرم افزاری بالغ بر دو سال فعالیت تخصصی انجام شده گفت: اواخر سال گذشته جمع بندی های لازم در زمینه سیستم نرم افزاری لازم انجام شد و طبق فراخوان های انجام شده شرکت نرم افزاری صحرا توانست سیستم نرم افزاری لازم را در اختیار بورس کالا قرار دهد و این نرم افزار برای اولین بار مجوز مکنا را قبل از راه اندازی اخذ کرد.

مدیر عامل بورس کالا پیرامون برنامه های آتی نیز تصریح کرد: در سال 94 جهت گیری بورس کالا در زمینه کالاهای کشاورزی و صنعتی خواهد بود و برای بهره برداری انبوه اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: تمامی این امکانات و ویژگی ها براساس توانمندی نیروهای داخلی بوده و سیستم آنلاین معاملات آتی نیز به سیستم چند بانکی متصل شده است و از این پس معاملات آتی و آنلاین بورس کالا این قابلیت را دارد که هر بازیگری از هر نقطه کشور امکان ثبت سفارش داشته باشد. هدف غایی ما این است که کلیه معاملات فیزیکی در دفتر الکترونیکی انجام شود.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: در حال حاضر با توجه به نیاز به نظارت بیشتر در حوزه معاملات آتی سکه اظهار داشت در حال حاضر مدیریت نظارت در عملیات بورس کالا در بخش آتی فعال شده و امیدواریم رونمایی از این سامانه بتواند شرایطی را فراهم آورد تا بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه کمک های لازم را در جهت توسعه بازار فراهم کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
یه خواهشی
جمعه نمیخواد بورس باز باشه
لطفا باقی روزای هفته رو هم تعطیل کنید لااقل کمتر عذاب بکشیم
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
فقط مونده بریم تو آتی هم 50% زیان کنیم . همین سهام برای 7 پشتم درس عبرت شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
دوستان قراره انشالله طلا بزودی بریزه ودوستان حقوقی میخواهند قراردادهایشان را به برادران حقیقی غالب کنند مصلحتی که ایشان فرمودند همین است
ناشناس
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷
خوبی قراردادهای آتی دو طرفه بودنش
ناشناس
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۹
معاملات آتی سکه 2 طرفه س. یعنی از کاهش قیمت هم میشه سود کرد و برای یک معامله گر آتی سکه هیچ فرقی بین افزایش و کاهش قیمت نیست.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
بالاخره انتظار به سر امد شرایط بورس کالا برای همه مساوی شد .
تحلیلگر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
اگر یک نگاه کوچک به عملکرد حقوقی در یکشنبه و دوشنبه بندازیم می بینیم که حقوقی در این دو روز انقدر خرید کرده که احتمال بسیار زیاد از سه شنبه بازار روند صعودی به خود می گیرد .


میزان خرید حقوقی در نماد های مهم :

نماد - یکشنبه - دوشنبه

خودرو - 14 میلیون - 18 میلیون

خبهمن - 19 میلیون - 24 میلیون

وبصادر - 4 میلیون - 11 میلیون

تاپیکو - 4.4 میلیون - 4.6 میلیون

وتجارت - 1.7 میلیون - 10.8 میلیون

رمپنا - 2.1 میلیون - 9-29 میلیون

در خیلی از نماد های دیگه امروز دوشنبه حقوقی کاملا خریدار بود

مثل :

خساپا - دوشنبه : 10.8 میلیون

------------------------------------------------------

حالا سوال اینه که اگر قراره بورس وارد هیجان فروش بشه پس چرا حقوقی مثل سابق فروشنده نیست و چرا با این حجم در همه نماد های مهم در حال خریده ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
از کی را راه میفته؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
خبر بسیار خوبی بود.
فقط یه سوال: ما که قبلا برای دریافت کد یه دوره یک روزه رو گذروندیم و آزمون هم دادیم، باید دوباره تو آزمون شرکت کنیم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱
سلام دوستان سهام خود بورس کالا طلاست البته باید از بازار پایه تهیه کنید. به امید موفقیت