بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
در حالی که دولتی‌ها، بازار آرام مسکن را در آینده پیش‌بینی می‌کنند، اما برخی از کارشناسان، خبر از احتمال افزایش قیمت‌ها می‌دهند.
کد خبر : ۱۴۴۰۸۹

مریم فکری:

پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد ایران برای هیچ‌کس پوشیده نیست و هر اتفاقی ممکن است پیش‌بینی‌ها و معادلات را بر هم زند. مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست و هنوز کسی نمی‌داند چه اتفاقی در آینده در بازار مسکن خواهد افتاد و آیا اتفاقات سال 1386 دوباره در بازار تکرار می شود یا خیر. با این وجود، عده‌ای که اغلب وابستگی دولتی دارند، پیش‌بینی بازار آرام مسکن را در آینده دارند و در مقابل، اما برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار، خبر از احتمال افزایش قیمت‌ها می‌دهند.

گروه اول منطقی که در این زمینه می‌آورند، خروج از رکود بخش مسکن با شیب ملایم است و در عین حال معتقدند که طرح‌هایی که دولت در پیش دارد، قیمت مسکن را کاهش می‌دهد. این در حالی است که گروه دوم، همچنان تاکید دارد بخش مسکن در رکود به‌سر می‌برد، بنابراین قیمت مسکن بدون جنجال در شرایط رکود افزایش می‌یابد.

اما واقعا چه اتفاقی برای بازار مسکن می‌افتد؟! آن هم در شرایطی که براساس آمارهای جهانی، ایرانی‌ها از نظر توان مالی خرید خانه، بین ١٢٢ کشور جهان رتبه ١٠٧ را از آن خود کرده‌اند. در همین رابطه، به 7 پیش‌بینی برای بازار مسکن و احتمالاتی که درباره آن وجود دارد، اشاره می‌شود.


7 پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال 94

حامد مظاهریان،

معاون وزیر راه و شهرسازی

خروج از رکود شروع شده و ما در بهمن ماه خروج از رکود مسکن را نیز خواهیم داشت، ولی شیب آن بسیار ملایم خواهد بود. اگر طبق پیش‌بینی، قیمت مسکن متناسب با تورم سال آینده یعنی حدود ۱۵ درصد تغییر کند، در حقیقت قیمت‌ مسکن به اندازه واقعی افزایش نیافته است. اگر نرخ تورم ۲۰ درصد باشد قیمت مسکن پنج درصد افزایش می‌یابد، چون یک قیمت واقعی مسکن داریم که باید تورم را از آن کم کنیم؛ بر اساس چنین مبنایی، پیش‌بینی ما در وزارت راه و شهرسازی این است که افزایش شدید قیمت مسکن در سال ۹۴ نداریم.

حسام عقبایی،

رییس اتحادیه املاک تهران

دولت و وزارت راه و شهرسازی با طرح‌هایی که در دست دارند و بر اساس بودجه 94، قیمت مسکن را کاهش می‌دهند؛ طرح‌های همچون افزایش تسهیلات مسکن، طرح‌های مسکن اجتماعی و حمایتی.

سال آینده با افزایش حجم معاملات مسکن سعی خواهیم کرد قیمت‌ها را کنترل نماییم و توازنی را میان عرضه و تقاضای مسکن ایجاد کنیم، بنابراین در سال آینده بازار مسکن آرام و شاهد افزایش قیمت مسکن نخواهیم بود.

مجتبی بیگدلی،

رییس انجمن انبوه‌سازان

قیمت زمین و مسکن از پایان امسال و اوایل سال آینده افزایش می‌یابد و به طور قطع دولت نمی‌تواند از گرانی مسکن جلوگیری کند. نشانه‌های گرانی از ماه‌های پایانی سال خود را نشان می‌دهد و نخستین نشانه افزایش قیمت مسکن در چند ماه آینده، افزایش اجاره‌بها است.

مسکن کالای وارداتی نیست و دولت نمی‌تواند برای ثبات قیمت آن، تا پایان سال محموله‌ای در این زمینه وارد کند. در واقع پروسه ساخت مسکن بیش از دو سال است که این پروسه در کشور تعطیل است.

محمدعلی پورشیرازی،

کارشناس مسکن

قیمت‌ها در بازار مسکن آرام آرام و بدون شلوغی افزایش می‌یابد. در واقع وقتی تولید روی دست تولیدگر بماند، باید منتظر تغییر قیمت‌ها بود بود؛ در بین اقشار مختلف مردم قدرت خرید وجود ندارد و خانه‌های ساخته شده هر چند کم روی دست سازنده مانده است، بنابراین افزایش قیمت پیش‌بینی می‌شود. قیمت مسکن بدون جنجال در شرایط رکود افزایش می‌یابد؛ اتفاقی که در تمام دنیا بی‌نظیر است.

بیت‌اله ستاریان،

عضو هیات علمی دانشگاه تهران

نباید به سادگی از کنار کاهش آمارهای ساخت‌وساز در کشور عبور کرد. اگر وضعیت ساخت‌وساز به همین شکل با افت همراه باشد، جهش قیمت مسکن در سال ۹۴ قطعی است.

مصطفی‌قلی خسروی،

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک

برخلاف شایعات تا نیمه دوم سال ۹۴ رشد چندانی در بخش مسکن اتفاق نمی‌افتد. به عبارتی، شاخص اعلانی بانک مرکزی درخصوص میزان تورم اثری بر مسکن ندارد؛ چون بازار مسکن تحت تاثیر عرضه و تقاضا است.

سعید آگشته،

کارشناس مسکن

تا پایان سال جاری وضعیت در بازار مسکن به روال در حال حاضر پیش خواهد رفت، ولی با آغاز سال 1394 و با توجه به سیاست‌های دولت که البته می‌توان گفت ناشی از یک منطق اقتصادی است، با افزایش قیمت در این بخش روبه‌رو خواهیم بود.


منبع: حبر آنلاین
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
اینا پیش بینی نیست بلکه هرشخص یا گروهی برحسب منافعش نظر داده.الان یه بچه هفت ساله هم میدونه که بانک امن ترین جا برای سرمایه گذاریه....اونم اگر پولی باشه!!!!
ناشناس
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
باید واقع بین بود اگر همه انبوه سازان و دولت مردان با تو جه به هرم سنی رشد جمعیت فعالیت کرده بودند نباید این همه مدارس خالی و بعد صندلی خالی تو دانشگاه و.... الان کاهش تقاضا برای مسکن و خودرو داشته باشیم قیمت مسکن اگه افزایش هم پیدا کنه متقاضی ندارد پس بهتره با کاهش قیمتها اصل سرمایه را نقد کرده در جهت کارخانجات تولیدی سرمایه گذاری شود
ناشناس
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
انقدر خانه سازی کرده اند که حد و حساب ندارد بیخود گول حر ف های اینا نخورید همش سر دستشان باد کرده سرمایه شون هم یه جورایی بلوکه شده بخاطر همین نمیتونن جایی دیگه خرجش کنن و دوباره گرونی ایجاد کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
قیمت مسکن متناسب با تورم افزایش یافته است. اما بخاطر قیمتهای بالای مسکن و از طرفی عدم افزایش درآمد و ثروت اکثریت مردم متناسب با تورم ، بسیاری از تقاضاها ناچاراً از خرید مسکن به تقاضای اجاره تبدیل شده است. بنابراین میزان تقاضای خرید مسکن بواسطه وجود راه جایگزین (اجاره)، کاهش یافته و قیمت مسکن توانایی افزایش نخواهد داشت.
ناشناس
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
بیشتر گرونی ها به خاطر دلال بازی من خودم تو شهرستان زمینی رو با هزار بدبختی رفت وامدو منت اقای مشاور املاک30میلیون تومان خریداری کردم درخواست مدارک زمین کردم گفت سپردم محظر فردا برم بگیرم خلاصه بعد از یک هفته مدارک زمین را به من تحویل داده مبینمت دو روز قبل از تاریخ خریداری من زمین به 22 میلیون قول نامه شده خواستم معامله رو فسخ کنم میگه از تاریخ فسخ گذشته اقا هیچ کس نیست جلو این کلاه برداری ها رو بگیره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
من نمیفهمم چرا بورس حالا حالا ها حبابش خالی نشده و هر چندوقت یه باربایدبزنن حبابش رو بترکونن !ولی مسکن فقط باید رشد کنه اونم بالاتر از قدرت خرید مردم!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
اگر من هم مثل این آگاهان گرامی سود سرشار در مسکن داشتم قطعا چیزی جز افزایش قیمت پیش بینی نمی کردم بخصوص وقتی کار مفیدی هم بلد نباشم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
اين ستاريان و بيگدلي هردفعه فقط ميگه افزايش پيدا ميكنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
اینقدر ساختمان سازی کردن و واحدهای خالی مونده رو دستشون که مجبورن با هر حیله‌ای بازار گرمی کنن تا واحدهایی که ساختن با قیمت گران به مردم قالب کنن!! یک نیت به انا بگه وقتی قیمت مصالح فولاد و سیمان و... این همه افت کرده چرا قیمت مسکن پایین نباید بیاید یا حداقل بالا نرود نگاهی به سهام فولادی و سیمانی بندازید چرا رشد نمیکنن....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
وقتی بورس 50درصد منفی شده پس مسکن هم باید منفی بشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
حباب مسکن هنوز نترکیده و باید بترکد اما چون صاحبان املاک قدرتمند مقاومت می کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
ستاريان محض رضاي خدا يك دفعه هم پيش بيني كاهش نكرده- در اين 10 سال گذشته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
بيگدلي بايد هم بگه افزايش پيدا ميكنه ولي مردم آگاه شدن
سعيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
مسكن باز هم ارزان تر خواهد شد كسي براي خريد عجله نكند. اگر همه مردم همكاري كنند بساز بفروش ها مجبور مي شوند مقداري از سودها كلان خود كم كنند. گول پيش بيني افزايش قيمت را نخوريد. تحليل هاي كارشناسانه گوياي كاهش قيمت مسكن در سال آينده مي باشد. در ضمن اگر ماليات بر واحدهاي خالي اجرائي شود شاهد شيب شديد كاهش قيمت خواهيم بود.
ناشناس
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۵
دولت خیلی راحت با اجرای مالیات بر واحدهای خالی می تونه قیمت مسکن را پایین بیاورد ولی از سوی مافیای مسکن در فشاره بهانه شان هم اینست که تمایل به ساخت و ساز از بین می رود آخه این اشتغالزایی که این بخش دارد که کاذب است مثل شغل دلالان ارز آیا این درست است که شما دلالی را جزو شغلها حساب می کنید ولی نمی دانید اگر قیمت ملک پایین بیاید صنایع دیگر بخاطر کاهش هزینه های تمام شده رونق می گیرند برای بخش عمران هر کاری کردید بسه حمایت بیش از حد دولت باعث فساد در این بخش شده . کمی هم روی الکترونیک و کشاورزی و.... سرمایه گذاری کنید تا علاوه بر اشتغالزایی بتونید تولیدات را صادر کنید و منتظر گران شدن داخلی برای ایجاد رونق نباشید . مسکن بخاطر اینکه قابلیت صادر شدن ندا رد تا می تونند از مردم داخل کشور سودهای کلانشان را می گیرند .
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
مسکن چرا باید افزایش پیدا کنه وقتی صاحبان املاک فرسوده، ضمن مشارکت با بساز بفروش‌ها، مقدار و ارزش داراییشون چند برابر شده، وقتی یک ریال هم بابت این سودها، هزینه نکردند. مسکن افت می‌کند، آن هم افت شدید، چون طمعکاران بالاخره برای فروش با هم مسابقه می‌گذارند و اگر آپارتمان‌هایشان را متری 1000 تومان هم بفروشند سود کرده‌اند، چون پولی بابت آن نداده‌اند. زمان نقره داغ کردن سفته‌بازان مسکن هم رسیده است.
ناشناس
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۷
مثل اینکه مسکن دست مردم عادی هنوز نیست و رو دست کله گنده ها مونده اگه دست مردم بیچاره بود مثل سکه و سهام سریع پایین میاوردنش . اینا منتطرند دست خودشونو خالی کنند بعد قیمت ها را کاهش بدهند.
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
اینا هیچکدوم کارشناس مسکن نیستند، بلکه همگی ذینفع مسکن هستند. کارشناس مسکن یعنی: "عبده تبریزی" و "هادی کوزه چی" و "بهروز ملکی" و .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹
دیگه از خونه خریدن نا امید شدم ،این بی انصافا حتی قیمت قبر را هم بالا بردند خدا ازشون نگذره همش می ترسم نکنه موقعی بمیرم که بچم پول قبر منو نداشته باشه .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
وضعیت مسکن به حالت اشباع در آمده عرضه زیاد و متفاضی کم است با این وضعیت نمی توان به مسکن به عنوان کالای سرمایه ای نگاه کرد و به سمت کالای مصرفی پیش می رود با این وضعیت شیب قیمت مسکن منفی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۷
نظر این یکی واقعا شاهکاره:
در واقع وقتی تولید روی دست تولیدگر بماند، باید منتظر تغییر قیمت‌ها بود بود؛ در بین اقشار مختلف مردم قدرت خرید وجود ندارد و خانه‌های ساخته شده هر چند کم روی دست سازنده مانده است، بنابراین افزایش قیمت پیش‌بینی می‌شود. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حاجی خودت میگی مردم قدرت خرید ندارند و جنسا رو دست صاحبانشان مانده، اینجا هر عقل سلیمی حکم میکنه که باید قیمتها کاهش پیدا کند، بعد شما پیش بینی افزایش قیمت داری؟؟
ناشناس
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۱
آخه جنس رو دست رانت خوارها مونده و اونا هم قدرت هر کاری دارند . تو کلاس اقتصاد استاد هر چی نمودار می کشید و درس می داد می دیدیم با سیستم ایران نمی خونه یکی از بچه ها گفت تو ایران این نمودارها کجه . و البته گاهی هم وارونه!
ناشناس
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
نگرفتی قضیه رو عزیز ناشناس! این فرد در واقع شعر داره میگه (بخوانید ... شعر). در این شعر از صنعت ادبی پارادوکس استفاده شده. نویسنده دقیقا یک شاهکار ادبی خلق نموده است!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳
با توجه به هرم سني جمعيت ايران اوج تقاضاي مسكن درسال 1392 بوده است حباب قيمت مسكن كاملا تخليه نشده است براي خريد عجله نكنيد بساز وبفروش ها سود هاي سرشاري در ده ساله اخير از جيب من وشما برده اند مواظب باشيد قدرت چانه زني زيادي براي خريد مهياست زمان فرمانروايي بسازو بفروش ها به خواست خدا براي هميشه پايان يافته است .
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۴
اینا هیچکدوم کارشناس مسکن نیستند، بلکه همگی ذینفع مسکن هستند. کارشناس مسکن یعنی: "عبده تبریزی" و "هادی کوزه چی" و "بهروز ملکی" و .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
استاد تحلیل بازار: "قیمت‌ها در بازار مسکن آرام آرام و بدون شلوغی افزایش می‌یابد. در واقع وقتی تولید روی دست تولیدگر بماند، باید منتظر تغییر قیمت‌ها بود بود؛ در بین اقشار مختلف مردم قدرت خرید وجود ندارد و خانه‌های ساخته شده هر چند کم روی دست سازنده مانده است، بنابراین افزایش قیمت پیش‌بینی می‌شود. قیمت مسکن بدون جنجال در شرایط رکود افزایش می‌یابد؛ اتفاقی که در تمام دنیا بی‌نظیر است."
استاااااااااااااااااد بفرمیو! بگیو!
واقعا از ته دل خندیدم! آخه اینا کین میرید نظرشونو میپرسین! دیگه نن جون کروبی هم میدونه وقتی جنس رو دستت باد میکنه قیمتش میاد پایین!
پرویز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
ایناهمش جوی که حضرات درست می کنند تا در پی آن سودهای مافیای مسکن حاصل شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
با توجه به اینکه قدرت خرید مردم به یک سوم تقلیل یافته و همچنین با توجه به دو میلیون واحد خالی در تهران و از آنجایی که قیمیت در بخش مسکن تابع روند سنتی خود میباشد و پس از 3 تا 4 سال رکود یک جهش داره لذا قیمت مسکن تا سال 95 راکد است و گول تفسیر آقایون که براساس منافع خود بازارگرمی میکنن و میخواهند با ایجاد جو روانی افزایش قیمت مسکن را دامن بزنند نخورید.
ناشناس
UNITED STATES
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن بالا رفتن بی حساب قیمت زمین است که در این 4 سال اخیر حدود 3 برابر شده پس با کاهش تقاضا انشا ا... قیمت زمین به رقم واقعیش میرسه و قیمت مسکن هم افت خواهد کرد قیمت کنونی مسکن واقعا از توان خرید مردم خارج شده و این قیمتهای فضایی باید واقعی بشه پس نتیجتا گول صحبتهای به اصطلاح کارشناسان را نخورید که به نظر من این دوستان خود ذی نفع هستند و به دنبال گرم کردن بازار. بگذارید بالاخره کسانی که دنبال سوداگری و سودهای کلان در بخش مسکن هستند تسلیم شوند. پس ما مقاومت میکنیم تا بازنده نباشیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۵
قيمت مسكن بايد كاهش يابد چون مردم نآن ندارن بخورن با اين قيمتها نجومى كى مى تونه ٥٠ متر آپارتمان مترى ٥ ميليون بخوره مردم ديگه توان ندارن حالا هر چقدر بالا بره باز سقوط مى كنه ركود بازار را فرا گرفته ودليل عمده آن ناتوانى مردم در خريد مسكن هست اگر دولت روحان بخواد قيمتها را كاهش مى دن و دست دلالان بى لياقت را كو تاه مى كنند كارى نداره بنگاه همه بيكار شدن چون پول نيست دست مردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰
آقا دیشب رسما اعلام شد مسکن تو سال 94 افت شدیدی رو داره تجربه میکنه بخاطر مسائل سیاسی و سرمایه ها تو بازار طلا و ارز موند دوساله اینو تو شبکه خودمون گفتن و گفت قیمت بنزین باعث کاهش ساخت و ساز میشه با توجه به بحث روانی جامعه و طرف میگفت باید جلوی این کاهش گرفته بشه
محمد
ROMANIA
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
واقعا خنده داره نظرات کارشناسی این آقایون. مشخصه که همشون مخصوصا بدجوری ذی نفع هستن که اینجوری جو افزایش قیمت رو میدن. جالبه که تو این چند سال فقط با این آقایون مصاحبه میشه! کافیه یه جستجو ساده تو نت انجام بدین. ستاریان و قلی خسروی و ..!! همیشه خدا میگن افزایش قیمت قطعی است!! اگه اراده همگانی وجود داشته باشه بین مردم و گول این حرفا رو نخورن این بساز بفروش ها و دلالان حوزه مسکن مجبورن قیمت ها رو کاهش بدن تا مسکن به قیمت واقعی خودش برسه. به امید اون روز.
حجت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۴
هر موقع دیدی اکثر مردم توان پس انداز پیدا کردن - تازه 2 - 3 سال بعدش آروم آروم مسکن شروع میکنه به تکون خوردن .
حالا کو پس انداز؟؟؟؟؟؟؟
پول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
اقا من پولمو گذاشتم بانک خیالم راحته بساز بفروشا هم بسوزن که دیگه کسی گولشونو نمیخوره پولشو نمیده بهشون,مگه پول پیدا میشه که بدیم واسه ملکی که اخرش معلوم نیست صاحب خونه ایم یامستاجر.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
انشااله بعداز رفع تحریمها بعضی ازکشورها مثله فرانسویها حاضرند مسکن انبوه (کلنی وویلایی)به یک چهارم قیمت کنونی آنهم بادوام بیشتر وامنیت بهتر
بسازند.اینایک فرانسوی انبوه ساز می گفت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
اینا خودشون سرمایه دارای اصلی بازار مسكن اند، مردم نیازمند هم اجاره نشین همین ...دلسوز هستند،پس نمیذارن خونه ارزون بشه.