بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر خبر داد

آغاز عمليات پايش دريای خزر و دهانه رودخانه‌های مهم منتهی به آن

مدير مرکز ملی مطالعات و تحقيقات دريای خزر از آغاز عمليات پايش فصل سرد سواحل جنوبی دريای خزر خبر داد.
کد خبر : ۱۴۴۱۱۵
به‌ گزارشگروه اقتصادی باشگاه خبرنگارانبه نقل از پايگاه اطلاع ‌رساني وزارت نيرو (پاون)، جواد ملک گفت: اين عمليات ميداني که در بخش‏‌هاي دريا، ساحل، دهانه رودخانه‏‌ها، خليج گرگان و تالاب انزلي انجام مي‌گيرد، عمليات ساحلي و دريا در 15 محور شاخص عمود بر دريا از شرق درياي خزر تا منطقه آستارا در غرب آن به طول حدود 800 کيلومتر را دربر مي‏‌گيرد که شامل نيمرخ‌برداري ساحلي و هيدروگرافي دريا تا عمق هفت متر و دريافت نمونه‌هاي آب و رسوب در اعماق مختلف جهت انجام آزمايش‌هاي کيفيت آب و رسوب و رسوب‌شناسي است و همچنين از 11 دهانه رودخانه مهم، خليج گرگان و تالاب انزلي نيز نمونه‌هاي آب و رسوب جهت انجام آزمايش‌هاي کيفي برداشت خواهد شد.

وي درباره اندازه‌گيري پارامترهاي موردنظر در کيفيت آب دريا و رودخانه‌ها اعلام کرد که آلودگي‌هاي ميکروبي، مواد آلي، فلزهاي سنگين و همچنين پارامترهاي فيزيکوشيميايي نظير دما، شوري، هدايت الکتريکي، PH ، دانسيته، آنيون‌ها و کاتيون‌ها و نظاير آن در اين عمليات مورد نظر هستند.

ملک افزود: اين داده‌ها در بانک اطلاعات (GIS) مرکز ذخيره‌سازي شده و مورد پردازش و تحليل قرار مي‌گيرد و گزارش‌هاي تخصصي مربوطه تهيه و نتايج آن اطلاع‌رساني خواهد شد.

وي اين پايش‌ها را با توجه به سياست‌هاي وزارت نيرو در بهره‏‌برداري از آب‌هاي غيرمتعارف که يکي از موارد آن شيرين‌سازي آب درياي خزر است، بسيار حايز اهميت خواند و خواستار توجه بيشتر مسئولان ذيربط و مساعدت‌هاي مالي براي انجام اين مهم شد.

مرکز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر در جهت وظايف حاکميتي، پايش دوره‌‏اي درياي خزر و دهانه رودخانه‏‌هاي مهم منتهي به دريا را در برنامه سالانه خود دارد و از سال 90 تاکنون اين پايش‌‏ها به‌صورت دوره‌‏اي انجام گرفته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر