بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان شد:

اظهارنظر متفاوت مدیر عامل دو کارگزاری در مقابل یک مصوبه

سرانجام با توجه به اینکه برخی شرکت های بزرگ عمدتاً دارای حجم مبنای بالایی در بازار بودند و این حجم مبنا، مانع گردش معاملاتی و قیمت گذاری این سهام می شد، هیأت مدیره سازمان بورس با مصوبه ای تصمیم به کاهش آن از ابتدای معاملات هفته جاری گرفت.
کد خبر : ۱۴۴۳۵۶
نویسنده :
کیوان فر
با تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، حجم مبنای کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 4 در 10 هزار تعداد سهام شرکت تعیین شد.

به گزارش بورس نیوز، سرانجام با توجه به اینکه برخی شرکت های بزرگ عمدتاً دارای حجم مبنای بالایی در بازار بودند و این حجم مبنا، مانع گردش معاملاتی و قیمت گذاری این سهام می شد، هیأت مدیره سازمان بورس با مصوبه ای تصمیم به کاهش آن از ابتدای معاملات هفته جاری گرفت.

روان سازی معاملات با کاهش حجم مبنا

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت کارگزاری کالا سپهر به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: این مصوبه سازمان بورس به روان سازی معاملات کمک شایان توجهی می کند و باعث می شود قیمت ها سریع تر به تعادل لازم خود دست یابد.

محمد کفاش پنجه شاهی افزود: در بسیاری از شرایط، سهام شرکت ها با صف خرید یا فروش مواجه هستند که این امر مانع از قیمت گذاری صحیح سهام می شد، حال آنکه این اقدام اصلاحی می تواند به روان سازی معاملات کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه مصوبه مذکور را اقدامی مثبت و راهکاری اثرگذار خواند و در خصوص روند احتمالی معاملات تحت تأثیر آثار روانی ناشی از اجرای آن از معاملات امروز گفت: وقتی تصمیم درستی گرفته و به اجرا گذاشته می شود، دیگر نباید به آثار آن بر روند معاملات و به ویژه شاخص توجه داشت. بطوریکه روند معاملات در مقابل روان سازی آن اهمیت خود را از دست می دهد.

کفاش پنجه شاهی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: خوشبختانه با نظرسنجی های به عمل آمده از اقشار مختلف بازار سرمایه، طرح های متعددی برای بهبود وضعیت معاملات سهام پیشنهاد شده که طبق آن مهمترین و اثرگذارترین این پیشنهادات همچون کاهش حجم مبنا برای اجرا آماده شده است.

مشکل اصلی بورس کاهش حجم مبنا نیست

مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام پژوهان شایان نیز پیرامون این مصوبه گفت: به اعتقاد بنده چنین تصمیماتی تأثیر زیادی روی بازار ندارد و مسایلی همچون حجم مبنا مشکل اصلی بورس نیستند تا اصلاح آنها بتواند اثر قابل توجهی را بر بازار اعمال کند.

محمد ابراهیم قربانی فرید تأکید کرد: در حال حاضر مشکل اصلی جای دیگری است که بایستی در رابطه با آنها اقدام شود. چراکه آنچه بازار را آزار می دهد، سلب اعتماد از سرمایه گذاران و سهامداران است که لازم به نظر می رسد در این رابطه اقدام شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر بنده دولت، مجلس و نیز سازمان بورس باید برنامه ای مدون برای آینده بازار سرمایه تدوین کنند که تمام شرایط را به طور شفاف شامل شود؛ چراکه مدت هاست ادعای حمایت از بازار دیگر در بورس خریداری ندارد. حال آنکه با مشخص شدن برنامه بلندمدت که بتواند در بورس رونق ایجاد کند، سرمایه گذار می تواند بهتر تصمیم گیری کند.

وی با تأکید بر تأثیر اندک این مصوبه بر بهبود شرایط بورس گفت: کاهش حجم مبنا موضوعی است که حتی برخی مشتریان شاید تا مدت ها متوجه آن نشوند. از این رو بهتر است تعیین گردد به شرکت های بورسی چه کمکی خواهد شد. چراکه در حال حاضر شرکت ها به تأمین نقدینگی و دریافت تسهیلات بانکی جهت خرید تجهیزات و ادامه و توسعه فرآیند تولید و عملیات خود نیازمندند. حال آنکه در شرایط کنونی به دلیل کمبود منافع مالی و افزایش نسبی بهای ارز در کشور و سایر عوامل اثرگذار، ظرفیت تولید شرکت ها کاهش یافته که این امر به اقتصاد کشور و نیز بازار سرمایه لطمات زیادی وارد می سازد.

قربانی فرید ادامه داد: اما چنانچه تصمیماتی همچون افزایش سرمایه بانک ها جهت فراهم کردم امکان ارایه تسهیلات بیشتر به شرکت های بورسی اجرایی شود، با افزایش ظرفیت تولیدی آنها نه تنها تورم کاهش می یابد، بلکه اشتغال در کشور و مهمتر از آن سودآوری شرکت ها نیز افزایش خواهد یافت که نمود آن را در رشد قیمت سهام و رونق بازار سرمایه می توان مشاهده کرد.

مدیر عامل شرکت کارگزاری سهام پژوهان شایان در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: اگر چنین اقداماتی در بازار سرمایه صورت پذیرد، می تواند به بهبود شرایط کمک کرده و اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران را به بازار برگرداند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
كشور بايد تعطيل بشه براي يك مشت بورس باز
ناشناس
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
اشتباه گفتی ، یک مشت تازه به دوران رسیده بی سواد دلواپس بورس باز
ساعدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
اصولگرایان اصلا دربین مردم جا دارندکه در انتخابات هم پیروز شوند
ناشناس
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲
بورس نیوز اون نظر پاک کرد :)) ای بورس نیوز اصلاحاتی :)))
حمید
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹
شهرکوچک ما که 3000 نفر جمعیت دارد هنوز اصلاح طلب مهر رای شان خشک نشده چند هزار متر زمین گرفتند و برای نپرداختن حق شهرداری ومردم شهر خیز گرفتن تمام کرسی های شورای شهر رو برداشتند و برای خانواده های کم بضاعت پر جمعیت سبد کالایی رایگان میدهند. شورای شهر قبلی هم با همین اقدامات توانستند وارد شورا بشوند. شهر کوچیک ما که آب کسی می خورد مردم می فهمند این کار ها رو کردندوای به حال مردم شهرهای بزرگ که معلوم هم نمیشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
کدام اصلاحات خیلی از سهامهامثل سایپا هیچ تغییری نکرده اند این جهتگیری یک تبعیض است
کارگزار
GERMANY
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
با این کم کردن حجم مبنا به سفطه بازی دامن میزنن و کار خود را برای بلوک زنی و معاملات پوپولیستی راحت تر میکنند اگر قبلا شاخص را با یک میلیارد مثبت میکردنن حال با 500 میلیون این کار را میکنند . مشکل بازار ما رفتن اعتماد ست
سالار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
بورس نیوز مگه شما و یه عده ای موافق برداشتن حجم مبنا نبودین..خوب حمایت کنین دیگه اینم در همون راستا است دیگه..نیست؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
بسیار صخیخ و درست کارشناسی کرده اقای قربانی فرید
مشکل ریشه ای اسک
قاسم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
با سلام اقای قربانی اگر راست می گویید دلت برای بورس وسرمایه گزاران می سوزد وطر ح دارید و می توانید اجرا کنید از شما خواهش می کنم سود سهامها را ترتیبی اتخاذ کنید توسط سازمان از شرکتها اخذ کنند و بطور اتوماتیک به حساب معرفی شده در روز عضو شدن ارایه میکنند واریز شود تا به سهام دار اجهاف و توسط شرکتها خورده نشود خودتان می دانید که روش اعلام سود توسط شرکتها درست نیست و سلیقه ای میباشد و سهامدار سردرگم میشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
حجم مبنا کلاً باید برداشته و مثل فرابورس مساوی یک بشه. اگر به روند تغییرات قیمتهای سهام در فرابورس نگاه کنید، متوجه می شید که روند تغییرات بسیار طبیعی و روان هست و از تغییرات شدید هم خبری نیست. در حالیکه بعضی از سهامها در بورس مثلاً به مدت بیش از یکماهه که صف فروشه و معاملات قفل شده و هیچ خرید و فروشی انجام نمیشه که مانع آن، صد در صد، حجم مبناست. در صورتیکه اگر حجم مبنا یک بود، قیمت به سرعت و در طی فقط چند روز و معامله حجم بسیار محدودی از سهم به تعادل میرسید و صف فروش برداشته و معاملات روان میشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
چرا همه رو غير قابل انتشار ميكنين
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
تصمیم بسیار خوبی است. البته هر تصمیمی موافقین و مخالفینی دارد که باید نظرها را شنید. در عین حال چیزی که سرمایه گذاران و فعالان بازار منتظر آن بودند، اتفاق افتاده و امید است سرآغاز اصلاحات باشد
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
سلام اعتمادشرط اصلی معامله است ضمنا سودهم بان گره خورده این دو مقوله تفکیک ناپذیرندای پی اس بایدواقعی باشدوهرشرکتی دردادن اطلاعات شفاف کوتاهی کردعمل مجرمانه تلقی شودانوقت اقتصادرونق خواهدگرفت درغیراینصورت همه ره به ترکستان خواهندبردکما اینکه ملاحظه فرمودیدنمونه اش اقای رحیمی سرمنشااش همین زرنگ بازیهاست.والسلام علی من التبع الهدی
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
کامنت یک همین بورس بازان هستند که با خرید حق تقدمها در افزایش تولید و طرع توسعه و اشتغال.... پول به حساب شرکتها واریز میکنند و این صنعت نیمه جان با حمایت و سرمایه گذاری سهامداران سر پا ایستاده کمی فکر کن
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۰
به نظرمن اگه بجای حجم مبنامی اومدنداصلی ترین عواملی که بورس روبه این روزانداخت اصلاح می کردندوضع بهترمی شد
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲
البته اگه اراده ای باشه بهره مالکانه ونرخ خوراک بارهابیشترازعایدیش برای خزونه مملکت سرمایه های سهام داران روبه بادداد باوجودی که شرعاًعرفاواخلاقابعدازملاحظه این مساله وازمودن این نکته جای اصلاح وبازنگری جدی داشت دولت ومجلس اقدام جدی نکردندودرمواردی باپاسکاری به هم فقط به شعارووعده اکتفاکردندجالبه تواین قضیه ظالم وحاکم یکی است خودشون به این روزانداختندیادمان نرودافت اصلی بورس بااین قضایا بودکه مسایلی چون فضای سنگین مذاکرات وتمدیدان وکاهش قیمت نفت دربین راه ضمیمه شدندوبه افت بیشترکمک کردندالان هم اگردولت ومجلس نیتشان حمایت است چراحداقل دراین مقطع اقدام عاجل وفوری نمی کنند ایاپولی که به بهای سلب اعتماد ازدست رفتن سرمایه هاوله شدن سرمایه گذاران خورداست هیچ برکت ومیمنتی برایش باقی می ماند