بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۰
با همکاری شرکت های پتروشیمی و سوء استفاده از مصوبه وزارت صنعت

جولان یک دلال مقابل بورس کالا/رانت شدید در جیب برخی افراد

رانت ایجاد شده برای مدیران و سهامداران عمده شرکت های پتروشیمی با شفاف و واقعی شدن قیمت های عرضه از بین می رود و این موضوع اصلاً برای مدیران و سهامداران عمده اینگونه شرکت ها خوشایند نیست.
کد خبر : ۱۴۴۳۸۹
نویسنده :
آموخته
حدود 9 ماه پیش با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکت های پتروشیمی عرضه کامل محصولات با نرخ واقعی در بورس کالا ابلاغ شد، مصوبه ای که اگرچه موجب شفافیت و تعادل در بازار پتروشیمی شد اما تبصره این ابلاغیه محلی شد برای فرار شرکت های پتروشیمی که به دلیل درگیر بودن منافعشان با عدم شفافیت از اجرای این مصوبه با حربه ای بسیار زیرکانه سرباز بزنند چراکه رانت ایجاد شده برای مدیران و سهامداران عمده شرکت های پتروشیمی با شفاف و واقعی شدن قیمت های عرضه از بین می رود و این موضوع اصلاً برای مدیران و سهامداران عمده اینگونه شرکت ها خوشایند نیست.

براساس گزارش بورس نیوز، براساس تبصره موجود در این ابلاغیه، شرکت های پتروشیمی مجاز هستند تا پس از دو نوبت عرضه محصول در بورس کالا و عدم حضور خریدار، همان میزان محصول را در بازار آزاد به فروش رسانند.

حال سوال اساسی اینجاست که چطور می شود محصولی که در بورس کالا با قیمتی شفاف و رقابتی خریدار نداشته در بازار آزاد به فروش برسد و برای متقاضی وجود داشته باشد؟

این همان اوج حربه این شرکت ها است که برای عدم فروش محصولاتشان در بورس کالا به خرج داده اند تا علاوه بر فرار از پرداخت مالیات به برخی منافع شخصی خود نیز دست پیدا کنند.

شرکت های پتروشیمی معمولاً مشتریان مشخص و قدیمی خود را دارند که سال هاست با یکدیگر مشغول فعالیت می باشند لذا این شرکت ها با قرار از قبل هماهنگ شده محصولات خود را در بازار آزاد ارزان تر از بورس کالا به مشتریان خود واگذار می کنند و همین عامل دلیلی می شود تا این مشتریان با عدم حضور در رقابت خرید محصول در بورس کالا به انتظار پایان دو نوبت عرضه بدون تقاضای محصول در بورس کالا بمانند تا مجوز عرضه در بازار آزاد این محصولات صادر شود تا در آنجا با تناژهای بالا و قیمت پایین از این شرکت ها خریداری کنند که در این بین مزیت هایی همچون عدم پرداخت مالیات، دریافت پورسانت فروش محصول و نیز عدم پرداخت کارمزد کارگزار وجود دارد.

اما برخی شرکت های پتروشیمی همچون «پ-ا»، «پ-م»، «پ-ش»، «پ-ت» را از این فرارتر نهاده و علاوه بر ارزان فروشی در بازار آزاد به جهت فرار از فروش محصولات در بورس کالا، فروش برخی از محصولات خود همچون پلی اتیلن سبک خطی 209، پلی اتیلن سبک و سنگین فیلم، X3 و X5 را انحصاری کرده و کلیه محصولات را به یک نفر می فروشند که این موضوع سبب اجحاف حق شرکت های متقاضی این محصولات با تناژ کمتر و نیز اختیاری شدن مبلغ فروش می شود بطوریکه این محصولات برای متقاضیان با تناژ پایین یا موجود نیست و یا اگر هم باشد با مبلغی بسیار بالاتر از رقم عرضه شده در بورس کالا می باشد.

به عبارت ساده تر این شرکت ها پس از عرضه محصولات در بورس کالا طی دو نوبت و عدم حضور خریدار کلیه محصولات را به یک نفر با قیمتی پایین تر از نرخ عرضه شده در بورس کالا می فروشند و این فرد محصول را به گونه ای بین شرکت های متقاضی عرضه می کند که رقم نهایی کمتر از رقم عرضه شده در بورس کالا محاسبه شود و همچنان انگیزه عدم حضور این متقاضیان در بورس کالا و خرید محصول از فرد مورد نظر باقی بماند. به عنوان مثال شرکت «پ-م» برخی محصولات خود همانند Z30S یا C30S را در تناژ 1500 تن 2700 تومان زیر قیمت بورس کالا در هر تن عرضه می کند بدین ترتیب رانت عجیبی برای برخی افراد شکل گرفته است.

لذا سایت خبری بورس نیوز ضمن اعلام آمادگی برای اعلام لیست اسامی شرکت های پتروشیمی متخلف و نیز اشخاص طرف قرارداد با این شرکت های پتروشیمی، از مسئولین امر خواستار حذف هرچه سریعتر تبصره موجود در ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ارایه مجوز به شرکت های پتروشیمی به جهت عرضه محصول در بازار آزاد پس از عدم حضور خریدار طی دو نوبت عرضه در بورس کالا می باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
کاملا" درسته.
موافقم
رامین
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
جامعه ما به یک امیرکبیر اقتصادی نیاز داره تا بیاد و اینا رو جمع کنه
انتخابات مجلس بعدی توی رای هام فقط دنبال آدمای متخصص میگردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
متاسفانه این رانت می باشد ! نمی دونم چرا مجلسی ها دیگه کاری ندارند.
ناشناس
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
مجلسی ها ؟
دلتو به کی خوش کردی ناشناس؟
انتخابات بعدی جبران کن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
روزنامه امریکایی واشنگتن تایمز (WT):

کری: اگر شکاف ها به زودی پر نشود، امریکا برای کنار کشیدن از مذاکرات هسته ای ایران آماده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
بورس کالا یعنی همین دیگه فقط دلالها این وسط سودهای نجومی میبرن و .......
مردمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
با سلام با اين وزير ... و اين وزير نفت ديگه اسم بورس را هم نبايد به زبان اورد اين دولت هيچ اعتقادي به هيچ نوعي از بورس نداره درود بر دكتر محمود احمدي نژاد مرد شماره يك بورس ايران.
پیام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
این هم از دسته گل های وزیر صنعته. وقتی می گفت بورس کالا محل سود جویی دلال هاست. واقعاً جای تاسف داره این وزیر که کارکرد بورس رو در این حد هم نمی دونه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
قانون رو صاحبان قدرت و نفوذ مینویسن
اونا هم اونو طوری مینویسند که به نفع خودشون تموم بشه نه مردم غیور و سلحشور و آگاه

یه اصل ساده وجود داره
به یکی گفتن باباتو میفروشی؟ گفت اره. گفتن مگر کسی باباشم میفروشه؟! گفت خوب یه قیمتی روش میذارم که کسی نخره !!!

حالا این داستان پتروشیمی ها هم همونه
توو بورس عرضه میکنن. به قیمت خون باباشون
قیمت رو بیارن پایین این بساط به خودی خود جم میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
وزیر صنعت میخاد کشور را با قوانین زمان ناصرالدین شاه اداره کنه . این همه جوان تحصیل کرده داریم اون وقت یه نفر را وزیر کردند که هیچ درکی از اقتصاد روز دنیا نداره و فقط برای افراد خاص رانت درست میکنه.فکر کنم این اقا هنوز نفهمیده سال 2015 شده ، از دوستان تقاضا دارم ایشون را توجیه کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
دو رویکرد بوجود امده در امریکا این روزها باعث افزایش سود پالایشگاهها شده است
یک افزایش ذخایر نفتی امریکا باعث کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت خوراک پالایشگاهها شده است .

و دوم اعتصاب کارگران پالایشگاه امریکا و انفجار و مشکل بوجود امده در چند پالایشگاه امریکا باعث افزایش قیمت شدید فراورده های پالایشگاهی شده است .

نتیجه گیری : خوراک ارزان تر برای پالایشگاهها و فروش فراورده های پالایشگاهها با قیمت بیشتر
فرضاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
متاسفانه باید گفت اگر همه مسئولان تلاش و پیگیری که آقای محترم صنعت و معدن برای زمین گیر کردن و به حاشیه راندن (بهتره بگیم تعطیل کردن) بخش پتروشیمی بورس کالا رو دارند ، سرلوحه قرار میدادن الان پیشرفتهایی بسیار سریع و محسوس در کشور میدیدم.

خیلی جالبه همه جای دنیا بورس محل شفافیت بیشتره و در کشور ما انگار همه چی وارونه هست !
البته باید در نظر داشته باشید برای اینکه بخوایم در دنیا رتبه دار بی رقیب باشیم خوب هزینه هم باید بپردازیم!
امیر
ROMANIA
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
در مورد سیمانی ها هم لطفا اطلاع رسانی کنید این گروه واقعا مظلوم شده و خیلی خیلی داره به سهامداراش ظلم میشه
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
تا وقتی شر این قبیل مدیران و افراد از سر کشور ما و شرکت های اقتصادی کم نشود و برخورد قاطع همراه با اعلام رسانه ای اسامی آنها شروع نشود قصه همین هست و خواهد بود
امینی
ROMANIA
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
همین سهامدار های عمده پدربورس را داوردندیک مثال. همین وساخت 10سال است سهامدارخرد در این سهم جابجامی شوندبه امید اینکه ساختمان ساز ه و سهامدار را به ارزوهایش می رساند اگر همان موقع 20 میلیون اپارتمان مخریدیم الان 200میلیون ارزش داشت.با20میلیون تومان فقط 20هزار سهم در ان زمان می توانستی وساخت بخری یعنی ساختمان ایران اگر افزایش سرمایه هم داشته باشد جزیی بوده حالا حساب کردن ان با خودتان
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
متاسفانه افرادی که در این حوزه متخصص و صاحب رای هستند در مورد تصمیم گیری و قانون گذاری بکار گرفته نمی شوند و به ناچار افرادی که سودجو هستند و با استفاده از روابطی که بین مسئولین پتروشیمی و قانونگذران وجود دارد همچنان شاهد این نوع مسائل هستیم و برای اصلاح ساختار لازم است تاوان آن هم پرداخت شود. در مکانیزم صحیح کشف قیمت در بورس کالا هیچ شبه ای وجود ندارد و به وضوح می توان دستان آلوده ای که مالیات و کارمزد خرید و فروش در بورس را بهانه اهداف شوم خود قرار می دهند و خواسته و ناخواسته به اقتصاد و صنایع تولیدی کوچک و متوسط این مملکت که فداکارانه در راستای پیشرفت ایران عزیز گام بر میدارند آسیب می رسانند را دید. به امید آنکه در تمام حوزه ها ،متخصصین مجرب تصمیم گیری نمایند و دست از آزمون و خطا برداریم. چرا که این شرکتهای فعال و بعضا نوپا هستند که می مانند و افراد سودجو منافع کوتاه مدت خود را در سر می پرورانند.
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
نکته جالب اینه که در اسفند خواستند به خلق اله مظلوم تولیدکننده یه حالی بدند و گپ قیمت عرضه مواد با بازار جهانی رو کم کنند از اینرو قیمت بعضی مواد تا 700 تومن کاهش یافت . حالا هم که این قضیه درست شده پتروشیمی ها از عرضه خود داری کردند. شما نیگاه کنید که آیا در روز دوشنبه مورخ 1393/12/04 عرضه پلی اتیلن هست؟ چطور زمانی که قیمتها به یکدفعه تا 30 درصد بالا رفت عرضه همه بالای هزارتن شد حالا که قیمت متعادل شده و سود رانت خواران کم شده عرضه یا متوقف یا در یک شنیده با تناژ کم خواهد بود.
به نظر بنده تا بورس کالای ایران به عنوان یک نهاد مستقل دولتی با استفاده از قوانین خود نتواند بر عرضه و تقاضای بازار نظارت داشته باشد و یک نهاد مرجع برای قیمت ها در ایران باشد و همه چیز دستوری باشد همین آش و همین کاسه خواهد بود. مشکل زیاده و همش هم بخاطر بله قربانگو بودن بورس به هزار نهاد مرتبط و غیر مرتبطه. متاسفانه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
به جون بی ارزش این دلال بی شرم قسم بورس کالا خیلی شفاف عمل میکنه !!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
قابل توجه همکاران محترم در بازار سرمایه :
درسته که عرضه در بورس بهتر از فروش محصولات در بازار آزاد است و اجازه رانت خواری را تا حدود زیادی از سودجویان می گیرد اما ما که از نزدیک شاهد وقایع و تعاملات در محل کار خود هستیم ، واقعا به شفاف بودن بورس کالا اذعان داریم ؟
می تونیم با صراحت بگیم که تو این بورس هیچ تخلفی (بین عرضه کنندگان و .........) صورت نمی گیره ؟
من با تجربه ای که دارم مطمئنم که نون حلال درآوردن از بورس کالا کار راحتی نیست.
شما اینطور فکر نمی کنید ؟