بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
مستطيل شيشه اي تالار

تجربه یک اتفاق متفاوت

بازار سرمایه طی معاملات روز جاری شاهد تجربه متفاوت بود، بدین صورت که در سنوات گذشته هرگاه تیم مذاکره کننده برای مذاکره در خصوص موضوع صلح آمیز هسته ای با گروه 1+5 دیدار و گفتگو داشتند.
کد خبر : ۱۴۴۴۸۴
نویسنده :
جمشیدی
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.12.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 75 واحد افت به رقم 48002 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 508 واحد کاهش عدد 125142 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 147 واحد افت به رقم 64719 واحد رسيد.

همچنین در این روز "اخابر" با 69 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 54 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 6 واحد افت به رقم 726 واحد رسید.

در این شرایط امروز "حسینا" با 0.52 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "مارون" با 2 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 845 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1213 میلیارد ریال رسید.

بنا به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه طی معاملات روز جاری شاهد تجربه متفاوت بود، بدین صورت که در سنوات گذشته هرگاه تیم مذاکره کننده برای مذاکره در خصوص موضوع صلح آمیز هسته ای با گروه 1+5 دیدار و گفتگو داشتند بازار سرمایه کشور شاهد روند صعودی همراه با رشد قیمتی اغلب شرکت ها بود. بطوریکه این دیدگاه خوش بینی با روی کارآمدن دولت یازدهم بیشتر شد و بازار سرمایه معمولاً به استقبال مذاکرات هسته ای با روند صعودی خود می رفت.

اما طی معاملات روز جاری در حالی شاهد حضور تیم مذاکره کننده کشورمان به همراه اعضای جدید در ژنو بودیم که قیمت سهام اغلب شرکت ها طی روز جاری روندی نزولی همراه با کاهش قیمت را به خود گرفتند. براین اساس به نظر می رسد مهمترین عاملی که سبب این تجربه جدید بازار سهام طی معاملات امروز شده، سخنان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بوده است.

وی قبل از مذاکره با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود که در صورتیکه ایران پیشنهادات جدید آمریکا و گروه 1+5 را نپذیرد آمریکا نیز حاضر به ترک میز مذاکره خواهد بود. لذا این صبحت ها دلیلی شد برای نگرانی بازار سرمایه نسبت به آینده مذاکرات که در پی آن شاهد اتفاقات روز جاری بوده ایم.

علاوه بر این، در حالی طی روزهای گذشته پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 94 توسط بسیاری از شرکت ها ارایه می شود که اطلاعاتی مبنی بر رشد سودآوری مجموعه های بورسی طی سال 94 نسبت به سال 93 منتشر می شود که امید جهت داشتن بازار سرمایه ای پر رونق طی سال آینده را میان سهامداران تقویت می کند.

در این بین پتروشیمی ها جزو گروه هایی بودند که گزارش های مناسبی را منتشر کرده اند، این اتفاق در حالی رخداد که واحدهای پتروشیمی طی مدتی با مشکل تعیین نرخ خوراک مصرفی خود دست و پنجه نرم کردند.

از سوی دیگر، شرکت های سیمانی نتوانستند گزارشات مناسبی از برآوردها و برنامه های خود برای سال آینده ارایه دهند. این در حالی است که دارویی ها با انتشار بودجه های برآوردی سال مالی آینده خود سهامدارانشان را امیدوار کردند.

در مجموع طی معاملات امروز حجم معاملات سهام شرکت ها در اغلب گروه ها نشان از این امر داشت که همچنان بازار سرمایه نسبت به آینده مذاکرات خوش بین بود و علیرغم روند نزولی حاکم بر بازار سرمایه و کاهش ارزش سهام مجموعه های بورسی خریدار برای معاملات سهام شرکت ها وجود داشت که به نظر می رسد خریداران طی معاملات امروز با دو دیدگاه اقدام به خرید کردند. گروه اول معامله گرانی که نسبت به آینده مذاکرات هسته ای خوش بین هستند و گروه دوم نیز با نگرش بلندمدت و نگاه مثبت نسبت به وضعیت بنیادی شرکت ها خرید انجام دادند.

در پایان این گزارش می افزاید، انتظار می رود معاملات روز آتی نسبت به امروز بهتر باشد اما این موضوع مستلزم این امر است که اخبار نا امیدکننده ای از مذاکرات وزیر امور خارجه آمریکا و ایران منتشر نشود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
به خدا اگه حقوقیها نباشن مردم عادی میدونن چطوری بورس و سهامشون رو مدیریت کنن. ولی خدا ازشون نگذره که با کمک دولتی‌ها دارن ریشه سهامداران خرد رو میخشکونن.
ناشناس
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
درسته. همین امروز بانک تجارت رو که داشت مسیر صعود رو طی میکرد با مغز به زمین زدن.
البته بعضی حقیقی ها هم فکر میکنن دنیا داره اخر میشه که جوگیر میشن و سریع زیر قیمت مالشون رو اتیش میزنن. خوب بابا یه روز صبر کنید. همین فروشهای زیر قیمت هس که حقوقی ها رو جری میکنه.
ناشناس
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
کاملا قبول دارم، و چرا؟ خدا داند.
ناشناس
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
اما سخنان اقای کری بیشترین تاثثر را داشت برید سر اصل مسیله اگر مذاکرات شکست بخوره بورس ریزش عظیمی را شاهد خواهد بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
با سلام بخدمت دوستان عزیز ضمن خسته نباشید به تیم مذاکره کنند کشور عزیزمان بنده یک ایرانی از اقای دکتر ظریف واز هیت همراهش خواهشمندام در برا بردوشمن قسم خورده کوتاه نیایند چنانکه دوشمن زیاده خواهی کند کم نیاورید بدانید که ملت بزگ ایران زمین پشتیبان شماست
ناشناس
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
دکتر ظریف و همراهان: چشم...!
بنده خدا هسته ای و کوفت و زهر مار همش بهانه هس تا عده ای سر من و تو رو کلاه بذارن. ببینم سهم مثلا بانکی که تا دوماه پیش 120 تومن بوده و الان شده هفتاد هشتاد تومن آیا ارزش داراییهاشم تا این اندازه کم شده. یا اینکه هر روز با خرید املاک و مستغلات سرمایشون داره بالا میره.
در همه جا بین ارزش سهام یک شرکت و داراییهاش رابطه مستقیم وجود داره. ولی تو ایران همه چی برعکسه!
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
جناب مستطیل شیشه ای واقعیت اینه که سهامداران ساکن ساختمان حافظ کافیه که یکبار به این مسئله فکر میکردند، اگر به اخبار و اطلاعاتی که در هرزمینه ای - چه هسته ای و غیره - تا امروز به دستشون رسیده بصورت جو زده و حیجانی واکنش نشون نمیدادن قطعن شاخص بورس (هرچندهم که غیر واقعیه) بالای هفتادهزار بود.
در مورد حرفهای جان کری هم میتونم بگم وقتی رهبر ایران با یک حرکت رو به جلو عملن راه طولانی شدن مذاکرات و ان قلت های بعدی رو برای اونا بستن ، خواستن که کم نیارن و با این صحبت اونا هم یه حرکت رو به جلو داشته باشن.
به هرحال از نظرمن یک حرکت کاملن دیپلماتیک انجام شده و جای نگرانی نیست
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
دوستمون راست میگن مثلا در خودرو خریدار حقیقی 2برابر فروشنده حقیقی بودش ولی این حقوقی نذاشت سهم بره بالا خواهشا یک بار برید با حقوقی ها مخصوصا در صادرات وخودرو بپرسید چی تو ذهنشون میگذره که ما نمیدونیم به هر صورت اونها ادمای عاقل وبالغ وکار بلدی هستن من باب تجربه ما اماتورها وناشی ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
من که دیگه روم کم شد.
تازه بازیها شروع شده .
ماها هم سیاهی لشگران .لشگر یزید شدیم
ایکاش تو 15ماه اخیر میامدیم بیرون
اشکان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
سلام دوستان کاش چند ماه پیش فروخته بودیم که خیلی اشتباه کردیم چون حداقل شاخص تا 52هزار واحد میریزه بزودی امید چندانی هم به توافق نیست
یعقوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
مهمترین مشکل خود دولتمردا هستن. اصلا گیریم مذاکرات شکست بخوره. دنیا که به آخر نمیزسه. مذاکرات شکست بخوره همین بورس و شرکتهاش می تونن بشن پشتوانه کشور. دولت باید سرمایه ها مملکت رو به بورس و بخش تولید هدایت کنه. این اینجور می خوان دستور رهبر انقلاب مبنی بر اتخاذ سیاست اقتصاد مقاوتی رو اجرا کنند؟
یعقوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
انقد به حقوقی گیر ندیم. البته منکر بعضی از کاراشون نیستم اما این سهام دارا حقیقی بودن که بعد از تمدید مذاکرات در آذر ماه مثل شمر شروع به عرضه سهام کردن و صفهای فروش سنگین راه انداختن. حقوقیهای بیچاره فقط خریدن. بعدشم همین حقوقی و قتی سهام عرضه می کنه اغلب در قیمت مثبت روز این کارو میکنه نه مثل ما که منفی عرضه می کنیم.
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱
دوستمون راست میگن مثلا در خودرو خریدار حقیقی 2برابر فروشنده حقیقی بودش ولی این حقوقی نذاشت سهم بره بالا خواهشا یک بار برید با حقوقی ها مخصوصا در صادرات وخودرو بپرسید چی تو ذهنشون میگذره که ما نمیدونیم به هر صورت اونها ادمای عاقل وبالغ وکار بلدی هستن من باب تجربه ما اماتورها وناشی ها
علی شاه
GERMANY
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
من یه چیزی را نفهمیدم.
اگه آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند ، چطور با مصاحبه ی یک نفر آمریکایی ، بازار بورس کشور ما سقوط میکنه ؟؟
ناشناس
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
این رو باید از رئیس قضا بپرسید که چند روز پیش این رو فرمده بودن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
توافقي در کار نيست
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
چرا سرنوشت خودتونو به مذاکرات وصل میکنید اگر جو زده اقدام به فروش سهم های بنیادیتون نکنید هیچ مذاکراتی بر بروس تاثیر نمی گذارد گیریم ک مذاکرات به نفع ما نباشه چی میشه مگه ؟
مگه خدمات فنی و مهندسی با مذاکرات کار داره
مگه کاشی سازی با مذاکرات کار داره
مگه و مگه و مگه و.....
چنتا صنعت خاص داریم ک تاثیر میگیرن که اونم میشه با اراده ملی کنیم مگر زمان جنگ از تولید گندم خودکفا نشدیم
مگر زمان جنگ عراق که کل دنیا پشتش بود و شکست ندادیم الان عراق کجاست و ما کجاییم
خودمونیم و ک سرنوشتمونو محدود میکنیم
ناشناس
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
خوشحالیا...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱
با سخنانی که جان کری کرد بنظرم توافق حتمی باشه چون در عالم سیاست زمانیکه تصمیم توافقی نهایی می شود هرطرفی پیش دستی می کنه که بهمه بفهمونه برد با آنها بوده شک نفرمایید