بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
قوانین فوق می تواند علاوه بر روان شدن معاملات در بازار سهام منجر به جلوگیری از خرید گروهی سهام شرکت های بورسی و همچنین مانع ایجاد حباب بی مورد در قیمت سهام با ارزش بازار پایین در بازار سرمایه گردد.
کد خبر : ۱۴۴۶۱۲
نویسنده :
محمدآموخته
طی هفته جاری بازار سهام به لحاظ کاهش حجم مبنا و ارایه شاخص های جدید همراه با تغییرات قابل توجهی بوده است.

تحلیلگر شرکت کارگزاری آگاه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه با اجرای دستورالمعل کاهش حجم مبنا و ارایه شاخص قیمت بایستی زودتر مورد توجه مسئولین سازمان بورس قرار می گرفت، اظهار داشت: قوانین فوق می تواند علاوه بر روان شدن معاملات در بازار سهام منجر به جلوگیری از خرید گروهی سهام شرکت های بورسی و همچنین مانع ایجاد حباب بی مورد در قیمت سهام با ارزش بازار پایین در بازار سرمایه گردد و در سهم های با حجم مبنای بالاتر نیز به عنوان کارکردی برای افزایش نقدشوندگی به شمار آید که اکنون شرکت های حقوقی هم تمایل چندانی برای خرید و فروش آن دسته از سهام خود را ندارند.

مهدی افضلیان در ادامه افزود: شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که به تازگی ابلاغ شده است می تواند به طور دقیق تری میزان ضرر و زیان سرمایه گذاران را نشان دهد و همچنین به عنوان اهرمی برای نشان دادن واقعیت بازار مورد استفاده قرار گیرد.

وی گزارش های اعلامی بودجه سال 94 برخی صنایع از جمله گروه پتروشیمی را بر خلاف شرایط فعلی شرکت ها دانست و گفت: به عنوان مثال، برخی از شرکت های اوره ساز در گزارش خود نرخ خوراک (گاز طبیعی) را 8 سنت و نرخ سوخت را 5 سنت با دلار 2 هزار و 850 تومانی و در مورد اوره نیز نرخ 900 تومانی را در بودجه لحاظ کرده اند در صورتی که هیچ کدام از این موارد تاکنون قطعی نشده و صرفا بر اساس نظر مدیریت شرکت می باشد.

افضلیان تعدیل منفی بودجه سال آتی شرکت های سیمانی را مربوط به کاهش فروش محصولات شرکت های فوق و از دست دادن بازار صادراتی عنوان کرد و یادآور شد: امید است ایجاد تدابیر مناسب برای صنعت سیمان بتواند اندکی از مشکلات گروه کاشی و سرامیک بکاهد و در آینده شاهد پوشش های مناسبی در گزارش های دوره ای شرکت های فوق باشیم.

این کارشناس بازار سهام، گزارش های گروه لیزینگ در گزارش های پیش بینی سال 94 را منطقی دانست و خاطر نشان کرد: اکثر شرکت های این گروه سود سال آتی خود را با تعدیل مثبت گزارش کرده اند و انتظار می رود این گروه با تداوم روند فعلی سودسازی خود را افزایش دهند و نسبت به گروه های دیگر بازار عملیات بهتری را از خود نشان دهند.

وی چشم انداز بازار سهام در سال 94 را مبتنی بر دو عامل ارزیابی کرد و افزود: اگر شاهد افزایشی در قیمت نفت نباشیم و محدوده‌های 50 تا 55 دلاری برای قیمت نفت تثبیت شود این امر می تواند منجر به فشار بر روی صنایع موجود در بازار سهام به دلیل پایین بودن بهروری شرکت ها شود؛ سناریوی دوم این است که با به بار نشستن مذاکرات هسته‌ای، در کل صنایع می توانیم شاهد افزایش نسبت پی بر ای بازار باشیم که خود می تواند محرکی برای رشد قیمت ها باشد.

افضلیان در پایان متذکر شد: توافق در مذاکرات هسته ای به عنوان یک عامل کوتاه مدت در رشد سهام شرکت های بورسی به حساب می آید و در آینده سرمایه گذاران بیشتر سود اعلامی توسط شرکت ها را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
حداقل پیدا میشن افرادی که تو این وضعیت شرایط بازار ابهام بازار و صنایع رو عنوان کنن و اغراق به خوشبینی نسبت به همه چی نداشته باشن