بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
کد خبر : ۱۴۴۶۶۰

عصر قانون _ سرویس اقتصادی:

رشد صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۱۴، در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است. کار‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت دست‌یابی به توافقی نهایی در مذاکرات هسته‌ای، میزان صادرات آلمان به ایران تا ده‌ها میلیارد یورو در سال هم برسد.

واردات و صادرات

به گزارش سرویس اقتصادیعصر قانون، به نقل از منابع خبری آلمانی بنا بر داده‌های ادارهٔ فدرال آمار آلمان، شرکت‌های آلمانی در سال ۲۰۱۴ در مجموع کالاهایی به ارزش ۴ / ۲ میلیارد یورو به ایران صادرکرده‌اند که ۳۰ درصد بیشتر از ارزش صادرات آلمان به ایران در سال پیش از آن است. رشد ۳۰ درصدی صادرات آلمان به ایران بنا بر داده‌های ادارهٔ آمار آلمان، در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، دستگاه‌های صنعتی (ماشین‌های صنعتی) تولیدات کشاورزی و دارویی کسر بزرگی از صادرات آلمان به ایران در سال گذشته را تشکیل می‌دهند.

تحریم‌های تصویب شده علیه ایران به دلیل ظن غرب به تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی در پوشش برنامهٔ صلح‌آمیز هسته‌ای، دلیل اصلی کاهش صادرات آلمان به ایران در سال‌های گذشته بود.

فولکر ترایر، رئیس بخش اقتصاد خارجی اتاق صنعت و بازرگانی آلمان هم کاسته شدن از تحریم‌ها علیه ایران از آغاز سال ۲۰۱۴ را دلیل اصلی جهش صادرات به ایران می‌داند. به گفتهٔ ترایر با تعلیق تحریم‌ها «امکان بیمه کالاهای ارسالی با کشتی و همچنین صادرات قطعات خودرو و هواپیما به ایران به وجود آمد و نقل و انتقال مالی هم آسان‌تر شد.»

«دوبرابر شدن صادرات به ایران در ۵ سال آینده»

بر اساس توافق ایران و غرب در اواسط ماه ژانویه، قرار شد ۲/ ۴ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه‌شده ایران طی شش ماه و در هشت نوبت آزاد شود. برپایه این توافق ایران ماهیانه به ۷۰۰ میلیون دلار از درآمدهای نفتی خود که در معاملات پیشین به دست آورده، دسترسی پیدا می‌کند.

رئیس بخش اقتصاد خارجی اتاق صنعت و بازرگانی آلمان می‌گوید، آزادسازی درآمدهای نفتی ایران باعث می‌شود که محصولات بیشتری ساخت آلمان توسط ایران خریداری شود. فولکر ترایر پیش‌بینی می‌کند که میزان صادرات آلمان به ایران در صورت رسیدن به توافق نهایی در گفت‌وگوهای میان ایران و غرب بر سر برنامهٔ هسته‌ای، رشد چشمگیری داشته باشد.

نمودار صادرات آلمان و چین به ایران

ترایر می‌گوید: «امکان دوبرابر شدن صادرات به ایران در ۵ سال آینده وجود دارد. در سال ۲۰۰۵ میزان ارزش صادرات به ایران به ۵ میلیارد یورو رسید. خواست ما رساندن سقف صادرات در کوتاه مدت به آن سطح است.»

شرکت‌های آلمانی چشم‌ به‌ راه لغو تحریم‌ها علیه ایران

در درازمدت اما ارزش صادرات آلمان به ایران می‌تواند به ده‌ها میلیارد یورو برسد. چرا که به نوشته رویترز، آلمان به طور سنتی مهم‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا به شمار می‌رود. در گزارش رویترز آمده است: «ایران با داشتن طبقه متوسط مصرف‌گرا، نیروی متخصص آموزش‌دیده و منابع زمینی زیاد به عنوان بازاری با پتانسیل خرید بالا به شمار می‌آید.»

رئیس بخش اقتصاد خارجی اتاق صنعت و بازرگانی آلمان هم معتقد است افزون بر دلایل برشمرده شده، شرکت‌های ایرانی مشتاق دسترسی به دانش آلمانی در بخش صنعت و تولید هستند.

اما دروازه‌های بازار ایران با پتانسیل بالا بر روی شرکت‌های غربی همچنان بسته خواهند ماند، اگر غرب و ایران در مذاکرات هسته‌ای به توافقی دست پیدا نکنند. مهلت مذاکرات تا یک ژوئیه ۲۰۱۵ (۱۰ تیرماه سال ۱۳۹۴) تمدید شده است. اما توافق کلی باید تا اواخر ماه مارس به دست آید و بقیه فرصت صرف توافق بر سر جزئیات شود.

روز دوشنبه (۲۳ فوریه/ ۴ اسفند) با پایان یافتن دور تازه‌ای از مذاکرات، خبرگزاری آسوشیتد پرس نوشت گفتگوهای ایران و غرب در برخی موارد پیشرفت‌هایی داشته است. این خبرگزاری به نقل از مقا‌م‌هایی از شش کشور مذاکره کننده که نامشان آورد نشده، نوشته است که مذاکرات روی توافقی دور می‌زند که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران در ابتدا محدود خواهد شد، اما در دراز مدت ایران این امکان را دارد که برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد.

روز دوشنبه هفته آینده (چهارم اسفند) ایران و کشورهای ۱+۵ مذاکرات هسته‌ای خود را ادامه خواهند داد. محل برگزاری این مذاکرات در ژنو خواهد بود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
یعنی الان که مملکت پر شده از پورشه سوارها و ورانت و واردات که تا همین الان دولت تدبیر امید موفق به ورشکست کردن بسیاری از شرکت ها شده در صورتی که توافق حاصل بشه این پورشه سوارها و رانت واردات چندین برابر افزایش خواهد یافت و همین چند تا تولید کننده داخلی هم که با سیلی صورت خودشون رو سرخ نگهداشتن هم کامل نابود خواهند شد.
آفرین دولت تدبیر و امید !!!!!!!!!
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
بسمه تعالی
تحول اقتصادی که ازش صحبت میشه همش کشک است. تنها چیزی که همیشه درست است گرانی گرانی و رانت و رانت و فساد اقتصادی ووو از این قبیل موضوعات...
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
زمانی باید خوشحال باشیم که ما به آلمانیها جنس میفرستیم نه اونها به ما....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
خواب دیدی خیر باشه
سهام دار گلتاش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۴
بنده با آن که در قیمت بالاتری وارد این سهم شدم

و در حال حاضر با احتساب تقسیم سود هم در ضرر

هستم ولی بخاطر حقوقی خوبش که در زمان

مناسب از سهم حمایت می کنه و طرحهای

توسعه اش که دارد به بار می نشیند وهمچنین

مدیران سالم و صادقش ترجیح می دهم در این

شرکت سهامداری بلند مدت داشته باشم
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸
باشه، شما همان جا سهامداری کن.
مهرداد لطیفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
فاجعه بار است که برای افزایش چند صد درصدی واردات از کشورهای اروپایی به بوق وکرنا بزنیم ونشانه تحول اقتصادی بعداز توافق بدانیم
واضح وروشن است مافیای واردات در کشور به چه ثروت های کلانی دست می یابند دریغ از یک ریال مالیات بر درآمد
واین همان ساست دولت تدبیر وامید است برای حفظ وتقویت حمایت ثروتمندان وسرمایه داران
ساست دولت فقط وفقط بازگزداندن اعتبار از دست رفته بانک هاست که در پشت آنها نظام سرمایه داری وامفیای قدرت وثروت هستند
شرم باد که بر واردات وافزایش آن طبل زنان به رشد اقتصادی دل بسته اید وتولید کشور را نابود ساخته اید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
سود اوراق مشارکت که سه ماهه پرداخت میشه بیست درصده و سود سپرده که ماهانه میدن بیست و دو درصد
حالا پیدا کنزد جایگاه اقتصاد مقاومتی را
علنا با این تدبیرشون دارن میگن های مردم بیاین اوراق مشارکت طرحهای اقتصادی رو بفروشین و پولش رو بکنید سپرده
قسم حضرت عباس رو آدم قبول کنه یا دم خروس رو
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
نويسنده محترم روي جذب سرمايه گذري مستقيم خارجي fdi از المان بايد تاكيد كرد كه با خودش هم سرمايه و هم تكنولوژي و هم مديريت مي اورد نه واردات.