بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: اساس نحوه پرداخت یارانه نقدی از ابتدا کار اشتباهی بود؛ معنا ندارد پول‌هایی که باید خرج عمران و آبادی کشور شود جذب این موضوع شود. وی گفت: موضوع یارانه نقدی در کشور تبدیل به یک غده چرکین شده که نیازمند به عمل جراحی است و قطعا هم این جراحی عوارضی خواهد داشت.
کد خبر : ۱۴۴۶۷۲
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: پول‌های بیت‌المال که باید صرف کارهای تولیدی و عمرانی شود صرف یارانه نقدی می‌شود و در این عرصه کشور دچار خسارت‌هایی در ابعاد اجتماعی و فرهنگی شده است.
به نوشته ایسنا،این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، به موضوع یارانه نقدی اشاره و اظهار کرد: یارانه نقدی اگر چه متعلق به همه است، ولی تبدیل به یک موضوع حساس در جامعه شده و دولت باید تمام قوای خود را جمع کند تا به 70 میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت کند.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: اساس نحوه پرداخت یارانه نقدی از ابتدا کار اشتباهی بود؛ معنا ندارد پول‌هایی که باید خرج عمران و آبادی کشور شود جذب این موضوع شود.
وی گفت: موضوع یارانه نقدی در کشور تبدیل به یک غده چرکین شده که نیازمند به عمل جراحی است و قطعا هم این جراحی عوارضی خواهد داشت.
این مرجع تقلید ادامه داد: دولت و مجلس باید دراین موضوع شجاعت به خرج دهند و اقدام به جراحی این غده چرکین نمایند و کسانی که نیار به این یارانه را ندارند حذف کنند.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: اگر این پول‌ها جذب کارهای تولیدی برای جوانان شود، در این کشور بیکاری پایین می‌آید، درصد ازدواج بالا می‌رود، فساد و فحشا کمتر می‌شود و از طرفی جمعیت کشور هم بیشتر خواهد شد.
وی با بیان این‌که «کشورداری یک شجاعت حسینی می‌خواهد» گفت: باید متفکران دولت و مجلس وارد میدان شوند عوارض را به جان بخرند تا این مشکل را برطرف کنند. بالاخره این موضوع باید در کشور برطرف شود.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: این باری است که به دوش کشور افتاده و جلوی بسیاری از مسائل مهم را در کشور گرفته؛ در حالی که جامعه اسلامی در مسائل دیگر نیازمند به پول بیت المال است.
این مرجع تقلید گفت: اگر کار در دست من بود بدون شک این کارها را انجام می‌دادم، بنابراین این کار نیازمند عزم، اراده و قصد قوی است تا این مشکلات برطرف شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
جالبه بعد از چند سال :))))))))
قلی
ROMANIA
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
حاج آقاااااااا حالا چرااااا؟.؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
خیلی هم خوب

فقط این پول خمس و ذکات هم خرج ابادی مملکت کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
به ایشون بفرمایید افزایش قیمتها رو هم حروم اعلام کنن
نادر
ROMANIA
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
من هم موافقم

ولی این حرف شما بسیار دیر بود

و الان فقط جنجال به پا میکند

در ضمن این غده چرکین نیست پول است

این حرف شما دولت را تشویق میکند که به یکباره یارانه رو قطع کند که این اصلا به صلاح مملکت نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
باسلام
این چه حکومتی که یکی که شجاع دل بود .با شجاعت آمد هدفمندی را اجراع کرد بعد هم گفتن پول امام زمان حالا .......یک شجاع دیگه باید این پول غده چرکی را عمل کنه ......وای برما
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶
اقای مکارم شیرازی به نظر شما حق ملت بیش از نیست .ایا نباید حق را به صاحبش پرداخت . پول هایی که باید برای ابادی مملکت خرج شود را از راه مالیات و خراج از ثروتمندانی که باد اورده غنی شده اند کسب کرد کسانی که هرگز مالیات پرداخت نکرده اند . شما وقتی سخنی میگویید به نظر میرسد سیاسی و جناحی سخن میگویید . ایا نباید مفسدان اقتصادی مجازات شوند . ایا نباید سود بانکها کاهش یابد . چرا سخنی در این مورد نمیگویید .چرا از حق ملت به عنوان مرجع تقلید دفاع نمیکنید . ایا میدانید مسیولیت شما سنگین تر از اینهاست
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۹
حاج آقا یعنی قیمت گذاری آب و برق و گاز و ... بر می گرده به روال قبل! خدا از بزرگی کم تان نکند.
ضمنا بیت المالی که با سوء مدیریتها از بین رفته است آیا دین شرعی برای کسی ایجاد نمی کند آیا لازم نبود عاملین توسط بزرگانی مانند حضرت عالی امر به معروف یا نهی از منکر می شدند؟
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰
اگر از اول این اقایان مجلسی با دادن یارانه به همه مردم مخالفت نمیکردند امروز این عبور از این چالش سخت نبود ولی همین نمایندها گفتند این پول نفت و حق همه مردم است پس بیشتر از احمدی نزاد مجلسیها به این معضل امروز دامن زدند مردم در انتخاب نماینده باید خیلی دقت کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
حاج اقاخیلی دیر امدی ان وقت که با این پول ها رای مردم را میخریدند بایدحرف می زدی نه حالا خانه های که خراب شد اباد کردنش خیلی وقت می خواهد
mehrdad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵
از این طرف همه چیزو و گران میکنید ازآن طرف یارانه رو میخاید قطع کنید واقعا که
نادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۶
والله حاج آقا ما مردم هم با شما موافقیم اما به شرطی که قیمت ها هم به همان اول برگردد اخه به بهانه ی اجرای هدفمندی و دادن یارانه به مردم اجناس به صورت وحشتناکی گران شد و این تورم و گرانی بود که این اندک پول را میبلعید . در ضمن اهداف این هدفمندی چی بود و چی شد . بنا بود تمام چیزهایی که دولت یارانه میدهد که ارزان بدست مردم برسد را مرحله به مرحله حذف کند و بجاش پولش را به مردم بدهند تا هر خانواده ای که مصرف بیشتری دارد بخصوص سوخت و انرژی از یارانه ی دولت استفاده نکند و دولت گذشته خوشحال هم بود که با اجرای هدفمندی حق اقشار ضعیف خورده نمیشود و از مازاد این طرح به صنعت و کشاورزی کمک میشود اما حالا چه شده که این مبلغ که با این تورم به 10 هزار تومان رسیده را همه تنها مانع رشد کشور میدانند اما کسی از بی لیاقتی و بی عرضگی اجرا کنندگان حرف نمیزنند.
گلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳
با سلام چقدر دیر فهمیدید ،وقتی که جوانی من و امثال من در بیکاری و زجر گذشت و تنها حسرت ماند ، برای خیلی چیزها دیر شده است حاج اقا
رک گو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
فقط پرداخت یارانه نقدی به مردم مشکل ساز شده است این همه گرونی و تورم که باافزایش انرژیهای سو خت و برق و .. به مردم تحمیل شده است نگرانی ندارد
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
سلام:اجرای قانونی اصل 44 که در دولتهای جناب رفسنجانی وخاتمی اجرا نشد در دولت دهم اجرا شد .ایا ان زمانی که یارانه نمیدادند این مشکلات نبود ضمنا بعد از مرگ سهراب شیون زاری چه فایده دارد. ازدست عزیزان چه بگویم گله ای نیست گرهم گله ای هست دگر حوصله ای نیست
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
این حاصل جراحی دکتر محموده دیگه که اداعای تخصص داشت حالا بقیه دکترها موندند چطور عوارضش را درست کنند
saedzia
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
در حالی که جامعه اسلامی در مسائل دیگر نیازمند به پول بیت المال است.....lمثلا چه زمینه ای میشه بیشتر توضیح بدین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
ازاینکه به فکر ما هستید متشکریم اجرتان با امام زمان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
عسل را خورد گفت شیرین است!!!
لبی
UNITED STATES
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
قلی جان سلام...زمان شاه میگفتند ارتش چرا نداره...!!!
ابی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
بی خیال بابا اون موقع که رئیس جمهور منتخبتون داشت این نسخه را می پیچید از کسی صدایی در نیومد حالا که اقتصاد داغون شده دم از ..... شما همون مقدار فطریه رو تعیین کنی سنگین تری ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹
سلام حاج آقا همه ما ميدونيم كه بالاخره دير يا زود يارانه رو قطع خواهند كرد پس هر چه زودتر اين بازي رو تمام كنيم و كلا يارانه همه رو قطع كنيم اصلا نيازي نيست قيمت ها هم به سال 89 برگرده،خدا كريم بالاخره يه لقمه نان 700 توماني گيرمون مياد كه بخوريم
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
بله حاج آقا معنا ندارد پول نفت تو جیب مردم بدبخت بره. باید امثال زنجانی و خاوری و ... بخورنش تا خیال همه راحت باشه که درست به جا داره خرج میشه. فقط زورتون رسیده به ملت بدبخت. والا اونقدر خرج زندگی مردم زیاد شده که یارانه هیچ تاثیری تو زندگیشون نداره ولی از این میسوزم که یارانه یک سال رو اگه یک نفر یک شبه برداره و بره کسی جیکش در نمیاد اما به ملت که میرسه همه شجاع میشن. بایدم شجاع بشین.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
حاج آقا این سودهای بانکی هم نزوله ها!
نگران نیستی؟

الان موسساتی همچون کوثر و مهر اقتصاد سود روز شمار 10% را فقط بصورت نمادین دارن و در کنار آن به حسابهای سابق همچنان سود روزشمار 23-24% میدن و حسابی که امروز افتتاح کنید در ص.رتیکه چندرغاز (1-2 میلیون) ته حساب بمونه سود روزشمار 22% میدن و به این شکل آقایان رئیس و وزیر اقتصاد را دور میزنند که اعتقادی به دستوری بودن نرخ سود ندارند.
حالا حی بشینن بخشنامه صادر کنند اونقدر بخشنامه صادر کنند که .......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
گزارش اقتصادنیوز از بازار سیاه وام وام‌ فوری با سود 60 درصد! جمعه، هشتم اسفند 1393 - 03:23 عصر
شرکت‌های تامین سرمایه با شرایط خاصی به دارندگان ملک وام می‌دهند. سود وام این آگهی‌ها سالانه حدود دو تاسه برابر سود بانکی می‌شود.
سمیرا ابراهیمی: صدای زن از پشت گوشی تلفن،‌ این کلمات را پشت سر هم بیان می‌کند:

-به اندازه 50 درصد از ارزش ملک، وام به شما تعلق می گیرد. اقساط به صورت ماهانه چهار درصد و شش ماهه 18 درصد است.

-اگر ملک در شهرستان باشد هم می‌تواند،‌ وام تعلق می گیرد؟

- خیر

تلفن را قطع می کند.


به گزارش اقتصادنیوز در صفحه آگهی‌های تامین سرمایه نیازمندی‌های روزنامه‌های مختلف،‌ آگهی‌های متعدد تامین سرمایه وجود دارد که با کلمه‌هایی شبیه پراخت فوری سرمایه،‌ پرداخت سرمایه فقط در دو روز،‌ تامین سرمایه فوری کنار هم چیده شده‌اند.

در بطن این آگهی‌ها چه می‌گذرد؟

شرکت‌های تامین سرمایه با رهن یا تملیک ملک،‌ بین 30 تا 60 درصد ارزش ملک را به صورت وام به مالک می‌دهند.

به گفته پاسخگویان این شرکت‌ها، این وام‌ها کاملا شخصی است و به هیچ بانک و موسسه اعتباری تعلق ندارد.

هرچند تعداد معدودی از این شرکت‌ها می‌گویند اقامه برگشت محضری به متقاضی وام می‌دهند،‌ اما عمده آنها معتقدند باید اعتماد میان طرفین حاکم باشد و نیازی به اقامه برگشت محضری وجود ندارد یا می‌توان به جای تملیک،‌ از شرایط رهنی و البته با میزان وام پایین‌تر استفاده کرد. از نظر برخی همین موضوع باعث افزایش ریسک در دریافت وام از این شرکت‌ها شده است.

یکی اپراتورهای این شرکت‌های تامین سرمایه می‌گوید: تامین سرمایه از طرف مجامع فولادی سراسر کشور انجام می‌شود.

آن طور که اپراتوری دیگر می‌گوید سودی که این شرکت‌ها از متقاضیان می‌گیرند،‌ بین 3.5 تا پنج درصد در ماه است که البته به زمان بازگشت پول هم بستگی دارد. یعنی هرچقدر زمان بازگشت پول،‌ کمتر باشد،‌ درصد سود هم پایین‌تر است.

این در حالیست که از نگاه کارشناسان اقتصادی مهمترین عامل به وجود آمدن این نوع تامین نقدینگی به علت بوروکراسی‌های طولانی بانک‌ها است.

محمد وطن پور، کارشناس بازار پول درباره این آگهی‌های تامین سرمایه به اقتصادنیوز عنوان کرد: سود وام‌هایی که این بنگاه‌های تامین سرمایه می‌گویند دو روزه و با سود 3.5 تاپنج درصد روزانه می‌دهند،‌ در سال حدود 42 تا 60 درصد می‌شود. که البته شاید در ماه سود چشم‌گیری نباشد، اما‌ هیچ بنگاه تولیدی و بخش مولدی در اقتصاد ما وجود ندارد که بتواند سالانه بیش از 42 درصد سود را تامین کند و خودش هم هزینه‌هایش را بپردازد و سود ببرد. مگر این که بخواهد این پول را وارد بخش سوداگرانه مثل بازار ارز و طلا کند و از سودآوری آن مطمئن باشد.

این مدرس دانشگاه افزود: بر اساس قانون رسمی کشور، هر قرض‌دهنده رسمی حقوقی و هر قرض‌گیرنده باید از بانک مرکزی مجوز گرفته باشد،‌ اما این موسسات مجوز بانک مرکزی را ندارند، زیرا این سرعت عمل و این نرخ،‌ تحت قانون بانک مرکزی نیست.

وطن‌پور اظهار کرد: بازار پول بعد از انقلاب اسلامی دچار تحولاتی شد که اگر این تحولات را به صورت ریشه‌ای مورد بررسی قرار ندهیم، نمی‌توانیم تحلیل واقعی بدهیم. اولین اتفاقی که در این حوزه افتاد،‌ ملی شدن بانک‌ها بود. وقتی شما 37 بانک دولتی و خصوصی بعد از انقلاب را ملی اعلام می‌کنید و نه دولتی،‌ محدودیت‌هایی در کارایی نظام بانکی اتفاق می‌افتد که این محدودیت‌ها تا سال 79 که اولین بانک خصوصی در کشور تاسیس می‌شود،‌ وجود داشت.

او افزود: دومین اتفاق در نظام بانکی،‌ تصویب قانون نظام بانکی بدون ربا بود که تصویب شد بانک‌ها به شیوه اسلامی و بر اساس قواعد شریعت عمل کنند. این اتفاقات باعث شد قفلی بر نظام پولی کشور برای ورود به بخش واقعی اقتصاد زده شود. این کار یعنی به صاحب پول این اجازه داده می‌شود که برای تامین نیاز پول در کنار بانک‌ها،‌ بازار غیرمتشکل پولی را پدید بیاورد.

این کارشناس مسائل پولی گفت: اگرچه در شریعت همواره ‌نزول حرام شده است اما در دنیای واقعی افراد زیادی برای رفع نیاز های مشروع خود دست به دامن بازار غیررسمی پول شدند. این اتفاق تا سال 85 ادامه پیدا کرد تا این که قانون دیگری بازار غیر متشکل پولی را ساماندهی کرد. طبق این قانون شرکت‌های تامین مالی و لیزینگ‌ها می‌توانند در قالب موسسات قرض‌الحسنه فعالیت کنند،‌ اما بانک نیستند و این موضوع هم ظاهرا دست بخش واقعی اقتصاد را باز نکرد که در سریع‌ترین حالت و در کمترین ریسک به سودی برسد که بتواند در بخش‌های واقعی اقتصاد صرف کند.

وطن‌پور خاطرنشان کرد: کوتاه کردن بوروکراسی مهمترین راهی است که با اجرای آن می‌توان بازار سیاه پول را جمع کرد. اگر تجربه گرفتن یک وام دو میلیون تومانی از یک بانک دولتی را داشته باشید،‌ متوجه می‌شوید هزینه فرصتی که صرف گرفتن وام می‌کنید،‌ بیش از دو میلیون تومان است.

سخنان این کارشناس اقتصادی در حالی مطرح می‌شود که مراجعه به آگهی‌های تامین سرمایه مالی نشان می‌دهد بازار سیاه وام‌های بانکی در کشور هنوز متقاضیانی دارد.
هاشم احدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۲
سلام علیکم عزیزبزرگواربارهادرموردافرادیکه ازبرق غیرمجازاستفاده کرده اندتذکراتی داده ام ولی گوش شنوانیست 4روزپیش اتفاقی افتادمبنی براینکه خانمی موکت میشویدوانرادرحین پهن کردن کنترل ازدستش خارج شده روی تیربرق میاندازداپارتمان مقابل که کلاازبرق غیرمجازاستفاده میکردخسارات فراوانی به اهالیش واردشدازجمله خانه ای هم اتش گرفت این درحالیست که مالکهامبلغ اشتراک را5یا6سال پیش واریزکرده اندایادولت مقصرنیست؟ازاینگونه مواردبسیارزیادیافت میشودکه به احتمال زیادازمبلغ یارانه کمترنیست ضمن اینکه بداموزی هم دارد.والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته
علی از بیرجند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
ایشون نمیدونند خیلیها با همین یارانه نیازهای ضروری خود رامیخرند از قبیل خوراک و جهیزیه و درمان .
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۸
کل برنامه هدفمندی یارانه ها از اول یه اشتباه بزرگ و مثه خیلی کارهای دیگه در واقع با هدف تحت فشار قرار دادن اکثریت مردم محروم بوده وهست