بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۸
"همراه" از طریق شرکت سرمایه گذاری توسعه نور دنا 32 درصد از سهام یک هلدینگ سرمایه گذاری را در اختیار دارد که مجری مگا پروژه ها بوده و تولید سه هزار مگا وات برق، سه میلیون محصول پتروشیمی، 10 میلیون تن سنگ آهن و سه میلیون تن فولاد را برنامه ریزی کرده است.
کد خبر : ۱۴۴۶۸۱
نویسنده :
کیوان فر
افزایش 10 ریالی قیمت هر پیامک با موافقت نمایندگان مجلس در جلسه علنی هفته قبل در حالی طبق بند الحاقی تبصره 19 ماده واحده لایحه بودجه 94 به تصویب رسید؛ هرچند که وزارت ارتباطات با اجرای آن مخالفت کرد.

به گزارش بورس نیوز، بر این اساس اپراتورهای ارایه دهنده خدمات مخابراتی موظفند، علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ 10 ریال از استفاده کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی به خزانه داری کل کشور واریز کنند که این امر می تواند تأثیری هرچند اندک را بر درآمد اپراتورهای تلفن همراه در پی داشته باشد.

در این میان شرکت ارتباطات سیار ایران نیز همزمان با آن اولین پیش بینی بودجه حسابرسی نشده سال مالی 94 را با تفاوت سه درصدی سود هر سهم نسبت به آخرین برآورد عملکردی سال مالی جاری به بازار اعلام کرده است.

طبق این گزارش سود هر سهم "همراه" مبلغ 6808 ریال برآورد شده و طی آن فروش و درآمد ارایه خدمات تحت تأثیر افزایش تعداد مشترکین و ارایه سرویس های جدید با افزایش هشت درصدی مبلغی بیش از 84 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.

همچنین با وجود آنکه بهای تمام شده کالا فروش رفته با 11 درصد افزایش برآورد شده اما با توجه به رشد بیشتر درآمد نسبت به بهای تمام شده، در نهایت سود ناخالص این اپراتور تلفن همراه با افزایش سه درصدی همراه گردیده است.

بخش درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها نیز با شش درصدی افزایش نسبت به سال مالی جاری بیش از 515 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

بودجه سال 94 "همراه" محافظه کارانه است

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نور دنا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: طبق اولین پیش بینی بودجه سال 94 سود هر سهم "همراه" در حالی 6808 ریال برآورد شده که با اندکی توجه می توان دریافت در سرفصل سرمایه گذاری ها سود سپرده های بانکی و عملیات شرکت های سرمایه پذیر محافظه کارانه بوده و این ارقام می تواند در مراحل بعدی با افزایش همراه شود.

علی فیاض بخش افزود: از نظر عملیاتی نیز آنچه مشهود است اینکه فروش و درآمد ارایه خدمات با افزایش پیش بینی شده، اما حاشیه سود خدمات قابل ارایه توسط شرکت تغییری نداشته است.

وی پیرامون طرح ها و خدمات جدید "همراه" گفت: نسل های 3G و 4G تلفن همراه که از ابتدای سال جاری به صورت آزمایشی ارایه شده، به احتمال زیاد از ابتدای سال 94 از مرحله آزمایشی خارج می شود؛ بنابراین هزینه استهلاک افزایش پهنای باند نیز در پیش بینی بودجه سال 94 لحاظ شده است.

فیاض بخش به بحث درآمدی حاصل از اجرای این طرح ها اشاره کرد و گفت: ارایه پهنای باند 3G و 4G گرچه درآمدهای حاصل از مکالمات را کاهش می دهد، اما درآمدهای مربوط به خدمات دیتا یعنی فروش پهنای باند را افزایش می دهد که برآیند آنها موجب افزایش فروش خدمات "همراه" می شود.

خدمات جدید "همراه" در راه است

این مقام مسئول در بیان علل رشد هشت درصدی فروش و درآمد ارایه خدمات در بودجه سال 94 نسبت به آخرین بودجه برآوردی سال مالی 93 تأکید کرد: این میزان افزایش که ناشی از رشد تعدادی مشترکین و ارایه سرویس های جدید است، علاوه بر نسل های 3G و 4G شامل خدمات ارزش افزوده VASL جهت توسعه و ارایه خدمات نوین نیز می شود که این مورد نیز در حال انجام است. همچنین بخشی از این افزایش درآمدها به مدل های کسب و کار جدید و تجارت بیزینس تو بیزینس (B2B) نیز مربوط می شود تا از این پس به بنگاه ها و واحدهای تجاری و اداری متناسب با کسب و کار آنها خدمات "همراه" ارایه گردد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه نور دنا پیرامون پرتال B2B اظهار داشت: در این طرح که اداره توسعه و نوآوری کسب و کار شرکت ارتباطات سیار ایران در حال فعالیت جهت توسعه آن است، کلیه مدیران و پرسنل هر مجموعه اعم از بانک ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی می توانند برای برقراری تماس های داخلی خود از شبکه خطوط تلفن همراه استفاده کنند. همچنین ارایه VPN شرکتی نیز از دیگر خدمات پرتال B2B است که نتایج درآمدی حاصل از آن بر درآمدهای "همراه" اثرگذار خواهد بود.

سهم 66 درصدی "همراه" در شبکه ارتباطات تلفن همراه کشور

فیاض بخش در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز پیرامون برنامه های آتی "همراه" برای حفظ سهم خود در بازار و رقابت با اپراتورهای دیگر گفت: در فضای اپراتوری در دنیا، دو تا سه سال اول ورود رقبای جدید برای بازیگری که بخش بزرگی از بازار را در اختیار داشته و پیش از آن انحصاری بوده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بطوریکه اگر در این بازه زمانی بازیگر اول بتواند سهم خود را در مقابل سایر رقبا حفظ کند، بازهم توانایی چنین کاری را دارد. برهمین اساس با توجه به اینکه طی دو سال اخیر که اپراتور دوم به شکلی جدی وارد بازار شده، "همراه" توانسته سهم 66 درصدی خود را حفظ کند، نشان دهنده آن است که از این پس نیز می تواند موفق باشد.

وی ادامه داد: البته در راستای تضمین پایداری و حفظ این سهم برنامه هایی همچون ارایه و توسعه نسل های جدید 3G و 4G، ارایه خدمات دیتا و نیز توسعه خدمات ارزش افزوده شرکتی یا همان VASL طراحی و اجرایی شده است.

طبقه بندی سرمایه گذاری ها در 2 بخش

وی پیرامون سرمایه گذاری های "همراه" و استراتژی این مجموعه بورسی برای سال 9 گفت: سرمایه گذاری های این شرکت در دو بخش انجام شده است. اولین بخش مربوط به سرمایه گذاری های مأموریتی از طریق زیرمجموعه هایی همچون شرکت های مبین نت، جیرینگ و نقش اول کیفیت انجام می شود که ارایه کننده خدماتی جهت تکمیل زنجیره ارزش همراه اول هستند. بخش دوم نیز با تمرکز بر متنوع سازی درآمدها و بهره مندی از سود شرکت های سرمایه پذیر و غنای پرتفوی سرمایه گذاری ها در راستای افزایش درآمدها بیش از نرخ های بازدهی رایج در کشور است که این بخش با محوریت شرکت سرمایه گذاری توسعه نور دنا انجام می پذیرد.

فیاض بخش افزود: به عنوان مثال "همراه" از طریق شرکت سرمایه گذاری توسعه نور دنا 32 درصد از سهام یک هلدینگ سرمایه گذاری را در اختیار دارد که مجری مگا پروژه ها بوده و تولید سه هزار مگا وات برق، سه میلیون محصول پتروشیمی، 10 میلیون تن سنگ آهن و سه میلیون تن فولاد را برنامه ریزی کرده است.

6 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری طی 2 سال

فیاض بخش به تشریح برنامه های آتی "همراه" پرداخت و اظهار داشت: اساسی ترین موضوع این است که سرمایه گذاری های سال های 92 و 93 حدود شش هزار میلیارد تومان بوده و با راه اندازی نسل های سوم و چهارم تلفن همراه اول بزودی شاهد چنین حجمی از سرمایه گذاری نخواهیم بود؛ بلکه بایستی از این پس شاهد بهره مندی از سرمایه گذاری های مذکور باشیم. علاوه بر اینکه تحت تأثیر آثار مثبت ناشی از این سرمایه گذاری ها کسری منابعی که طی این دو سال با آن مواجه بودیم، به تدریج مرتفع شده و می تواند اثرات مثبتی بر ساختار سود و زیانی شرکت اعمال کرده و نتایج واقعی خود را بر سود سال های مالی 94 و 95 نمایان سازد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه نور دنا در خاتمه سخنان خود به موضوع افزایش سرمایه و قیمت سهام "همراه" پرداخت و تصریح کرد: در شرایط فعلی ساختار سرمایه شرکت نیازی به افزایش ندارد. اما اگر شرایط استفاده از هزینه های مالی به گونه ای باشد که توجیه پذیر نباشد، در این رابطه تجدید نظر صورت خواهد گرفت. سهم نیز روی تابلوی معاملات با نسبت 4.5 واحدی پی بر ای در حال معامله است که بر مبنای سود سال 94 و تقسیم سود در مجمع سال مالی 93 این نسبت یک واحد کاهش می یابد و این به معنای تحقق بازدهی حدود 30 درصدی برای سرمایه گذاران است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر