بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
با مدیریت توانمند و تلاش های کارکنان مجموعه محقق گشت

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

بازدهی سهام شرکت سرمایه گذاری بهمن در فاصله زمانی برگزاری مجمع سال قبل تا مجمع سال جاری در حدود 4 درصد بوده است، در حالیکه بازدهی شاخص کل و شاخص قیمت در این دوره به ترتیب منفی 20 درصد و منفی 30 درصد بوده است. شرکت از این حیث در بین 21 شرکت سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رتبه دوم را داشته است.
کد خبر : ۱۴۴۶۹۴

جلسه مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شركت سرمایه گذاری بهمن٬ در تاریخ 93.12.06 در محل سالن آمفی تئاتر هتل سیمرغ در ساعت 10 با حضور حدود 94 درصد از صاحبان سهام برگزار گردید. جلسه مجمع با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجيد آغاز گردید. ریاست این مجمع را آقای سعيد موحدی به نمایندگی از گروه بهمن به عهده داشت. همچنين آقایان سید محسن هاشمی و میثم ساریان به ترتيب به نمایندگی از تعاونی اعتبار ثامن الائمه و بيمه ملت به عنوان ناظرین مجمع، آقای حجت اله انصاری مدیر عامل شركت و آقای هانی بابازاده به عنوان دبير مجمع در این جلسه حضور داشتند. در ابتدای جلسه مجمع، آقای انصاری مدیر عامل شرکت از زحمات اعضای هيات مدیره تقدیر و تشكر به عمل آورد و سپس به ارائه گزارش فعالیت هیات مدیره پرداخت.

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

خلاصه اهم فعالیت های هیأت مدیره

پس از تصویب صورت های مالی شرکت، مبلغ 300 ریال (حدود 70 درصد سود خالص دوره مالی) به عنوان سود تقسيمی هر سهم تصویب شد. همچنين روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه كثيرالانتشار، موسسه حسابرسی هشيار بهمند به عنوان حسابرس و بازرس قانونی اصلی و موسسه حسابرسی بهمند به عنوان حسابرس و بازرسی علی البدل شرکت انتخاب شدند.

خلاصه گزارش فعاليت هيات مدیره

در این جلسه مدیر عامل شركت گزارشی از فعاليت هيات مدیره ارائه نمود. اهم نكات گزارش مذكور به شرح زیر است:

1- اعضای هيأت مدیره

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

2- روند سود آوری شركت

خلاصه صورت و زیان اصلی (مبالغ به میلیون ریال)

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

خلاصه صورت و زیان تلفیقی (مبالغ به میلیون ریال)

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

3- ترکیب درآمدی شرکت

در جدول زیر ترکیب درآمدهای شرکت ارائه شده است.

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

در خصوص ترکیب درآمدهای شرکت در سال مالی مورد گزارش و مقایسه آن با سال مالی قبل نکات زیر قابل توجه است:

  1.  در سال مالی مورد گزارش به دلیل کاهش ارزش سهام موجود در پرتفوی شرکت به تبع کاهش ارزش بازار سهام در بورس، به منظور حفظ ثبات درآمدهای شرکت، تمرکز بر دریافت سود تقسیمی شرکت‌ها افزایش داشته است. به گونه‌ای که با وجود کاهش سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری با افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها(سود تقسیمی)، مجموع این دو رقم حدود 5 درصد افزایش داشته است.
  2. در سال مالی قبل درآمدهایی به مجموع 217،523 میلیون ریال، ناشی از برگشت ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها به مبلغ 137،368 میلیون ریال و درآمد غیر عملیاتی ناشی از سود فروش دارایی‌ ثابت به مبلغ 77،814 میلیون ریال محقق گردیده است. با توجه به غیر مستمر بودن درآمدهای مذکور، با کنار گذاشتن درآمدهای مورد اشاره از ترکیب درآمدهای سال مالی قبل، سود خالص سال مالی مورد گزارش در مقایسه با سال مالی قبل نشان‌دهنده افزایش6 درصدی است.

4- بازدهی سهام شرکت

بازدهی سهام شرکت سرمایه گذاری بهمن در فاصله زمانی برگزاری مجمع سال قبل تا مجمع سال جاری در حدود 4 درصد بوده است، در حالیکه بازدهی شاخص کل و شاخص قیمت در این دوره به ترتیب منفی 20 درصد و منفی 30 درصد بوده است. شرکت از این حیث در بین 21 شرکت سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رتبه دوم را داشته است. شرکت سرمایه‌گذاری بهمن در تاریخ 1393.09.30 با ارزش بازاری معادل4,295,500 ميليون ریال در رده هفتم شرکتهای صنعت سرمایه‌گذاری بورس قرار دارد.

5- روند تغييرات خالص ارزش روز دارایی های شركت(NAV)

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

* از مبلغ حقوق صاحبان سهام1392.09.30، سود تقسیمی این سال معادل 968,000 میلیون ریال کسر گردیده است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که ارزش افزوده پرتفوی غیربورسی شرکت که عمدتاً در صنعت(NAV)محاسبه لحاظ نشده است. در صورت در نظر گرفتن ارزش افزوده پرتفوی غیربورسی،(NAV)شرکت افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به رقم فوق الذکر خواهد داشت.

6- سرمایه گذاری های شركت

ترکيب سبد سرمایه گذاری بورسی و غير بورسی بر حسب بهای تمام شده به شرح جدول زیر است:

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

در مجموع بهای تمام شده 2,354,956 ميليون ریالی سبد سرمایه گذاری های بورسی در پایان سال مالی منتهی به 30 آذرماه 1393 سهم صنایع فلزات اساسی 33 درصد، بانکها و موسسات اعتباری 16 درصد، شيميایی 16 درصد، خودرو و قطعات 15 درصد و 20 درصد را سایر صنایع تشکيل داده است. کل ارزش بازار سبد سرمایه گذاری های بورسی نيز در پایان سال مالی منتهی به 30 آذرماه 1393 برابر 2,536,292 ميليون ریال بوده است که صنعت فلزات اساسی 31 درصد، صنعت شيميایی 17 درصد، بانکها و موسسات اعتباری 16 درصد، صنعت خودرو و قطعات 16 درصد و سایر صنایع 20 درصد را تشکيل داده اند.

تركيب سبد سرمایه گذاری بورسی بر حسب بهای تمام شده

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌شود ترکیب سبد سرمایه گذاری در سال مالی مورد گزارش تغییر قابل ملاحظه‌ای نیافته است. سیاست سرمایه گذاری شرکت، سرمایه گذاری در صنایع با مزیت پایدار و بازده انتظاری مناسب بوده است. در راستای ایجاد بازدهی مناسب در سبد سرمایه گذاری، وضعیت صنایع و شرکت‌ها دائماً مورد پایش و تحلیل قرار گرفته است. در جدول زیر ترکیب سبد سرمایه‌گذاری بر حسب ارزش بازار نیز نشان داده شده است.

تركيب سبد سرمایه گذاری بورسی بر حسب ارزش بازار

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

7- گزارش فعاليت اهم شركتهای سرمایه پذیر

  • شركت کارگزاری بهمن:

شرکت کارگزاری بهمن به عنوان یکی از شرکت های تابعه سرمایه گذاری بهمن در تاریخ 1383.12.10به صورت شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده است. مرکز اصلی آن در مشهد و شعب آن در تهران، شیراز، همدان، کرج، اصفهان، کاشان، اردبیل، بندرعباس، کرمانشاه، رشت، کیش، تبریز و ... واقع است. شرکت کارگزاری بهمن دارای رتبه الف در بین کارگزاران بورس اوراق بهادار و رتبه ب در بورس کالا می باشد. روند سودآوری شرکت کارگزاری بهمن طی سه سال اخیر و سهم شرکت از حجم معاملات بورس اوراق بهادار و بورس کالا به شرح جدول زیر می باشد:

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

  • شرکت لیزینگ آرادانا:

شرکت سرمایه گذاری بهمن مالکيت 85 درصد شرکت ليزینگ آریادانا را در اختيار دارد. خلاصه صورت سود و زیان شرکت ليزینگ آریادانا در سه سال مالی اخير به صورت ذیل است:

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

  • شركت سرمایه گذاری آوین:

شركت سرمايه‌گذاري آوين در تاريخ 1383.05.11 به ‌صورت شركت سهامي عام تأسيس شده و طي شماره 227366 در اداره ثبت شركت‌ها و مالكيت صنعتي تهران به ثبت رسيده است. خلاصه صورت سود و زیان شرکت به شرح جدول زیر می باشد:

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

لازم به ذکر است ماموریت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری آوین استفاده از فرصت‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس است. در این دوره به تبع افت ارزش سهام و شاخص‌های بورس، سود شرکت نیز کاهش یافته است.

  • شركت توسعه ساختمانی بهمن و پروژه بافكار:

شرکت سرمایه گذاری بهمن مالک 98 درصد شركت توسعه ساختمانی بهمن می باشد. مهمترین پروژه این شرکت، پروژه شرکت بافکار است. شرکت توسعه ساختمانی بهمن 94 درصد سهام شرکت بافکار را در اختيار دارد. شرکت بافکار مالکيت زمينی به مساحت حدود 11 هکتار در جنوب تهران، حدفاصل راه آهن و خيابان شهيد رجایی، را در اختيار دارد. با توجه به بهای تمام شده این زمين، ارزش افزوده مناسبی در سبد سرمایه گذاری های شرکت وجود دارد. در زمين مذکور پروژه ای با مشارکت سازمان مشارکت های شهرداری تهران تعریف شده است. از آنجایيکه انجام پروژه مذکور نياز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد، شرکت سرمایه گذاری بهمن در پی بررسی گزینه‌های مختلف تامين مالی پروژه است.

  • سایر شرکت ها:

خلاصه عملکرد سایر شرکتها (با مالکيت کمتر از 50 درصد) به شرح جدول زیر است:

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

8- اهم اقدامات انجام شده و برنامه های آتی:

اهم اقدامات صورت گرفته در سال مالی مورد گزارش به شرح زير است:

  • افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه

در سال مورد گزارش افزایش سرمایه شرکت کارگزاری بهمن از مبلغ 50 میلیارد ریال به 200 میلیارد ربال در راستای توسعه فعالیت‌های آن، مورد تصویب مجمع عمومی فوقالعاده شرکت قرار گرفت که افزایش سرمایه از مبلغ 50 میلیارد ریال به 150 میلیارد ریال اجرایی شده و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. همچنین افزایش سرمایه از مبلغ 150 میلیارد ریال به 200 میلیارد ریال در دست اقدام می‌باشد. به منظور کسب بازدهی مناسب و استفاده از فرصت‌های بازار، در شرکت سرمایه‌گذاری آوین نیز افزایش سرمایه‌ای از مبلغ 50 میلیارد ریال به 100 میلیارد ریال ثبت گردیده است. در راستای اصلاح ساختار مالی شرکت بافکار، افزایش سرمایه از 188 میلیون ریال به 60،588 میلیون ریال به تصویب مجمع عمومی فوق العاده این شرکت رسیده است که اقدامات مقتضی در ارتباط با ثبت آن در حال انجام است.

  • واگذاری شرکت‌های غیر فعال تابعه

بنابر تکالیف مجامع سنوات گذشته به منظور مدیریت بهینه‌، شفاف‌سازی و خروج از شرکت‌های غیرفعال تابعه، هیئت مدیره فروش شرکت‌های پوسته‌ای با فعالیت موازی با شرکت سرمایه‌گذاری بهمن را مصوب و در دستور کار شرکت قرار داد. در این راستا دارایی‌های موجود در این شرکت‌ها که اساساً سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های غیر بورسی تابعه بود، به شرکت اصلی و سایر شرکت‌های تابعه منتقل گردید. همچنین بازاریابی لازم جهت واگذاری این شرکت‌ها انجام شد و در نهایت از طریق مزایده در بازار سوم فرابورس به فروش رسید. جزئیات واگذاری این شرکت‌ها به شرح جدول زیر می‌باشد:

ثبات سودآوری شرکت سرمایه گذاری بهمن

  • پرداخت مطالبات سود سهامداران: مانده مطالبات سود سهامداران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سال قبل حدود 1،170 میلیارد ریال بوده است. تا کنون 960 میلیارد ریال از این مطالبات پرداخت شده و هم اکنون این مبلغ به 210 میلیارد ریال کاهش یافته.
  • پرداخت اقساط خصوصی سازی: آخرین قسط بابت خرید سهام بانک صادرات به شرکت خصوصی‌ سازی در تاریخ 1393.03.26 به مبلغ 55,925 میلیون ریال پرداخت شده است.
  • ارتقاء و پایش سیستم های کنترل داخلی
  • تشكيل كميته بودجه و ارزيابي عملكرد شركت ها
  • تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری
  • تداوم اصلاح ترکیب پرتفویپ


آدرس لینک شرکت:

www.bahmaninco.com



اشتراک گذاری :
ارسال نظر