بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
هفته اخیر، بیشترین افزایش نرخ محصولات موجود در بورس کالا مختص به محصول دی اتیل هگزانول تولیدی پتروشیمی شازند بود که با 40 درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه معامله شد.
کد خبر : ۱۴۴۷۵۹
نویسنده :
محمدآموخته
هفته اخیر، بیشترین افزایش نرخ محصولات موجود در بورس کالا مختص به محصول دی اتیل هگزانول تولیدی پتروشیمی شازند بود که با 40 درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه معامله شد.

مدیر کالایی شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق با اشاره به اینکه در معاملات هفته گذشته محصول دی اتیل هگزانول میانگین قیمت 39 هزار و 457 ریال ثبت شده در حالی که میانگین قیمت پایه آن 28 هزار و 457 ریال می باشد، اظهار داشت: بالاترین قیمت ثبت شده برای کالا فوق قیمت 43 هزا و 110 ریال ( 51 درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه ) و کمترین قیمت ثبت شده 37 هزار و 59 ریال (30 درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت پایه ) به ثبت رسیده است به گونه ای که میان بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت محصول دی اتیل هگزانول، 20 درصد اختلاف قیمت در حدود 600 تومان بوده است.

میثم باقری در ادامه افزود: کالای دی اتیل هگزانول تا 3 هفته اخیر بدون افزایش نرخ مورد معامله قرار می گرفت اما پس از کاهش شدید قیمت پایه محصول فوق به علت کاهش قیمت های جهانی و اتمام کالای وارداتی که چند ماه پیش به بازار تزریق گردیده بود ، دوباره وارد شرایط بحرانی و رقابت های شدید قیمتی شد . البته بعضی از فعالان بازار نیز این افزایش قیمت را واقعی و متناسب با شرایط تولید DOP نمی دانند و اعتقاد دارند که ممکن است که افزایش قیمت ها غیر واقعی و به سود عده ای از جمله وارد کنندگان محصول باشد .

سایر مواد پتروشیمی:

وی معاملات هفته گذشته محصولات موجود در بورس کالا را به دلیل نزدیک شدن به روزهای آخر سال جاری و افزایش پیک مصرفی جامعه در ایام عید، بسیار دگرگون و همراه با هجوم و استقبال بالای خریداران کالاهای پتروشیمی عنوان کرد و گفت: کاهش قیمت پایه محصولات پتروشیمی و منطبق شدن قیمت های پایه محصولات با بازار های جهانی و همچنین احتمال افزایش مالیات بر ارزش افزوده در سال آتی، انگیزه را برای واسطه ها در بازار رینگ پتروشیمی برای انبار کردن محصولات تا سال 94 را به همراه خواهد داشت.

فرآورده های نفتی:

باقری در خصوص این روزهای بازار فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: با توجه به روند افزایشی قیمت نفت نسبت به ماه قبل ، اکثر فرآورده های نفتی با افزایش قیمت مواجه شدند ، به عنوان مثال لوبکات سبک و سنگین با افزایش 38 درصد و انواع حلال ها با 26 درصد رشد قیمت مواجه گردیدند اما نکته تامل برانگیز آن است که قیمت پایه محصول وکیوم باتوم بر خلاف روند افزایشی دو ماه اخیر در آخرین روند معاملاتی بدون تغییرات قیمتی به کار خود پایان داده است.

بازار فلزات:

مدیر کالایی شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین گفت: در بازار فلزات همچنان رکود کلی به علت نامشخص بودن نتیجه مذاکرات و قیمت دلار ، رکود در صنعت مسکن ، سایر صنایع و پروژه های عمرانی وجود دارد.به طوری که اولین بار است که در سالهای اخیر در اسفند ماه ، بازار فلزات همچنان در رکود به سر می برد.

وی ادامه داد: در مورد بازار صادراتی محصولات فلزی نیز به جرات می توان گفت بهترین مقصد برای بازار صادراتی از آن کشور قطر می تواند باشد که با توجه به اینکه این کشور میزبان جام جهانی 2022 است ، برای تجهیزات ورزشگاه ها و زیر ساختهای خود نیاز روز افزونی به واردات دارد . پس از آن کشور های عراق و افغانستان و سوریه و ... پس از ثبات سیاسی بیشتر و پایان جنگ و خشونت ها ، جهت توسعه اقتصادی ، نیاز فراوانی به واردات انواع کالاها دارند .

بازار محصولات کشاورزی:

باقری در خصوص رینگ کشاورزی یادآور شد: در بازار محصولات کشاورزی اتفاقات بسیار خوب و مثبتی را در بورس کالا شاهد هستیم ، به طوری که شرکت پشتیبانی امور دام کشور با عرضه متناوب مرغ منجمد در بورس کالا ، فروش مناسبی را در چند هفته اخیر در بورس کالا به ثبت رساند به گونه ای که قیمت بسیار مناسب عرضه ( 45 هزار ریال به ازای هر کیلو با تاریخ انقضای زیر یک ماه و 49 هزار ریال به ازای هر کیلو با تاریخ انقضای بین یک ماه تا 3 ماه ) در شرایطی که در بازار خرده فروشی این محصول با قیمت حدود 60 هزار ریال معامله می شود ، باعث شده است که خریداران برای خرید به بورس کالا هجوم بیاورند .

لازم به ذکر است که کلیه اشخاص حقیقی می توانند مرغ منجمد را در بورس کالا خریداری نموده و محصولات کشاورزی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند .

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
با سلام.
بنده چگونه می توانم مرغ منجمد را خریداری کنم؟
حداقل چند کیلو یا تن می توان خرید کرد ؟
ممنون میشم راهنمایی کنید.