بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
کد خبر : ۱۴۴۸۲۷
وزیرخارجه گفت: امیدواریم این هفته بتوانیم در سایر موضوعات از جمله رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، به پیشرفت بیشتری نایل شویم و سپس این پیشرفت‌ها را تدوین کنیم.
وزیر خارجه ایتالیا که به دعوت محمدجواد ظریف به تهران سفر کرده، ديروز با همتای ایرانی خود دیدار و در‌خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت.
«پائولو جنتیلونی»، در این سفر دو روزه ضمن دیدار با ظریف، با دیگر مقامات کشورمان دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت.
دو طرف پس از رايزني پيرامون تحولات منطقه‌اي و بين المللي در نشست خبري مشترك شركت كردند.
به گزارش مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود در تهران در پاسخ به سئوالی درباره اینکه مذاکرات در هفته گذشته تا چه اندازه پیشرفت داشته و آیا در هفته‌های آینده به تفاهم دست پیدا خواهیم کرد و این تفاهم چه مفهومی دارد؟ گفت: مذاکرات هسته‌ای به مراحل حساس خود نزدیک شده است. ما در هفته گذشته گفت‌وگوهای بسیار خوب، ریز و دقیق داشتیم که به دلیل حضور مسئولین فنی هسته‌ای دو کشور، جناب آقای صالحی، معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا بحث‌های مفیدی در حوزه فنی برای رسیدن به تفاهم فنی و حل و فصل مشکلات موجود بین دو هیات صورت گرفت و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه صورت گرفت.
وی ادامه داد: اما در بسیاری از حوزه‌های دیگر، اختلاف نظرها باقی است؛ هم در موضوعات هسته‌ای و هم در موضوعات مربوط به تحریم، این اختلافات وجود دارد و ما بارها تاکید کرده‌ایم که تحریم‌ها برای رسیدن به هدفی مفید نبوده است و آمریکا و به صورت کلی کشورهای غربی باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها سرمایه نیستند، تنها مانعی برای رسیدن به تفاهم هستند.
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: هر زمان که این واقعیت مورد پذیرش قرار بگیرد، در آن زمان رسیدن به توافق هسته‌ای بسیار نزدیک است. ما بارها گفته‌ایم که تا به توافق درباره کلیه موضوعات نرسیم، توافق وجود نخواهد داشت. این مسئله در برنامه اقدام مشترک به صراحت اعلام شده است که توافقی وجود نخواهد داشت تا زمانی که درباره همه موضوعات به توافق برسیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش نتانیاهو و اشکالاتی که برای رسیدن به توافق هسته‌ای ایجاد می‌کند، بیان کرد: آنچه که واقعیت دارد این است که آقای نتانیاهو مخالف هرگونه راه‌حلی است و این نشان‌دهنده تلاش وی برای استفاده از یک فرمول غیرواقعی و بحران ساختگی برای سرپوش گذاشتن بر واقعیاتی است که در منطقه شکل می‌گیرد، از جمله سرکوب مردم فلسطین و اشغال این کشور و نقض حقوق مسلم این مردم و ادامه سیاست‌های تجاوزگرانه در غزه، کرانه باختری، بیت‌المقدس و سایر مناطق اشغالی است.
ظریف همچنین از اینکه برای بار دوم در طول مسئولیت خود به عنوان وزیر امور خارجه میزبان وزیر امور خارجه ایتالیا شده است، ابراز خرسندی کرد و گفت: این مسئله نشانه عمق روابط ایران و ایتالیا است که روابط تاریخی مبتنی بر منافع مشترک دو ملت و کشور بوده است.
وی افزود: امیدواریم این روابط در حوزه‌های مختلف گسترش یابد. در طول ۱.۵ سال گذشته رفت و آمدهای خوب سیاسی و فرهنگی داشته‌ایم و بنگاه‌های تجاری، گفت‌وگوهای خوبی داشته‌اند و امیدوارم با رفع موانع، این روابط هر چه بیشتر گسترش یابد.

به حصول توافق هسته‌اي اميدواريم
وزیر خارجه ایتالیا ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، گفت: ایتالیا طی سالیان اخیر تماس‌های گوناگونی با ایران داشته و امیدواریم توافق جامع هسته‌ای به زودی شکل بگیرد.
«پائولو جنتیلونی» وزیر خارجه ایتالیا نيز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از حضور در ایران اظهار داشت: ایتالیا طی سالیان اخیر تماس‌های خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله تبادل هیات‌ها با جمهوری اسلامی ایران داشته است.
وزیر خارجه ایتالیا از سفر وزیر محیط‌زیست ایتالیا به تهران در آینده نزدیک خبر داد و به ریشه‌های کهن و عمیق روابط ۲ کشور اشاره کرد.
جنتینولی همچنین نسبت به حصول توافق جامع هسته‌ای ابراز امیدواری کرد و اینکه با حصول این توافق امکان توسعه روابط بین دو کشور فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که مشکل در این زمینه هرچه سریع‌تر برطرف شود.
وزیر خارجه ایتالیا این مذاکرات را دشوار برشمرد و افزود: دستیابی به نتیجه مثبت در این زمینه باعث تقویت نقش سازنده جمهوری اسلامی و موفقیت در راستای منافع اروپا و واقعیتی مهم برای آمریکا خواند. وی گفت: کماکان راهی طولانی در پیش روست و امیدواریم طی هفته‌های آینده شاهد موفقیت در این زمینه باشیم.
جنتیلونی به همکاری‌های گسترده و سازنده دو کشور در حل مشکلات منطقه اشاره کرد و افزود: ما منابع مشترکی در مبارزه با افراط‌گرایی و داعش و یافتن راه‌حلی برای بحران‌های دیگر منطقه خاورمیانه داریم.
وزیر خارجه ایتالیا در پاسخ به سوالی درباره همکاری مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: ایتالیا در چارچوب همکاری‌ها با همپیمانان در مبارزه با داعش متعهدانه فعالیت می‌کند و ما یکی از سه کشوری هستیم که برای آموزش نیروها در عراق برای مبارزه با داعش فعالیت داریم.
جنتیلونی همچنین از اقدامات نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حمایت کرد و افزود: ما در خصوص اوضاع کنونی در لیبی نیز از اقدامات سازمان ملل حمایت می‌کنیم.
وزیر خارجه ایتالیا با اشاره به نزدیکی لیبی به مرزهای ایتالیا و امکان حضور گروه‌های تروریستی در این مرزها اظهار داشت: این خطر وجود دارد که وضعیت در لیبی بحرانی‌تر شود. ما مخالف دخالت خارجی در لیبی هستیم و از اقدامات سازمان ملل در این کشور حمایت می‌کنیم.
جنتیلونی در پایان و در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران با بیان اینکه بایستی از مذاکرات و گفت‌وگوها برای یافتن راه‌حل‌ در این زمینه حمایت کرد، خاطرنشان کرد: ایتالیا خواستار حصول راه‌حلی در این زمینه در راستای صلح و منافع جامع بین‌المللی و تبادل تجاری و بازرگانی بین کشورهای درگیر پرونده و منافع کشورهایی است که در این زمینه به صورت مستقیم نقش ایفا می‌کنند.

امريكا سنگر تقابل با ايران را همچنان حفظ كرده
محمدفرهاد كليني کارشناس ارشد مسائل استراتژيک نيز در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: اظهاراتي که خانم وندي شرمن مطرح کردند نشان مي‌دهد كه کماکان آمريکا از رويکرد تقابلي خارج نشده و سعي مي‌کند سياست ساختار تحريم را همچنان يا موضوعات ديگر حفظ کند
وي همچنين افزود: و اشاره‌اي ايشان در خصوص موضوع حقوق بشر و تروريسم در اصل يک نوع دادن تامين اطمينان به بخش جريانات در آمريکاست که دولت آقاي اوباما را به سازشکاري با ايران محکوم مي‌کند و تلاش مي‌کنند تا رقابت‌هاي حزبي را جايگزين منافع‌ملي آمريکا کند و اين هشداري بوده که شخص آقاي اوباما بارها به سياستمداران داخلي آمريکا مطرح کرده است.
وي تصريح كرد: البته جا داشت که خانم وندي شرمن با توجه به تمرکز ويژه‌اي كه بر مسائل آسيايي دارد تاثير اعتبار درک از واقعيت جمهوري اسلامي ايران را در محاسبات خود تکميل مي‌کرد. شما به خوبي مي‌دانيد که ايشان در گزارشي،اخيرا در خصوص تغيير تمرکز آمريکا در حوزه پاسفيك، همچنين تعريف از سياست‌هاي چند ضلعي آمريکا در حوزه چين، ژاپن و کره جنوبي را مطرح نموده، بنابراين مي‌بايست پيوستگي ذهن خود را پيرامون اهميت ازجايگاه جمهوري اسلامي ايران در صلح و شکوفايي درغرب آسيا را نيز مدنظر قرار مي‌داد.
وي در پايان خاطرنشان كرد وگفت:تا زماني که دولتمردان آمريکا درک کاملي از ژئوپولتيک جديد و تغيير موزانه‌ها و بهتر درک کردن واقعيت را نداشته باشند طبيعي است که همواره وقتي سخن از ايران به ميان مي‌آيد با نگاه يک بعدي و ناقص ديدگاه خود را مطرح مي‌سازند. جايگاه جمهوري اسلامي ايران در موضوعاتي همانند امنيت ثبات در افغانستان بر کسي پوشيده نيست.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
اختلافها همچنان باقي ميماند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
جواد جون خدایییش خیلی دوست دارم
ولی جووون مادرت بس کنید اگه نمیشه بگید به مردم الکی مارو دلخوش نکنید
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
مذاکرات به نتیجه ای نخواهد رسید برای اینکه اینها به هیچ وجه ممکن تحریم ها رو به صورت یکجا لغو نخواهندکرد واین قصه سر دراز دارد...