بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
تحلیل بی بی سی از شعارهای رژیم صهیونیستی؛

نتانیاهو کمک می کند که مذاکرات هسته ای به توافق منجر شود

بی بی سی در مطلبی (قمار بزرگ نتانیاهو بر سر ایران )، اقدام نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در کنگره آمریکا را به چالش کشیدن رئیس جمهور آمریکا در خصوص چالش ایران و قمار سیاسی توصیف کرد.
کد خبر : ۱۴۴۸۳۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، شبکه انگلیسی بی بی سی، در گزارشی به تحلیل نقش رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 پرداخت.

بر اساس این گزارش، بنیامین نتانیاهو نخست وزیررژیم صهیونیستی شش سالی هست که برای مقابله با برنامه اتمی ایران به هر دری زده؛ تهدید به بمباران مراکز هسته ای ایران کرده، برای تشدید تحریم های ایران لابی کرده، و حتی درگیر جنگ لفظی پراکنده با دولت باراک اوباما شده است.
سخنرانی نتانیاهو در کنگره
نتانیاهو در ادامه کارزار خستگی ناپذیرش علیه 'توافق اتمی بد با ایران' از این هفته در اقدامی بی سابقه وارد یک میدان مین خطرناک به نام عرصه سیاسی آمریکا می شود. او به دعوت اختصاصی دوستان جمهوریخواه خود به واشنگتن سفر می کند تا با نطقی جنجالی در کنگره، یکی از مهم ترین ابتکارات دیپلماتیک رئیس جمهوری آمریکا را به چالش بکشد، اقدامی که می تواند قمار سیاسی و استراتژیک بزرگی برای وی و رژیم صهیونیستی باشد.

این در حالیست که در سرزمین اشغالی از نتانیاهو به عنوان سیاستمداری محتاط یاد می شود که در پرهیز از تصمیمات خطرناک تخصص دارد. حدود دو هفته پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی صهیونیست ها اما نخست وزیر محتاط و رهبر حزب راستگرای لیکود، نه فقط در واشنگتن وارد یک نبرد نامتقارن با دولت اوباما شده، بلکه به نظر می رسد رهبران حزب دموکرات در کنگره را نیز به شدت از خودش رنجانده باشد.

نری زیلبر کار شناس موسسه مطالعات خاور نزدیک در واشنگتن، معتقد است نتانیاهو قصد دارد با ایراد سخنرانی بحث برانگیزی در کنگره، مساله اتمی ایران را در صدر اخبار جهان قرار بدهد.

او به بی بی سی فارسی می گوید: نتانیاهو همچنین می خواهد در برابر توافق اتمی احتمالی بین آمریکا و ایران، موضع سازش ناپذیری اتخاذ کند.

اوری نیر سخنگوی گروه یهودی صلح اکنون در آمریکا اما برنامه سخنرانی نتانیاهو را دخالت آشکار در سیاست داخلی ایالات متحده ارزیابی می کند.

آقای نیر به بی بی سی فارسی می گوید: بنیامین نتانیاهو با حزب جمهوریخواه در کنگره علیه رئیس جمهوری آمریکا متحد شده. این کار هم در داخل کنگره اختلاف انداخته و هم بین کنگره و کاخ سفید شکاف ایجاد کرده است.

بنیامین نتانیاهو اخیرا در صفحه فیس بوک خود اعلام کرده بود که به آمریکا سفر خواهد کرد تا موضع رژیم اش را به گوش همگان برساند که توافق هسته ای خام باعث خواهد شد که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

برنامه هسته ای که ایران بر صلح آمیز بودن آن تاکید دارد از نظر نخست وزیر صهیونیستی خطری جدی علیه موجودیت کشورش است. با این حال، شگرد جنجالی نتانیاهو در کشورش در بین طیف میانه رو و چپ منتقدان زیادی دارد.

تل اشنایدر وبلاگ نویس ساکن تل آویو، به بی بی سی فارسی می گوید: کل جامعه یهودیان آمریکا، رسانه های آمریکا، بخشی از مطبوعات صهیونیستی و ستون نویسان مطرح رژیم صهیونیستی درک نمی کنند که نتانیاهو چرا دارد این کار را انجام می دهد.

خانم اشنایدر می افزاید: او در کنفرانس خبری شرکت نمی کند. مصاحبه ای نمی دهد تا کارش را توجیه کند. فقط حرف های تکراری گذشته را تکرار و ایران، ایران می کند.

مئیر داگان رئیس سابق سازمان موساد اخیرا در مصاحبه ای به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته است، درگیری شدن با باراک اوباما فقط می تواند رئیس جمهوری آمریکا را به مصالحه با ایران مصمم تر کند.

داگان می گوید:با رفتاری که (نتانیاهو) با دولت اوباما داشته است، او دو دستی برای دولت آمریکا این انگیزه را ایجاد کرده که سریع تر به توافق دست پیدا کند.اوباما چطور می تواند توجیه کند که به توافق دست پیدا نخواهد کرد؟ اینکه نتانیاهو بر او غلبه کرده است؟ یا جمهوریخواهان بر او غلبه کردند؟

وی می افزاید: رژیم صهیونیستی می توانست از آمریکا تضمین بگیرد که اگر ایران توافق هسته ای را نقض کند، ایالات متحده علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند. اما حالا که روابط به این صورت درآمده بعید است که چنین تضمینی را بتوان کسب کرد.

سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا بسیار کوتاه خواهد بود. او یکشنبه حدود ساعت پنج عصر به واشنگتن می رسد و قرار است صبح دوشنبه در اجلاس سالانه گروه لابی بانفوذ کمیته روابط عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی (آیپک) سخنرانی کند.

وی بعد از ظهر سه شنبه عازم سرزمین اشغالی خواهد شد اما چهار ساعت پیش از ترک واشنگتن، حدود ساعت 11 صبح سه شنبه به وقت محلی در کنگره حاضر خواهد شد تا علیه توافق هسته ای احتمالی با ایران نطق جنجالی اش را ایراد کند.

تریبون کنگره را جان بینر رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان و منتقد سرسخت باراک اوباما، بدون مشورت با دموکرات ها یا اطلاع قبلی کاخ سفید، در اختیار بنیامین نتانیاهو قرار داده است.

گروه آیپک که به هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه رابطه بسیار نزدیکی دارد تا به حال در مورد سفر نخست وزیر صهیونیستی سکوت اختیار کرده است.

نری زیلبر کار شناس موسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن می گوید آیپک از برنامه نطق جنجالی نتانیاهو در کنگره بی اطلاع بوده است.

او می گوید: آیپک در دعوت بنیامین نتانیاهو به واشنگتن دخالتی نداشت و از قصد او برای نطق در کنگره درباره مساله ایران بی اطلاع بوده است. فکر کنم آیپک در رایزنی های پشت پرده خود تلاش خواهد کرد صدمات احتمالی به این گروه را به حداقل برساند.

مخالفان نتانیاهو معتقدند که او به خاطر منافع سیاسی کوتاه مدت و جذب رای راستگرایان در انتخابات امسال دست به چنین اقدام بی سابقه ای زده است. اما گروهی دیگر بر این باورند نخست وزیررژیم صهیونیستی در عین حال به خطرناک بودن برنامه اتمی ایران اعتقاد راسخ دارد و مقابله با آن را رسالت تاریخی خود می داند.

اوری نیر فعال صلح چپگرا در واشنگتن می گوید: نتانیاهو عمیقا معتقد است اولین و مهم ترین ماموریتش به عنوان رهبر رژیم صهیونیستی، نجات صهیونیست ها از هولوکاست دیگریست. فکر می کنم واقعا معتقد است ایران اتمی امکان هولوکاست دوم و سقوط رژیم اشغالگر را به وجود خواهد آورد. بنابراین نقش تاریخی خودش را دفاع از صهیونیست ها در برابر یک چنین سرنوشت فاجعه آمیزی می داند.

انگیزه نتانیاهو از نطق روز سه شنبه در کنگره هر چه باشد، رئیس سابق موساد این کار را یک اشتباه بزرگ استراتژیک توصیف کرده و مانند بسیاری از ناظران، درگیر شدن علنی با باراک اوباما و رنجاندن حدود نیمی از اعضای کنگره که دموکرات هستند را موثر ترین راه مقابله با برنامه اتمی ایران نمی داند.

مئیر داگان در مصاحبه اش با پرفروش ترین روزنامه صهیونیستی گفته است: اعضای کنگره برای نتانیاهو کف خواهند زد اما قدرت در دست رئیس جمهور است. نتانیاهو در این سفر چه نتیجه ای خواهد گرفت؟ من درک نمی کنم. چه هدفی دارد؟ برایش کف بزنند؟ این سفر یک شکست پیش بینی شده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
به گفته وندی شرمن ، نتانیاهو علیرغم تظاهر به مخالفت با توافق احتمالی ایران با 5+1 در خفا تلاش می کند توافقات تمدید شود.
این نشان میدهد تعلیق عملا همان خاصیت توقف کامل راداشته و وی از آن راضی است.
ناشناس
GERMANY
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
الکی مثلا نتانیاهو آدم خوبیه و بدنبال یک پوریم دیگر و کشتار ایرانی ها در دوران خشایار شاه نیست :)
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
معلومه که واسش کف میزنند چون از قدیم گفتن دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
مثل قدیمی است که می گوید طرف با دست عقب میزند با پا پیش میکشد شده مثل نتانیاهو ببین چه سودی از این اشفته بازار می برد که مدام حرفی وحدیثی از ایشان نقل میشود می گویند اگر خواستی موفق شوی ان را بد تعریف کن حواب خوب بگیری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
omid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
به هیچ تنیجه ای نخواهد رسید
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
نتانیاهو حالا حالاها باید بره جلو کور بشه چشماش که نمی تونه توافق رو ببینه همگی بگید ایشاا...