بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
گزارشات منتشر شده توسط شرکت های فعال بورسی در حالی مناسب ارزیابی می شوند که به نظر می رسد روند آتی سود آوری آن ها به رونق اقتصادی کشور متأثر از گشایش روابط بین المللی بستگی دارد.
کد خبر : ۱۴۴۹۵۸
نویسنده :
جمشیدی
اغلب شرکت های فعال بورسی با نزدیک شدن به پایان سال مالی خود یعنی 29 اسفند ماه اقدام به ارائه پیش بینی در آمد هر سهم سال مالی آتی خود نموده اند که بر اساس اطلاعات موجود تا کنون بودجه سال آینده بیش از 170 مجموعه بورسی روی سامانه کدال منتشر شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص چگونگی تدوین گزارشات منتشر شده شرکت ها بر مبنای نگرش محتاطانه یا واقع گرایانه نظرات مختلفی دارند و پارامتر های متعددی را بر روند آتی سود آوری صنایع و شرکتهای مختلف تأثیر گذار میدانند.

در همین ارتباط، یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: گزارشات منتشر شده توسط شرکت های فعال بورسی در حالی مناسب ارزیابی می شوند که به نظر می رسد روند آتی سود آوری آن ها به رونق اقتصادی کشور متأثر از گشایش روابط بین المللی بستگی دارد.

مهدی بیگلری افزود: از یک سو انتظار می رود تا با دستیابی توافق جامع هسته ای شاهد رشد سود آوری صنایع تأثیر پذیر از بهبود وضعیت سیاسی باشیم که در این صورت می توان گفت بودجه اعلامی آنها بر مبنای نگرش محتاطانه تدوین شده است.

از سوی دیگر، در صورت عدم حصول نتیجه مثبت از مذاکرات هسته ای سود آوری صنایع با مشکلاتی مواجه می شود.

وی بودجه اعلامی گروه لیزینگ را مناسب ارزیابی کرد و در این خصوص گفت:

بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار ارائه گزارشات مناسب از شرکت های فعال در این گروه را داشتند و به نظر می رسد تا حدودی این انتظارات برآورد شده است.

علاوه بر این شرکت های دارویی نیز جزو گروه هایی بودند که برآورد های مناسبی برای سال آینده داشته اند. این در حالی است که سایر صنایع با توجه به وضعیت رکود اقتصادی کشور در این خصوص چندان مناسب عمل نکردند.

این کارشناس بازار سرمایه به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و ابراز داشت: اقتصاد کشور در شرایطی در وضعیت رکود به سر می برد که به نظر می رسد برای ایجاد رونق اقتصادی نیازمند محرک اقتصادی هستیم و این امر با رشد تولید و بهتر شدن شرایط سرمایه گذاری فراهم می شود و در نهایت همه این عوامل تحت تأثیر بهبود روابط بین المللی پدید می آید. چرا که چرخ اقتصادی کشور با رشد تولید می چرخد و با تورم نمیتوان رونق را در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کرد.

بیگلری افزود: به نظر می رسد در صورتی که مذاکرات هسته ای به نتیجه مثبتی ختم نشود وارد اقتصاد مقاومتی شویم و شرایط جدیدی پیش روی خواهیم داشت که سال های گذشته تجربه ای این چنینی نداشته ایم و نمی توان در خصوص آن به طور قطع اظهار نظر کرد. بر این اساس باید منتظر ماند تا نتیجه این پدیده سیاسی مشخص شود و برنامه های آتی دولت اعلام گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر