بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر : ۱۴۴۹۷۵
باراک اوباما در مصاحبه با رویترز گفت: ایران برای توافق، باید برنامه هسته ای اش را حداقل به مدت 10 سال در وضعیت فعلی (فریز) نگه دارد.

به گزارشعصرایران، رئیس ایالات متحده آمریکا همچنین اختلاف نظر با اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران را "اختلاف گذری " توصیف کرد که "ضرر دائمی برای روابط میان آمریکا و اسرائیل" نخواهد داشت.

اوباما با این حال گفت که اختلاف مهم میان دولت آمریکا و کابینه اسرائیل درباره چگونگی تحقق هدف مشترک برای منع ایران از کسب سلاح هسته ای وجود دارد.

این مصاحبه اوباما قبل از سخنرانی امروز سه شنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا با موضوع برنامه هسته ای ایران انجام شده است.


باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در مصاحبه با رویترز

اوباما: برای توافق، برنامه اتمی ایران باید 10 سال در وضعیت فعلی باقی بماند

رئیس ایالات متحده آمریکا ادامه داد: در واقع، اگر ایران آماده موافقت برای باقی نگه داشتن برنامه هسته ای خود در وضعیت فعلی است و بخش هایی از آن را بکاهد... اگر این اتفاق بیفتد و به وسیله ای برای ارزیابی آن دست یابیم در این صورت نیازی به وسایل دیگر برای دریافت ضمانت درباره اینکه ایرانی ها به سمت سلاح هسته ای نمی روند وجود ندارد.

وی همچنین فاصله میان ایران و کسب سلاح هسته ای را یک سال دانست.

اوباما همچنین مخالفت قبلی نتانیاهو با توافق موقت ژنو 2013 با ایران را یک "اشتباه" توصیف کرد و گفت: "نتانیاهو انواع ادعاها را علیه توافق هسته ای ژنو مطرح کرد ... اینکه این توافق وحشتناک است و باعث می شود ایران 50 میلیارد دلار به دست آورد و ایران به توافق متعهد نخواهد بود اما هچ یک از این ادعاها محقق نشدند.

اوباما ادامه داد: در واقع ما مشاهده کردیم که در این مدت ایران برنامه هسته ای اش را توسعه نداد. ایران در ابعاد زیادی، عناصری از برنامه اتمی اش را کاهش داد.

او همچنین فرصت دست یابی به توافق نهایی با ایران را با موافقت تهران با درخواست ها برای بازرسی جدی از تاسیسات هسته ای اش و به داشتن سطح پایینی از غنی سازی اورانیوم مرتبط دانست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر